Το μεταποιημένο κρέας όπως το λουκάνικο ή τα κατεψυγμένα προϊόντα εξαιρούνται από αυτό το μέτρο. Τα μέτρα δεν θα ισχύουν επίσης για το γάλα και τα αυγά.
Κα άλλες αλυσίδες πάντως ανακοίνωσαν ότι θα ήθελαν να αποφύγουν το χαμηλότερο επίπεδο εκτροφής των ζώων στο μέλλον. Ο όμιλος Rewe (Rewe, Penny) θέλει έως το τέλος του 2030 να έχει στα ψυγεία του κρέας από εκτροφή τύπου 2 και άνω. Επίσης και η Lidl θέλει να απαγορεύσει το χαμηλότερο επίπεδο εκτροφής. Η Kaufland – η οποία, όπως και η Lidl, ανήκει στον όμιλο Schwarz – ανακοίνωσε ότι δεν θα προσφέρει πλέον άμεσα φρέσκο χοιρινό που δεν θα προέρχεται από τουλάχιστον το επίπεδο εκτροφής 2. Η Edeka θέλει και αυτή να παραιτηθεί από το φθηνό κρέας μελλοντικά.
Οι αλυσίδες δεν αντιδρούν μόνο στις επιθυμίες των καταναλωτών, οι οποίες εκφράζονται σε πολλές έρευνες. Φιλοζωικές εταιρείες και περιβαλλοντολόγοι καταγγέλουν εδώ και καιρό τις μεθόδους παραγωγής φθηνού κρέατος. Αλλά αν τα νέα μέτρα των Aldi, Rewe και λοιπών είναι επαρκή, είναι αμφιλεγόμενο. Ενώ η Greenpeace επαινεί την ιδέα, ακτιβιστές για τα δικαιώματα των ζώων στην οργάνωση PETA, τα θεωρούν ανεπαρκή.
Δεν υπάρχουν ουσιαστικές βελτιώσεις για τα ζώα
«Είμαστε ευτυχείς που τα σούπερ μάρκετ κάνουν το πρώτο βήμα», δήλωσε η Λίζα Κάινζ, σύμβουλος της οργάνωσης PETA, σε συνέντευξή της στην DW. «Αλλά θα είναι σχετικά λίγα τα πλεονεκτήματα για τα ζώα, επειδή η εκτροφή τους στα στάδια 3 και 4 δεν έχει καμία σχέση με την καλή μεταχείριση των ζώων».
Αρκετές γερμανικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης και της Aldi, συμφώνησαν σε ένα σύστημα σήμανσης τεσσάρων σταδίων το 2019 προκειμένου να παρέχουν στους καταναλωτές περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την απόφασή τους τι κρέας θα αγοράσουν. Ο τύπος 1 αντιπροσωπεύει το νομικά ελάχιστα ζητούμενο. Κάτι λιγότερο δηλαδή απλά θα απαγορευόταν.
Συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει για παράδειγμα, ότι ανά χοίρο αντιστοιχούν τουλάχιστον 0,75 τετραγωνικά μέτρα. Στη διαβάθμιση 2, ο χώρος για το ζώο αυξάνεται ελαφρώς. Τα βοοειδή δεν είναι δεμένα, ενώ κοτόπουλα και γαλοπούλες παίρνουν άχυρο από το δάπεδο του αχυρώνα.
Θα είναι λίγο πιο ακριβό για τον πελάτη
Μόνο στα επίπεδα 3 και 4 τα ζώα έχουν πρόσβαση σε καθαρό αέρα. Στο επίπεδο 3, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι επιτρέπονται στα ζώα να βγουν έξω. Μια πόρτα σταθερά ανοιχτή θεωρείται επίσης παροχή καθαρού αέρα. Ο χοίρος έχει αντίστοιχα 1,5 τ.μ στη διάθεσή του. Σύμφωνα με δικές της πληροφορίες, η Aldi έχει πραγματοποιήσει μέχρι τώρα μόλις το 15% των πωλήσεων της με τα επίπεδα εκτροφής 3 και 4.
«Το επίπεδο 4 μπορεί να ακούγεται καλό, αλλά είναι μόνο μια οριακή βελτίωση», λέει η Κάιντζ από την οργάνωση PETA. Η εκτροφή ζώων υπό κακές συνθήκες δεν προκαλεί μόνο ψυχολογικό στρες στα ίδια τα ζώα, αλλά επίσης τα καθιστά πιο ευαίσθητα σε ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος και των ματιών. Εξαιτίας της στενότητας του χώρου «ζουν μέσα στα περιττώματα και ούρα τους, κάτι που είναι απίστευτα επιβαρυντικό για τα ζώα», δηλώνει η Κάινζ.
Για τον πελάτη, η ανακοίνωση της Aldi και των υπολοίπων σημαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσει περισσότερα για το κρέας στο μέλλον. Αυτό θα είναι μια αλλαγή, γιατί μέχρι σήμερα οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούσαν το φθηνότερο κρέας, ακόμη κι αν αυτό ερχόταν σε αντίθεση με τις πεποιθήσεις τους.
Και αυτό γιατί σχεδόν τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων δήλωσαν στην έκθεση τροφίμων 2021 του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Γεωργίας ότι περιμένουν από τους αρμόδιους φορείς καλύτερη μεταχείριση των ζώων. Τουλάχιστον τώρα κάτι φαίνεται να αλλάζει, έστω και λίγο.
Mε πληροφορίες από DW, Στέφανι Χέπνερ/επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου
Βερολίνο, Γερμανία