Είχε ξαναζητήσει το 2014 την ελληνική ιθαγένεια ο Τούρκος «καταζητούμενος» που παρουσιάζεται ως «ευεργέτης». «Ευεργέτης» των κατεχόμενων της Κύπρου και της Ελλάδας γίνεται;
Παροτι παντού ο Αγιαβέφε αναφέρεται για την εμπλοκή του στα θέματα με τον παράνομο τζόγο, από τα τουρκικά ΜΜΕ μέχρι δημοσιεύματα Βρετανών δημοσιογράφων, ο Άδωνις Γεωργιάδης επιμένει να τον παρουσιάζει ως Τούρκο «αντικαθεστωτικό» με αντιστασιακή δράση, χωρίς να εμφανίζει όμως κανένα σχετικό τεκμήριο.
Οι δωρέες και τα δημοσιεύματα
Ο ισχυρισμός του Αγιαβέφε και της Μητρόπολης Πειραιά περί δωρεάς αξίας 300.000 δεν τεκμηριώνεται με στοιχεία, καθώς μία φορά που καταγράφηκαν οι δωρεές του από την ελληνική αστυνομία, αυτή αναφερόταν σε αξία 25.000 ευρώ. Την είδηση που έδωσε η εκκλησία για «εξοπλισμό 300.000 ευρώ» μετέδωσαν και τα τουρκικά ΜΜΕ, συνοδεύοντάς την με την πληροφορία ότι ο Αγιαβέφε «αναζητείται από την Ιντερπόλ με ερυθρό δελτίο».
Αυτό το έγραψαν και κάποια ελληνικά περιφερειακά σάιτ που παρακολουθούν τον τουρκικό τύπο, αλλά ο Αγιαβέφε τους τηλεφώνησε υποστηρίζοντας ότι ο συγκεκριμένος ισχυρισμός ήταν ψευδής, ότι δεν εκκρεμούσε κανένα ένταλμα σε βάρος του και ότι τα τουρκικά ΜΜΕ ενημερώθηκαν από αυτόν και ανακάλεσαν ήδη τα επίμαχα δημοσιεύματα τους (υπάρχουν ακόμα παντού και αυτά και άλλα πολύ χειρότερα που τον εμπλέκουν σε πιο σκοτεινές υποθέσεις).
Facebook Twitter
Υπάρχουν επίσης δημοσιεύματα ακόμα και tweet της τουρκικής αστυνομίας γι' αυτόν από το 2019:
Παροτι παντού ο Αγιαβέφε αναφέρεται για την εμπλοκή του στα θέματα με τον παράνομο τζόγο, από τα τουρκικά ΜΜΕ μέχρι δημοσιεύματα Βρετανών δημοσιογράφων, ο Άδωνις Γεωργιάδης επιμένει να τον παρουσιάζει ως Τούρκο «αντικαθεστωτικό» με αντιστασιακή δράση, χωρίς να εμφανίζει όμως κανένα σχετικό τεκμήριο.
Ως τώρα, ο υπουργός Ανάπτυξης δεν έχει απαντήσει σε καμία δημοσιογραφική ερώτηση που του έθεσαν και με σχόλιό του στο Twitter εμφανίζει ως υποστηρικτή του Ερντογάν όποιον αμφισβητεί την απόδοση ελληνικής ιθαγένειας στον Τούρκο καταζητούμενο από τα Κατεχόμενα. Επικαλείται μάλιστα και απόφαση του Αρείου Πάγου με την οποία απαγορεύεται να εκδοθεί στην Τουρκία, «διότι είναι αποδεδειγμένα αντικαθεστωτικός και θα εκτελεστεί με βασανιστήρια αν πάει εκεί».
Το «αποδεδειγμένα αντικαθεστωτικός» είναι ισχυρισμός για τον οποίο δεν έχει παρουσιαστεί κανένα τεκμήριο ως τώρα. Το ίδιο για τα περί «κινδύνου εκτελέσεως».
Ισχυρίζεται, λοιπόν, ο υπουργός Ανάπτυξης ότι η τιμητική πολιτογράφηση ως Έλληνα του δόθηκε λόγω «πολιτικής δίωξής» του και επειδή κάνει επενδύσεις στην Ελλάδα. Τι είδους «επενδύσεις» κάνει ένας καταζητούμενος για παράνομο τζόγο είναι επίσης θολό.
Ένας από τους συνηγόρους υπεράσπισης του Γιασάμ Αγιαβάφε είναι ο Λάμπρος Μαργαρίτης, από τους πιο επιφανείς δικηγόρους της Θεσσαλονίκης.
Το Συμβούλιο Εφετών Θεσσαλονίκης με απόφασή του είχε γνωμοδοτήσει υπέρ της εκδόσεως του στις Δικαστικές Αρχές της Τουρκίας.
Αναζητήσαμε την απόφαση του Αρείου Πάγου που δίκασε την έφεση του εκκαλούντος - εκζητουμένου Αγιαβέφε κατά της απόφασης του Συμβουλίου Εφετών Θεσσαλονίκης, το οποίο γνωμοδότησε υπέρ της έκδοσής του στην Τουρκία, προκειμένου να εκτίσει υπόλοιπο ποινής φυλάκισης δύο ετών, έξι μηνών και μίας ημέρας, επί της συνολικής ποινής φυλάκισης τριών ετών και τεσσάρων μηνών που του επιβλήθηκε με απόφαση του Ε' Κακουργιοδικείου της Κωνσταντινούπολης για το αδίκημα της «σύστασης - οργάνωσης για τη διάπραξη εγκλήματος», σύμφωνα με τα άρθρα 220/1, 62, 53 και -f 63 του υπ' αριθ. 5237 Τουρκικού Ποινικού Κώδικα, πράξη επίσης αξιόποινη και κατά την ελληνική ποινική νομοθεσία (εγκληματική οργάνωση - άρθρο 187 ΠΚ).
Στην απόφαση του Αρειου Πάγου διαβάζουμε ότι «η πράξη για την οποία καταδικάστηκε ο εκζητούμενος από το ως άνω τουρκικό δικαστήριο και του επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης για την εκτέλεση της οποίας ζητείται η έκδοσή του, προκειμένου να εκτίσει υπόλοιπο ποινής φυλάκισης, είναι από εκείνες που επιτρέπεται η έκδοση κατά το άρθρο 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Εκδόσεως...».
Επίσης «... ο εν λόγω συλληφθείς A. (επ.) Y. (όν.) του Μ. και της N., που γεννήθηκε στις 27-09-1983 στα..., είναι το αυτό πρόσωπο με τον εκζητούμενο από τις τουρκικές δικαστικές αρχές, για τον οποίο έχει καταχωρηθεί η πιο πάνω καταδίκη, γεγονός το οποίο δεν αμφισβητεί και ο ίδιος».
Για τους λόγους έφεσης του Αγιαβέφε και τους πρωτοδίκως προβληθέντες ισχυρισμούς, ο ΑΠ αναφέρει ότι «οι λόγοι αυτοί είναι αβάσιμοι και πρέπει να απορριφθούν».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η περιγραφή (αν και μάλλον με κακή μετάφραση): «... Ο κατηγορούμενος Γ. Α. και οι συγκατηγορούμενοί του ίδρυσαν μερικές ιστοσελίδες ως κουμαριού και παρουσίασαν αυτές ως ιστοσελίδες που μπορεί κανείς να παίξει κουμάρι, και βρήκαν παίκτες με το σύστημα μέλους. Έβαλαν σχεδόν σε όλα τα παιχνίδια τα μέλη τους ως παίκτης, εξασφάλισαν στα μέλη τους με τα προγράμματα "δείξε χέρι" και "ματίκ" να δουν τα μέλη τους τα χέρια των άλλων παικτών και να πάρουν στο παιχνίδι δέση σύμφωνα με την κατάσταση και να χάσουν οι παίκτες που είναι σε θέση αδικημένου. Εξασφάλισαν κατά καιρούς να κερδίσουν οι παίκτες που έχασαν πολύ ή υποπτεύονταν από την κατάσταση και προσπάθησαν να εμποδίσουν να βγουν έξω από το σύστημα. Οι κατηγορούμενοι, μετά την εξασφάλιση ένταξης των ατόμων που έχουν τάση να παίξουν στοίχημα ως μέλος στην ιστοσελίδα και μέσα σε μια οργανωτική δομή και με συμμόρφωση σε μια ορισμένη πειθαρχία, εξασφάλισαν με το σύστημα να δουν το χέρι των παικτών και τα χαρτιά που θα χρησιμοποιηθούν με τη χρήση του προγράμματος "δείξε χέρι" που προγραμμάτισαν, κατεύθυναν όπως ήθελαν το παιχνίδι, κέρδισαν όταν ήθελαν το παιχνίδι και με τον τρόπο αυτό αποκόμισαν άδικη ωφέλεια...».
Παρόλα αυτά, στο τέλος της απόφασης του ΑΠ αναφέρει ότι αφού όμως «ο εκζητούμενος είναι χριστιανός στο θρήσκευμα και μέλος ομάδας αντιφρονούντων προς το πολιτικό καθεστώς της Τουρκίας» με «αντιπολιτευτική δράση» (σ.σ. τίποτα από αυτά δεν τεκμηριώνεται με στοιχεία) και έχει δεχθεί και απειλές, όπως λέει, «συνάγεται ότι αν επιτραπεί η έκδοση του εκζητούμενου στην Τουρκία, είναι πιθανό να διωχθεί για τα πολιτικά του φρονήματα και να υποβληθεί σε μεταχείριση αντίθετη προς την ανθρώπινη αξιοπρέπεια με κίνδυνο να διακυβευτούν τα ανθρώπινα δικαιώματά του εξαιτίας των θρησκευτικών και πολιτικών πεποιθήσεών του, τα οποία είναι αντίθετα προς το υπάρχον πολιτικό και θρησκευτικό καθεστώς της Τουρκίας. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, χορηγήθηκε στον εκζητούμενο πολιτικό άσυλο και αναγνωρίστηκε ως πρόσφυγας με την υπ' αριθ. πρωτ. 30209/22-8-2019 απόφαση του Περιφερειακού Γραφείου Ασύλου... η οποία δέχθηκε ότι υπάρχει βάσιμος φόβος δίωξης στην Τουρκία λόγω των πολιτικών του πεποιθήσεων».
Έτσι «υπό τα δεδομένα αυτά συντρέχει νόμιμη περίπτωση που καθιστά μη επιτρεπτή την έκδοση του εκζητουμένου στην Τουρκία, τόσο κατά το άρθρο 3 παρ. 1 και 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Εκδόσεως, όσο και της παραλλήλως ισχύουσας διάταξης του άρθρου 438 περ. γ' και στ' του ΚΠΔ και το Συμβούλιο Εφετών, που απέρριψε τον ισχυρισμό του ότι αν επιστρέψει στην Τουρκία υπάρχει κίνδυνος να διωχθεί για πολιτικούς λόγους και γνωμοδότησε υπέρ της εκδόσεώς του, έσφαλε περί την εκτίμηση των αποδείξεων και πρέπει κατά παραδοχή ως βάσιμου του σχετικού έκτου λόγου έφεσης να εξαφανιστεί η εκκαλούμενη απόφαση και να γνωμοδοτήσει το Δικαστήριο τούτο κατά της έκδοσης, να διαταχθεί η άρση της κράτησης του εκζητουμένου και η απόλυσή του από τις φυλακές, αν δεν κρατείται για άλλη αιτία».
Είχε ξαναδοκιμάσει να πάρει ελληνική ιθαγένεια το 2014
Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες του ρεπορτάζ μας ο Αγιαβέφε είχε ζητήσει ξανά την ελληνική ιθαγένεια το 2014, υποστηρίζοντας ότι στην Τουρκία διώκεται λόγω των θρησκευτικών του πεποιθήσεων και για τη σχέση του με τη Σερβία (υπάρχει μία πληροφορία που θέλει τη σύζυγό του να είναι από την Σερβία).
«Να πω την αλήθεια, δεν μου γέμισε το μάτι όταν τον είδα» μας λέει τότε παράγοντας του υπουργείου Εσωτερικών. «Είχε ένα εντυπωσιακό παράστημα, φορούσε ένα χρυσό ρόλεξ και είχε μία επιτηδευμένη συμπεριφορά. Ζήτησα ποινικό μητρώο. Μου το έφεραν και ήταν καθαρό τότε, αλλά δεν με έπεισε και δεν ασχολήθηκα άλλο μαζί του».
Ο «διωκόμενος χριστιανός» Αγιαβέφε, δύο χρόνια μετά, το 2016, πήρε την υπηκοότητα του ψευδοκράτους. Και μόνο αυτό αρκούσε για να σταθεί εμπόδιο στην προώθησή του από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης ρίχνει την ευθύνη στον Αδωνι Γεωργιάδη και τον Μητροπολίτη Πειραιά. Εκθέτει, ωστόσο, ιδιαιτέρως τους υπουργούς της κυβέρνησης η προσπάθεια τους να τον παρουσιάζουν ως αντικαθεστωτικό όταν «στα κατεχόμενα οι επενδύσεις ειναι ελεγχόμενες», όπως αναφέρει δημοσιογράφος της Κύπρου. «Ειδικά από τη στιγμή που πήρε και “υπηκοότητα” του ψευδοκράτους υπάρχει σοβαρό θέμα».
Η Κύπρος όπως και η Ελλάδα δίνουν μεγάλες διπλωματικές μάχες για να αποτραπεί η αναβάθμιση και αναγνώριση του ψευδοκράτους. Αποτρέπονται πολλές διεθνείς δράσεις του κατοχικού καθεστώτος, υπάρχουν πολλές παρεμβάσεις για να μην έχει διεθνή εκπροσώπηση το ψευδοκράτος. Γι' αυτό και δεν μπορεί κάποιος, που για τους γνωστούς λόγους έχει πάρει την "υπηκοότητα'' του ψευδοκράτους, να γίνεται Έλληνας πολίτης. «Είναι σαν να πυροβολούμε τα πόδια μας» σχολιάζει Κύπριος αναλυτής.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης και ο Μάκης Βορίδης μπορεί να εμφανίζονται στους ψηφοφόρους τους ως πατριώτες, αλλά οι πράξεις τους σαν αυτήν τους εκθέτουν. Σε κάθε περίπτωση οφείλουν να δώσουν δημόσια εξηγήσεις για ποιον λόγο έδωσαν την ελληνική ιθαγένεια στον συγκεκριμένο πολίτη της Τουρκίας με αυτό το ιστορικό.
«ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ» ΤΩΝ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΩΝ της Κύπρου και της Ελλάδας γίνεται; Γίνεται, αν το αποφασίσουν ο Μάκης Βορίδης και ο Άδωνις Γεωργιάδης, δύο υπουργοί οι οποίοι είναι πλέον έκθετοι και οφείλουν εξηγήσεις.
Έκθετη για άλλη μια φορά φαίνεται να είναι και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, η οποία ενέκρινε την «τιμητική πολιτογράφηση» του Τούρκου Γιασάμ Αγιαβέφε, πάλι χωρίς να κάνει ένα απλό Google search κάποιος συνεργάτης της πρώτα.
Διότι μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο αρκούσε για να αντιληφθεί αμέσως κάποιος περί τίνος πρόκειται ή έστω να μπει σε υποψίες, αφού θα έβλεπε τα τουρκικά δημοσιεύματα που τον έφεραν να καταζητείται για παράνομο διαδικτυακό τζόγο, αλλά και για την εμπλοκή με τα κατεχόμενα.
Ο ισχυρισμός του Αγιαβέφε και της Μητρόπολης Πειραιά περί δωρεάς αξίας 300.000 δεν τεκμηριώνεται με στοιχεία, καθώς μία φορά που καταγράφηκαν οι δωρεές του από την ελληνική αστυνομία, αυτή αναφερόταν σε αξία 25.000 ευρώ. Την είδηση που εδωσε η εκκλησία για «εξοπλισμό 300.000 ευρώ» μετέδωσαν και τα τουρκικά ΜΜΕ, συνοδεύοντάς την με την πληροφορία ότι ο Αγιαβέφε «αναζητείται από την Ιντερπόλ με ερυθρό δελτίο».
Πώς άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι των αποκαλύψεων
Στις 30 Ιουνίου έκπληκτος ο νομικός Βασίλης Χρονόπουλος διαπίστωσε παρατηρώντας την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη απένειμε την ελληνική ιθαγένεια στον Τούρκο Γιασάμ Αγιαβέφε, επειδή με τις (σ.σ. αμφιβόλου αξίας) χορηγίες του «απομάκρυνε τον κίνδυνο κατάρρευσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας». Με λίγη έρευνα στο διαδίκτυο αντιλήφθηκε γρήγορα τη θολή εικόνα που είχε ο εν λόγω Τούρκος «ευεργέτης» και ανάρτησε τα συμπεράσματά του στη σελίδα του στο Facebook.
Η είδηση δεν ήταν καθόλου συνηθισμένη για να περάσει απαρατήρητη: Η κυβέρνηση έδωσε ελληνική ιθαγένεια σε Τούρκο καταζητούμενο που κατηγορείται από τις τουρκικές αρχές για «σύσταση και διαχείριση παράνομου διαδικτυακού τζόγου και στοιχήματος» και ο οποίος το 2016 είχε πάρει και τη λεγόμενη «τουρκοκυπριακή υπηκοότητα» από το ψευδοκράτος, του οποίου επίσης θεωρείται «ευεργέτης» για τους ίδιους λόγους που τον θεωρεί και ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Στην Ελλάδα έκανε κάποιες αμφιλεγόμενες ως προς το ύψος τους δωρεές (μάσκες, αναπνευστήρες, αναλώσιμα), που τις επιβεβαιώνουν κυρίως η Μητρόπολη του Πειραιά και ο Δήμος του Πειραιά, καθώς και κάποια πρόσωπα γύρω από αυτά τα δύο κέντρα.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, με ημερομηνία 22 Ιουνίου, «ο Yaşam Ayavefe έχει συνεισφέρει με τις χορηγίες του σε υγειονομικό υλικό και τρόφιμα στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, απομακρύνοντας τον κίνδυνο κατάρρευσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας».
Επίσης «με τις επενδύσεις του και την ανάπτυξη της επιχειρηματικής του δραστηριότητας στη χώρα έχει συμβάλει στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας, προβάλλοντάς τη στους διεθνείς οικονομικούς κύκλους» και γι' αυτό η απονομή της ελληνικής ιθαγένειας στον Τούρκο καταζητούμενο Αγιαβέφε, σύμφωνα με το σκεπτικό της κυβέρνησης, «θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της χώρας στο πλαίσιο της στρατηγικής ενδυνάμωσης της ελληνικής οικονομίας».
Το νήμα από το κουβάρι στη συνέχεια πήρε το inside story και με ρεπορτάζ της Ελίζας Τριανταφύλλου έγιναν γνωστές «Οι στενές και μακροχρόνιες σχέσεις του με την "ΤΔΒΚ”, δηλαδή το ψευδοκράτος» και το γεγονός ότι «τον Αύγουστο του 2016 πήρε και την τουρκοκυπριακή ψευδο-υπηκοότητα, σύμφωνα με το δημοσίευμα «Cyprus PIO: Turkish Cypriot and Turkish Media Review».
Όπως αναφέρει το inside story, «αυτές δεν είναι οι μόνες υπηκοότητες που διαθέτει ο Γιασάμ Αγιαβέφε, αφού σύμφωνα με εταιρικά έγγραφα που έχουν κατατεθεί στη Βρετανία όπου δραστηριοποιείται επιχειρηματικά, έχει υπάρξει πολίτης της Σερβίας και του Μαυροβουνίου, της Τουρκίας και της Δομινικανής Δημοκρατίας».
Έκθετη για άλλη μια φορά φαίνεται να είναι και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, η οποία ενέκρινε την «τιμητική πολιτογράφηση» του Τούρκου Γιασάμ Αγιαβέφε, πάλι χωρίς να κάνει ένα απλό Google search κάποιος συνεργάτης της πρώτα.
Διότι μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο αρκούσε για να αντιληφθεί αμέσως κάποιος περί τίνος πρόκειται ή έστω να μπει σε υποψίες, αφού θα έβλεπε τα τουρκικά δημοσιεύματα που τον έφεραν να καταζητείται για παράνομο διαδικτυακό τζόγο, αλλά και για την εμπλοκή με τα κατεχόμενα.
Ο ισχυρισμός του Αγιαβέφε και της Μητρόπολης Πειραιά περί δωρεάς αξίας 300.000 δεν τεκμηριώνεται με στοιχεία, καθώς μία φορά που καταγράφηκαν οι δωρεές του από την ελληνική αστυνομία, αυτή αναφερόταν σε αξία 25.000 ευρώ. Την είδηση που εδωσε η εκκλησία για «εξοπλισμό 300.000 ευρώ» μετέδωσαν και τα τουρκικά ΜΜΕ, συνοδεύοντάς την με την πληροφορία ότι ο Αγιαβέφε «αναζητείται από την Ιντερπόλ με ερυθρό δελτίο».
Πώς άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι των αποκαλύψεων
Στις 30 Ιουνίου έκπληκτος ο νομικός Βασίλης Χρονόπουλος διαπίστωσε παρατηρώντας την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη απένειμε την ελληνική ιθαγένεια στον Τούρκο Γιασάμ Αγιαβέφε, επειδή με τις (σ.σ. αμφιβόλου αξίας) χορηγίες του «απομάκρυνε τον κίνδυνο κατάρρευσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας». Με λίγη έρευνα στο διαδίκτυο αντιλήφθηκε γρήγορα τη θολή εικόνα που είχε ο εν λόγω Τούρκος «ευεργέτης» και ανάρτησε τα συμπεράσματά του στη σελίδα του στο Facebook.
Η είδηση δεν ήταν καθόλου συνηθισμένη για να περάσει απαρατήρητη: Η κυβέρνηση έδωσε ελληνική ιθαγένεια σε Τούρκο καταζητούμενο που κατηγορείται από τις τουρκικές αρχές για «σύσταση και διαχείριση παράνομου διαδικτυακού τζόγου και στοιχήματος» και ο οποίος το 2016 είχε πάρει και τη λεγόμενη «τουρκοκυπριακή υπηκοότητα» από το ψευδοκράτος, του οποίου επίσης θεωρείται «ευεργέτης» για τους ίδιους λόγους που τον θεωρεί και ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Στην Ελλάδα έκανε κάποιες αμφιλεγόμενες ως προς το ύψος τους δωρεές (μάσκες, αναπνευστήρες, αναλώσιμα), που τις επιβεβαιώνουν κυρίως η Μητρόπολη του Πειραιά και ο Δήμος του Πειραιά, καθώς και κάποια πρόσωπα γύρω από αυτά τα δύο κέντρα.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, με ημερομηνία 22 Ιουνίου, «ο Yaşam Ayavefe έχει συνεισφέρει με τις χορηγίες του σε υγειονομικό υλικό και τρόφιμα στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, απομακρύνοντας τον κίνδυνο κατάρρευσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας».
Επίσης «με τις επενδύσεις του και την ανάπτυξη της επιχειρηματικής του δραστηριότητας στη χώρα έχει συμβάλει στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας, προβάλλοντάς τη στους διεθνείς οικονομικούς κύκλους» και γι' αυτό η απονομή της ελληνικής ιθαγένειας στον Τούρκο καταζητούμενο Αγιαβέφε, σύμφωνα με το σκεπτικό της κυβέρνησης, «θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της χώρας στο πλαίσιο της στρατηγικής ενδυνάμωσης της ελληνικής οικονομίας».
Το νήμα από το κουβάρι στη συνέχεια πήρε το inside story και με ρεπορτάζ της Ελίζας Τριανταφύλλου έγιναν γνωστές «Οι στενές και μακροχρόνιες σχέσεις του με την "ΤΔΒΚ”, δηλαδή το ψευδοκράτος» και το γεγονός ότι «τον Αύγουστο του 2016 πήρε και την τουρκοκυπριακή ψευδο-υπηκοότητα, σύμφωνα με το δημοσίευμα «Cyprus PIO: Turkish Cypriot and Turkish Media Review».
Όπως αναφέρει το inside story, «αυτές δεν είναι οι μόνες υπηκοότητες που διαθέτει ο Γιασάμ Αγιαβέφε, αφού σύμφωνα με εταιρικά έγγραφα που έχουν κατατεθεί στη Βρετανία όπου δραστηριοποιείται επιχειρηματικά, έχει υπάρξει πολίτης της Σερβίας και του Μαυροβουνίου, της Τουρκίας και της Δομινικανής Δημοκρατίας».
Οι δωρέες και τα δημοσιεύματα
Ο ισχυρισμός του Αγιαβέφε και της Μητρόπολης Πειραιά περί δωρεάς αξίας 300.000 δεν τεκμηριώνεται με στοιχεία, καθώς μία φορά που καταγράφηκαν οι δωρεές του από την ελληνική αστυνομία, αυτή αναφερόταν σε αξία 25.000 ευρώ. Την είδηση που έδωσε η εκκλησία για «εξοπλισμό 300.000 ευρώ» μετέδωσαν και τα τουρκικά ΜΜΕ, συνοδεύοντάς την με την πληροφορία ότι ο Αγιαβέφε «αναζητείται από την Ιντερπόλ με ερυθρό δελτίο».
Αυτό το έγραψαν και κάποια ελληνικά περιφερειακά σάιτ που παρακολουθούν τον τουρκικό τύπο, αλλά ο Αγιαβέφε τους τηλεφώνησε υποστηρίζοντας ότι ο συγκεκριμένος ισχυρισμός ήταν ψευδής, ότι δεν εκκρεμούσε κανένα ένταλμα σε βάρος του και ότι τα τουρκικά ΜΜΕ ενημερώθηκαν από αυτόν και ανακάλεσαν ήδη τα επίμαχα δημοσιεύματα τους (υπάρχουν ακόμα παντού και αυτά και άλλα πολύ χειρότερα που τον εμπλέκουν σε πιο σκοτεινές υποθέσεις).
Facebook Twitter
Υπάρχουν επίσης δημοσιεύματα ακόμα και tweet της τουρκικής αστυνομίας γι' αυτόν από το 2019:
Παροτι παντού ο Αγιαβέφε αναφέρεται για την εμπλοκή του στα θέματα με τον παράνομο τζόγο, από τα τουρκικά ΜΜΕ μέχρι δημοσιεύματα Βρετανών δημοσιογράφων, ο Άδωνις Γεωργιάδης επιμένει να τον παρουσιάζει ως Τούρκο «αντικαθεστωτικό» με αντιστασιακή δράση, χωρίς να εμφανίζει όμως κανένα σχετικό τεκμήριο.
Ως τώρα, ο υπουργός Ανάπτυξης δεν έχει απαντήσει σε καμία δημοσιογραφική ερώτηση που του έθεσαν και με σχόλιό του στο Twitter εμφανίζει ως υποστηρικτή του Ερντογάν όποιον αμφισβητεί την απόδοση ελληνικής ιθαγένειας στον Τούρκο καταζητούμενο από τα Κατεχόμενα. Επικαλείται μάλιστα και απόφαση του Αρείου Πάγου με την οποία απαγορεύεται να εκδοθεί στην Τουρκία, «διότι είναι αποδεδειγμένα αντικαθεστωτικός και θα εκτελεστεί με βασανιστήρια αν πάει εκεί».
Το «αποδεδειγμένα αντικαθεστωτικός» είναι ισχυρισμός για τον οποίο δεν έχει παρουσιαστεί κανένα τεκμήριο ως τώρα. Το ίδιο για τα περί «κινδύνου εκτελέσεως».
Ισχυρίζεται, λοιπόν, ο υπουργός Ανάπτυξης ότι η τιμητική πολιτογράφηση ως Έλληνα του δόθηκε λόγω «πολιτικής δίωξής» του και επειδή κάνει επενδύσεις στην Ελλάδα. Τι είδους «επενδύσεις» κάνει ένας καταζητούμενος για παράνομο τζόγο είναι επίσης θολό.
Ένας από τους συνηγόρους υπεράσπισης του Γιασάμ Αγιαβάφε είναι ο Λάμπρος Μαργαρίτης, από τους πιο επιφανείς δικηγόρους της Θεσσαλονίκης.
Το Συμβούλιο Εφετών Θεσσαλονίκης με απόφασή του είχε γνωμοδοτήσει υπέρ της εκδόσεως του στις Δικαστικές Αρχές της Τουρκίας.
Αναζητήσαμε την απόφαση του Αρείου Πάγου που δίκασε την έφεση του εκκαλούντος - εκζητουμένου Αγιαβέφε κατά της απόφασης του Συμβουλίου Εφετών Θεσσαλονίκης, το οποίο γνωμοδότησε υπέρ της έκδοσής του στην Τουρκία, προκειμένου να εκτίσει υπόλοιπο ποινής φυλάκισης δύο ετών, έξι μηνών και μίας ημέρας, επί της συνολικής ποινής φυλάκισης τριών ετών και τεσσάρων μηνών που του επιβλήθηκε με απόφαση του Ε' Κακουργιοδικείου της Κωνσταντινούπολης για το αδίκημα της «σύστασης - οργάνωσης για τη διάπραξη εγκλήματος», σύμφωνα με τα άρθρα 220/1, 62, 53 και -f 63 του υπ' αριθ. 5237 Τουρκικού Ποινικού Κώδικα, πράξη επίσης αξιόποινη και κατά την ελληνική ποινική νομοθεσία (εγκληματική οργάνωση - άρθρο 187 ΠΚ).
Στην απόφαση του Αρειου Πάγου διαβάζουμε ότι «η πράξη για την οποία καταδικάστηκε ο εκζητούμενος από το ως άνω τουρκικό δικαστήριο και του επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης για την εκτέλεση της οποίας ζητείται η έκδοσή του, προκειμένου να εκτίσει υπόλοιπο ποινής φυλάκισης, είναι από εκείνες που επιτρέπεται η έκδοση κατά το άρθρο 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Εκδόσεως...».
Επίσης «... ο εν λόγω συλληφθείς A. (επ.) Y. (όν.) του Μ. και της N., που γεννήθηκε στις 27-09-1983 στα..., είναι το αυτό πρόσωπο με τον εκζητούμενο από τις τουρκικές δικαστικές αρχές, για τον οποίο έχει καταχωρηθεί η πιο πάνω καταδίκη, γεγονός το οποίο δεν αμφισβητεί και ο ίδιος».
Για τους λόγους έφεσης του Αγιαβέφε και τους πρωτοδίκως προβληθέντες ισχυρισμούς, ο ΑΠ αναφέρει ότι «οι λόγοι αυτοί είναι αβάσιμοι και πρέπει να απορριφθούν».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η περιγραφή (αν και μάλλον με κακή μετάφραση): «... Ο κατηγορούμενος Γ. Α. και οι συγκατηγορούμενοί του ίδρυσαν μερικές ιστοσελίδες ως κουμαριού και παρουσίασαν αυτές ως ιστοσελίδες που μπορεί κανείς να παίξει κουμάρι, και βρήκαν παίκτες με το σύστημα μέλους. Έβαλαν σχεδόν σε όλα τα παιχνίδια τα μέλη τους ως παίκτης, εξασφάλισαν στα μέλη τους με τα προγράμματα "δείξε χέρι" και "ματίκ" να δουν τα μέλη τους τα χέρια των άλλων παικτών και να πάρουν στο παιχνίδι δέση σύμφωνα με την κατάσταση και να χάσουν οι παίκτες που είναι σε θέση αδικημένου. Εξασφάλισαν κατά καιρούς να κερδίσουν οι παίκτες που έχασαν πολύ ή υποπτεύονταν από την κατάσταση και προσπάθησαν να εμποδίσουν να βγουν έξω από το σύστημα. Οι κατηγορούμενοι, μετά την εξασφάλιση ένταξης των ατόμων που έχουν τάση να παίξουν στοίχημα ως μέλος στην ιστοσελίδα και μέσα σε μια οργανωτική δομή και με συμμόρφωση σε μια ορισμένη πειθαρχία, εξασφάλισαν με το σύστημα να δουν το χέρι των παικτών και τα χαρτιά που θα χρησιμοποιηθούν με τη χρήση του προγράμματος "δείξε χέρι" που προγραμμάτισαν, κατεύθυναν όπως ήθελαν το παιχνίδι, κέρδισαν όταν ήθελαν το παιχνίδι και με τον τρόπο αυτό αποκόμισαν άδικη ωφέλεια...».
Παρόλα αυτά, στο τέλος της απόφασης του ΑΠ αναφέρει ότι αφού όμως «ο εκζητούμενος είναι χριστιανός στο θρήσκευμα και μέλος ομάδας αντιφρονούντων προς το πολιτικό καθεστώς της Τουρκίας» με «αντιπολιτευτική δράση» (σ.σ. τίποτα από αυτά δεν τεκμηριώνεται με στοιχεία) και έχει δεχθεί και απειλές, όπως λέει, «συνάγεται ότι αν επιτραπεί η έκδοση του εκζητούμενου στην Τουρκία, είναι πιθανό να διωχθεί για τα πολιτικά του φρονήματα και να υποβληθεί σε μεταχείριση αντίθετη προς την ανθρώπινη αξιοπρέπεια με κίνδυνο να διακυβευτούν τα ανθρώπινα δικαιώματά του εξαιτίας των θρησκευτικών και πολιτικών πεποιθήσεών του, τα οποία είναι αντίθετα προς το υπάρχον πολιτικό και θρησκευτικό καθεστώς της Τουρκίας. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, χορηγήθηκε στον εκζητούμενο πολιτικό άσυλο και αναγνωρίστηκε ως πρόσφυγας με την υπ' αριθ. πρωτ. 30209/22-8-2019 απόφαση του Περιφερειακού Γραφείου Ασύλου... η οποία δέχθηκε ότι υπάρχει βάσιμος φόβος δίωξης στην Τουρκία λόγω των πολιτικών του πεποιθήσεων».
Έτσι «υπό τα δεδομένα αυτά συντρέχει νόμιμη περίπτωση που καθιστά μη επιτρεπτή την έκδοση του εκζητουμένου στην Τουρκία, τόσο κατά το άρθρο 3 παρ. 1 και 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Εκδόσεως, όσο και της παραλλήλως ισχύουσας διάταξης του άρθρου 438 περ. γ' και στ' του ΚΠΔ και το Συμβούλιο Εφετών, που απέρριψε τον ισχυρισμό του ότι αν επιστρέψει στην Τουρκία υπάρχει κίνδυνος να διωχθεί για πολιτικούς λόγους και γνωμοδότησε υπέρ της εκδόσεώς του, έσφαλε περί την εκτίμηση των αποδείξεων και πρέπει κατά παραδοχή ως βάσιμου του σχετικού έκτου λόγου έφεσης να εξαφανιστεί η εκκαλούμενη απόφαση και να γνωμοδοτήσει το Δικαστήριο τούτο κατά της έκδοσης, να διαταχθεί η άρση της κράτησης του εκζητουμένου και η απόλυσή του από τις φυλακές, αν δεν κρατείται για άλλη αιτία».
Είχε ξαναδοκιμάσει να πάρει ελληνική ιθαγένεια το 2014
Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες του ρεπορτάζ μας ο Αγιαβέφε είχε ζητήσει ξανά την ελληνική ιθαγένεια το 2014, υποστηρίζοντας ότι στην Τουρκία διώκεται λόγω των θρησκευτικών του πεποιθήσεων και για τη σχέση του με τη Σερβία (υπάρχει μία πληροφορία που θέλει τη σύζυγό του να είναι από την Σερβία).
«Να πω την αλήθεια, δεν μου γέμισε το μάτι όταν τον είδα» μας λέει τότε παράγοντας του υπουργείου Εσωτερικών. «Είχε ένα εντυπωσιακό παράστημα, φορούσε ένα χρυσό ρόλεξ και είχε μία επιτηδευμένη συμπεριφορά. Ζήτησα ποινικό μητρώο. Μου το έφεραν και ήταν καθαρό τότε, αλλά δεν με έπεισε και δεν ασχολήθηκα άλλο μαζί του».
Ο «διωκόμενος χριστιανός» Αγιαβέφε, δύο χρόνια μετά, το 2016, πήρε την υπηκοότητα του ψευδοκράτους. Και μόνο αυτό αρκούσε για να σταθεί εμπόδιο στην προώθησή του από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης ρίχνει την ευθύνη στον Αδωνι Γεωργιάδη και τον Μητροπολίτη Πειραιά. Εκθέτει, ωστόσο, ιδιαιτέρως τους υπουργούς της κυβέρνησης η προσπάθεια τους να τον παρουσιάζουν ως αντικαθεστωτικό όταν «στα κατεχόμενα οι επενδύσεις ειναι ελεγχόμενες», όπως αναφέρει δημοσιογράφος της Κύπρου. «Ειδικά από τη στιγμή που πήρε και “υπηκοότητα” του ψευδοκράτους υπάρχει σοβαρό θέμα».
Η Κύπρος όπως και η Ελλάδα δίνουν μεγάλες διπλωματικές μάχες για να αποτραπεί η αναβάθμιση και αναγνώριση του ψευδοκράτους. Αποτρέπονται πολλές διεθνείς δράσεις του κατοχικού καθεστώτος, υπάρχουν πολλές παρεμβάσεις για να μην έχει διεθνή εκπροσώπηση το ψευδοκράτος. Γι' αυτό και δεν μπορεί κάποιος, που για τους γνωστούς λόγους έχει πάρει την "υπηκοότητα'' του ψευδοκράτους, να γίνεται Έλληνας πολίτης. «Είναι σαν να πυροβολούμε τα πόδια μας» σχολιάζει Κύπριος αναλυτής.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης και ο Μάκης Βορίδης μπορεί να εμφανίζονται στους ψηφοφόρους τους ως πατριώτες, αλλά οι πράξεις τους σαν αυτήν τους εκθέτουν. Σε κάθε περίπτωση οφείλουν να δώσουν δημόσια εξηγήσεις για ποιον λόγο έδωσαν την ελληνική ιθαγένεια στον συγκεκριμένο πολίτη της Τουρκίας με αυτό το ιστορικό.