Μεγάλο βορβαδισμό διαφημίσεων ,δέχονται τον τελευταίο καιρό οι καταναλωτές από μεγάλα σουπερμάρκετ και Ομίλους Σούπερ Μάρκετ ,με φυλλάδια και τηλεοπτικά σποτ, μη "καθαρών " προσφορών , ως προς τις τιμές των προϊόντων, που είναι σε προσφορά, με αποτέλεσμα όπως καταγγέλλουν οι καταναλωτές, στην ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, να νοιώθουν ότι τους εξαπατούν ,τους παραπλανούν και ζητούν την προστασία τους .
Ουσίας ,τι παρατηρούνται στα φυλλάδια και στα τηλεοπτικά σποτ, των προσφορών σύμφωνα με τις καταγγελίες των καταναλωτών:
Στα προιοντα που προωθούν αναγράφουν,
- Μόνο το ποσοστό έκπτωσης (πχ. -50%), δίχως να αναφέρεται καμία τιμή (ούτε η αρχική, αλλά ούτε και η τελική τιμή)
- Την τελική τιμή της προσφοράς, χωρίς να αναγράφεται η αρχική
- Την αρχική τιμή με μικρή γραμματοσειρά, ενώ αντιθέτως την τελική με πηχυαίους αριθμούς
- “Hχηρά" μηνύματα πχ. ΜΟΝΑΔΙΚΈΣ ΠΡΌΣΦΟΡΕΣ, SUPER ΠΡΟΣΦΟΡΑ, ΜΗΝ ΤΟ ΧΆΣΕΙΣ!, που δελεάζουν τον καταναλωτή χωρίς όμως να είναι εμφανής η προσφορά (αναγραφή τιμής πριν και μετά την προσφορά)
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις η προσφορά δεν είναι εμφανής έτσι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να διακρίνει το οικονομικό όφελος. Η παραπάνω πολιτική και πρακτική πολλών επιχειρήσεων σουπερμάρκετ, Όμιλοι σούπερ μάρκετ , είναι παραπλανητική, αθέμιτη και καταχρηστική.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές ,ως προς τις προσφορές των προϊόντων :
- Υποχρεωτική αναγραφή τιμής πώλησης του προϊόντος ,Π Ρ Ι Ν και Μ Ε Τ Α την προσφορά
- Αναφορά με οποιονδήποτε τρόπο ότι, το συγκεκριμένο προϊόν, πωλείται φθηνότερα.
- Αναγραφή των παραπάνω τιμών πώλησης με ισομεγέθη, ευδιάκριτα και ευανάγνωστα γράμματα, με έμφαση στην τιμή πώλησης του προϊόντος ,που θα τονίζεται με γραμματοσειρά έντονης μορφής (Bold)
- Σε περίπτωση προσφοράς "1+1 δώρο" θα πρέπει υποχρεωτικά το εν λόγω προϊόν ,να πωλείται και μεμονωμένα ,ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει τις δύο τιμές.
Παρατήρηση: Η τιμή του προϊόντος, πριν από την αναγγελία σε "προσφορά"δεν πρέπει να έχει αυξηθεί, για τουλάχιστον δύο μήνες.
΄Επειτα από τα παραπάνω:
Η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, εφιστά:
α) την προσοχή στους καταναλωτές, όταν αγοράζουν είδη από Σούπερ Μάρκετ , σε τιμή προσφοράς και τους καλεί να καταγγείλουν οποιαδήποτε πρακτική παραπλάνησης, υποπέσει στην αντίληψή τους, επικοινωνώντας στο τηλ.1520 Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. ή μαζί της , στα τηλ.2821092306, 2821092666 και
β)την αλλαγή πρακτικής και πολιτικής, από τις επιχειρήσεις των Σούπερ Μάρκετ, τονίζοντας ότι η παραπλάνηση του καταναλωτή , είναι αδίκημα που προβλέπεται και τιμωρείται από τον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα
Τέλος ,η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, θα στείλει άμεσα, επιστολή -υπόμνημα προς τον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή και θα ζητήσει την λήψη των αναγκαίων μέτρων ,για την προστασία των καταναλωτών , από τέτοιες πρακτικές.
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη
Ουσίας ,τι παρατηρούνται στα φυλλάδια και στα τηλεοπτικά σποτ, των προσφορών σύμφωνα με τις καταγγελίες των καταναλωτών:
Στα προιοντα που προωθούν αναγράφουν,
- Μόνο το ποσοστό έκπτωσης (πχ. -50%), δίχως να αναφέρεται καμία τιμή (ούτε η αρχική, αλλά ούτε και η τελική τιμή)
- Την τελική τιμή της προσφοράς, χωρίς να αναγράφεται η αρχική
- Την αρχική τιμή με μικρή γραμματοσειρά, ενώ αντιθέτως την τελική με πηχυαίους αριθμούς
- “Hχηρά" μηνύματα πχ. ΜΟΝΑΔΙΚΈΣ ΠΡΌΣΦΟΡΕΣ, SUPER ΠΡΟΣΦΟΡΑ, ΜΗΝ ΤΟ ΧΆΣΕΙΣ!, που δελεάζουν τον καταναλωτή χωρίς όμως να είναι εμφανής η προσφορά (αναγραφή τιμής πριν και μετά την προσφορά)
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις η προσφορά δεν είναι εμφανής έτσι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να διακρίνει το οικονομικό όφελος. Η παραπάνω πολιτική και πρακτική πολλών επιχειρήσεων σουπερμάρκετ, Όμιλοι σούπερ μάρκετ , είναι παραπλανητική, αθέμιτη και καταχρηστική.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές ,ως προς τις προσφορές των προϊόντων :
- Υποχρεωτική αναγραφή τιμής πώλησης του προϊόντος ,Π Ρ Ι Ν και Μ Ε Τ Α την προσφορά
- Αναφορά με οποιονδήποτε τρόπο ότι, το συγκεκριμένο προϊόν, πωλείται φθηνότερα.
- Αναγραφή των παραπάνω τιμών πώλησης με ισομεγέθη, ευδιάκριτα και ευανάγνωστα γράμματα, με έμφαση στην τιμή πώλησης του προϊόντος ,που θα τονίζεται με γραμματοσειρά έντονης μορφής (Bold)
- Σε περίπτωση προσφοράς "1+1 δώρο" θα πρέπει υποχρεωτικά το εν λόγω προϊόν ,να πωλείται και μεμονωμένα ,ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει τις δύο τιμές.
Παρατήρηση: Η τιμή του προϊόντος, πριν από την αναγγελία σε "προσφορά"δεν πρέπει να έχει αυξηθεί, για τουλάχιστον δύο μήνες.
΄Επειτα από τα παραπάνω:
Η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, εφιστά:
α) την προσοχή στους καταναλωτές, όταν αγοράζουν είδη από Σούπερ Μάρκετ , σε τιμή προσφοράς και τους καλεί να καταγγείλουν οποιαδήποτε πρακτική παραπλάνησης, υποπέσει στην αντίληψή τους, επικοινωνώντας στο τηλ.1520 Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. ή μαζί της , στα τηλ.2821092306, 2821092666 και
β)την αλλαγή πρακτικής και πολιτικής, από τις επιχειρήσεις των Σούπερ Μάρκετ, τονίζοντας ότι η παραπλάνηση του καταναλωτή , είναι αδίκημα που προβλέπεται και τιμωρείται από τον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα
Τέλος ,η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, θα στείλει άμεσα, επιστολή -υπόμνημα προς τον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή και θα ζητήσει την λήψη των αναγκαίων μέτρων ,για την προστασία των καταναλωτών , από τέτοιες πρακτικές.
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη