Λιγότερο καύσιμο σε ποσοστό μέχρι και 9,5% βάζουν ορισμένα πρατήρια, σύμφωνα με έρευνα του Πολυτεχνείου που πραγματοποιήθηκε σε 150 πρατήρια της Αττικής. Συνολικά μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι καταναλωτές, με την κατάσταση να είναι σημαντικά επιδεινωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια, όταν το ποσοστό των προβληματικών αντλιών έφθανε μόλις το 4%.
Για παράδειγμα, στο ακραίο σενάριο απόκλισης του 9,5%, ένας οδηγός που πλήρωσε χθες 50 ευρώ για να βάλει στο αυτοκίνητό του 34,65 λίτρα (με μια μέση τιμή 1,443 ευρώ/λίτρο), εάν βρέθηκε σε πρατήριο με «πειραγμένη» αντλία, το ντεπόζιτό του θα γέμισε μόλις με 31,36 λίτρα. Από οικονομικής απόψεως «εκλάπη» ουσιαστικά ποσό ύψους 4,75 ευρώ. Σε γενικές γραμμές, κατά μέσον όρο, σε μία στις έξι αντλίες χάνεται σε ένα γέμισμα ντεπόζιτου (έστω 100 ευρώ για ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού) ποσό της τάξης των 2-3 ευρώ.
Η έρευνα του Πολυτεχνείου πραγματοποιήθηκε από τον Αύγουστο μέχρι τον Οκτώβριο σε 150 πρατήρια της Αττικής (και με τις τιμές να κυμαίνονται από 1,319 έως 1,450 ευρώ το λίτρο) με τη χρήση μυστικού αυτοκινήτου, ειδικά διασκευασμένου ώστε να μετράται εκ των υστέρων η πραγματική ποσότητα που παρελήφθη στο ρεζερβουάρ. Οι παραβάσεις σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν εντοπίζονται σε πρατήρια με χαμηλές τιμές, ενώ τα δύο μεγαλύτερα ποσοστά αποκλίσεων εντοπίστηκαν σε πρατήρια της ίδιας εταιρείας.
Σημειώνεται ότι όλες οι αποκλίσεις καταγράφονται από τα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων τα όποια έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης αλλά δεν είναι λειτουργικά παρά τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, καθώς εκκρεμεί η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Γιάννης Αληγιζάκης, ενώ το σύστημα έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων με κόστος 90 εκατ. ευρώ, δεν γίνεται επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά των συστημάτων, με αποτέλεσμα το κράτος να συνεχίζει να χάνει σε ετήσια βάση από το λαθρεμπόριο καυσίμων έσοδα της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ. (Αναλυτικό ρεπορτάζ στην έντυπη έκδοση του «Εθνους»)
πηγη aftodioikisi.gr
Για παράδειγμα, στο ακραίο σενάριο απόκλισης του 9,5%, ένας οδηγός που πλήρωσε χθες 50 ευρώ για να βάλει στο αυτοκίνητό του 34,65 λίτρα (με μια μέση τιμή 1,443 ευρώ/λίτρο), εάν βρέθηκε σε πρατήριο με «πειραγμένη» αντλία, το ντεπόζιτό του θα γέμισε μόλις με 31,36 λίτρα. Από οικονομικής απόψεως «εκλάπη» ουσιαστικά ποσό ύψους 4,75 ευρώ. Σε γενικές γραμμές, κατά μέσον όρο, σε μία στις έξι αντλίες χάνεται σε ένα γέμισμα ντεπόζιτου (έστω 100 ευρώ για ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού) ποσό της τάξης των 2-3 ευρώ.
Η έρευνα του Πολυτεχνείου πραγματοποιήθηκε από τον Αύγουστο μέχρι τον Οκτώβριο σε 150 πρατήρια της Αττικής (και με τις τιμές να κυμαίνονται από 1,319 έως 1,450 ευρώ το λίτρο) με τη χρήση μυστικού αυτοκινήτου, ειδικά διασκευασμένου ώστε να μετράται εκ των υστέρων η πραγματική ποσότητα που παρελήφθη στο ρεζερβουάρ. Οι παραβάσεις σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν εντοπίζονται σε πρατήρια με χαμηλές τιμές, ενώ τα δύο μεγαλύτερα ποσοστά αποκλίσεων εντοπίστηκαν σε πρατήρια της ίδιας εταιρείας.
Σημειώνεται ότι όλες οι αποκλίσεις καταγράφονται από τα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων τα όποια έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης αλλά δεν είναι λειτουργικά παρά τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, καθώς εκκρεμεί η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Γιάννης Αληγιζάκης, ενώ το σύστημα έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων με κόστος 90 εκατ. ευρώ, δεν γίνεται επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά των συστημάτων, με αποτέλεσμα το κράτος να συνεχίζει να χάνει σε ετήσια βάση από το λαθρεμπόριο καυσίμων έσοδα της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ. (Αναλυτικό ρεπορτάζ στην έντυπη έκδοση του «Εθνους»)
πηγη aftodioikisi.gr