Ποδαρικό με ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ θα κάνει η νέα χρονιά, με τους καταναλωτές να καλούνται να βάλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για την αγορά βασικών προϊόντων, με την ακρίβεια να χτυπά «κόκκινο». Ήδη φτάνουν στα σούπερ μάρκετ οι νέοι τιμοκατάλογοι με τις αυξημένες τιμές από τους προμηθευτές προϊόντων.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτή οι αυξήσεις από τον Ιανουάριο θα κυμανθούν από 5% έως 10% και σε κάποια προϊόντα θα φτάσουν στο 15%. Καθαριστικά, καλλυντικά, είδη περιποίησης, χαρτικά που δεν έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία για Μόνιμη Μείωση Τιμής τους επόμενους έξι μήνες, αναμένεται να ακριβύνουν.
Ακόμη, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Circana, οι τιμές των FMCG (ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα) θα αυξηθούν μεσοσταθμικά κατά 4,5% το 2024, από 7,3% το 2023. Ειδικά στα τρόφιμα προβλέπονται αυξήσεις 4,6% τη νέα χρονιά, από 7,2% το 2023. Την παραπάνω πρόβλεψη παρουσίασε στο ετήσιο συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτών (ΙΕΛΚΑ) η διευθύντρια πωλήσεων της Circana Δήμητρα Κατσίπη, εκτιμώντας ότι η επόμενη χρονιά θα είναι πληθωριστική, αλλά τουλάχιστον όχι με την ίδια δυναμική του 2023.
Σε ποια προϊόντα ανεβαίνουν οι τιμές
Ανατιμήσεις έχουν αναφερθεί έως τώρα σε περίπου 100 κωδικούς, μεταξύ άλλων από 20% έως 55%, στα κρασιά ως 19%, κονσέρβες έως 14%, κριτσίνια έως 10%, όσπρια και ρύζι έως 10%, μπάρες δημητριακών 9%, δημητριακά για πρωινό έως 8%, πατατάκια έως 8%, κατεψυγμένα λαχανικά περίπου 8%, αλλαντικά έως 8%, σοκολατοειδή έως 8%, προϊόντα προσωπικής υγιεινής έως 5% και γαλακτοκομικά 3,7%.
Με τη λογική του μικρότερου κακού θεωρείται παρήγορο το γεγονός ότι πρόκειται κυρίως για δευτερεύοντα αγαθά και όχι τόσο για είδη πρώτης ανάγκης και ότι οι νέες ανατιμήσεις είναι χαμηλότερες από αυτές που επιβλήθηκαν στις αρχές του 2023.
Επίσης, όπως ανέφερε ο ALPHA, έως 14% θα είναι η αύξηση στους μικρούς ατομικούς συσκευασμένους χυμούς που χρησιμοποιούν τα παιδιά στο σχολείο. Ακόμη, μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε τυροκομικά, δημητριακά και όσπρια.