Είναι δυνατόν να τοποθετείται στη θέση Γενικού Διευθυντή Δημόσιου Οργανισμού, στέλεχος εταιρείας συμφερόντων του πατέρα του, του η οποία συνεργάζεται με τους βασικούς ανταγωνιστές του Δημόσιου Οργανισμού;

Είναι δυνατόν μετά από  ηχηρές παραιτήσεις του Προέδρου του Δ.Σ. ,του Αντιπροέδρου αλλά και άλλων τεσσάρων μελών οι οποίες σχετίζονται με τη συμπεριφορά του και τις ενέργειες του,  ο άνθρωπος αυτός όχι απλά να παραμένει στη θέση του, αλλά να είναι σήμερα ο απόλυτος κυρίαρχος του Οργανισμού που διαχειρίζεται κονδύλια για την ενίσχυση των Ελλήνων εξαγωγέων, αφού ως Γενικός Διευθυντής και συγχρόνως Πρόεδρος  του Δ.Σ. δεν ελέγχεται από κανέναν;

Η απάντηση δυστυχώς είναι θετική και το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Tvxs.gr θέτει ερωτήματα που οφείλει η πολιτεία με πρώτο τον αρμόδιο υπουργό Ανάπτυξης κ. Παπαδημητρίου  αλλά και τον προκάτοχό του Γιώργο Σταθάκη, να απαντήσει άμεσα.

Ο λόγος για τον κο Στέλιο Κροκιδά, ο οποίος τοποθετήθηκε στον ΟΑΕΠ (Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων) από τον κ. Σταθάκη. Ο κος Κροκιδάς, όταν τοποθετήθηκε στον ΟΑΕΠ, τον Δεκέμβριο του 2015 ήταν μέλος του ΔΣ της PENCO, Ανώνυμης Εταιρείας Μεσιτών Ασφαλίσεων, με πρόεδρο  του ΔΣ,  τον πάτερα του, Κώστα Κροκιδά. Ο ίδιος ήταν δε αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της οικογενειακής εταιρείας.

Αποχώρησε δε από τη θέση στελέχους της εταιρείας  τον Αύγουστο του 2016, όπως διαβάζουμε στο Γενικό Μητρώο του Κράτους, σχεδόν οχτώ  μήνες δηλαδή μετά τον διορισμό του στον δημόσιο οργανισμό τον εποπτευόμενο από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Τι είναι ο ΟΑΕΠ

Ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (Ο.Α.Ε.Π.) ιδρύθηκε το 1988. Είναι αυτόνομος μη κερδοσκοπικός Οργανισμός με τη μορφή Ν.Π.Ι.Δ , εποπτεύεται από το Υπ. Ανάπτυξης και στόχος του είναι η προώθηση και η διασφάλιση των ελληνικών εξαγωγών και κατ’ επέκταση η δημιουργία προϋποθέσεων για την ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας, μέσω της ασφάλισης και της παροχής ρευστότητας στους ασφαλισμένους του.

Απευθύνεται σε μικρομεσαίες εξαγωγικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κυρίως στον πρωτογενή και στον δευτερογενή τομέα , αλλά και στις κατασκευές, που δεν μπορούν λόγω μεγέθους να ασφαλιστούν από τις ιδιωτικές εταιρείες πιστώσεων και γενικότερα σε επενδύσεις στο εξωτερικό.

Όπως διαφαίνεται ο  ΟΑΕΠ αποτελεί λύση αλλά και εργαλείο, για όποια μικρομεσαία επιχείρηση θέλει να αναπτυχθεί μέσω των εξαγωγών καθώς οι επιχειρήσεις αυτές δραστηριοποιούνται σε ένα αρκετά δύσκολο περιβάλλον εν μέσω της κρίσης και των capital controls. Να σημειώσουμε δε πως έχει μεγάλα αποθεματικά (160 εκατομμύρια αποθεματικό χωρίς επισφάλειες ) γι’ αυτό και οι προηγούμενες κυβερνήσεις προσπάθησαν να τον ενσωματώσουν για να πάρουν τα διαθέσιμα του οργανισμού. Μαθαίνουμε μάλιστα πως και σήμερα παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο.

Έχει μεγάλους εξαγωγείς ως πελάτες και αρκετούς μικρομεσαίους. Ο ΟΑΕΠ ασφαλίζει την καλή πληρωμή του τιμολογίου του κάθε πελάτη, το εμπόρευμα παραλαμβάνεται από τον πελάτη του εξωτερικού και τότε με  εγγύηση του ΟΑΕΠ και με ρευστότητα που χορηγεί ο οργανισμός στις Τράπεζες που συνεργάζεται,  με ανάλογη κατάθεση, ο εξαγωγέας χρηματοδοτείται με χαμηλό επιτόκιο για το 80% του τιμολογίου του μέχρι 4 μήνες και αυτό ανακυκλούμενο. Επομένως ο εξαγωγέας έχει ρευστότητα για να ολοκληρώσει την εργασία του.

Το χρονικό του σκανδάλου

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ βρήκε πρόεδρο στο ΔΣ του Οργανισμού τον Θέμη Καλπακτσόγλου, διορισμένο από τη ΔΗΜΑΡ επί τρικομματικής  συγκυβέρνησης ο οποίος είχε διαδεχτεί με τη σειρά του την Κα Σακελλαρίδη η οποία ήταν επί 22 χρόνια πρόεδρος του οργανισμού με όλες δηλαδή τις προηγούμενες κυβερνήσεις! Ο κος Καλπακτσόγλου ζήτησε διαχειριστικό έλεγχο για τα πεπραγμένα του πρώην διευθυντή του Οργανισμού και κουμπάρου του Αντώνη Σαμαρά Κωτσιόπουλου Άγγελου, τα αποτελέσματα του οποίου είχαν ως αποτέλεσμα να του αφαιρεθούν  αρμοδιότητες που του είχαν εκχωρηθεί από το Δ.Σ.  Ο κος Σταθάκης αποφασίζει να ξηλώσει το ΔΣ, αφήνοντας μόνο τον Πρόεδρο στη θέση του και τοποθετεί  τον κο Κροκιδά στη θέση του Γενικού Διευθυντή, ο οποίος όμως είχε ασυμβίβαστο,  στις 29 Δεκεμβρίου 2015.

Στο Α΄ τρίμηνο του 2016, ο Πρόεδρος του ΔΣ κος Καλπακτσόγλου, διαπιστώνει και ενημερώνει το Υπουργείο σχετικά με την αντιθεσμική συμπεριφορά του κου Κροκιδά, καθώς ο τελευταίος δεν ακολουθεί τις νόμιμες διαδικασίες για διενέργεια διαγωνισμών προμηθειών και δημοσίων συμβάσεων. Πληροφορίες μας λένε, ότι ο Γενικός Διευθυντής, προερχόμενος από την ιδιωτική του επιχείρηση, ήθελε να βγάλει τον Οργανισμό από την Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και από τις λοιπές διαδικασίες που ακολουθεί το Δημόσιο χωρίς έτσι να ελέγχεται από κανέναν.

Μέχρι την άφιξη του κου Κροκιδά, όπως διαπιστώνουμε, δημοσιεύονταν στην ώρα τους οι ισολογισμοί  (Μάρτιο - Απρίλιο του κάθε έτους). Ο ίδιος ωστόσο δεν δημοσίευσε καν τον ισολογισμό του 2015, ο οποίος κλείστηκε, εγκρίθηκε και εστάλη στο Υπουργείο  τον Δεκέμβριο του 2016, ενώ ο προϋπολογισμός του 2017  στάλθηκε στο Υπουργείο μόλις την περασμένη βδομάδα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν δαπάνες αφού δεν υπάρχει εγκεκριμένος προϋπολογισμός.

Όταν λήγει η θητεία του προέδρου του ΔΣ και ενώ ο ίδιος έχει ενημερώσει τον κο Σταθάκη σχετικά με την αντιθεσμική και ελλειμματική συμπεριφορά του  Γενικού Διευθυντή, ο Υπουργός αντικαθιστά τον Πρόεδρο του ΔΣ με τον Παναγιώτη Φρουντζή μέλος του ΔΣ έως τότε και διατηρεί στη θέση του τον κο Κροκιδά. Αποτέλεσμα της συμπεριφοράς και των ενεργειών του Γενικού Διευθυντή, ήταν όμως και η παραίτηση του κου Φρουντζή μετά από οχτώ μήνες, ο οποίος παρουσίασε στο ΔΣ αναφορά 45 σελίδων για τις ενέργειες και την εν γένει  λειτουργία του Γενικού, την οποία απέστειλε και στον νέο υπουργό πλέον τον Δ. Παπαδημητρίου και τον ενημέρωσε και προφορικά.

Πριν παραιτηθεί ο κος Φρουντζής, ζήτησε τη σύγκλιση ΔΣ με αίτημα την παραίτηση του κύριου Κροκιδά,  τρεις μέρες μετά τον ανασχηματισμό.  Ο νέος υπουργός κος Παπαδημητρίου ήταν στις Βρυξέλλες όταν η κα Κατερίνα Μπούμπα μέλος του ΔΣ του Οργανισμού διορισμένη από τον Σταθάκη και αποσπασμένη πλέον στο γραφείο του τέως υπουργού Ανάπτυξης, πληροφορεί προφορικά  τον Πρόεδρο ότι ο νέος Υπουργός, ζητάει να αναβληθεί το ΔΣ. Αυτό ήταν η αφορμή να παραιτηθεί ο αντιπρόεδρος κος Παυλόπουλος (σύμβουλος του πρωθυπουργού σε θέματα εξωτερικής πολιτικής) θεωρώντας ότι όλη η διαδικασία είναι αντιθεσμική αφού ο υπουργός δεν ενημέρωσε απευθείας τον πρόεδρο του ΔΣ.

Της παραίτησης του Φρουντζή, προηγήθηκαν λοιπόν οι παραιτήσεις του Παναγιώτη Τρακάδα ,  του αντιπροέδρου Παναγιώτη Παυλόπουλου και της κας  Μαρίας Καραμικέ. Στη συνέχεια ακολούθησαν οι παραιτήσεις της  κας Μ. Μανωλάκη και του κ. Ι. Μπόμπα. Παραιτηθέν μέλος, λέει στο tvxs.gr πως η παραίτηση ήταν μονόδρομος καθώς υπάρχουν σοβαρές ποινικές ευθύνες όλων των μελών του ΔΣ που απορρέουν από τη μη σύννομη λειτουργία του Δημόσιου Οργανισμού, μιας και δεν ακολουθούνται οι νόμιμες διαδικασίες για την διενέργεια Δημόσιων διαγωνισμών  (Εμπορικές πληροφορίες , ανάρτηση στο Διαύγεια, ΚΗΜΔΗΣ, Μισθολόγιο Δημοσίου κλπ.)

Ένα σημαντικό επίσης θέμα που έχει μπει σε αδράνεια , είναι το έργο ψηφιακής σύγκλισης του Οργανισμού που έχει σχέση με τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών διαδικασιών. Εδώ και ενάμισι χρόνο έχει μείνει στάσιμο. Ενώ έχουν δοθεί χρήματα για τον μηχανολογικό εξοπλισμό (περίπου 200 χιλιάδες ευρώ), ο μηχανισμός κοντεύει  να απαξιωθεί, γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο. Το ότι δεν παραδόθηκε εγκαίρως το έργο από την εταιρία ICAP είχε σαν αποτέλεσμα να χαθεί η επιδότηση του ΕΣΠΑ ύψους 150 χιλιάδων περίπου ευρώ.

Μετά από τα παραπάνω πως αντέδρασε το Υπουργείο μετά  και την παραίτηση του τελευταίου προέδρου του ΔΣ κου Φρουντζή;

Τοποθέτησε τον Γενικό Διευθυντή ΚΑΙ  Πρόεδρο του ΔΣ !! Επομένως σήμερα ο κος Κροκιδάς είναι ο απόλυτος άρχων του Οργανισμού, καθώς δεν ελέγχεται από κανέναν!

Ο νόμος 4364/2016 , να υπογραμμίσουμε , επιβάλλει στις ασφαλιστικές εταιρείες να έχουν επιτροπές διαχείρισης κινδύνου , εσωτερικό έλεγχο , αναλογιστές,  κλπ. ώστε να ελέγχεται πλήρως η φερεγγυότητα τους και η σύννομη λειτουργία τους, κάτι που δεν ακολουθεί ο ΟΑΕΠ καθώς δεν ελέγχεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά εποπτεύεται από το  Υπουργείο Ανάπτυξης. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι ένας Οργανισμός κερδοφόρος όπως ο ΟΑΕΠ  λόγω των εσόδων που έχει από επενδύσεις, δεν πρέπει να ακολουθεί τις διαδικασίες που ορίζει η κοινοτική οδηγία SOLVENCY II. Η  σωστή Εταιρική Διακυβέρνηση απαιτεί επαρκή και διαφανή Οργανωτική δομή με σαφή κατανομή και κατάλληλο διαχωρισμό καθηκόντων, αξιολόγηση κινδύνων κλπ, και όχι όλη την εξουσία σε ένα και μόνο πρόσωπο το οποίο εισηγείται και συγχρόνως αποφασίζει το ίδιο, και μάλιστα χωρίς την ύπαρξη τουλάχιστον Εσωτερικού Ελεγκτή, ο οποίος πρέπει να ενημερώνει απ’ ευθείας  το Δ.Σ.

Το Tvxs.gr επικοινώνησε με το γραφείο τύπου του Υπουργείου Ανάπτυξης , ζητώντας απαντήσεις από τον υπουργό, ωστόσο δεν πήραμε απάντηση, μας διαβεβαίωσαν πως θα το διερευνήσουν. 


 
Top