Γράφει ο Αλέξανδρος Καλαφάτης

Βαρύ και ηλεκτρισμένο είναι το κλίμα στους κόλπους του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, μετά την τραγωδία με τους δεκάδες νεκρούς και τους εκατοντάδες αγνοούμενους νοτιοδυτικά της Πύλου.

Μάλιστα, τα τελευταία δύο 24ωρα έχει ανοίξει ατύπως συζήτηση για το κατά πόσο θα έπρεπε να υπάρξουν «καρατομήσεις», ενώ τεταμένες χαρακτηρίζονται οι σχέσεις μεταξύ της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας του Λιμενικού.

Ανεξαρτήτως των συνθηκών του ναυαγίου, οι οποίες ήδη διερευνώνται από τις σχετικές έρευνες, υπάρχει, όπως λένε αρμόδιες πηγές, «αντικειμενική ευθύνη» για το γεγονός ότι ένα αλιευτικό σκάφος με περίπου 700 επιβαίνοντες (βάσει των εκτιμήσεων) ναυάγησε -χωρίς να συντρέχουν λόγοι κακοκαιρίας- με τραγικά αποτελέσματα εντός των ελληνικών ορίων διάσωσης, παρότι επιτηρείτο για πολλές ώρες από τα σκάφη του Λιμενικού και όχι μόνο.

Την ίδια ώρα, πηγές με μεγάλη εμπειρία σε θέματα που άπτονται των επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης μιλούν στο iΕidiseis και θέτουν τα κρίσιμα ερωτήματα γύρω από την τραγωδία:

Γιατί ναυάγησε το αλιευτικό σκάφος; Ακόμα δεν έχουν δοθεί σαφείς απαντήσεις ως προς αυτό. Οι αρχικές αναφορές ότι υπήρξε μετακίνηση ανθρώπων που ήταν πάνω στο σκάφος, με αποτέλεσμα να αρχίσει μία μεγάλη ταλάντωση που έφερε την ανατροπή του, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετές για να συμπληρώσουν το παζλ της αλληλουχίας των πραγματικών γεγονότων. Σημειώνεται ότι ο καιρός την ώρα του ναυαγίου ήταν καλός («μπουνάτσα», όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε).

Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι «η εμπειρία έχει δείξει ότι λόγω της υπερφόρτωσης του σκάφους δεν υπάρχει χώρος για μετακινήσεις μέσα στο σκάφος». Σε κάθε περίπτωση εκτιμάται ότι υπάρχει βίντεο από τις ελληνικές Αρχές, που μπορεί να δώσει απαντήσεις στο πως έγινε η ανατροπή και η βύθιση του αλιευτικού, ενώ εξετάζεται πλέον και το σενάριο της ρυμούλκησής του.

Και αυτό διότι φαίνεται ότι για κάποιο λόγο που ακόμα δεν έχει διασαφηνιστεί το Λιμενικό έδεσε ένα σχοινί στο αλιευτικό σκάφος, με τους πρόσφυγες αρχικά να νομίζουν ότι έχουν μπροστά τους την ιταλική ακτοφυλακή. Υπάρχουν κάποιες μαρτυρίες, σύμφωνα με τις οποίες, όταν οι επιβαίνοντες κατάλαβαν ότι πρόκειται για την ελληνική ακτοφυλακή, κάποιοι μέσα στο σκάφος αντέδρασαν γιατί ήθελαν να συνεχίσουν για Ιταλία, με αποτέλεσμα να προκληθεί αναστάτωση και ενδεχομένως κάποια μετακίνηση ανθρώπων. Σημειώνεται πάντως ότι το Λιμενικό επίσημα δεν έχει κάνει καμία αναφορά για δέσιμο του αλιευτικού με σχοινί, με αποτέλεσμα εάν αυτό επιβεβαιωθεί να δοθεί νέα διάσταση στην έρευνα.

Στην επίσημη ανακοίνωσή του το Λιμενικό ανέφερε ότι «στις 02:04 πμ ο κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση, τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»)».


Από την πλευρά της η Frontex ενημέρωσε τις ελληνικές Αρχές και φαίνεται ότι δεν φέρει κάποια ευθύνη σε σχέση με την διαχείριση της εποπτείας του αλιευτικού σκάφους.

Υπάρχει ένα κρίσιμο διάστημα περίπου 12 ωρών, δηλαδή από την πρώτη επαφή του Λιμενικού μέχρι το ναυάγιο, που θα μπει στο μικροσκόπιο για να διερευνηθούν οι χειρισμοί που έγιναν κατά τη διάρκεια της επιτήρησης του αλιευτικού σκάφους. Καλά πληροφορημένες πηγές σημειώνουν ότι σε τέτοιου είδους περιστατικά υπάρχει καταγραφή των χειρισμών με βίντεο.

Από την πρώτη στιγμή τα κλιμάκια του Λιμενικού προσπάθησαν να εντοπίσουν διακινητές ανάμεσα στους διασωθέντες, καταφέρνοντας μέσα από μαρτυρικές καταθέσεις να ταυτοποιήσουν εννιά Αιγύπτιους. Εκτιμάται πάντως ότι δεν ήταν και οι εννιά καπετάνιοι αλλά ότι κάποιοι είχαν βοηθητικό ρόλο. Συνήθως οι καπετάνιοι σε αυτά τα χρομολόγια είναι 3-4, ενώ υπάρχουν ακόμα τόσοι βοηθοί.

Στην Πύλο βρίσκεται από την Τετάρτη κλιμάκιο της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών που «αθόρυβα» συλλέγει πληροφορίες για το ναυάγιο, εστιάζοντας κυρίως στο κομμάτι που αφορά στα εγκληματικά δίκτυα των διακινητών. Επίσης, έγινε προσπάθεια αξιοποίησης πηγών των μυστικών υπηρεσιών για να συγκεντρωθούν περισσότερες πληροφορίες.
 
Top