Μηνάς Τσαμόπουλος
Υπό συνθήκες σοκ και δέους κινείται η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μην μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση για μεταφορά φορτίων. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η συμφόρηση πλοίων στα λιμάνια. Τα ναύλα για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου είναι σε ιστορικά υψηλά, οι καθυστερήσεις παράδοσης εμπορευμάτων πολύ μεγάλη που έχουν οδηγήσει σε ελλείψεις προϊόντων στις αγορές και σε ανατιμήσεις.

Η άμεση προσφορά χωρητικότητας είναι μηδαμινή, με αποτέλεσμα οι ναυλώσεις να τείνουν ανοδικά και σε αξία και σε διάρκεια, αλλά και να αφορούν μελλοντικές ημερομηνίες, πολλές φορές ακόμα και με σημείο έναρξης τα μέσα του 2022.

Μεγάλοι Όμιλοι όπως η Coca Cola και η IKEA προκειμένου να αποφύγουν αφενός τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων τους λόγω έλλειψης ελεύθερων container vessels και αφετέρου το να πληρώσουν μεγάλους ναύλους που επιβαρύνουν την τιμή του προϊόντος μέρος του οποίου απορροφούν εκείνες και άλλο οι καταναλωτές προχώρησαν σε ναυλώσεις φορτηγών πλοίων.

Οι Έλληνες εφοπλιστές διαδραματίζουν και σε αυτό το κομμάτι σημαντικό ρόλο, πρωτοπορώντας την αρχή έκανε ο Πέτρος Παππάς με την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Star Bulk είναι μία από τις πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες με φορτηγά πλοία που ξεκίνησε να μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια. Είναι από τις πρώτες που έλαβε πιστοποίηση από νηογνώμονα για να το κάνει.




Πρόκειται για ένα capesize φορτηγό χωρητικότητας 175.000 τόνων dw. Έχει μεταφορική ικανότητα 1.400 εμπορευματοκιβωτίων. Είναι ιστορική πρωτιά όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές.
Η Coca Cola ναύλωσε τρία handysize φορτηγά εκ των οποίων τα δύο είναι ελληνικών συμφερόντων. Πρόκειται για τα Aphrodite M της Empire Bulkers του Σταμάτη Μόλαρη και το Weco Lucilia C της ΑΜ Νομικός.



Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στα λιμάνια διεθνώς για την εξυπηρέτηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ισοδυναμεί σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές σαν να έχει αποσυρθεί το 12,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας ποσοστό τεράστιο.
 
Top