Για όσους δεν γνωρίζουν, τα fund δεν είναι εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά κερδοσκοπικές. Δεν έχουν μακρόπνοα σχέδια για την πορεία μιας εταιρίας που αποκτούν μέσω εξαγοράς, σε βάθος 25ετίας ή για τις υποδομές ή για το μέλλον της, αλλά αποκλειστικός σκοπός είναι να κερδίζουν όσο γίνεται περισσότερα για τους μετόχους σε βάθος το πολύ μέχρι 5ετία. Σε κάθε διακύμανση, ή απλή μείωση του κέρδους εξαφανίζονται.
Τα fund κάνουν την δουλειά τους σε μια ελεύθερη οικονομία (ΕΔΩ) αυτό όμως που διαχωρίζει ένα σοβαρό κράτος, από μια μπανανία, είναι η εκάστοτε κυβέρνηση και πως αντιμετωπίζει τα τραστ και τις μονοπωλιακές πρακτικές.
Πως η CVC έβαλε στο μάτι τη φέτα
Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να κερδίσεις γρήγορα λεφτά σε μια χώρα; Να πάρεις το μονοπώλιο του εθνικού προϊόντος. Στην Τσεχία για παράδειγμα, υπάρχει το ρητό ότι αν αυξηθεί η τιμή της μπύρας, θα πέσει η κυβέρνηση. Αν αυξήσεις την μπύρα στην Ελλάδα, θα γυρίσουν όλοι στο τσίπουρο, ή αν αυξήσεις την φέτα στην Γερμανία, θα πάρουν ένταμ. Τι γίνεται όμως με την φέτα στην Ελλάδα;
Στις αρχές του 2021, η φέτα είχε ακόμη 5 ευρώ το κιλό, μέσα σε κάτι λιγότερο από έναν μήνα, τον Μάρτιο του ίδιου έτους, ο επενδυτικός σίφουνας που ακούει στο όνομα CVC κατέστη ηγετική δύναμη στον χώρο των γαλακτοκομικών. Η εξαγορά της Vivartia, του No.2 παίκτη στο ελληνικό γιαούρτι και της «Δωδώνη», του Νο.1 σε μερίδια στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον πλανήτη, αλλάζει το σκηνικό στον κλάδο.
Οι δύο εξαγορές της CVC το 2021 την οδηγούν σε απόσταση αναπνοής από την ΦΑΓΕ (μερίδιο σε αξία 23,9% το 2020 σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI) καθώς η δεύτερη ΔΕΛΤΑ (16,4%) μαζί με την πέμπτη Δωδώνη (6,3%) αθροίζουν ένα ποσοστό 22,7%. Εάν στο τελευταίο νούμερο προσθέσουμε την μειοψηφική (ποσοστό 43%) που διαθέτει η Vivartia στην ΜΕΒΓΑΛ (μερίδιο αγοράς 5,8%) και την παραγωγική συνεργασία της Danone με την ΔΕΛΤΑ, η CVC βρίσκεται στην θέση του οδηγού στην ελληνική αγορά γιαουρτιού.
Στην αγορά της συσκευασμένης φέτας η Δωδώνη κατέχει από πολλά χρόνια, την πρώτη θέση με ποσοστό της τάξης του 20% ενώ πολύ χαμηλά είναι τα ποσοστό της ΔΕΛΤΑ μέσω των τυροκομικών Βίγλα που πλέον παράγονται φασόν από την ανταγωνιστική “Ήπειρος” της οικογένειας Παντελιάδη. Πέρα από την ελληνική αγορά η Δωδώνη είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην φέτα παγκοσμίως καθώς έχει χτίσει το brand της παραπάνω από 50 χρόνια.
Στο τέλος μάλιστα του 2023, για δεύτερη φορά στα 60 της η Δωδώνη άλλαξε χέρια, με τον έλεγχο της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας να περνά στο σύνολό της, στη CVC Capital Partners, ιδιοκτήτρια του ομίλου Vivartia. Το αμερικανικό fund έχοντας ήδη το 78% της Δωδώνη εδώ και δυόμισι χρόνια προχώρησε στην απόκτηση και του υπόλοιπου 22%, με το fund της SI Foods, που ελέγχεται από Ρώσους, να αποχωρεί οριστικά, 11 χρόνια μετά την εξαγορά της εταιρείας.
Η Dairy Holdings, ο κλάδος δραστηριότητας της Vivartia που σχετίζεται με τα γαλακτοκομικά, θα έχει πλέον στον έλεγχό της τρεις εταιρικές οντότητες: τη ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα, τη Δωδώνη Ελλάδος και τη Δωδώνη Κύπρου.
Κάτω από τον έλεγχο της ΔΕΛΤΑ βρίσκονται ακόμη τρεις εταιρείες: η Κουρέλλας, με δραστηριότητα στην παραγωγή βιολογικών γαλακτοκομικών και φυτικών (plant-based) προϊόντων, η Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός που δραστηριοποιείται στην εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων, με χαρακτηριστικό το ιρλανδικό Ρεγκάτο και η προσφάτως αποκτηθείσα Cold Sin, η οποία αποτελεί τον επίσημο εθνικό διανομέα παγωτών της εταιρείας Mars Hellas Α.Ε., επίσημο διανομέα των παγωτών της εταιρείας General Mills A.E. (Häagen-Dazs) και αποκλειστικό διανομέα της Sammontana SPA για την Ελλάδα και Κύπρο, μέσα από ένα δίκτυο 12.000 ψυγείων που καλύπτει ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Τα υπόλοιπα είναι γνωστά, σήμερα η φέτα, χωρίς κάποιο προφανή λόγο, είναι το ακριβότερο τυρί στην Ελλάδα, που είναι εθνικό προϊόν, ενώ για πολύ προφανή λόγω, στο εξωτερικό που δεν είναι πρώτη επιλογή, η τιμή του είναι πολύ χαμηλότερη.
⇒ Ελληνική φέτα των 200 γραμμαρίων πωλείται στη Γερμανία 1,69 ευρώ, κάπου στα 8,50 ευρώ το κιλό. Στη χώρα μας η ίδια φέτα, η ίδια συσκευασία και η ίδια ποσότητα πωλείται 3,29 ευρώ, κάπου στα 16,50 ευρώ το κιλό.(Ραυτόπουλος 28/10/2023)
τη βιομηχανία και τη μεταποίηση, αλλά και στα σούπερ μάρκετ δεν μπορεί σε καμία περίπτωση στο ράφι να ξεπερνά τα 10-10,5 ευρώ το κιλό. Διαφορετικά ό,τι είναι πάνω από αυτή την τιμή είναι καθαρά κερδοσκοπία», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ), Παναγιώτης Πεβερέτος. (ET 26/1/2024)
Τι άλλαξε όμως το κερδοσκοπικό fund;
Πριν ακριβώς τρεις μήνες (7 Ιουλίου 2023) το ίδιο προϊόν, ήτοι συσκευασία των 400 γραμμαρίων, πωλούνταν στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ 5,85 ευρώ ή 14,62 ευρώ το κιλό. Δηλαδή μέσα σε 90 μέρες ακρίβυνε 10,4%, ενώ από τον Μάρτιο του 2022, όταν άρχισε ο πληθωρισμός των τροφίμων να χτυπάει «κόκκινο», η αύξηση της τιμής στο ίδιο προϊόν έχει φτάσει στο 33,2%! (ΟΤ 7/10/2023)
Στον παρακάτω πίνακα θα δείτε την πορεία των τιμών σε 6 είδη γαλακτοκομικών, με βάση σχετικό ρεπορτάζ του MEGA: (E 29/01/2024)
Ιαν. ’22 Ιαν. ’23 Ιαν. ’24 Αύξηση
«Η κτηνοτροφία περνάει πολύ δύσκολα»
«Όταν εμείς έχουμε κόστος για την παραγωγή ενός κιλού πρόβειου γάλακτος, 1,64 ευρώ μ.ό. και γίδινο 1,15 ευρώ και πωλούσαμε το γάλα μας μέχρι τον Οκτώβρη με 1,60 ευρώ το πρόβειο, έρχονται οι μεταποιητές, αυθαίρετα, από τα τιμολόγια του Νοέμβρη που αγοράζουν το γάλα και ρίχνουν την τιμή κάτω από το 1,50 ευρώ στο πρόβειο. Μας καταστρέφουν, και ενώ στο ράφι οι τιμές δεν πέφτουν», λέει, μιλώντας στο Mega, o Παναγιώτης Πεβερέτος, πρόεδρος του συνδέσμου Ελλήνων κτηνοτρόφων.
«Οι επιδοτήσεις που περνάμε μειώθηκαν από 30 – 50%, ανεβαίνει το κόστος, μεγάλη θνησιμότητα στα αρνιά, πάνω από 30%, και φτάνουμε σε ένα σημείο να μην μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας γιατί όχι μόνο δεν κερδίζουμε, αλλά χάνουμε» συμπλήρωσε.
Όπως είπε ο ίδιος, από το 2021 το κόστος της παραγωγής «πέταξε πάνω από το 100%, οι ζωοτροφές και η ενέργεια. Τα προηγούμενα 2 χρόνια αποχώρησαν από το επάγγελμα 10.000 αιγοπροβατοτρόφοι και 300 αγελαδοτρόφοι. Συνολικά η κτηνοτροφία περνάει μια πολύ δύσκολη περίοδο, γι’ αυτό έχουμε βγει στους δρόμους μαζί με τους αγρότες».