Συνεχίζεται με επιτυχία από την κυβέρνηση της ΝΔ, η πολιτική εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, που άρχισε να εφαρμόζεται από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90, όταν επικράτησε και στην Ελλάδα το μοντέλο της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων- αποκρατικοποιήσεων. Όπως έγινε γνωστό πως η Εγνατία Οδός, προστέθηκε στον κατάλογο των «πρώην» δημόσιων επιχειρήσεων, που βρίσκονται, πλέον, στην κερδοσκοπική εκμετάλλευση του ιδιωτικού κεφαλαίου.
Όπως προκύπτει από την επίσημη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ (σ.σ. ο κυβερνητικός φορέας που έχει αναλάβει … εργολαβικά το ξεπούλημα της κινητής και ακίνητης δημόσιας περιουσίας της χώρας), η Εγνατία Οδός (η κατασκευή της στοίχισε στο ελληνικό δημόσιο πάνω από 6 δις ευρώ), ξεπουλήθηκε στην κοινοπραξία των ιδιωτικών επιχειρηματικών ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A. στη συμβολική τιμή των 1,5 δις ευρώ!
Προσπαθώντας να εξωραϊσει την πολιτική ιδιωτικοποιήσεων, η κυβέρνηση εμφανίζει το τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ από τη μεταβίβαση της Εγνατίας οδού, «φουσκωμένο» κατά 1, 26 δις ευρώ από αυτό που θα εισπραχθεί πραγματικά όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Και για πετύχει τον εξωραϊσμό της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων, η κυβέρνηση Μητσοτάκη:
προσθέτει στο εφάπαξ τίμημα του 1,5 δις ευρώ, «επιπλέον» και ένα ποσό της τάξης 1,26 δις ευρώ που είναι … «στον αέρα» καθώς τα χρήματα αυτά αφορούν την δέσμευση των ιδιωτών επιχειρηματιών να κάνουν συγκεκριμένες επενδύσεις και να αποδίδουν κάθε χρόνο το 7,5% των εσόδων από τις εισπράξεις διοδίων στο ελληνικό δημόσιο. Ποιος, όμως, θα τους υποχρεώσει και με ποιο τρόπο να τηρήσουν την παραπάνω δέσμευση;
χρυσώνει το «χάπι» του ξεπουλήματος της Εγνατίας, αναφέροντας ότι ο μεγαλύτερος και ακριβότερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, δεν ιδιωτικοποιείται αλλά…. «παραχωρείται η εκμετάλλευση και χρήση του» στους ιδιώτες για 35 χρόνια. Αλήθεια, ποιος θα εμποδίσει το κόμμα που θα κυβερνά τη χώρα μετά από 35 χρόνια, να παρατείνει για άλλα 66 χρόνια τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας, όπως έγινε με τις παραχωρήσεις άλλων πρώην δημόσιων επιχειρήσεων (αεροδρόμια, λιμάνια κλπ);
ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, με δήλωσή του που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χαρακτηρίζει το ξεπούλημα της Εγνατίας Οδού ως … « ψήφο εμπιστοσύνης» στην κυβέρνηση της ΝΔ «για τον τρόπο που μπορούν και πρέπει να δράσουν Δημόσιο και ιδιωτικοί φορείς, προκειμένου και επενδύσεις να γίνουν και ανάπτυξη να επιτευχθεί»!
Έτσι, γνωστοποιώντας την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (που εκφράζει τις επίσημες θέσεις της κυβέρνησης), σε τηλεγράφημά του, αναφέρει:
Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποσφράγισε χθες (σ.σ. 26/8/2017) δεσμευτική οικονομική προσφορά της ένωσης προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑΑ.Ε. – EGIS PROJECTS S.A., η οποία προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος 1.496.100.000 ευρώ. Επιπλέον του πιο πάνω ποσού, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κτλ) σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου, επισημαίνει το ΑΠΕ.
Ακόμη, οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου 420 εκατ. ευρώ. Όλα τα πιο πάνω οδηγούν στο αποτέλεσμα ότι η συνολική αξία της παραχώρησης θα φθάσει στα 2,766 δισ. ευρώ. Αυτό συνιστά το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ.
Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την Εγνατία
Παραθέτουμε στη συνέχεια, μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την Εγνατία Οδό, που σκιαγραφούν τους κερδισμένους και χαμένους της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, την οποία εφάρμοσαν με τον ίδιο ζήλο όλα τα αστικά κόμματα που κυβερνούν τη χώρα τα τελευταία 35 χρόνια.
Η Εγνατία Οδός (Αυτοκινητόδρομος 2, Α2) είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας (έχει μήκος 670 χλμ) και διασχίζει ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα, από τα δυτικά στα ανατολικά. Ο αυτοκινητόδρομος ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα στην Ήπειρο, διέρχεται από πολλές σημαντικές πόλεις της Μακεδονίας (με κυριότερη την Θεσσαλονίκη), συνεχίζει ανατολικά στην Θράκη περνώντας από την Αλεξανδρούπολη και καταλήγει στα Ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους του ποταμού Έβρου. Η Εγνατία είναι μέρος της Ευρωπαϊκής Διαδρομής Ε90.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου της Εγνατίας Οδού, που χρηματοδοτήθηκε με φόρους που πληρώνουν οι εργαζόμενοι της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπολογίζεται γύρω στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Μόνο οι σήραγγες κοστολογούνται κοντά στα 1,8 δις ευρώ.
Το έργο, αποτελείται από:
63 κόμβους που συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας.
177 μεγάλες γέφυρες , συνολικού μήκους 40 χλμ.
350 άνω και κάτω διαβάσεις εισόδου – εξόδου
73 σήραγγες μέγιστου μήκους 4,8 χλμ. και συνολικού μήκους 50 χλμ.
43 περάσματα ποταμών.
11 διασταυρώσεις με σιδηροδρομικές γραμμές.
Η περιοχή επιρροής και εξυπηρέτησης που προσφέρει η Εγνατία Οδός συγκεντρώνει το 36% του συνολικού πληθυσμού της χώρας και το 33% του συνολικού ακαθάριστου εθνικού προϊόντος.
Το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός κόστισε περίπου 6 δις ευρώ και παραχωρείται στην ΤΕΡΝΑ έναντι 1,5 δις για τα επόμενα 35 χρόνια, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι το καπιταλιστικό κράτος λειτουργεί με κριτήρια «αλά κάρτ» με βάση το σκεπτικό «μονά κερδίζω, ζυγά χάνεις». Έτσι, στην περίπτωση των ιδιωτικοποιήσεων, «πουλάει στους ιδιώτες επιχειρηματίες τις δημόσιες και κερδοφόρες επιχειρήσεις στην τιμή του γαϊδάρου» ενώ, αντίθετα, στην περίπτωση των κρατικοποιήσεων «αγοράζει από τους ιδιώτες τις χρεοκοπημένες και ζημιογόνες επιχειρήσεις, στην τιμή του αλόγου»! Η εμπειρία από τις πολιτικές κρατικοποιήσεων και ιδιωτικοποιήσεων, που εφαρμόστηκαν με διάφορες παραλλαγές από τη μεταπολίτευση (1974) μέχρι και σήμερα, επιβεβαιώνει με τον καλύτερο τρόπο, ότι το αστικό κράτος λειτουργεί σαν συλλογικός καπιταλιστής.
Προσπαθώντας να εξωραϊσει την πολιτική ιδιωτικοποιήσεων, η κυβέρνηση εμφανίζει το τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ από τη μεταβίβαση της Εγνατίας οδού, «φουσκωμένο» κατά 1, 26 δις ευρώ από αυτό που θα εισπραχθεί πραγματικά όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Και για πετύχει τον εξωραϊσμό της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων, η κυβέρνηση Μητσοτάκη:
προσθέτει στο εφάπαξ τίμημα του 1,5 δις ευρώ, «επιπλέον» και ένα ποσό της τάξης 1,26 δις ευρώ που είναι … «στον αέρα» καθώς τα χρήματα αυτά αφορούν την δέσμευση των ιδιωτών επιχειρηματιών να κάνουν συγκεκριμένες επενδύσεις και να αποδίδουν κάθε χρόνο το 7,5% των εσόδων από τις εισπράξεις διοδίων στο ελληνικό δημόσιο. Ποιος, όμως, θα τους υποχρεώσει και με ποιο τρόπο να τηρήσουν την παραπάνω δέσμευση;
χρυσώνει το «χάπι» του ξεπουλήματος της Εγνατίας, αναφέροντας ότι ο μεγαλύτερος και ακριβότερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, δεν ιδιωτικοποιείται αλλά…. «παραχωρείται η εκμετάλλευση και χρήση του» στους ιδιώτες για 35 χρόνια. Αλήθεια, ποιος θα εμποδίσει το κόμμα που θα κυβερνά τη χώρα μετά από 35 χρόνια, να παρατείνει για άλλα 66 χρόνια τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας, όπως έγινε με τις παραχωρήσεις άλλων πρώην δημόσιων επιχειρήσεων (αεροδρόμια, λιμάνια κλπ);
ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, με δήλωσή του που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χαρακτηρίζει το ξεπούλημα της Εγνατίας Οδού ως … « ψήφο εμπιστοσύνης» στην κυβέρνηση της ΝΔ «για τον τρόπο που μπορούν και πρέπει να δράσουν Δημόσιο και ιδιωτικοί φορείς, προκειμένου και επενδύσεις να γίνουν και ανάπτυξη να επιτευχθεί»!
Έτσι, γνωστοποιώντας την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (που εκφράζει τις επίσημες θέσεις της κυβέρνησης), σε τηλεγράφημά του, αναφέρει:
Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποσφράγισε χθες (σ.σ. 26/8/2017) δεσμευτική οικονομική προσφορά της ένωσης προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑΑ.Ε. – EGIS PROJECTS S.A., η οποία προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος 1.496.100.000 ευρώ. Επιπλέον του πιο πάνω ποσού, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κτλ) σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου, επισημαίνει το ΑΠΕ.
Ακόμη, οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου 420 εκατ. ευρώ. Όλα τα πιο πάνω οδηγούν στο αποτέλεσμα ότι η συνολική αξία της παραχώρησης θα φθάσει στα 2,766 δισ. ευρώ. Αυτό συνιστά το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ.
Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την Εγνατία
Παραθέτουμε στη συνέχεια, μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την Εγνατία Οδό, που σκιαγραφούν τους κερδισμένους και χαμένους της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, την οποία εφάρμοσαν με τον ίδιο ζήλο όλα τα αστικά κόμματα που κυβερνούν τη χώρα τα τελευταία 35 χρόνια.
Η Εγνατία Οδός (Αυτοκινητόδρομος 2, Α2) είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας (έχει μήκος 670 χλμ) και διασχίζει ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα, από τα δυτικά στα ανατολικά. Ο αυτοκινητόδρομος ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα στην Ήπειρο, διέρχεται από πολλές σημαντικές πόλεις της Μακεδονίας (με κυριότερη την Θεσσαλονίκη), συνεχίζει ανατολικά στην Θράκη περνώντας από την Αλεξανδρούπολη και καταλήγει στα Ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους του ποταμού Έβρου. Η Εγνατία είναι μέρος της Ευρωπαϊκής Διαδρομής Ε90.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου της Εγνατίας Οδού, που χρηματοδοτήθηκε με φόρους που πληρώνουν οι εργαζόμενοι της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπολογίζεται γύρω στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Μόνο οι σήραγγες κοστολογούνται κοντά στα 1,8 δις ευρώ.
Το έργο, αποτελείται από:
63 κόμβους που συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας.
177 μεγάλες γέφυρες , συνολικού μήκους 40 χλμ.
350 άνω και κάτω διαβάσεις εισόδου – εξόδου
73 σήραγγες μέγιστου μήκους 4,8 χλμ. και συνολικού μήκους 50 χλμ.
43 περάσματα ποταμών.
11 διασταυρώσεις με σιδηροδρομικές γραμμές.
Η περιοχή επιρροής και εξυπηρέτησης που προσφέρει η Εγνατία Οδός συγκεντρώνει το 36% του συνολικού πληθυσμού της χώρας και το 33% του συνολικού ακαθάριστου εθνικού προϊόντος.
Το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός κόστισε περίπου 6 δις ευρώ και παραχωρείται στην ΤΕΡΝΑ έναντι 1,5 δις για τα επόμενα 35 χρόνια, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι το καπιταλιστικό κράτος λειτουργεί με κριτήρια «αλά κάρτ» με βάση το σκεπτικό «μονά κερδίζω, ζυγά χάνεις». Έτσι, στην περίπτωση των ιδιωτικοποιήσεων, «πουλάει στους ιδιώτες επιχειρηματίες τις δημόσιες και κερδοφόρες επιχειρήσεις στην τιμή του γαϊδάρου» ενώ, αντίθετα, στην περίπτωση των κρατικοποιήσεων «αγοράζει από τους ιδιώτες τις χρεοκοπημένες και ζημιογόνες επιχειρήσεις, στην τιμή του αλόγου»! Η εμπειρία από τις πολιτικές κρατικοποιήσεων και ιδιωτικοποιήσεων, που εφαρμόστηκαν με διάφορες παραλλαγές από τη μεταπολίτευση (1974) μέχρι και σήμερα, επιβεβαιώνει με τον καλύτερο τρόπο, ότι το αστικό κράτος λειτουργεί σαν συλλογικός καπιταλιστής.