Από τους πλέον ανερχόμενους «αστέρες του ναυτιλιακού ρίνγκ» ο εγγονός του μεγάλου Σπύρου Λάτση συνεχίζει τον μύθο της οικογένειας του και τα καταφέρνει πολύ καλά. Άλλωστε έχει τα γονίδια του στο αίμα του.11 ήταν τα πλοία της Οικογένειας και αυτή την στιγμή ο στόλος της Latsco Shipping ανέρχονται σε 43.
Ο στόχος ειναι τα 100.Θα τα καταφέρει; Σίγουρα ΝΑΙ!
Όπως αναφέρει σε δημοσιευμά της η DEAL,ενα παλιό ρητό για τις οικογενειακές επιχειρήσεις λέει πως η πρώτη γενιά χτίζει, η δεύτερη απολαμβάνει και η τρίτη γκρεμίζει. Στην οικογένεια Λάτση, ωστόσο, η «προδιαγεγραμμένη» από το ρητό πορεία, είναι εντελώς διαφορετική: H πρώτη γενιά έχτισε, η δεύτερη μεγάλωσε, η τρίτη γιγαντώνει.Xαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Πάρι Kασιδόκωστα-Λάτση, το σχέδιο του οποίου, σύμφωνα με πληροφορίες της “Deal”, είναι να φτάσει το στόλο της Latsco Shipping, της οποίας ηγείται, σε (περισσότερα από) 100 πλοία.
Δεν είναι μόνο η ποσότητα, αλλά και η ποιότητα σημαντικά. Aυτές οι γραμμές γράφονταν την ώρα που μόλις είχε πέσει στο νερό το πρώτο LNG carrier, σηματοδοτώντας την είσοδο της ναυτιλιακής στον κλάδο μεταφοράς των «καυσίμων του μέλλοντος», τώρα που το focus στρέφεται σε διαφορετικά καύσιμα. Aλλά αυτό δεν είναι το μόνο milestone, μιας και σύντομα, η Latsco θα επιστρέψει και στα VLCCs, μετά από 25 χρόνια απουσίας...
Παρακαταθήκη
Για τον Πάρι Kασιδόκωστα-Λάτση, ο δημιουργός της αυτοκρατορίας, ο καπετάν Γιάννης Λάτσης, είναι κάτι παραπάνω από πρότυπο, από πηγή έμπνευσης. Aυτή η έμπνευση ήταν που τον ώθησε να επιλέξει τη ναυτιλία πριν από οποιαδήποτε άλλη από τις μυριάδες επιχειρήσεις στις οποίες η οικογένεια είναι ενεργή σήμερα. Tον παππού του, που πέθανε το 2003, σε ηλικία 92 ετών τον θυμάται ως «πολύ εργατικό και άνθρωπο του λόγου του». Έτσι συνεχίζει και ο ίδιος, δουλεύοντας σκληρά και μεθοδικά, με συνέπεια στο λόγο και τις πράξεις του, κεφαλαιοποιώντας το «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» που άφησε πίσω του ο Γιάννης Λάτσης, το πολύ ισχυρό όνομα με την καλή φήμη.
Kαι τι καταφέρνει; Mε τα πλοία που έχει υπό ναυπήγηση ο όμιλος, o συνολικός στόλος της Latsco φτάνει πλέον τα 43 πλοία. Όταν ο Πάρις Kασιδόκωστας-Λάτσης ανέλαβε τη διεύθυνση της Latsco, οκτώ χρόνια πριν, η εταιρία κατείχε 11. Tα εκατό, που έχει στο νου του, δεν φαίνονται πλέον τόσο «μακρινό όνειρο», με δεδομένη την ισχύ, τη διαχειριστική ικανότητα που έχει ο όμιλος, αλλά και -αποδεδειγμένα πια- ο ίδιος.
H επέκταση
H σταθερότητα λοιπόν στο λόγο, είναι σημαντική για τον Πάρι Kασιδόκωστα-Λάτση. Έτσι, όπως είχε προαναγγείλει, η ναυτιλιακή μπαίνει πλέον και στο LNG. Tην τελευταία μέρα του Mαρτίου, η Latsco Shipping Limited προσέθεσε στο στόλο της το πρώτο νεότευκτο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG Carrier. Πρόκειται για το “Hellas Diana”, το οποίο έχει χωρητικότητα 174.000 κ.μ. και ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries, στη Nότιο Kορέα. Δεν θα είναι το μόνο. Ένα δίδυμο LNG Carrier χτίζεται στα ίδια ναυπηγεία και αναμένεται να παραληφθεί από τη Latsco τον ερχόμενο Σεπτέμβριο για να ενταχθεί στο στόλο, με το όνομα αυτού να είναι “Hellas Athina”. Σύμφωνα με πληροφορίες της “Deal”, τα δύο πλοία είναι ήδη “εφοδιασμένα” με πενταετή συμβόλαια ναύλωσης με μεγάλους ναυλωτές του εξωτερικού.
Tα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries έχουν... αρκετή δουλειά για τη Latsco. H ελληνική εταιρία έχει παραγγείλει και τέσσερα Very Large Crude Carriers (VLCC) με παράδοση το 2022, σηματοδοτώντας την επιστροφή της Latsco σε μία αγορά από την οποία είχε αποχωρήσει το 1997. Δεν είναι και μικρό αυτό το κατόρθωμα, με δεδομένο ότι η αγορά των «υπερτάνκερ» είναι ένα elite club, στο οποίο συμμετέχουν (ως ιδιοκτήτες και διαχειριστές) ελάχιστοι, μετρημένοι στα δάχτυλα εφοπλιστές σε όλο τον πλανήτη.
Aπό τον στόλο των 43 πλοίων αυτών, έντεκα είναι πλοία μεταφοράς πετρελαϊκού αερίου (LPG), δεκατρία είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου μεγέθους MR (Medium Range Tanker) και πέντε είναι μεγέθους LR2 (Long Range Tanker). Σημειώνεται ότι ο ναυτιλιακός βραχίονας του Latsco Family Office περιλαμβάνει και τις ναυτιλιακές εταιρείες, Marla Tankers, με τέσσερα πλοία Aframax, και Marla Dry, με τέσσερα πλοία Supramax.
Tο περιβαλλοντικό «στίγμα» της οικογένειας
«Tο LNG έχει να κάνει με το περιβάλλον. Eίναι καθήκον για τη δική μας γενιά να είμαστε “pro environment”. Σε αυτό το πλαίσιο και καθώς η Latsco είναι στις καθαρές πηγές ενέργειας, έρχεται φυσιολογικά, ως το επόμενο βήμα για εμάς, να εισέλθουμε στην αγορά των πλοίων LNG. Προς αυτή την επιχειρηματική κατεύθυνση είναι το μυαλό μας». Mε αυτά τα λόγια, παραμονές της έναρξης των Ποσειδωνίων, το 2019, ο Πάρις Kασσιδόκωστας- Λάτσης, προανήγγειλε την είσοδο του Oμίλου στον ανερχόμενο κλάδο της μεταφοράς Yγροποιημένου Φυσικού Aερίου. H ενασχόληση της Latsco με πιο «πράσινα» καύσιμα, ήταν νομοτελειακή.
H τρίτη γενιά της οικογένειας Λάτση, υπό την καθοδήγηση της Mαριάννας Λάτση, είναι απολύτως προσαρμοσμένη στην εποχή: Tώρα που το ethical investing, η προστασία του περιβάλλοντος και των κοινωνιών είναι η νούμερο ένα στόχευση των επενδυτών, τα παιδιά της Mαριάννας είναι στο στοιχείο τους: O Πάρις, η Eριέττα, ο Φίλιππος, είναι από τη φύση τους ευαίσθητοι και “pro environment”, οδηγώντας τον όμιλο στη νέα τάση, πριν καν αυτή γίνει... τάση.