«Αποφάσισα ότι δεν θα ήταν η ενδεδειγμένη λύση» ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των εκπαιδευτικών υπογράμμισε ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής, κάνοντας αλλαγή τακτικής μέσα σε λίγα 24ωρα για το θέμα της υποχρεωτικότητας...
«Αν και το 70% έχει εμβολιαστεί υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών που δεν έχει κάνει αυτή την κίνηση» συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, λέγοντας ότι «θα ζητήσουμε συχνά εργαστηριακά τεστ προκειμένου να μπορούν να προσέλθουν στην τάξη» και κάλεσε τα κόμματα να στείλουμε από κοινού μήνυμα υπέρ του εμβολιασμού των εκπαιδευτικών ώστε να ανοίξουν με ασφάλεια τα σχολεία.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι το πρώτο μέλημα είναι να επιστρέψουν όλα τα παιδιά στο σχολείο με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια, καθώς για δύο χρονιές η εκπαίδευση λειτούργησε με περιορισμούς λόγω της πανδημίας.
Ενώ η τηλεκπαίδευση, παρά την προσφορά της αυτή την περίοδο δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία, συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης.
Ειδικότερα για το θέμα του εμβολιασμού εκπαιδευτικών ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε συγκεκριμένα:
«Θα πρέπει όλοι σε αυτή την αίθουσα να συμφωνήσουμε ότι πρέπει να πείσουμε τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς μας να σπεύσουν να κάνουν το βήμα να εμβολιαστούν.
»Μας απασχόλησε το ενδεχόμενο του υποχρεωτικού εμβολιασμού των εκπαιδευτικών. Αποφάσισα όμως ότι αυτή δεν θα ήταν η ενδεδειγμένη λύση. ‘Ανω του 70% έχει εμβολιαστεί. Σημαντικός αριθμός δεν έχει κάνει αυτή την κίνηση. Θα πρέπει να στείλουμε όλα τα κόμματα ένα σήμα που αυτό εγκυμονεί για την υγεία των εκπαιδευτικών.
Όσοι δεν εμβολιαστούν θα υποστούν πρόσθετη ταλαιπωρία
»Γνωρίζουμε ότι η πανδημία, το 4ο κύμα αφορά πρώτα και πάνω από όλα τους ανεμβολίαστους συμπολίτες μας. Έχουν ευθύνη απέναντι στον εαυτό τους, απέναντι στην οικογένειά τους και απέναντι στα παιδιά. Η αναπλήρωση ενός εκπαιδευτικού δεν είναι εύκολη ύποθεση.
»Θέλω να επαναλάβω την έκκλησή μου στους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν εμβολιαστεί να σπεύσουν να το κάνουν.
»Οι εκπαιδευτικοί εκείνοι οι οποίοι θα επιλέξουν τελικά να μην εμβολιαστουν, είναι βέβαιο ότι θα υποστούν πρόσθετη ταλαιπωρία. Θα ζητήσουμε συχνά εργαστηριακά τεστ προκειμένου να μπορούν να προσέλθουν στην τάξη.
»Έχει ανοίξει η πλατφόρμα για εφήβους 15-17 ετών και από την Παρασκευή από 12-15 ετών. Είναι μια προσωπική απόφαση, κάθε οικογένεια θα κάνει αυτό που θεωρεί σωστό. Αν είχα παιδί σε αυτή την ηλικία δεν θα είχα κανένα δισταγμό να το εμβολιάσω».
Μεταρρύθμιση
Σε ότι αφορά το νομοσχέδιο και συνολικά την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε στο γεγονός των 11.700 διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι το νομοσχέδιο που θα γίνει νόμος του κράτους, αποτελεί μια μεταρρύθμιση που προσφέρει ανοιχτή γνώση στα παιδια, εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς και προσφέρει ανεξαρτησία στη δράση κάθε σχολείου αλλά και λογοδοσία στους συντελεστές του.
«Οι ρυθμίσεις για το νέο σχολείο έρχονται να συμπληρώσουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλώνουν κυρίως την πολιτική μας επιλογή η οποία είναι και προσωπική μου επιλογή η δημόσια εκπαίδευση να καταστεί και πάλι εθνική προτεραιότητα, να γίνει μοχλός κοινωνικής κινητικότητας, ευκαιρία ατομικής προκοπής για όλους και καταλύτης για τη συνολική πρόοδο και ανάπτυξη της χώρας. Οργανώνει σε σύγχρονα πρότυπα τη ραχοκοκαλιά της εκπαίδευσης» είπε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε:
«Σε αυτή την επιχείρηση αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου αξιοποιούνται όλες οι δυνάμεις. Περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Έγιναν για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια έγιναν 11700 μόνιμοι διορισμοί. Σε συνέχεια 4500 προσλήψεων που έγιναν στην ειδική αγωγή», σχολίασε ο πρωθυπουργός και συνέχισε λέγοντας:
« Ταυτόχρονα καθιέρωση ξένης γλώσσας από το νηπιαγωγεία, 123 νέα προγράμματα σπουδών σε όλες τις βαθμίδες, εργαστήρια, νέος ψηφιακός εξοπλισμός, μαθήματα δεξιοτήτων παντού, επιμόρφωση διδασκόντων και διπλάσια πρότυπα και σχολεία και επαγγελματικά λύκεια. Μόνο φέτος για 4039 θέσεις στα πρότυπα και πειραματικά σχολεια κατατέθηκαν παραπάνω από 13.000 μοναδικές αιτήσεις. Στα 6 πρότυπα επαγγελματικά λύκεια, από την πρώτη φάση ήδη έχει συμπληρωθεί ο αριθμός των ενδιαφερομένων που είχε συμπληρωθεί ολόκληρη τη χρονιά πέρσι».
»Η κοινωνία δεν είναι απλά πια πιο ώριμη από ποτέ για αυτές τις αλλαγές, τις επιζητά με ένταση. Καλύτερη μόρφωση των μαθητών μέσω της απελευθερώσης των εκπαιδευτικών. Περισσότερη ελευθερία στα σχολεία, στους δασκάλους και τους καθηγητές μας. Την ανάγκη για διαρκή επιμορφωση των διδασκόντων, την αξιολόγησή τους και ενίσχυση εκπαιδευτικών δομών. Αυτά επιχειρεί να κάνει το νομοσχέδιο.
»Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση η οποία προσφέρει ανοικτή γνώση στα παιδιά και επιδεικνύει μεγάλη εμπιστοσύνη στους δασκάλους και καθηγητές μας».
Αυτονομία σχολικών μονάδων
Η ποιότητα της εκπαίδευσης συνδέεται με την αυτονομία των σχολικών μονάδων, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης λέγοντας ότι η Ελλάδα είναι σήμερα ουραγός καθώς από το 80% των αποφάσεων για τη λειτουργία του σχολείου λαμβάνονται από το υπουργείο παιδείας και όχι από τους διδάσκοντες και το διευθυντή τους.
Με λίγα λόγια, συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης, αυτοί που έχουν λόγο είναι όχι όσοι μοχθούν στις τάξεις αλλά κάποιοι άλλοι από τα γραφεία τους. Μόνο εμείς και η Κύπρος διατηρούμε το μοναδικό σχολικό εγχειρίδιο, τόνισε αναφερόμενος στην εισαγωγής της επιλογής του πολλαπλού βιβλίου.
Κέντρο βάρους των αποφάσεων το αυτόνομο σχολείο
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε τομή του νομοσχεδίου το ότι το κέντρο βάρους των αποφάσεων μεταφέρεται από το υπουργείο Παιδείας στο «αυτόνομο σχολείο» και κάλεσε τα κόμματα να τοποθετηθούν πάνω σε αυτό το ζήτημα κάνοντας λόγο για την ανάγκη διακομματικής συνεννόησης.
Αξιολόγηση η άλλη όψη της αυτονομίας
Η άλλη όψη της αυτονομίας είναι η αξιολόγηση συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης ώστε να υπάρχει πλαίσιο ελέγχου και μια δικλείδα ασφαλείας για την αποφυγή προνομιακών σχέσεων και κατάχρησης μιας θέσης. Συμπλήρωσε ότι η αξιολόγηση είναι εργαλείο διαρκούς βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Σχολική μονάδα και δάσκαλοι και καθηγητές είναι τα δύο επίπεδα που αφορούν την αξιολόγηση, σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης.
Επιμόρφωση
Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται και τα αποτελέσματα θα οδηγούν σε επιμόρφωση. Αλλά και οι αξιολογητές θα αξιολογούνται με βάση την αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας. Η ανατροφοδότηση και η αυτοβελτίωση γίνεται κανόνας είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε περιττό να απαντήσει στην κριτική της αντιπολίτευσης κατά της αξιολόγησης και επικαλέστηκε δημοσκοπικά στοιχεία λέγοντας ότι οι πολίτες στην πλειοψηφία τους μεταξύ αυτών και ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ της αξιολόγησης.
Ο διευθυντής του σχολείου και ο σχολικός σύμβουλος μπορούν να αξιολογούν την διδακτική και επιστημονική επάρκεια ενός εκπαιδευτικού, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης και ανέφερε ότι οι σύμβουλοι εκπαίδευσης αυξάνονται 800 και προσλαμβάνονται 500 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί.
Δεν είναι ελιτισμός η στήριξη της κατάρτισης
Ζητώ να πάψουν να ακούγονται εύηχα ψέματα που κολλακεύουν τα αυτιά αλλά καίνε τα μυαλά ανέφερε ο πρωθυπουργός λέγοντας ότι δεν είναι ελιτισμός η στήριξη της κατάρτισης για να υπάρχουν καταρτισμένοι τεχνίτες. Συμπλήρωσε δε ότι είναι λαϊκισμός να ψαρεύει κανείς σε ένα πανεπιστήμιο δήθεν για όλους αλλά με μέλλον για κανέναν.
Δεν γίνεται να μην υπάρχει μια στοιχειώδη βάση εισαγωγής για τα πανεπιστήμια κ. Τσίπρα συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης ενώ συμπλήρωσε ότι δεν γίνεται να μην έχουν λόγο για τον αριθμό των φοιτητών που θα δέχονται τα ίδια τα Ιδρύματα.
Τέλος, ξανασκεφτείτε την τόσο άτοπη υπόσχεση που εκτοξεύσατε κ. Τσίπρα, πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης λέγοντας ότι η αναδρομική κατάργηση της ΕΒΕ στα πανεπιστήμια είναι κατάφωρη αδικία για την επόμενη γενιά, ενώ κατηγορήσε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ότι έχει ψηφοθηρική λογική.
Συμβουλή αλά Μπερλινγκουέρ
Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για τολμηρή μεταρρύθμιση, συμπληρώνοντας ότι η πολιτεία κάνει ένα καθοριστικό αποφασιστικό βήμα για το σχολείο του 21ου αιώνα και ζήτησε την υποστήριξη όλων για να γίνει πράξη.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάλεσε τα κόμματα να χαμηλώσουν τους τόνους λέγοντας ότι το νομοσχέδιο διαπνέεται από προοδευτικό πνεύμα και απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ επικαλέστηκε τον Ενρίκο Μπερλιγκουέρ για να συμβουλεύσει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ξεφύγει από την απόλυτη άρνηση χωρίς όπως είπε να βλέπει τι ακριβώς αρνείται.