Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Στα επίπεδα των 1,80 ευρώ το λίτρο θα φτάσει η τιμή της βενζίνης αν ενσωματωθούν σε αυτή τα τέλη κυκλοφορίας (σύμφωνα με το σενάριο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση), όπως υποστηρίζουν οι βενζινοπώλες. Ηδη το 1 από το 1,5 ευρώ της σημερινής τιμής της αμόλυβδης αντιπροσωπεύει φόρους, οι απανωτές αυξήσεις των οποίων έχουν οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης κατά 30%. Αν επιβληθεί και η πρόσθετη αύξηση από την ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας, η...
πτώση μπορεί να φτάσει και το 50% σύμφωνα με τους βενζινοπώλες. Στο υπουργείο Οικονομικών το σκέφτονται, καθώς φοβούνται και εκείνοι μήπως οδηγήσει σε μείωση των εσόδων, τα οποία ούτως ή άλλως δεν ανταποκρίνονται στις αρχικές προσδοκίες λόγω της μείωσης των πωλήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, από την αρχή του 2010 μέχρι και την 1η Ιουλίου, η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση στην αμόλυβδη από τις αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ, είναι 41 λεπτά. Χωρίς αυτές τις αυξήσεις, ανέφερε στη διάρκεια συνέντευξης ο πρόεδρος της ΟΒΕ Μιχάλης Κιούσης, η λιανική τιμή θα κυμαινόταν στα 1,1 ευρώ, δηλαδή θα ήταν στα ίδια ή και σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρσι. Αθροιστικά οι φόροι αντιπροσωπεύουν 0,94 ευρώ για κάθε πωλούμενο λίτρο αμόλυβδης βενζίνης, δηλαδή το 63% της τελικής τιμής. Στροφή στο υγραέριο Λόγω των ανατιμήσεων, οι μετακινήσεις έχουν μειωθεί σημαντικά, ενώ αρκετοί από τους οδηγούς αναζητούν εναλλακτικές λύσεις και στρέφονται στην υγραεριοκίνηση, όπου ο ΕΦΚ διαμορφώνεται στα 42 λεπτά το λίτρο, 37% χαμηλότερος σε σχέση με τη βενζίνη. Αρκετοί από όσους διαμένουν σε παραμεθόριες περιοχές προμηθεύονται βενζίνη είτε από τη Βουλγαρία είτε από τα Σκόπια σε τιμές 40-50 λεπτά χαμηλότερες από ό,τι οι ελληνικές. Το λαθρεμπόριο στη Β. Ελλάδα οργιάζει, σύμφωνα με τους πρατηριούχους. Ενδεικτικά ο πρόεδρος της ομοσπονδίας ανέφερε ότι σε ένα Σαββατοκύριακο, μόνο από τη μεθοριακή διάβαση του Ορμενίου, Έλληνες οδηγοί αγόρασαν 150.000 αδασμολόγητα λίτρα βενζίνης. Για κάθε ρεζερβουάρ 50 λίτρων που γεμίζει εκτός Ελλάδος, το κράτος χάνει 50 ευρώ φόρους. Η απώλεια μάλιστα για το Δημόσιο είναι πολλαπλάσια, αφού εκτός από τους φόρους των καυσίμων, χάνει έσοδα και από τον φόρο εισοδήματος εταιρειών και πρατηρίων. Εκλεισαν 500 πρατήρια Στο μεταξύ, οι βενζινοπώλες εκτιμούν ότι πάνω από 500 πρατήρια έχουν βάλει λουκέτο από την αρχή του χρόνου, ενώ άλλα 1.000 υπολειτουργούν, καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να αγοράσουν καύσιμα από τις εταιρείες. Ετσι, κυρίως στην επαρχία, λειτουργούν μόνο μερικές ημέρες της εβδομάδας ή διαθέτουν π.χ. μόνο βενζίνη και όχι ντίζελ κίνησης ή ανοίγουν για να παρέχουν υπηρεσίες πλυντηρίου, λιπαντικών, κ.ά. Τα πρατήρια αυτά αναζητούν αγοραστή, αλλά οι εταιρείες ενδιαφέρονται μόνο για όσα βρίσκονται σε σημεία- φιλέτο. Τα υπόλοιπα σύμφωνα με την ΟΒΕ θα οδηγηθούν σταδιακά σε κλείσιμο (ούτως ή άλλως από τα 8.300 έχουν απομείνει 7.700). Σε σχέση πάντως με τα κλειστά πρατήρια, στην Αττική τα οριστικά λουκέτα φτάνουν τα 60, στο Κιλκίς τα 22, με το πρόβλημα, λόγω του λαθρεμπορίου από τη Βουλγαρία, να είναι εντονότερο στη Μακεδονία.
 
Top