Η Κύπρος είχε προταθεί από τις Βρυξέλλες για την υποψηφιότητα στη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, όταν τη θέση της πήρε... η Τουρκία, την οποία ως γνωστόν θα υποστηρίξει η Ελλάδα.
Οι Βρυξέλλες ήταν που στήριζαν την Κύπρο για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO), όπως αποκαλύπτει το κυπριακό «Σίγμα».
Η παρέμβαση των Βρυξελλών
Το «οργιώδες» παρασκήνιο ξεδιπλώνεται μέσα από τα χείλη διαφορετικών πηγών, ενώ ιδιαίτερα διαφωτιστικά είναι και δημοσιεύματα σε ξένα μέσα ενημέρωσης, τα οποία ειδικεύονται σε θέματα ναυτιλίας, προστίθεται στο κυπριακό δημοσίευμα, το οποίο συνεχίζει:
Πριν σχεδόν ένα τρίμηνο η Τουρκία εκδήλωσε ενδιαφέρον για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Επόμενος χρονικός σταθμός, ήταν η τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, οπότε αξιωματούχος των Βρυξελλών επικοινώνησε με τον τέως υφυπουργό Ναυτιλίας, Βασίλη Δημητριάδη, για να τον ενημερώσει ότι κύκλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκρίνουν την υποψηφιότητά του ως αυτή που θα στηριχθεί από τα ευρωπαϊκά κράτη, κόντρα στις υποψηφιότητες από άλλες ηπείρους.
Ηταν ιδέα των Βρυξελλών, η οποία, εάν προχωρούσε, θα έβρισκε σίγουρα σθεναρή στήριξη από ευρωπαϊκά κράτη και η Κύπρος θα διεκδικούσε με μεγάλες αξιώσεις τη θέση ως η μοναδική από τον ευρωπαϊκό χώρο.
Επικοινωνία με τη Λευκωσία
Η πρωτοβουλία των Βρυξελλών ήταν άτυπη, εξηγεί το Σίγμα, διότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει την εξουσία να υποβάλλει οποιαδήποτε υποψηφιότητα αφού κάτι τέτοιο είναι αρμοδιότητα των χωρών.
Θα αναλάμβανε, όμως, στο παρασκήνιο την προεκλογική προβολή και θα συσπείρωνε τον ευρωπαϊκό χώρο γύρω από την υποψηφιότητα της Κύπρου.
Αφότου έκαναν την επαφή τους με τον κύπριο εκλεκτό τους, οι Βρυξέλλες θα έπρεπε να επικοινωνήσουν και με τη Λευκωσία, που έχει και τον τελικό λόγο για να υποβάλει την υποψηφιότητα.
Το πρόσωπο από τις Βρυξέλλες επικοινώνησε με τη Λευκωσία και βολιδοσκόπησε τις δικές της προθέσεις. Και η ανταπόκριση, απ’ ό,τι μεταδίδει το Σίγμα, ήταν ότι η υποψηφιότητα Δημητριάδη τύγχανε αξιολόγησης, με θετική πρώτη προσέγγιση, κάτι που ήταν και απολύτως φυσιολογικό δεδομένου πως θα διεκδικούσε η Κύπρος ένα τόσο σημαντικό πόστο.
Το ταξίδι στην Αθήνα
Το επόμενο που συνέβη ήταν το επίσημο ταξίδι της Λευκωσίας στην Αθήνα, με επαφές όλων με όλους από τις δύο χώρες, χωρίς να γίνει οποιαδήποτε αναφορά για το επίμαχο θέμα στις δημόσιες δηλώσεις.
Και αφότου οι επαφές Ελλάδας – Κύπρου ολοκληρώθηκαν, ακολούθησαν χρονικά οι ανακοινώσεις Δένδια και Τσαβούσογλου, από τις Βρυξέλλες, ότι η Αγκυρα θα στηρίξει την Αθήνα για τη θέση του μη μόνιμου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας, με αντάλλαγμα η Ελλάδα να στηρίξει την Τουρκία προκειμένου να καταλάβει τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για θητεία τεσσάρων ετών.
Το Σίγμα θέτει στο παζλ του παρασκηνίου και τη διευκρίνιση που έδωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Βουλή, πριν μερικά 24ωρα, ότι η Λευκωσία ήταν ενήμερη για το τι θα ανακοίνωναν Ελλάδα και Τουρκία.
Δεν στηρίζει η Κύπρος – Το διπλό εμπάργκο
Δια του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Χριστοδουλίδη έγινε γνωστό ότι η Κύπρος δεν θα στηρίξει την υποψηφιότητα της Τουρκίας διότι «πολύ απλά δεν επιτρέπει στα πλοία που φέρουν την κυπριακή σημαία να προσεγγίζουν τους λιμένες της».
Επίσης, η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, Μαρίνα Χατζημανώλη, ανέφερε ότι είναι διπλό το εμπάργκο που επιβάλλει η Τουρκία στην Κύπρο, καθώς πέραν της απαγόρευσης ελλιμενισμού στα τουρκικά λιμάνια, τα πλοία υπό κυπριακή σημαία παρεμποδίζονται από τη μεταφορά σιτηρών ή άλλων προϊόντων από την Ουκρανία.
Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι η απαγόρευση δεν αφορά μόνο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία αλλά επεκτείνεται και όσα τυγχάνουν διαχείρισης από την Κύπρο.
Αριστοι γνώστες του αντικειμένου χαρακτήρισαν τον Γενικό Γραμματέα στον ΙΜΟ ως τον «Γκουτέρες» της Ναυτιλίας.
Μπορεί ο Γενικός Γραμματέας να μην έχει εκτελεστική εξουσία, διαθέτει όμως πολιτική επιρροή όπως και ο Γκουτέρες για έναν τομέα στον οποίο η Κύπρος θεωρείται εκ των μεγάλων δυνάμεων. Λογίζεται ακόμη ως ο προστάτης και θεματοφύλακάς του καθώς προστατεύει το ναυτιλιακό Δίκαιο.