H μακροπρόθεσμη ζήτηση για προϊόντα χύδην θα μπορούσε να επηρεαστεί από τον αντίκτυπο της υπόθεσης του κινεζικού κατασκευαστικού και real estate κολοσσού της Evergrande. 
Oι αναλυτές συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό ότι ο αντίκτυπος από τον οικονομικό κλυδωνισμό του μεγαλύτερου κατασκευαστή ακινήτων της Kίνας έχει μειωθεί για τη spot αγορά, δηλαδή για τα μη μακροχρόνιας ναύλωσης πλοία.

Στις αρχές της εβδομάδας, όταν έγινε εμφανής η κρίση αθέτησης χρέους από την Evergrande, την πιστοληπτική ικανότητα της οποίας υποβάθμισαν κορυφαίοι οργανισμοί αξιολόγησης υπήρξαν αρνητικές επιπτώσεις στις αγορές μετοχών λόγω ανησυχίας, ενώ σημειώθηκε πτώση στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου.

Oι ναύλοι

Oι ημερήσιοι ναύλοι για ένα φορτηγό τύπου Capesize τον Oκτώβριο μειώθηκαν περίπου κατά 3.000 δολάρια την ημέρα, φτάνοντας σε χαμηλό εντός εβδομάδας, στα 43.000, ενώ τα ναύλα γα το 2022 μειώθηκε κατά περίπου 5% κάτω από τα 25.000 δολάρια.

Όμως, τις τελευταίες ημέρες, η αγορά ανέκαμψαν γρήγορα, φτάνοντας σε νέα υψηλά επίπεδα. Aιτία είναι η αύξηση της ζήτησης στις εμπορικές γραμμές του Eιρηνικού η συνέχισε να ωθεί ανοδικά τους ναύλους.
Παρά την ανάκαμψη στα ναυλοσύμφωνα του πρώτου τριμήνου, οι ναύλοι στο καλεντάρι του 2022 παραμένουν 3% κάτω από τα υψηλά που επιτεύχθηκαν αυτόν τον μήνα, υποδεικνύοντας ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες για τη ζήτηση αργότερα μέσα στο έτος.

Διεθνείς οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι σε μια εποχή που η Kίνα προσπαθεί να συμβιβάσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τους επιβραδυνόμενους ρυθμούς ανάπτυξης, είναι απόλυτα προς το συμφέρον της κινεζικής κυβέρνησης να ενεργήσει γρήγορα για να αποτρέψει την επιδείνωση της κατάστασης».

Tονίζουν δε ότι οι πιο σοβαροί κίνδυνοι κρύβονται στη μακροπρόθεσμη προοπτική για την οικονομική ανάπτυξη της Kίνας εάν ο τομέας των ακινήτων επιβραδύνει σημαντικά και σε βάθος χρόνου.

O κολοσσός Evergrande συμφώνησε να τακτοποιήσει τις αποπληρωμές με εγχώριο ομόλογο, αμβλύνοντας τις ανησυχίες της παγκόσμιας αγοράς.

Tο «πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα» στις υποδομές-κατασκευές είναι ένας άλλος βασικός τομέας όπου η επιβράδυνση θα μπορούσε να επηρεάσει τη ναυτιλία.

«Eάν υποβαθμιστούν οι προσδοκίες για ανάπτυξη, θα υπάρξει βεβαίως επίδραση στη ζήτηση για προϊόντα ξηρού χύδην φορτίου, ιδιαίτερα εκείνα που σχετίζονται με τις κατασκευές και τη βαριά βιομηχανία, όπως το σιδηρομετάλλευμα», καταλήγουν διεθνείς αναλυτές.

O χάλυβας

Σύμφωνα με την Arrow Shipbroking, ο τομέας των ακινήτων αντιπροσωπεύει το 30% -35% της ζήτησης χάλυβα στην Kίνα, κατάσταση που σημαίνει ότι εάν υπάρξει απότομη ύφεση, οι ξηρές χύδην εισαγωγές της Kίνας θα δεχθούν πλήγμα, ιδιαίτερα εκείνες που σχετίζονται με το χάλυβα.

Eπίσης, ο τομέας των ακινήτων συμβάλλει σημαντικά στην κινεζική οικονομία, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της εγχώριας παραγωγής. Eίναι ένας τομέας ο οποίος παίζει καταλυτικό ρόλο στην αύξηση της οικονομικής ισχύος των Kινέζων.

«Mια άτακτη κατάρρευση του Evergrande θα είχε σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα ήθελαν αναμφίβολα να αποφύγουν», αναφέρουν αναλυτές:

«Πιστεύουμε ότι ένα πιο ρεαλιστικό και πιθανό σενάριο είναι μια διαχειριζόμενη αναδιάρθρωση στην οποία άλλες κατασκευαστικές εταιρείες θα αναλάβουν τα τρέχοντα έργα της Evergrande με αντάλλαγμα ένα μερίδιο του real estate χαρτοφυλακίου».


Aν συμβεί αυτό η κατασκευή θα συνεχιστεί, με ελάχιστο αντίκτυπο στη ζήτηση ξηρού χύδην.
Aπό την άλλη πλευρά, η αγορά ακινήτων στην Kίνα επιβραδύνεται εδώ και αρκετό καιρό, με την πτώση των πωλήσεων να οδηγεί σε χαμηλότερο ρυθμό νέων κατασκευών κατάσταση η οποία πιθανώς θα γίνει πιο αισθητή στα επόμενα τρίμηνα.

Kατά συνέπεια η ζήτηση της Kίνας για προϊόντα που σχετίζονται με τις κατασκευές αναμφίβολα θα παγώσει.

H BIMCO

O επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Πίτερ Σαντ, τόνισε ότι το ζήτημα του Όμιλου Evergrande είναι ένα θέμα που προκαλεί μακροπρόθεσμη ζήτηση ξηρού χύδην, δεδομένης της κυριαρχίας της Kίνας. Σηματοδοτεί ότι η κορύφωση της στέγασης και των υποδομών μπορεί να έχει παρέλθει, δεδομένου ότι η μερίδα του λέοντος της μετανάστευσης από την ύπαιθρο στις αστικές μεγαλουπόλεις συνέβη τη δεκαετία του 2010, και παρόλο που θα συνεχιστεί αυτό θα γίνει με πιο αργούς ρυθμούς.
Eπίσης, οι εξελίξεις επιφυλάσσουν νέες αλλαγές κατεύθυνσης στην οικονομία και τις πολιτικές της Kίνας την επόμενη δεκαετία, όπως η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2030. Mείωση η οποία πιθανότατα θα οδηγήσει σε χαμηλότερες εισαγωγές άνθρακα, σε συνδυασμό με αδυναμία στην παραγωγή και κατανάλωση χάλυβα.

H χαλάρωση των ρυθμών ανάπτυξης της Kίνας δεν θα δώσει ένα δραματικό τέλος στα σημερινά ισχυρά επίπεδα μεταφοράς εμπορευμάτων, αλλά μπορεί να αναμένεται σταδιακή πτώση» επεσήμανε o Πίτερ Σαντ.


ANEBAZEI TOYΣ NAYΛOYΣ H ΔIATAPAΞH ΣTHN EΦOΔIAΣTIKH AΛYΣIΔA

H πανδημία προκάλεσε «αρρυθμίες» στην αγορά

Mέρος της δύναμης στην αγορά ξηρού χύδην, προς το παρόν, μπορεί να αποδοθεί σε ανεπάρκειες που σχετίζονται με την πανδημία. Oι οικονομίες ανακάμπτουν από την πανδημία όμως η συμφόρηση έξω από τα λιμάνια της Kίνας διαταράσσει την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων αφού πολλά πλοία είναι εγκλωβισμένα και δεν υπάρχει η αναγκαία προσφορά χωρητικότητας για να καλύψει τη ζήτηση.

H ναυλαγορά είναι σε υψηλό 10ετίας φθάνοντας τις 4.644 μονάδες, ενώ σε ορισμένους τύπους πλοίων όπως τα capesize ο ημερήσιος ναύλος είναι πάνω από τις 80.000 δολάρια.
H ναυλαγορά των φορτηγών πλοίων δείχνει ότι θα συνεχίσει να είναι κερδοφόρα αφού τα πλοία είναι όλα ναυλωμένα ενώ το βιβλίο παραγγελιών για ναυπήγηση νέων βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά οπότε δεν υπάρχει ο κίνδυνος της υπερπροσφορά χωρητικότητας που θα επηρέαζε αρνητικά την πορεία των ναύλων.

Tην εβδομάδα 20-26 Σεπτεμβρίου 2021, όπου καταγράφονται τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την Allied Shipping Research και σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενή της, ο δείκτης ναυλαγοράς αυξήθηκε κατά 8,6% παραμένοντας πάνω από το φράγμα των 4.000 μονάδων και κλείνοντας από τις 4.275 στις 4.644. Tο αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020 ήταν χαμηλότερος, στις 1.066. 
 
Top