Αθήνα, 04/05/2020
Ερώτηση και Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων
Προς: τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων στη Β’ Πειραιά»
Σε συνέχεια της από 11/02/2020 ερώτησής μου για το Σταθμό Μεταφόρτωσης
Απορριμμάτων Σχιστού (Α.Π. 3910) το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απάντησε διαβεβαιώνοντας πως «Η θέση του Υπουργείου είναι ότι η υλοποίηση του νέου Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων και των αντίστοιχων Περιφερειακών, θα εξασφαλίσει την περιβαλλοντικά ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων που παράγονται στη χώρα.»
Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που συζητείται στην Ολομέλεια για ψήφιση, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι χωροθετείται λειτουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων αφενός στο Δήμο Πειραιά στο τμήμα επί της οδού Αναπαύσεως (είτε αφορά την οδό Αναπαύσεως που αναφέρει το κείμενο του ν/σ, είτε την περιοχή του Σχιστού που δείχνει ο συνημμένος στο ν/σ χάρτης) και αφετέρου στο Δήμο Περάματος, στο παλαιό Κοιμητήριο Περάματος επί της οδού Αναπαύσεως.
Στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι η μόνη οδός Αναπαύσεως όπως και ο μόνος χώρος εκεί που έχει σχέση με τον Δήμο Πειραιά, είναι το ίδιο το ιστορικό νεκροταφείο της Αναστάσεως.
Φορείς του Περάματος αντιδρούν σημειώνοντας πως, στο Πέραμα δημιουργείται έτσι μια «μικρή χωματερή» δίπλα στο 1ο Λύκειο Περάματος και σε κατοικημένη περιοχή! Από μια παράνομη μικρής έκτασης περιοχή συγκέντρωσης μπαζών και απορριμμάτων, θα νομιμοποιηθεί η συγκέντρωση, προσωρινή αποθήκευση, συμπίεση και μεταφόρτωση απορριμμάτων!»
Ήδη από τον Φεβρουάριο του 2020 το Δημοτικό Συμβούλιο Κερατσινίου-Δραπετσώνας είχε εκδώσει ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία: «Η διαχείριση των αστικών αποβλήτων της Αττικής έχει αναδειχθεί σε ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα με μεγάλες και σοβαρές περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Η ευθύνη γι’ αυτό βρίσκεται σε όλες τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, περιφερειακές αρχές, καθώς και του αρμόδιου φορέα διαχείρισης ΕΔΣΝΑ. Από κοινού εφάρμοσαν πολιτικές που επένδυσαν στα σύμμεικτα απορρίμματα και στην ταφή, στον συγκεντρωτισμό και την εξυπηρέτηση των εργολαβικών συμφερόντων. Στο πλάι αυτών υπήρξε η συντριπτική πλειοψηφία των δημοτικών αρχών που είχε υιοθετήσει την αντιδημοκρατική αντίληψη «οτιδήποτε ενοχλεί τον δημότη μου, το στέλνω στην αυλή του γείτονα».
Η προηγούμενη περιφερειακή Αρχή ψήφισε στον ΠΕΣΔΑ ένα πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων με τα εξής χαρακτηριστικά : α) τον δημόσιο χαρακτήρα του, β) τη διασπορά του σε 9 σημεία της Αττικής (6 ΜΕΑ, 3 ΧΥΤΥ, 2 μονάδες βιοαποβλήτων). Το μόνο ωστόσο που έκανε ήταν να προτείνει για χωροθέτηση μόνο 2 σημεία στην Αττική: τη Φυλή και το Σχιστό.
Η σημερινή περιφερειακή Αρχή προτείνει ένα πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων με τα εξής χαρακτηριστικά:
Ερώτηση και Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων
Προς: τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων στη Β’ Πειραιά»
Σε συνέχεια της από 11/02/2020 ερώτησής μου για το Σταθμό Μεταφόρτωσης
Απορριμμάτων Σχιστού (Α.Π. 3910) το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απάντησε διαβεβαιώνοντας πως «Η θέση του Υπουργείου είναι ότι η υλοποίηση του νέου Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων και των αντίστοιχων Περιφερειακών, θα εξασφαλίσει την περιβαλλοντικά ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων που παράγονται στη χώρα.»
Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που συζητείται στην Ολομέλεια για ψήφιση, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι χωροθετείται λειτουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων αφενός στο Δήμο Πειραιά στο τμήμα επί της οδού Αναπαύσεως (είτε αφορά την οδό Αναπαύσεως που αναφέρει το κείμενο του ν/σ, είτε την περιοχή του Σχιστού που δείχνει ο συνημμένος στο ν/σ χάρτης) και αφετέρου στο Δήμο Περάματος, στο παλαιό Κοιμητήριο Περάματος επί της οδού Αναπαύσεως.
Στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι η μόνη οδός Αναπαύσεως όπως και ο μόνος χώρος εκεί που έχει σχέση με τον Δήμο Πειραιά, είναι το ίδιο το ιστορικό νεκροταφείο της Αναστάσεως.
Φορείς του Περάματος αντιδρούν σημειώνοντας πως, στο Πέραμα δημιουργείται έτσι μια «μικρή χωματερή» δίπλα στο 1ο Λύκειο Περάματος και σε κατοικημένη περιοχή! Από μια παράνομη μικρής έκτασης περιοχή συγκέντρωσης μπαζών και απορριμμάτων, θα νομιμοποιηθεί η συγκέντρωση, προσωρινή αποθήκευση, συμπίεση και μεταφόρτωση απορριμμάτων!»
Ήδη από τον Φεβρουάριο του 2020 το Δημοτικό Συμβούλιο Κερατσινίου-Δραπετσώνας είχε εκδώσει ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία: «Η διαχείριση των αστικών αποβλήτων της Αττικής έχει αναδειχθεί σε ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα με μεγάλες και σοβαρές περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Η ευθύνη γι’ αυτό βρίσκεται σε όλες τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, περιφερειακές αρχές, καθώς και του αρμόδιου φορέα διαχείρισης ΕΔΣΝΑ. Από κοινού εφάρμοσαν πολιτικές που επένδυσαν στα σύμμεικτα απορρίμματα και στην ταφή, στον συγκεντρωτισμό και την εξυπηρέτηση των εργολαβικών συμφερόντων. Στο πλάι αυτών υπήρξε η συντριπτική πλειοψηφία των δημοτικών αρχών που είχε υιοθετήσει την αντιδημοκρατική αντίληψη «οτιδήποτε ενοχλεί τον δημότη μου, το στέλνω στην αυλή του γείτονα».
Η προηγούμενη περιφερειακή Αρχή ψήφισε στον ΠΕΣΔΑ ένα πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων με τα εξής χαρακτηριστικά : α) τον δημόσιο χαρακτήρα του, β) τη διασπορά του σε 9 σημεία της Αττικής (6 ΜΕΑ, 3 ΧΥΤΥ, 2 μονάδες βιοαποβλήτων). Το μόνο ωστόσο που έκανε ήταν να προτείνει για χωροθέτηση μόνο 2 σημεία στην Αττική: τη Φυλή και το Σχιστό.
Η σημερινή περιφερειακή Αρχή προτείνει ένα πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων με τα εξής χαρακτηριστικά:
α) τη συμμετοχή των ιδιωτών μέσω ΣΔΙΤ, β) την καύση ως επιλογή και
γ) τη χωροθέτηση μόνο 2 σημείων στην Αττική: τη Φυλή και το Σχιστό.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Κερατσινίου- Δραπετσώνας αρνείται να συμβιβαστεί με αυτή την εξέλιξη και θα αγωνιστεί με κάθε τρόπο μαζί με τους πολίτες για να αναχαιτίσουμε μαζί και να ανατρέψουμε αυτά τα σχέδια.
Η ζωή μας βρίσκεται πάνω από τις πολιτικές σκοπιμότητες όσων πρωτοστατούν σε αυτούς τους σχεδιασμούς. Δεν ζητάμε ειδική μεταχείριση, αν και θα είχαμε κάθε δικαίωμα να το κάνουμε μιας και φιλοξενούμε τα λύματα και τα σκουπίδια όλης της Αττικής για ολόκληρες δεκαετίες.
- Δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των απορριμμάτων χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών
μέσω ΣΔΙΤ
-Όχι στην καύση απορριμμάτων
- Καμία μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων με οποιαδήποτε μορφή στο ΣΧΙΣΤΟ»
Ενόψει της ψήφισης του νομοσχεδίου από την Κυβέρνηση οι τοπικές κοινωνίες της Β’ Πειραιά έχουν αντιδράσει έντονα καθώς αυτό έρχεται να προστεθεί στην πρόταση της
Περιφέρειας Αττικής να δημιουργήσει μια Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στο Σχιστό, δηλαδή μονάδα καύσης επεξεργασμένων απορριμμάτων και βιοαποβλήτων, ώστε να μειώνεται η ποσότητα της ταφής τους και, μάλιστα, η υλοποίηση της πρότασης της Περιφέρειας Αττικής για ΜΕΑ στο Σχιστό προβλέπεται να γίνει με Σύμπραξη Δημόσιου με Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Με την αιτιολογία της προσωρινής χωροθέτησης προσχηματικά παρακάμπτονται
θεσμοθετημένες χρήσεις γης και εγκεκριμένα τοπικά ρυμοτομικά σχέδια που ρητώς δεν επιτρέπουν τις χωροθετήσεις Σ.Μ.Α. σε συγκεκριμένα οικόπεδα, και μάλιστα, για την περίπτωση της Αττικής, γίνονται χωρίς την επίσημη συμμετοχή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α και της Περιφέρειας Αττικής που διαμορφώνουν και υλοποιούν το ΠΕ.Σ.Δ.Α Αττικής και χωρίς να έχει προηγηθεί κανενός είδους διαβούλευση και διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες των δήμων στους οποίους προβλέπεται η εγκατάσταση των Σ.Μ.Α.
Η όλη προτεινόμενη διαδικασία δημιουργίας προσωρινών Σ.Μ.Α. δεν έρχεται μόνο σε αντίθεση με τη λογική του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Αττικής που προβλέπει σε μια λογική σειρά και με μετρήσιμα μεγέθη πρώτα τη χωροθέτηση Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Πράσινων Σημείων, αλλά και με τις αποφάσεις του ΣτΕ περί παράνομης χωροθέτησης και Λειτουργίας Σ.Μ.Α.
Με βάση τα παραπάνω, Ερωτάται ο κ Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο το άρθρο 92 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου αναφορικά με τους
Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων δεν πέρασε από διαβούλευση, ούτε
συζητήθηκε με τοπικούς φορείς των δήμων και εν προκειμένω με τους αρμόδιους
φορείς της Β’ Πειραιά;
2. Ποιες περιοχές εκτιμάται να εξυπηρετεί το Σ.Μ.Α. Πειραιά; Θα αφορά μονάχα στα απορρίμματα των δήμων της Β’ Πειραιά ή θα εξυπηρετεί και άλλους δήμους; Αν ισχύει το δεύτερο, παρακαλώ να μας δοθεί σχετική μελέτη που να δικαιολογεί
ρυμοτομικά και περιβαλλοντικά κάτι τέτοιο.
3. Κατά την εκτίμησή σας, ποια θα είναι η γενικότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση στην περιοχή από την λειτουργία αυτής της μονάδας; Υπάρχει σχετική μελέτη και
πρόβλεψη; Αν ναι, παρακαλώ να μας δοθεί.
4. Τι μελέτες έχουν γίνει για την προστασία της υγείας των κατοίκων στην όμορη του Σ.Μ.Α σημείου και αντιστοίχως για την προστασία του περιβάλλοντος;
5. Η ανακολουθία κειμένου και τοπογραφικού αποκαλύπτει την πρόδηλη προχειρότητα με την οποία συντάχθηκε το νομοσχέδιο. Τελικά ποιο σημείο ορίζεται στον Πειραιά ως Σημείο Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, το Σχιστό, όπως ορίζει το τοπογραφικό ή η Αναπαύσεως, όπως ορίζει το κείμενο;
Η ερωτώσα βουλευτής
Φωτεινή Μπακαδήμα
γ) τη χωροθέτηση μόνο 2 σημείων στην Αττική: τη Φυλή και το Σχιστό.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Κερατσινίου- Δραπετσώνας αρνείται να συμβιβαστεί με αυτή την εξέλιξη και θα αγωνιστεί με κάθε τρόπο μαζί με τους πολίτες για να αναχαιτίσουμε μαζί και να ανατρέψουμε αυτά τα σχέδια.
Η ζωή μας βρίσκεται πάνω από τις πολιτικές σκοπιμότητες όσων πρωτοστατούν σε αυτούς τους σχεδιασμούς. Δεν ζητάμε ειδική μεταχείριση, αν και θα είχαμε κάθε δικαίωμα να το κάνουμε μιας και φιλοξενούμε τα λύματα και τα σκουπίδια όλης της Αττικής για ολόκληρες δεκαετίες.
- Δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των απορριμμάτων χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών
μέσω ΣΔΙΤ
-Όχι στην καύση απορριμμάτων
- Καμία μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων με οποιαδήποτε μορφή στο ΣΧΙΣΤΟ»
Ενόψει της ψήφισης του νομοσχεδίου από την Κυβέρνηση οι τοπικές κοινωνίες της Β’ Πειραιά έχουν αντιδράσει έντονα καθώς αυτό έρχεται να προστεθεί στην πρόταση της
Περιφέρειας Αττικής να δημιουργήσει μια Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στο Σχιστό, δηλαδή μονάδα καύσης επεξεργασμένων απορριμμάτων και βιοαποβλήτων, ώστε να μειώνεται η ποσότητα της ταφής τους και, μάλιστα, η υλοποίηση της πρότασης της Περιφέρειας Αττικής για ΜΕΑ στο Σχιστό προβλέπεται να γίνει με Σύμπραξη Δημόσιου με Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Με την αιτιολογία της προσωρινής χωροθέτησης προσχηματικά παρακάμπτονται
θεσμοθετημένες χρήσεις γης και εγκεκριμένα τοπικά ρυμοτομικά σχέδια που ρητώς δεν επιτρέπουν τις χωροθετήσεις Σ.Μ.Α. σε συγκεκριμένα οικόπεδα, και μάλιστα, για την περίπτωση της Αττικής, γίνονται χωρίς την επίσημη συμμετοχή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α και της Περιφέρειας Αττικής που διαμορφώνουν και υλοποιούν το ΠΕ.Σ.Δ.Α Αττικής και χωρίς να έχει προηγηθεί κανενός είδους διαβούλευση και διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες των δήμων στους οποίους προβλέπεται η εγκατάσταση των Σ.Μ.Α.
Η όλη προτεινόμενη διαδικασία δημιουργίας προσωρινών Σ.Μ.Α. δεν έρχεται μόνο σε αντίθεση με τη λογική του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Αττικής που προβλέπει σε μια λογική σειρά και με μετρήσιμα μεγέθη πρώτα τη χωροθέτηση Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Πράσινων Σημείων, αλλά και με τις αποφάσεις του ΣτΕ περί παράνομης χωροθέτησης και Λειτουργίας Σ.Μ.Α.
Με βάση τα παραπάνω, Ερωτάται ο κ Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο το άρθρο 92 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου αναφορικά με τους
Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων δεν πέρασε από διαβούλευση, ούτε
συζητήθηκε με τοπικούς φορείς των δήμων και εν προκειμένω με τους αρμόδιους
φορείς της Β’ Πειραιά;
2. Ποιες περιοχές εκτιμάται να εξυπηρετεί το Σ.Μ.Α. Πειραιά; Θα αφορά μονάχα στα απορρίμματα των δήμων της Β’ Πειραιά ή θα εξυπηρετεί και άλλους δήμους; Αν ισχύει το δεύτερο, παρακαλώ να μας δοθεί σχετική μελέτη που να δικαιολογεί
ρυμοτομικά και περιβαλλοντικά κάτι τέτοιο.
3. Κατά την εκτίμησή σας, ποια θα είναι η γενικότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση στην περιοχή από την λειτουργία αυτής της μονάδας; Υπάρχει σχετική μελέτη και
πρόβλεψη; Αν ναι, παρακαλώ να μας δοθεί.
4. Τι μελέτες έχουν γίνει για την προστασία της υγείας των κατοίκων στην όμορη του Σ.Μ.Α σημείου και αντιστοίχως για την προστασία του περιβάλλοντος;
5. Η ανακολουθία κειμένου και τοπογραφικού αποκαλύπτει την πρόδηλη προχειρότητα με την οποία συντάχθηκε το νομοσχέδιο. Τελικά ποιο σημείο ορίζεται στον Πειραιά ως Σημείο Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, το Σχιστό, όπως ορίζει το τοπογραφικό ή η Αναπαύσεως, όπως ορίζει το κείμενο;
Η ερωτώσα βουλευτής
Φωτεινή Μπακαδήμα