Πίσω από την οικοδέσποινα του «Πρωινού» φιγουράρει η Κατερίνα Καινούργιου, η οποία χρεώνει 3.000 ανά post και 4.500 ευρώ για κάθε διαγωνισμό. Απευθύνεται σε 807.000 εγγεγραμμένους followers και το όνομά της πρωταγωνίστησε εσχάτως στη δημόσια αρένα, ειδικά για το ζήτημα των εσόδων της από το Instagram εξαιτίας της Ιωάννας Τούνη.

Στο φύλλο της Κυριακής 18/9/2021, το «ΘΕΜΑ» αποκάλυψε τον τιμοκατάλογο της Τούνη στο Instagram, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Εξ αφορμής του συγκεκριμένου δημοσιεύματος, τηλεοπτικοί ρεπόρτερ έθεσαν κάποιες ερωτήσεις στην ίδια, η οποία στην παρούσα φάση εμφανίζεται ως παίκτρια στο σόου «Just the 2 of Us». Απ’ ό,τι φαίνεται, η δημοσιοποίηση λεπτομερειών γύρω από τη δραστηριότητά της ως influencer την έχει εκνευρίσει. Και σε αλλεπάλληλες εκρήξεις θυμού προσπάθησε να προκαλέσει αντιπερισπασμό, παραπέμποντας τους ρεπόρτερ σε παρουσιάστριες όπως η Κατερίνα Καινούργιου και η Σταματίνα Τσιμτσιλή. Οι οποίες, πάντα σύμφωνα με την Τούνη, κερδίζουν πολλαπλάσια από την ίδια ως influencers.
Εντούτοις, πέρα από την αντιπαράθεση τοπικού χαρακτήρα με την Τούνη εναντίον όλων, πρέπει να σημειωθεί ότι στο εξωτερικό είναι κοινή πρακτική η δημοσιοποίηση των απολαβών, του κασέ κ.ο.κ. σχεδόν κάθε δημόσιου προσώπου από τον χώρο της σόουμπιζ και όχι μόνο. Απεναντίας, στην Ελλάδα επικρατεί ακόμη μυστικοπάθεια, χωρίς αυτή να συνδέεται απαραιτήτως με οποιουδήποτε είδους παρατυπίες. Ανάμεσα στις ανατροπές που φέρνουν τα social media σε κάθε πτυχή της κοινωνικής ζωής, είναι πολύ πιθανόν ότι στο μέλλον οι αμοιβές των διασήμων να πάψουν να αποτελούν ταμπού.
Οι κατηγορίες
Σε ό,τι αφορά την Ιωάννα Τούνη, το παράδοξο είναι ότι βρίσκεται αρκετά χαμηλά ως προς το τι χρεώνει την πελατεία της στο Instagram. Πίσω από την Καινούργιου βρίσκεται το μοντέλο Αλεξάνδρα Παναγιώταρου και κατόπιν ακολουθεί η Τούνη, με 1.200 ευρώ ανά post και Insta story, 350 ευρώ για κάθε απλό story, ενώ για τους διαγωνισμούς giveaway προσφέρει το δικό της πακέτο (1 post + 25 προωθητικά stories), προς τέρψιν των 785.000 followers, αλλά και για την προβολή του εκάστοτε διαφημιζόμενου.

Εντύπωση προκαλεί ότι η αγορά, μολονότι βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο στη χώρα μας, είναι αρκετά οργανωμένη διαχωρίζοντας τους influencers σε τρεις βασικές κατηγορίες: η πιο χαμηλή είναι αυτή των «Micro Influencers». Πρόκειται για διάφορα νεαρά μοντέλα στην αρχή της καριέρας τους, όπως η Τάμτα Μαστοράκη, η Κατιάνα Σπίνουλα κ.ά., με μικρό αριθμό followers (από 1.000 έως 10.000) και προς το παρόν περιορισμένη αναγνωρισιμότητα, που αρκούνται σε 280 ευρώ για ένα post και ένα story στο προφίλ τους. Στην επόμενη βαθμίδα βρίσκονται οι «Mid Influencers», οι μεσαίου βεληνεκούς instagrammers, με αριθμό followers μεταξύ 11.500-31.000. Οι χρεώσεις σε αυτή την κατηγορία ορίζονται στα 350 ευρώ ανά ανάρτηση και story.
Η ανώτερη κατηγορία, οι καθαυτό «Influencers», έτσι όπως προσδιορίζεται από τον τιμοκατάλογο του πρακτορείου μοντέλων, περιλαμβάνει προσωπικότητες όπως η Βίκυ Κουλιανού, η Ελισάβετ Δοβλιατίδου, ο Νάσος Παπαργυρόπουλος, η Μέγκι Ντρίο, η Ειρήνη Κολιδά κ.ά., με αριθμό followers που κυμαίνεται από 43.000 έως 211.000. Οι influencers αυτής της τάξης λαμβάνουν 450 ευρώ ανά post και story στο Instagram. Σε όλες τις κατηγορίες ισχύει ότι η ελάχιστη υπηρεσία που απαιτείται από τον influencer είναι τα τρία posts.
Οι απολαβές των ξένων
Ο κ. Θάνος Παπαδημητρίου είναι σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας με μεγάλη και διεθνή πείρα. Εχοντας εξειδικευτεί στον τουριστικό και ξενοδοχειακό κλάδο παρουσιάζει στο «protothema.gr» πώς λειτουργεί η αγορά του influencer marketing.
Όπως επισημαίνει, «οι ετήσιες απολαβές των influencers που εγώ γνωρίζω είναι, κατά μέσον όρο, περίπου 400.000 δολάρια τον χρόνο. Χωρίς να υπολογίσουμε την αξία των δωρεάν προϊόντων που λαμβάνουν. Γενικώς, υπάρχουν δύο κατηγορίες, οι αμιγώς influencers και οι διάσημες προσωπικότητες (ηθοποιοί, τραγουδιστές, αθλητές κ.λπ.) οι οποίοι ασχολούνται επίσης με το influencing marketing.
Τα ποσά που διακινούνται ζαλίζουν - και αυτό είναι λογικό, γιατί είμαστε στην αρχή ακόμη. Αλλά το ίδιο είχε συμβεί με την τηλεόραση. Στην αρχή τα ποσά ήταν εξωφρενικά, αργότερα όμως επήλθε ισορροπία. Το ίδιο το Instagram ορίζει το κόστος και αυτό έχει να κάνει με το engagement ή, με άλλα λόγια, τη δυναμική του κάθε influencer.
Είναι τόσο μεγάλη η δύναμη του Instagram ώστε μπορεί να γεμίσει ένα ξενοδοχείο ακαριαία. Για τα ξενοδοχεία που έχουν επενδύσει σε αυτού του είδους τη στρατηγική, η πελατεία που προσελκύουν μέσω Instagram φτάνει στο 80% του συνολικού αριθμού των κρατήσεων. Τα ξενοδοχεία πλέον επιλέγουν τους influencers, διότι οι προσφορές είναι πάρα πολλές. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι στον προσωπικό μου λογαριασμό, από τον Ιούνιο μέχρι και σήμερα, λαμβάνω περίπου 70-80 μηνύματα την ημέρα από influencers που ενδιαφέρονται για συνεργασία».
Σε ερώτηση σχετικά με το πώς ακριβώς πληρώνονται οι influencers για τις υπηρεσίες τους, ο κ. Παπαδημητρίου εξηγεί:
«Τα ξενοδοχεία δεν πληρώνουν απευθείας τους influencers, εκτός κι αν υπάρχει αποκλειστική συνεργασία. Σε αυτή την περίπτωση, οι όροι διαφοροποιούνται, εφόσον συμφωνείται ότι ο influencer δεν θα προβάλει άλλο ξενοδοχείο στην ευρύτερη περιοχή, πολλές φορές ακόμη και σε ολόκληρη τη χώρα. Συχνά οι “κομμένοι” influencers, δηλαδή όσων οι προτάσεις απορρίφθηκαν, έρχονται από μόνοι τους στα ξενοδοχεία, ως κοινοί πελάτες, πληρώνοντας κανονικά για τη διαμονή τους.
Σε αυτούς συνήθως προσφέρεται έκπτωση της τάξης του 20%. Ως προς τον τρόπο δουλειάς τους, όλοι οι influencers υπογράφουν συμβόλαια τουλάχιστον τρίμηνης διάρκειας με διάφορες εταιρείες. Ετσι, σε μία φωτογραφία τους στο Instagram μπορεί να διαφημίζονται ταυτόχρονα τρία διαφορετικά προϊόντα - μαζί, φυσικά, με το ξενοδοχείο όπου φιλοξενούνται. Κάθε τρεις μήνες γίνεται αξιολόγηση από τον πελάτη. Σε περίπτωση που υπάρχει η ανάλογη ανταπόδοση, η συνεργασία ανανεώνεται, αλλά όχι υπολογίζοντας το κόστος ανά μεμονωμένη ανάρτηση. Η μέθοδος αυτή θεωρείται σήμερα ξεπερασμένη».
Πρέπει να επισημάνουμε ότι υπάρχει και μια κατηγορία ελληνικών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων στα οποία οι influencers σχεδόν παρακαλούν για συνεργασία.
Ενα από αυτά είναι και το «Cavo Tagoo» στη Μύκονο. «Κάθε καλοκαίρι δεχόμαστε περισσότερα από 200 αιτήματα από influencers που θέλουν να μείνουν στο ξενοδοχείο μας», λέει στο «protothema.gr» η ιδιοκτήτριά του Σούλα Λιάκου. «Από αυτά εγκρίνουμε τα 20 και βέβαια όχι σε περιόδους αιχμής, δηλαδή Ιούλιο και Αύγουστο. Παρέχουμε δωρεάν διαμονή τριών ημερών και ένα γεύμα συνήθως στο εστιατόριό μας. Το κριτήριο επιλογής είναι η επιδραστικότητα των ποσταρισμάτων τους στο Instagram και όχι απαραίτητα ο αριθμός των followers τους».
Την ταχύτατα αναδυόμενη αγορά των influencers στην Ελλάδα και το εξωτερικό εξετάζει μέσα από το δικό του πρίσμα ο digital marketing strategist
Στέλιος Στυλιανίδης. Μεταξύ άλλων, θέτει το ερώτημα αν «όλες οι επώνυμες και όλοι οι επώνυμοι είναι κατάλληλοι για μια τέτοια προβολή; Φυσικά και όχι. Το Instagram είναι ένα ανεξάρτητο μέσο και το ότι, για παράδειγμα, μια σταρ είναι γνωστή και την ακολουθούν ορισμένοι δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι επηρεάζει το κοινό της. Υστερα, συμφέρει τις επιχειρήσεις να προβληθούν με αυτό τον τρόπο; Ποιο είναι το κόστος; Η σύντομη απάντηση είναι “ναι”. Πλέον και μικρές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να προβληθούν πανελλαδικά μέσω μιας επώνυμης περσόνας με σχετικά πολύ χαμηλό κόστος. Ποιο είναι αυτό το κόστος;
Εξαρτάται από τον αριθμό των followers, τη δυναμική και το πόσο συνεπής είναι ο influencer στο Instagram, κάτι που καθορίζει τις τιμές και τη ζήτηση. Πολύ γενικά, οι τιμές κυμαίνονται από 100-200 ευρώ για ένα story και φτάνουν στα 3.000-3.500 ευρώ για έναν διαγωνισμό giveaway (χωρίς να υπολογίζουμε την αξία του δώρου, που όσο πιο μεγάλο είναι τόσο περισσότερη απήχηση έχει το giveaway). Να σημειωθεί ότι, κατά περίπτωση, ο influencer εκτός από την αμοιβή του κρατά και το δώρο».
Ωστόσο, ο κ. Στυλιανίδης αναφέρει στο «protothema.gr» κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον σε σχέση με τη νομιμότητα και τη διαφάνεια στις συναλλαγές με τους influencers: «Αρκετοί influencers δουλεύουν μέσω πρακτορείων, οπότε χάνεται η πραγματική αμοιβή του καθενός, καθώς υπάρχουν και τα έξοδα μεσολάβησης, προμήθειες κ.λπ. Σε κάποιες περιπτώσεις εκδίδεται κανονικά τιμολόγιο και κάθε δοσοληψία είναι φανερή. Ομως σε κάποιες περιπτώσεις πρόκειται για συμφωνίες κάτω από το τραπέζι.
Ο influencer χρεώνει για τις υπηρεσίες του ανάλογα τον πελάτη».