ΕΚΤΟΣ ΤΟΠΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ...
Πιο συγκεκριμένα, με βάση τις τελευταίες (8.3.2022) τιμοληψίες του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης ανέρχεται στα 2,031 ευρώ/λίτρο, ενώ σε αρκετούς νομούς η αντίστοιχη τιμή έχει ξεπεράσει και τα 2,1 ευρώ/λίτρο. Παράλληλα, το πετρέλαιο κίνησης (diesel) σκαρφάλωσε στα 1,836 ευρώ/λίτρο, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης βρίσκεται στα 1,486, και μάλιστα εν μέσω νέας σφοδρής κακοκαιρίας.
Σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (8.3.2021), οι αυξήσεις στα πετρελαιοειδή είναι τεράστιες:
- +29,2% στην αμόλυβδη (περσινή μέση πανελλαδική τιμή 1,572 ευρώ/λίτρο).
- +40,6% στο diesel (περσινή τιμή 1,306 ευρώ/λίτρο).
- +56,6% στο πετρέλαιο θέρμανσης (περσινή τιμή 0,949 ευρώ/λίτρο).
Η συνεχιζόμενη ανοδική πορεία του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές -χθες έφτασε μέχρι και 131,62 δολάρια/βαρέλι η τιμή του αργού, τύπου brent- καθιστά σαφές ότι η τρελή κούρσα των τιμών είναι ακόμα σε εξέλιξη.
Καπέλο 50 ευρώ
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για μια μέση κατανάλωση 100 λίτρων τον μήνα η επιπλέον επιβάρυνση του οδηγού (με μεσαίας παλαιότητας Ι.Χ.) σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με βάση τη μέση πανελλαδική τιμή, ανέρχεται σε:
- 46 ευρώ τον μήνα με καύσιμο αμόλβυδη βενζίνη.
- 53 ευρώ τον μήνα με καύσιμο diesel.
Προφανώς η επιβάρυνση στην τσέπη του καταναλωτή είναι πολύ μεγάλη και η επιλογή των μέσων μεταφοράς ρίσκο ακόμη λόγω Covid, ενώ το υψηλό κόστος του diesel «γονατίζει» επαγγελματίες, μεταφορές και κόστη παραγωγής στον πρωτογενή τομέα, τα οποία δεν μπορούν πια να απορροφηθούν.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης η κατάσταση είναι σαφώς χειρότερη, καθώς ακόμα κι αν γίνει μια μικρότερη, έναντι της έναρξης της χειμερινής περιόδου ή των προηγούμενων μηνών, παραγγελία της τάξης των 500 λίτρων, η επιπλέον επιβάρυνση ανέρχεται σε 268,5 ευρώ σε σχέση με πέρσι.
Ιδιαίτερα εν μέσω νέας κακοκαιρίας, η θέρμανση είναι μάλλον πολυτέλεια, φέρνοντας πιο κοντά στο φάσμα της ενεργειακής φτώχειας τα νοικοκυριά με χαμηλότερα εισοδήματα.
Η εναλλακτική για στοιχειώδη θέρμανση είναι το ρεύμα, που όμως βρίσκεται σε ελεύθερη πτήση τους τελευταίους τουλάχιστον έξι μήνες.
Δεδομένου δε ότι οι μισοί εργαζόμενοι στη χώρα αμείβονται με μισθούς έως 800 ευρώ, η χρήση πετρελαιοειδών για κυκλοφορία με παντός είδους οχήματα και «παραδοσιακή» θέρμανση γίνεται απαγορευτική.
Συνέχεια... ηλεκτροσόκ
Παράλληλα, σε υψηλά επίπεδα διαμορφώνεται και σήμερα η χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος, φτάνοντας στα 349,80 ευρώ/μεγαβατώρα.
Μόνο το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου η μέση τιμή της αγοράς επόμενης ημέρας (βάσει της οποίας υπολογίζεται η ρήτρα στους λογαριασμούς) ανέρχεται σε 321,45 ευρώ/μεγαβατώρα, αυξημένη κατά 52% σε σχέση με τη μέση τιμή του Φεβρουαρίου, αλλά και κατά 36,6% με την αντίστοιχη του «ακριβού» Δεκεμβρίου! Οι νέες τεράστιες ανατιμήσεις του τρέχοντος μήνα θα μετακυληθούν και πάλι στη λιανική και αναμένεται να αποτυπωθούν στις καταναλώσεις Απριλίου για τα νοικοκυριά. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η λιανική τιμή στο ρεύμα για τα νοικοκυριά αναμένεται να φτάσει (χωρίς εκπτώσεις, επιδοτήσεις κ.τ.λ.) περίπου στα 40 λεπτά ανά κιλοβατώρα!
Οι επιδοτήσεις που αναμένεται να ανακοινωθούν για τον Μάρτιο, εφόσον διατηρηθούν στη μέχρι σήμερα λογική, θα είναι και πάλι σταγόνα στον ωκεανό της ανεξέλεγκτης ενεργειακής ακρίβειας, ενώ η κυβέρνηση δεν φαίνεται πρόθυμη να αξιοποιήσει τις δυνατότητες περαιτέρω μέτρων που ανακοίνωσε η Κομισιόν μέσω της φορολόγησης των υπερκερδών της αγοράς ηλεκτρισμού και της επιβολής ρυθμιζόμενων τιμών στη λιανική, τουλάχιστον όχι χωρίς ενωσιακούς πόρους. Από την περασμένη εβδομάδα ζητείται από την Ε.Ε. σύσταση ειδικού ταμείου, ενώ τώρα ο πρωθυπουργός επικοινωνεί την κερδοσκοπία στις διεθνείς αγορές φυσικού αερίου λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία ως μόνη αιτία της ακρίβειας στο ρεύμα, προτείνοντας μάλιστα «σχέδιο έξι σημείων» για τη χονδρική αγορά αερίου σε επίπεδο Ε.Ε.
Όσο για την «απάντηση στα fake news του ΣΥΡΙΖΑ για τον λιγνίτη» από το ΥΠΕΝ, έμπειρη πηγή τονίζει στην ΑΥΓΗ ότι τα κόστη που επικαλείται είναι παραπλανητικά-παρελκυστικά, αφού:
- Καμία μονάδα της ΔΕΗ δεν έχει κόστος πάνω από 170 ευρώ/μεγαβατώρα.
- Υπολογίζονται τιμές αερίου ύψους 80 ευρώ, ενώ τα futures Απριλίου δείχνουν 170 ευρώ/μεγαβατώρα, δηλαδή κόστος παραγωγής με αέριο άνω των 390 ευρώ/μεγαβατώρα...