ΙΕΛΚΑ:Στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2016 οι τιμές του τυπικού πασχαλινού καλαθιού του 2017 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ
παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και παρά τις αυξήσεις στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης σε συγκεκριμένα είδη
Στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος η τιμή του αρνιού
Η παρούσα έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2017. Βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας
Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2017[2] στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 58,53€ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2016 με 57,82€ (πίνακας 1). Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα (ποτά, ξύδι, μουστάρδα, τσουρέκι, φύλλο) για τα οποία πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (και από 13% σε 24% σε σχέση με το 2015) και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 (-1%). Σημειώνεται ότι στα οινοπνευματώδη ποτά και μπύρες οι αυξήσεις όπου εμφανίζονται προέρχονται από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα κρασιά. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν η τιμή μουστάρδας με -56% (λόγω και προωθητικών ενεργειών στο προϊόν), στα αναψυκτικά με -14% και στο αλεύρι με -13%. Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2016 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 45%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω της ύφεσης και της μείωσης της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.
Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 κατά -0,9% στα 5,95€ ανά κιλό. Ενώ μικρή μείωση αναμένεται για την τιμή στο Κατσίκι κατά 1,9% στα 6,83€ ανά κιλό. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.
Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν). Ως εκ τούτου κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας θα δημοσιευθούν ανανεωμένα αποτελέσματα με βάση τις προσφορές και λοιπές προωθητικές ενέργειες οι οποίες αναμένεται όπως να ανανεωθούν τις επόμενες ημέρες.
παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και παρά τις αυξήσεις στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης σε συγκεκριμένα είδη
Στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος η τιμή του αρνιού
Η παρούσα έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2017. Βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας
Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2017[2] στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 58,53€ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2016 με 57,82€ (πίνακας 1). Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα (ποτά, ξύδι, μουστάρδα, τσουρέκι, φύλλο) για τα οποία πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (και από 13% σε 24% σε σχέση με το 2015) και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 (-1%). Σημειώνεται ότι στα οινοπνευματώδη ποτά και μπύρες οι αυξήσεις όπου εμφανίζονται προέρχονται από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα κρασιά. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν η τιμή μουστάρδας με -56% (λόγω και προωθητικών ενεργειών στο προϊόν), στα αναψυκτικά με -14% και στο αλεύρι με -13%. Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2016 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 45%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω της ύφεσης και της μείωσης της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.
Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 κατά -0,9% στα 5,95€ ανά κιλό. Ενώ μικρή μείωση αναμένεται για την τιμή στο Κατσίκι κατά 1,9% στα 6,83€ ανά κιλό. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.
Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν). Ως εκ τούτου κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας θα δημοσιευθούν ανανεωμένα αποτελέσματα με βάση τις προσφορές και λοιπές προωθητικές ενέργειες οι οποίες αναμένεται όπως να ανανεωθούν τις επόμενες ημέρες.