Στην Κίνα, ένας σχετικά νέος παίκτης άρπαξε, για πρώτη φορά, το στέμμα της πιο δημοφιλούς e-commerce εφαρμογής στην χώρα από την Alibaba και τον παραδοσιακό αντίπαλο της, JD.com. Πρόκειται για την Pinduoduo, στην οποία έκαναν έστω και μία αγορά 788,4 εκατομμύρια άτομα μέσα στο 2020, ενώ για την Alibaba ο αριθμός αυτός ανέρχεται στα 779 εκατομμύρια.

Βέβαια, παρότι η Pinduoduo είχε περισσότερους χρήστες κατά το προηγούμενο δημοσιονομικό έτος, τα έσοδα της, στα 9,1 δισεκατομμύρια είναι ακόμη μίλια μακριά από τα 72 δισεκατομμύρια δολάρια που σημείωσε ο τεχνολογικός γίγαντας του Jack Ma. Από την άλλη, για την Pinduoho, που ιδρύθηκε μόλις το 2015, είναι σπουδαίο κατόρθωμα το ότι κατάφερε μέσα σε έναν χρόνο σχεδόν να διπλασιάσει τα κέρδη της από το 2019.

Μπορεί οι παράγοντες της να μην έχουν την εμπειρία δεκαετιών που έχουν οι μεγάλοι ανταγωνιστές της, αλλά μάλλον είναι η νεωτερική φύση της Pinduoho, πέρα από οτιδήποτε άλλο, που ευθύνεται για την πρωτοφανή επιτυχία της.

Πρόκειται για μια εφαρμογή που συνδυάζει τις καλές τιμές με την ψυχαγωγία, εξού και ο όρος social e-commerce. Έχοντας γεννηθεί ήδη στην εποχή των smarthpones, η Pinduoho υπάρχει μόνο σαν εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα. Εκεί, πέρα από το να ψωνίσουν, οι χρήστες μπορούν να παρακολουθήσουν livestreams, να παίξουν παιχνίδια τα οποία τους ανταμείβουν με πραγματικά δώρα και πιο σημαντικά, να προσκαλέσουν τους φίλους τους. Συγκεντρώνοντας όλο και περισσότερα άτομα που ενδιαφέρονται για ένα προϊόν, οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν χονδρικώς, κερδίζοντας εκπτώσεις. Όπως μαρτυρά και το όνομα, που κατά προσέγγιση μεταφράζεται σε «φέρνουμε πολλούς ανθρώπους κοντά», μία περιήγηση στην Pinduoho πρέπει να είναι σαν ένα ψηφιακό ταξίδι στο εμπορικό κέντρο, όπου τα ψώνια μπορεί να μπουν στο παρασκήνιο, για χάρη της διασκέδασης και της επικοινωνίας.

Σύμφωνα με κάποια στατιστικά, η Pinduoduo είναι η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη τεχνολογική εταιρεία στον κόσμο. Όμως, στην Κίνα, όσο μεγαλύτερη είναι μία επιχείρηση, τόσο περισσότερο προσελκύει την προσοχή του κυβερνώντος κουμουνιστικού κόμματος. Άλλωστε, ένας από τους λόγους για την δραματική αύξηση των εσόδων της ίσως να είναι και η δυσαρέσκεια της κυβέρνησης της χώρας με τον Jack Ma και τις εταιρείες του. Με την σειρά της, η Pinduoduo δέχτηκε πρόστιμο από τις κινεζικές αρχές τον φετινό Μάρτιο, μαζί με άλλους αντιπάλους της στον χώρο του e-commerce, για την χρήση επιζήμιων πρακτικών.

Επίσης, η Pinduoduo πρόσφατα έγινε ο στόχος σφοδρής κριτικής, αφότου δύο εργαζόμενοι της έχασαν την ζωή τους, φέρνοντας για άλλη μία φορά στο προσκήνιο τις επιπτώσεις που η εξουθενωτική εργασιακή κουλτούρα κάποιων ασιατικών-και όχι μόνο-χωρών μπορεί να έχει. Πιο μακροπρόθεσμα, η εταιρεία θα πρέπει να φέρει κάποιες αλλαγές στο επιχειρηματικό της μοντέλο, αν θέλει πραγματικά να ανταγωνιστεί την Ali Baba και την JD.com. Ένα από τα μειονεκτήματα που έρχονται με το παιχνιδιάρικο μοντέλο της Pinduoduo, είναι ότι οι καταναλωτές της δεν ξοδεύουν μεγάλα ποσά, με τον μέσο χρήστη της εφαρμογής να δίνει συνολικά μόλις 324 δολάρια τον χρόνο, ούτε το 25% του μέσου χρήστη της AliBaba.

Αλλά, η Pinduoduo θα πρέπει να ξεπεράσει όλα τα παραπάνω εμπόδια χωρίς τον ιδρυτή της, Colin Huang Zhang, που το καλοκαίρι άφησε τον ρόλο του CEO και στις 17 Μαρτίου του 2021, παραχώρησε και την θέση του προέδρου, στον Chen Lei, φίλο του από τα χρόνια τους στο πανεπιστήμιο τους Ουισκόνσιν. 
Στην σχετική ανακοίνωση, η εταιρεία έγραψε πως ο Huang, ο οποίος παραμένει μεγαλομέτοχος, φεύγει για να εξερευνήσει νέες, μακροχρόνιες ασχολίες. Τώρα, τα μελλοντικά σχέδια του 41χρονου δεν είναι γνωστά, αλλά με net worth που φτάνει τα 69 δισεκατομμύρια όπως αναφέρει η Wall Street Journal, δεν πρέπει να υπάρχουν και πολλά πράγματα που δεν μπορεί να κάνει.


 
Top