Ένα άρθρο από τον Ferry Μπατζόγλου
Ήταν ο τελευταίος τους διάλογος, η τελευταία τους ραδιοφωνική επαφή πριν από την καταστροφή. Ο μηχανοδηγός του IC 62 στον σταθμάρχη στο σταθμό Λαρίσης: «Με ακούει η Λάρισα;» Η απάντηση από τη Λάρισα: «Ακούει. Με το νούμερο 47 οδηγείτε πάνω από το κόκκινο φανάρι εξόδου στο φανάρι εισόδου στους Νέους Πόρους (ο επόμενος σταθμός μετά τη Λάρισα) Μηχανοδηγός: «Βασίλη πάω τώρα;» Σταθάρχης: «Πήγαινε, πήγαινε, πήγαινε ." Μηχανοδηγός: "Καλησπέρα." Σταθάρχης: "Ό,τι καλύτερο." Λίγο αργότερα, ο μηχανοδηγός είναι νεκρός και ο σταθμάρχης Λάρισας συλλαμβάνεται.
Ο λόγος: Το Intercity IC 62 συγκρούστηκε μετωπικά με φορτηγό τρένο με πλήρη ταχύτητα στις 28 Φεβρουαρίου στις 23:21 και 19 δευτερόλεπτα στη μακράν πιο σημαντική διαδρομή του τρένου της Ελλάδας από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη στο Tempital κοντά στον Όλυμπο . Αμέσως ξέσπασε φωτιά.
Οι μπροστινές άμαξες του Intercity συγχωνεύτηκαν με μια κίνηση σε μια ογκώδη μάζα. 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους πολλοί φοιτητές που θέλησαν να επιστρέψουν στον τόπο σπουδών τους στη Θεσσαλονίκη μετά από διακοπές.
Πέθαναν με σκληρό, βάναυσο θάνατο. Σε θερμοκρασίες έως και 1.300 βαθμούς, παρέμειναν μόνο ακρωτηριασμένα, απανθρακωμένα υπολείμματα. Η αναγνώριση των υπολειμμάτων του πτώματος ήταν δυνατή μόνο με τεστ DNA. Πιθανώς οι πιο τραγικές φιγούρες ήταν εκείνοι οι γονείς που έπρεπε να θάψουν τα δικά τους παιδιά. Ένας πατέρας που έχασε την κόρη του βόγκηξε αποκαρδιωτικά: «Ήταν ο άγγελός μας. Είχε όλη της τη ζωή μπροστά της. Γεμάτο σχέδια, γεμάτο όνειρα. Πώς θα μπορούσε να συμβεί αυτό;
Χειροκίνητος έλεγχος - έως και 200 km/h
Σχεδόν όλοι οι Έλληνες αυτό αναρωτιούνται. Γρήγορα έγινε αντιληπτό ότι ο 59χρονος σταθμάρχης στη Λάρισα είχε χαράξει λάθος πορεία. Το IC 62 κατέληξε θανάσιμα σε λάθος γραμμή και μετά από δώδεκα λεπτά χτύπησε στο φορτηγό τρένο που ερχόταν προς το μέρος του.
Το μετωπικό ατύχημα, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις ήταν θανατηφόρο, αποκάλυψε εντελώς τερατώδη κενά ασφαλείας στην ελληνική κυκλοφορία των τρένων. Χωρίς ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης και χωρίς λειτουργικά φανάρια, ο έλεγχος ήταν μόνο χειροκίνητος και μέσω ασυρμάτου. Και αυτό παρά το γεγονός ότι το IC που λειτουργεί ο χειριστής του τρένου Hellenic Train αγγίζει ταχύτητα έως και 200 χιλιόμετρα την ώρα με την ατμομηχανή Siemens τύπου HellasSprinter. Ανθρώπινο λάθος, όπως φάνηκε στην τραγωδία του τρένου στα Τέμπη, με καταστροφικές συνέπειες.
Ανδρική ύβρις: πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής (αριστερά) και πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης Φωτογραφία: Δημήτρης Παπαμήτσος
Αλλαγή σκηνικού. Για τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη θα έπρεπε να ήταν ένα από τα τυπικά γεγονότα ρουτίνας του. Την 1η Μαρτίου, θα είχε αφήσει τον εαυτό του να τον γιορτάσουν με μεγάλη φανφάρα, όπως πίστευε από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του πριν από σχεδόν τέσσερα χρόνια: ως πρόθυμος και αποφασιστικός εκσυγχρονιστής και μεταρρυθμιστής της χώρας του.
Όλα όμως έγιναν πολύ διαφορετικά: ο αρχηγός της κυβέρνησης ακύρωσε μια επίσκεψη στο κέντρο ελέγχου του βόρειου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου όλων των χώρων. Αντίθετα, διέταξε τριήμερο κρατικό πένθος στην επίσημη κατοικία του στην Αθήνα, στο Μέγαρο Μαξίμου. Σε όλα τα δημόσια κτίρια κυματίστηκαν μεσίστιες σημαίες. Η Ελλάδα θρήνησε. Ένας βουβός θυμός είχε κατακλύσει ξαφνικά τη γη.
Η αγανάκτηση μεγαλώνει
Έκτοτε έδωσε τη θέση του σε ευρεία, ανοιχτή οργή. Την περασμένη Τετάρτη, ακριβώς μία εβδομάδα μετά την μετωπική σύγκρουση στα Τέμπη, μια γενική απεργία παρέλυσε τη δημόσια ζωή στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την αστυνομία, περίπου 65.000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν σε μαζικές συγκεντρώσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Πάτρα και άλλα μέρη.
Ήταν οι μεγαλύτερες διαδηλώσεις στην Ελλάδα εδώ και χρόνια. Ξέσπασαν συγκρούσεις μεταξύ διαδηλωτών και αστυνομίας. Περίπου 30 άτομα πέταξαν πέτρες στα γραφεία του Τρένου Ελληνικού το βράδυ της Παρασκευής. Η αστυνομία έκανε λόγο για ληστεία.
Προς το παρόν είναι ασαφές εάν οι βίαιες διαδηλώσεις θα εξελιχθούν σε πραγματική εξέγερση στους πρόποδες της Ακρόπολης. Την Κυριακή σημειώθηκαν εκ νέου μαζικές διαδηλώσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Πάτρα. Και τώρα άλλη μια 24ωρη γενική απεργία έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί την Πέμπτη. Ένα είναι σίγουρο: η δυσαρέσκεια για την κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι τεράστια. Και μεγαλώνει. Μέρα με τη μέρα.
Ο Κώστας Α. Καραμανλής, υπουργός Μεταφορών, πριν από το ατύχημα
«Είναι κρίμα που αμφισβητείτε την ασφάλεια των τρένων. Εξασφαλίζουμε ασφάλεια. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα με την ασφάλεια»
Το εκρηκτικό κλίμα μεταξύ των Ελλήνων τροφοδοτείται από το γεγονός ότι ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Α. Καραμανλής επέπληξε αγενώς βουλευτή της αντιπολίτευσης Συμμαχίας της Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΣΥΡΙΖΑ) στη Βουλή της Αθήνας, μόλις οκτώ ημέρες πριν από την τραγωδία στα Τέμπη. Είχε τολμήσει να τον αντιμετωπίσει με την έλλειψη ασφάλειας στην υπηρεσία του τρένου στην εκλογική του περιφέρεια.
Ποιος είναι ανεύθυνος εδώ;
Κυριολεκτικά, ο υπουργός Καραμανλής από το κυβερνητικό πάγκο είπε με σηκωμένο δείκτη προς την κατεύθυνση του πολιτικού της αντιπολίτευσης, τον οποίο θεώρησε πολύ αναιδής: «Είναι κρίμα. Ντρέπομαι που αμφισβητείτε την ασφάλεια των τρένων. Θέλω να το ανακαλέσεις αμέσως! Είναι ντροπή! Είμαστε αυτοί που διασφαλίζουμε την ασφάλεια. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα με την ασφάλεια».
Σχεδόν με αξιολύπητη υπερβολή, ο Καραμανλής συνέχισε λέγοντας ότι όλοι συμφωνούν ότι «ένα υπεύθυνο κράτος δεν μπορεί να αντιμετωπίζει την ασφάλεια των επιβατών ανεύθυνα». Μπορεί όμως, όπως οι Έλληνες πλέον αντιλαμβάνονται πικρά. Δεν βλέπεις ατύχημα στην τραγωδία του τρένου στα Τέμπη, αλλά έγκλημα με θανατηφόρες συνέπειες.
Το μετωπικό τρακάρισμα στα Τέμπη συνέβη την απόλυτη κακή στιγμή για την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ο Καραμανλής, ο 48χρονος γόνος μιας πολιτικής δυναστείας στην Ελλάδα που είχε ήδη δύο πρωθυπουργούς με συνολικά 13 χρόνια στην εξουσία, παραιτήθηκε πειθήνια από την υπουργική του θέση. Ωστόσο, θα διατηρήσει την έδρα του στη Βουλή και έτσι θα παραμείνει στο στόχαστρο. Αν ο Καραμανλής παρατούσε την εντολή του, θα έχανε την ασυλία του.
Ενόψει των κυλιόμενων μηνύσεων και καταγγελιών στην υπόθεση των Τεμπών, θα προσέφερε έτσι έναν νόμιμο στόχο για επίθεση. Μέχρι στιγμής, οι ελληνικές αρχές έχουν κινήσει ποινική δίωξη μόνο εναντίον τεσσάρων υπαλλήλων σιδηροδρόμων, συμπεριλαμβανομένου του σταθμάρχη στη Λάρισα.
Καθαρή σύγκρουση συμφερόντων
Ο Καραμανλής, από την άλλη, έχει ξεφύγει μέχρι στιγμής ελεύθερος. Θα μπορούσε να παραμείνει έτσι. Το πόσο συνυφασμένη είναι η πολιτική και η δικαιοσύνη καθώς και οι ολιγάρχες, τα ΜΜΕ και τα ινστιτούτα έρευνας κοινής γνώμης στην Ελλάδα, που σε αυτή τη χώρα αναφέρονται ως δυσοίωνη «Διαπλοκή» (αλληλεξάρτηση συμφερόντων), αποκαλύπτεται εμφατικά στην υπόθεση Καραμανλή:
Ο Ευάγγελος Ντογιάκος, δικηγόρος στο επάγγελμα, γιος του Ισίδωρου Ντογιάκου, ανώτατου εισαγγελέα της Ελλάδας, προσλήφθηκε από τον Υπουργό Καραμανλή στο γραφείο του. Ποιος ηγείται της έρευνας για την υπόθεση των Τεμπών; Ισίδωρος Ντογιάκος, ο προϊστάμενος της εισαγγελίας στην Ελλάδα, πατέρας του Ευάγγελου Ντογιάκου. Καθαρή σύγκρουση συμφερόντων.
Ο Καραμανλής στο μεταξύ σιώπησε. Αισθάνεται σαν να έχει χαθεί. Τρελαίνει όμως πραγματικά τους Έλληνες λέγοντας ότι προφανώς θέλει να υποστηρίξει ξανά το συντηρητικό κυβερνητικό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας (ΝΔ) στις επικείμενες βουλευτικές εκλογές. Ένας παραλογισμός, όπως νομίζουν πολλοί Έλληνες.
Εκατοντάδες διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν μπροστά από το εκλογικό του γραφείο στην πόλη των Σερρών. Φώναζαν: «Καμία ψήφος για τον Καραμανλή, η θέση του είναι στη φυλακή!» Αυτό αποτελεί πραγματικό σοκ για την επιρροή Καραμανλή. Άλλωστε η οικογένεια κατάγεται από τις Σέρρες με πυρήνα εκλογική περιφέρεια που τους ήταν πιστή μέχρι τώρα.
Γενιά «Κ» σαν κρίση
Η οργή, ακόμη και το μίσος, δεν απευθύνεται μόνο στον αλαζόνα Καραμανλή. Πανό και πινακίδες που έγραφαν «Δολοφονία» ή απλώς «12 λεπτά» φάνηκαν στις μαζικές διαδηλώσεις της περασμένης Τετάρτης, αναφερόμενες στην ώρα που τα δύο τρένα όρμησαν το ένα προς το άλλο.
Οι Έλληνες από όλες τις κοινωνικές τάξεις κάθε ηλικίας είναι αναστατωμένοι. Ωστόσο, η μετωπική σύγκρουση έπληξε ιδιαίτερα τους κατώτερους Έλληνες. Είτε εργαζόμενοι, είτε μικροί υπάλληλοι είτε φοιτητές: συχνά δεν έχουν άλλη επιλογή από το να ταξιδέψουν με τρένο. Δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις πιο ακριβές εναλλακτικές όπως αυτοκίνητο, λεωφορείο μεγάλων αποστάσεων ή πτήση. Ο φλεγόμενος θυμός της κατευθύνεται «στους πολιτικούς εκεί ψηλά», ειδικά που έτσι κι αλλιώς δεν χρησιμοποιούν το τρένο.
Η Γενιά Ζ, που αντιστοιχεί στη Γενιά Κ σε αυτή τη χώρα: «Κ» για την κρίση, είναι επίσης ανατριχιασμένη από την τραγωδία στα Τέμπη. Από την de facto εθνική χρεοκοπία της Ελλάδας την άνοιξη του 2010, με τις τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές ανατροπές της, έχει κλονιστεί από σοβαρές κρίσεις.
Ο Γιάννης, 22 ετών, φοιτητής της πολιτικής, διαδηλώνει στην Αθήνα
«Οι φίλοι μου, η οικογένειά μου, όλοι είναι σοκαρισμένοι. Το κράτος δεν μας σέβεται, μας σκοτώνει. Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να βγούμε στους δρόμους».
Οι νεαροί διαδηλωτές κρατούσαν λοιπόν εισιτήρια τρένου με την επιγραφή «Καμία επιστροφή» ή πανό με το σύνθημα «Η νέα γενιά δεν σας συγχωρεί!». Ήδη γίνεται λόγος για «Γενιά Τέμπη» στην Αθήνα. Ο μέσος όρος ηλικίας και των 57 θυμάτων των Τεμπών είναι τα 35 έτη. Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού πληθυσμού συνολικά είναι τα 45 έτη.
Η αποταμίευση μπορεί να είναι θανατηφόρα
Ο Γιάννης, 22 ετών, πολιτικός φοιτητής στην Αθήνα, διαμαρτυρήθηκε επίσης. «Οι φίλοι μου, η οικογένειά μου, όλοι είναι σοκαρισμένοι. Το κράτος δεν μας σέβεται, μας σκοτώνει. Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να βγούμε στους δρόμους», λέει.
Άλλωστε, όσοι Έλληνες ήταν αγκάθι στη σάρκα από την αρχή του σκανδαλώδους ξεπούλημα των ελληνικών σιδηροδρόμων, κατέβηκαν στα οδοφράγματα: Κατ' εντολή των δημοσίων πιστωτών της Ελλάδας, της ΕΕ, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ, οι τοπικοί Η σιδηροδρομική εταιρεία πουλήθηκε το 2017 για ένα ασήμαντο ποσό 45 εκατομμυρίων ευρώ που διατέθηκε από τον Ιταλικό Κρατικό Σιδηρόδρομο και μετονομάστηκε σε Hellenic Train. Αυστηρά μιλώντας, αυτό ήταν μια ψευδο-ιδιωτικοποίηση.
Επιπλέον, το σιδηροδρομικό δίκτυο παρέμεινε στα χέρια του ελληνικού δημοσίου. Το ενδιαφέρον είναι ότι έκτοτε η συνεργασία μεταξύ του Ιταλικού σιδηροδρομικού φορέα και του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου ήταν κάθε άλλο παρά αρμονική, για να το θέσω ήπια. Τα προβλήματα στην τοπική κυκλοφορία τρένων αυξήθηκαν, συμπεριλαμβανομένων διάφορων εκτροχιασμών τρένων.
Οι μεγάλης κλίμακας μειώσεις προσωπικού που είχαν ήδη εισαχθεί ως μέρος των αυστηρών μέτρων λιτότητας συνεχίστηκαν επίσης, οι κενές θέσεις σε τομείς που σχετίζονται με την ασφάλεια παρέμειναν ακάλυπτες και ο ανθρώπινος παράγοντας έπρεπε να αντισταθμίσει τα κραυγαλέα κενά στα ηλεκτρονικά και την ψηφιακή τεχνολογία για τον έλεγχο και την παρακολούθηση κυκλοφορία των τρένων. αναγκαστικά. Με μοιραίες συνέπειες, όπως αποκαλύπτεται τώρα.
Η Κασσάνδρα καλεί από τα σωματεία
Οι συνδικαλιστές είχαν κρούει επανειλημμένα τον κώδωνα του κινδύνου, με πιο πρόσφατη λίγες μέρες πριν την τραγωδία στα Τέμπη. Με στάσεις εργασίας, απεργιακές κινητοποιήσεις, δελτία τύπου και εξώδικες επιστολές οι εργαζόμενοι έβαλαν τα δάχτυλά τους στην πληγή. Απότομος τόνος. τροχός προσευχής σαν. Δημόσιο. Όλα μάταια. Οι προειδοποιήσεις τους αγνοήθηκαν περιφρονητικά από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Αυτό απέδωσε. Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης βρίσκεται αντιμέτωπος με τα χάλια της πολιτικής του. Τέσσερις ημέρες μετά το μετωπικό δυστύχημα στο Tempital, στις 4 Μαρτίου, γιόρτασε τα 55α γενέθλιά του. Ακίνητος και ήσυχος. Ο περιβόητος αυτοπροωθητής, που κατά τα άλλα προπαγανδίζει μια νέα, σύγχρονη Ελλάδα σε ένα μεστό στακάτο, ξαφνικά φαίνεται ανασφαλής, αποπροσανατολισμένος, χαμένος. Αγωνίζεται να βγει από το πολιτικό αδιέξοδο.
Φωτογραφία: taz
Σε μια τηλεοπτική ομιλία, κατηγόρησε αρχικά τον φαινομενικά απελπιστικά συντετριμμένο σταθμάρχη για την τραγωδία, αργότερα ζήτησε συγχώρεση, αλλά μόνο αφού μια πραγματική καταιγίδα είχε ξεχυθεί πάνω του στο ελληνικό κοινό.
Ήδη η καταστροφική του διαχείριση πανδημίας, η συστηματική προνομιακή μεταχείριση των ολιγαρχών, η πτώση της Ελλάδας στην 108η θέση της παγκόσμιας κατάταξης για την ελευθερία του Τύπου, οι καταγγελίες για διαφθορά σε μια σειρά πολιτικών της ΝΔ και το πρόσφατο σκάνδαλο υποκλοπών στην Αθήνα:
Ακόμη και πριν από την τραγωδία στα Τέμπη, είχε γίνει φανερό ότι ο Μητσοτάκης, με τη μοναδική του κυβερνητική ΝΔ, θα υστερούσε πολύ από το αποτέλεσμα του 39,85% στον εκλογικό της θρίαμβο στις 7 Ιουλίου 2019 στις ερχόμενες εκλογές. Οι δημοσκοπήσεις έδωσαν στη ΝΔ του Μητσοτάκη έως και 35 τοις εκατό των ψήφων, περίπου 5 με 7 ποσοστιαίες μονάδες μπροστά από τον Σύριζα υπό τον πρώην πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Γυαλισμένες δημοσκοπήσεις
Αλλά αυτό ήταν πριν από τα Τέμπη. Ειδικά στους νέους ψηφοφόρους, ο Μητσοτάκης και η Σία είναι πιθανό να βιώσουν μια ιστορική καταστροφή στις επερχόμενες εκλογές, ειδικά από τη στιγμή που θα επιτραπεί σε 17χρονους να συμμετάσχουν για πρώτη φορά. Εσωτερικά ταραγμένοι είναι και οι τακτικοί ψηφοφόροι της ΝΔ μετά το μετωπικό κραχ στα Τέμπη.
Έρευνα του συνεργαζόμενου με την κυβέρνηση ινστιτούτου έρευνας κοινής γνώμης Marc (το αφεντικό του Marc φέρεται να ενεργεί ως σύμβουλος του πρωθυπουργού Μητσοτάκη), τουλάχιστον η πρώτη δημοσιευμένη έρευνα μετά την τραγωδία του τρένου, δείχνει τη ΝΔ αυτή τη στιγμή με 29,6 τοις εκατό των ψήφων. η ερώτηση της Κυριακής.
Αυτό είναι 2,9 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο από ό,τι στην έρευνα της Marc πριν από την καταστροφή του τρένου. Το αποτέλεσμα της ΝΔ είναι πιθανό να είναι μάλλον εξωραϊσμένο λόγω της αδιαμφισβήτητης αντικυβερνητικής διάθεσης στον πληθυσμό, οι παρατηρητές περιορίζουν αμέσως με θέα το αφεντικό Marc.
Στρατηγός του Σύριζα μάλιστα παραπονέθηκε για τον στοχευμένο «περιορισμό της ζημίας» που θέλει να επιδιώξει η κυβέρνηση Μητσοτάκη δημοσιεύοντας δημοσκοπήσεις από δημοσκόπους που βρίσκονται κοντά της. Ο συριζαίος είναι ενοχλημένος που, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση της Marc, το κόμμα του μένει στάσιμο με 25 τοις εκατό των ψήφων, συνεχίζοντας σχεδόν 5 τοις εκατό πίσω από τη ΝΔ.
Μητσοτάκης, Τσίπρας ή ακροδεξιοί «Έλληνες»
Ο Σύριζα έφτασε στο 25,6% σε έρευνα που έκτοτε δημοσιεύεται από το ινστιτούτο έρευνας κοινής γνώμης GPO. Σύμφωνα με την GPO, η κυβερνώσα ΝΔ θα συγκέντρωνε το 29,5% των ψήφων. Αλλά και εδώ θα πρέπει να επιδεικνύεται προσοχή: ο επί χρόνια επικεφαλής της ΓΠΟ, Τάκης Θεοδωρικάκος, είναι υπουργός Προστασίας του Πολίτη στο υπουργικό συμβούλιο Μητσοτάκη και ένας από τους στενότερους έμπιστούς του. Λέξη κλειδί: «Διαπλοκή».
Ωστόσο, ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα μπορούσε να κερδίσει τεράστια υποστήριξη από τους ψηφοφόρους μετά την καταστροφή των τρένων, εάν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι δεν είχαν πουληθεί στους Ιταλούς κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Τι βαραίνει ακόμη περισσότερο τον Τσίπρα: Τον Ιούλιο του 2018, 103 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε μια καταστροφική πυρκαγιά στην παραλιακή πόλη Μάτι κοντά στην Αθήνα. Αυτό χαρακτηρίστηκε ευρέως ως κρατική αποτυχία και ήταν ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους ο αντίπαλός του Μητσοτάκης κατάφερε να εκδιώξει τον Τσίπρα από την εξουσία ένα χρόνο αργότερα. Η νηφάλια λογική στα μάτια των ψηφοφόρων είναι: Το Μάτι εξέθεσε τον Τσίπρα, τα Τέμπη τώρα τον Μητσοτάκη.
Σύμφωνα με δημοσκοπήσεις συναίνεσης, επτά αντί για έξι κόμματα θα μπορούσαν να περάσουν στη Βουλή της Αθήνας. Το νέο δεξιό εξτρεμιστικό κόμμα «Έλληνες» θα ξεπερνούσε λοιπόν το εμπόδιο του 3%. Ιδρυτής της είναι ο Ηλίας Κασιδιάρης, πρώην αρχηγός της διαβόητης Χρυσής Αυγής , η οποία δεν κατάφερε να περάσει στο κοινοβούλιο στις τελευταίες εκλογές. Ο Κασιδιάρης βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φυλακή για τη δολοφονία ενός αριστερού τραγουδιστή της hip-hop.
Ο χρόνος θεραπεύει επίσης κακούς αριθμούς δημοσκοπήσεων;
Αναλυτές στην Αθήνα επισημαίνουν ότι ένας τέτοιος κατακερματισμός του ελληνικού κομματικού τοπίου δυσχεραίνει τον σχηματισμό κυβέρνησης στην Αθήνα, ειδικά αφού στις επόμενες εκλογές θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά αναλογική βάσει του γερμανικού μοντέλου. Δηλωμένος στόχος του Μητσοτάκη, όπως έχει επανειλημμένα ξεκαθαρίσει, είναι να συνεχίσει να κυβερνά μόνος του.
Αυτό αγωνίζεται περισσότερο από ποτέ κερδίζοντας τις εκλογές στη δεύτερη προσπάθεια. Εάν ο σχηματισμός κυβέρνησης αποτύχει μετά τις πρώτες εκλογές, ο πρώτος νικητής θα λάβει ένα μπόνους σε έδρες στις επόμενες εκλογές. Εδώ ακριβώς βλέπει την ευκαιρία του ο Μητσοτάκης – παρά την τραγωδία στα τέμπη.
Η ακριβής ημερομηνία των επικείμενων εκλογών δεν έχει ακόμη οριστεί. Ο Μητσοτάκης, ο οποίος ως πρωθυπουργός έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να ορίσει την ημερομηνία, ήθελε αρχικά να προκηρύξει πρόωρες εκλογές για τις 9 Απριλίου, φημολογήθηκε στην Αθήνα. Η ημερομηνία είναι σίγουρα εκτός τραπεζιού τώρα. Δεν μπορεί να το αναβάλει στο πίσω μέρος. Η ψηφοφορία πρέπει να διεξαχθεί το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους.
Η Μητσοτάκης και Σία διευθετεί πλέον όσο το δυνατόν καθυστερημένη ημερομηνία εκλογών. Πιστός στο μότο: «Όσο αργότερα, τόσο το καλύτερο. Ο χρόνος γιατρεύει όλες τις πληγές.» Ο Μητσοτάκης μπορεί επίσης να σχεδιάζει να εμποδίσει όσο το δυνατόν περισσότερους νέους ψηφοφόρους να ψηφίσουν.
Κάντε το όσο το δυνατόν πιο δύσκολο για τους νέους ψηφοφόρους
Λειτουργεί ως εξής: Η τουριστική σεζόν ξεκινά στην Ελλάδα στα μέσα Απριλίου. Στη συνέχεια, δεκάδες χιλιάδες νέοι Έλληνες εγκαταλείπουν τις πόλεις τους, ειδικά στην οικονομικά υπανάπτυκτη βόρεια Ελλάδα, για να κερδίσουν το ψωμί τους ως εποχικοί εργαζόμενοι σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ, μπιστρό, νυχτερινά κέντρα ή οπουδήποτε αλλού στα νησιά που είναι δημοφιλή στους παραθεριστές από σε όλον τον κόσμο. Είναι ιδιαίτερα απασχολημένοι τα Σαββατοκύριακα κατά την τουριστική περίοδο.
Στην Ελλάδα, που αρέσκεται να βλέπει τον εαυτό της ως τον ψηφιακό πρωτοπόρο της Ευρώπης στην εποχή Μητσοτάκη, δεν υπάρχει ούτε η επιλογή της ταχυδρομικής ψηφοφορίας ούτε η ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εκλογές. Όπως πάντα, οι Έλληνες ψηφοφόροι πρέπει να εμφανιστούν αυτοπροσώπως στο εκλογικό τους κέντρο την Κυριακή των εκλογών από τις 7 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα.
Εάν η κυβέρνηση στην Αθήνα δεν το υποστηρίξει, οι περισσότεροι από τους εποχικά εργαζόμενους δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά ένα ταξίδι στην πόλη τους είτε από άποψη χρόνου είτε από άποψη χρημάτων όταν πρόκειται να διεξαχθούν εκλογές κατά τη διάρκεια της ταξιδιωτικής περιόδου. Η βαριά κακοποιημένη κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι απίθανο να τους κάνει αυτή τη χάρη, ειδικά μετά τις σημερινές μαζικές διαδηλώσεις.
Φωτογραφία: Βαγγέλης Κουσιώρα
Κατά συνέπεια, ο Μητσοτάκης δεν ανακοίνωσε ημερομηνία εκλογών στην πιο πρόσφατη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την Πέμπτη. Η τραγωδία στα Τέμπη «συνέβη με την κυβέρνησή του στο τιμόνι της χώρας», παραδέχτηκε ο Μητσοτάκης. Ζήτησε για άλλη μια φορά συγγνώμη «εκ μέρους όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων και προσωπικά». «Όλοι φταίμε», είπε ο Μητσοτάκης. Ένας όρκος αποκάλυψης. Γιατί μέχρι στιγμής ήθελε να κάνει τους Έλληνες να πιστέψουν: «Είμαστε καλύτεροι από όλους πριν από εμάς».
Κατά συνέπεια, ο Μητσοτάκης δεν ανακοίνωσε ημερομηνία εκλογών στην πιο πρόσφατη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την Πέμπτη. Η τραγωδία στα Τέμπη «συνέβη με την κυβέρνησή του στο τιμόνι της χώρας», παραδέχτηκε ο Μητσοτάκης. Ζήτησε για άλλη μια φορά συγγνώμη «εκ μέρους όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων και προσωπικά». «Όλοι φταίμε», είπε ο Μητσοτάκης. Ένας όρκος αποκάλυψης. Γιατί μέχρι στιγμής ήθελε να κάνει τους Έλληνες να πιστέψουν: «Είμαστε καλύτεροι από όλους πριν από εμάς».
Η ιστορία του «βαθιού κράτους»
Ταυτόχρονα, ο Μητσοτάκης δεν απέφυγε να κατηγορήσει ευθέως τα συνδικάτα για την τραγωδία και άρα εκείνα όλων των ανθρώπων που είχαν επειγόντως προειδοποιήσει την κυβέρνησή του για πιθανή καταστροφή. Ο Μητσοτάκης επιτέθηκε στο «βαθύ κράτος», εννοώντας αυτό που έβλεπε ως ένα φουσκωμένο και συνδικαλιστική κυριαρχία. Η καταπολέμηση του είναι «το πιο επείγον καθήκον του».
Ένα είναι σίγουρο: μέχρι νεωτέρας, οι εμπορευματικές και επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα θα παραμείνουν σε αναστολή. Το «Drive off», η θανατηφόρα οδηγία που έδωσε ο σταθμάρχης στη Λάρισα στον μηχανοδηγό του IC 62, θα μείνει στο μυαλό των Ελλήνων για πολύ καιρό. Ίσως πάρα πολύ καιρό για την κυβέρνηση Μητσοτάκη.