Του Χρήστου Μαζανίτη

Η είδηση επιλογής του μαχητικού 5ης γενιάς, F-35 κάθε άλλο παρά ως κεραυνός εν αιθρία έσκασε αφού επί τούτου ήδη είχε αρχίσει να προϊδεάζει πολύ πριν το ταξίδι του στις Ηνωμένες Πολιτείες ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, και τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos,gr, η συζήτηση περιλαμβάνει την απόκτηση σε βάθος χρόνου μίας μοίρας, περίπου 20 αεροσκαφών με οροφή τα 30. Αυτά, όπως όλα δείχνουν, θα προσγειωθούν στην 117 Πτέρυγα Μάχης, στην Ανδραβίδα, αντικαθιστώντας τον ρόλο των αεροσκαφών 3μισυ γενιάς Phantom F-4, που αποκτήθηκαν το 1974 και πλέον μετρούν 46 χρόνια υπηρεσίας στην Πολεμική Αεροπορία. Βέβαια, αυτό είναι κάτι που δεν πρόκειται να συμβεί στους επόμενους μήνες αλλά σταδιακά τα επόμενα χρόνια.

Ίσως, όμως, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι των συζητήσεων έχει να κάνει με το ζήτημα συμμετοχής της Ελλάδας στο πρόγραμμα συμπαραγωγής τμήματος του μαχητικού αεροσκάφους, που μετά την αποβολή της Τουρκίας έρχεται στο προσκήνιο.

Σε πρόσφατο άρθρο στο enikos.gr αναλύσαμε τις δυσκολίες χρηματοδότησης από το ελληνικό δημόσιο για την ανάληψη ενός τόσο ακριβού project αλλά και τις χαμένες ευκαιρίες.

Ωστόσο, νεότερες πηγές ενημέρωσης αναφέρουν ότι έχει προταθεί σε εταιρεία του εξωτερικού που έχει ενεργό ανάμειξη στο πρόγραμμα συμπαραγωγής του αεροσκάφους να δημιουργήσει τις ανάλογες εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, προκειμένου να συνεχιστεί εδώ η παραγωγή σημαντικών τμημάτων, που χάνει το δικαίωμα η Τουρκία. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι και η ίδια η Lockheed Martin προκρίνει αυτή την λύση, κάτι που δίνει πολλές πιθανότητες στο να γίνει πραγματικότητα.

Μάλιστα, αναφορές από τουρκικά μέσα ενημέρωσης, που επικαλούνται πληροφορίες από πηγές ενημέρωσης στην Ουάσιγκτον, περί θετικού κλίματος στο ενδεχόμενο συνέχισης παραγωγής τμημάτων του F-35 από τουρκικές εταιρείες, υπό την προϋπόθεση να μεταφέρουν την γραμμή παραγωγής του στην Βουλγαρία, φαίνεται ότι όχι μόνο δεν ενθαρρύνονται από το αμερικανικό Κογκρέσο αλλά δεν φαίνεται να το εξετάζει και με ιδιαίτερα θετική ματιά και η ίδια η εταιρεία.

Μία τέτοια εξέλιξη, εκτός από μεγάλες δυνατότητες και τεχνογνωσία που θα προσδώσει στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία θα δημιουργήσει και θέσεις εργασίας.

Πάντως, θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να φανεί εάν και κατά πόσο το σενάριο να καταλήξουν τα 4 τουρκικά F-35 στην Ελλάδα, βαμμένα με τα χρώματα της Πολεμικής μας Αεροπορίας, είναι πολύ πιθανό να συμβεί. Και θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον εάν αυτά καταλήξουν στην χώρα μας μέσω ευέλικτου προγράμματος αποπληρωμής και μάλιστα με κάποια έκπτωση – για τα δεδομένα του αεροσκάφους, όπως φημολογείται.

 
Top