Το σχέδιο που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει ότι το σύστημα καταλογισμού των τελών με βάση τις εκπομπές... διοξειδίου του άνθρακα θα καλύψει και τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει από το 2005 ή το 2006 και μετά.
Ποιοι θα επιβαρυνθούν αν ισχύσει αυτή η αλλαγή; Πόσα θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον; Τα αναλυτικά παραδείγματα που ακολουθούν δίνουν μια σαφή εικόνα για την νέα επιβάρυνση που βρίσκεται προ των πυλών για εκατοντάδες χιλιάδες οδηγούς
Η χρονιά (2005-2006) δεν επιλέγεται τυχαία καθώς για να λειτουργήσει αυτό το σύστημα, θα πρέπει να υπάρχει και η διαθέσιμη πληροφορία στα ηλεκτρονικά αρχεία του υπουργείου Οικονομικών. Η πρόταση στηρίζεται στην αρχή ότι τα παλαιότερα οχήματα, εκπέμπουν περισσότερους ρύπους σε σχέση με αυτά που κυκλοφόρησαν μετά τον Νοέμβριο του 2010 κάτι που θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να βγει με το σύνθημα «ο ρυπαίνον θα πληρώνει» για να δικαιολογήσει τις μεταβολές στα τέλη κυκλοφορίας. Ποιες επιπτώσεις θα είχε για τους οδηγούς ένα τέτοιο σύστημα. Υπό την προϋπόθεση ότι τα τέλη βάσει ρύπων θα παραμείνουν και για τα παλαιότερα ΙΧ ίδια με αυτά που θα ισχύουν και για τα πιο καινούργια οχήματα (δηλαδή αυτά που κυκλοφόρησαν μετά τον Νοέμβριο του 2010) οι επιπτώσεις θα είναι οι εξής:
Για ένα ΙΧ 1200 κυβικών κυκλοφορίας από το 2006 έως το 2010, τα τέλη ανέρχονται σήμερα στα 135 ευρώ. Με βάση το σύστημα των ρύπων, τα τέλη θα ξεπερνούν αυτό το ποσό εφόσον το όχημα εκπέμπει περισσότερα από 120 γραμμάρια διοξειδίου. Το όριο αυτό το ξεπερνούν τα περισσότερα οχήματα δεκαετίας καθώς τα οχήματα εκείνης της περίοδου (2006-2007) είχαν εκπομπές τουλάχιστον 20% περισσότερες σε σχέση με τις σημερινές.
Για ένα ΙΧ 1400 κυβικών, θα πληρώνει περισσότερο αυτός που έχει όχημα με εκπομπές άνω των 140 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα (κάτι επίσης πολύ πιθανό). Για παράδειγμα, για όχημα που εκπέμπει 160 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, ο λογαριασμός θα ανέβει στα 296 ευρώ από 255 ευρώ που είναι σήμερα.
Για ένα ΙΧ 1600 κυβικών, το σημείο «μηδέν» είναι τα 152 γραμμάρια διοξειδίου καθώς από αυτά τα επίπεδα και πάνω, ο λογαριασμός ξεπερνά τα 280 ευρώ με τα οποία βαρύνεται σήμερα ένας ιδιοκτήτης οχήματος 1600 κυβικών.
Για ένα ΙΧ 2000 κυβικών, είναι πιθανό να προκύψουν ελαφρύνσεις. Και αυτό διότι για να φτάσει ένα όχημα αυτής της κατηγορίας να επιβαρύνεται με 690 ευρώ που πληρώνει σήμερα, θα πρέπει οι εκπομπές να ξεπερνούν τα 227 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα.
Στα ακόμη μεγαλύτερου κυβισμού οχήματα (π.χ 2500 κυβικά) τα τέλη ανέρχονται σήμερα στα 920 ευρώ. Αν οι εκπομπές δεν ξεπερνούν τα 250 γραμμάρια, τότε θα προκύψει οικονομικό όφελος.
Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι τα οχήματα 6-10 ετών (και τα οποία πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας), είναι τουλάχιστον 1,25 εκατομμύρια αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τρίτο της συνολικής αγοράς. Επίσης, τα μεγαλύτερα μερίδια στην ελληνική αγορά καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού από τα οποία το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά να εισπράξει περισσότερα έσοδα.
Από τα περίπου 3,5 εκατομμύρια ΙΧ που κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους πριν την 01/11/2011 και πληρώνουν τέλη με βάση τον κυβισμό, ούτε καν 70.000 δεν έχουν κινητήρα άνω των 2357 κυβικών. Άρα, αυτοί που θα ελαφρυνθούν θα είναι πολύ λίγοι. Η
κατανομή με βάση τον κυβισμό δείχνει ότι τα περισσότερα οχήματα είναι μικρού και μεσαίου κυβισμού. Ιδού και τα στοιχεία:
1.200.000 αυτοκίνητα, έχουν κινητήρα έως 1357 κυβικά
Τα 1400άρια, τα 1600άρια και τα 1800άρια, είναι περίπου δύο εκατομμύρια
Πάνω από 1929 κυβικά υπάρχουν 257 χιλιάδες οχήματα
ΠΗΓΗ
Ποιοι θα επιβαρυνθούν αν ισχύσει αυτή η αλλαγή; Πόσα θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον; Τα αναλυτικά παραδείγματα που ακολουθούν δίνουν μια σαφή εικόνα για την νέα επιβάρυνση που βρίσκεται προ των πυλών για εκατοντάδες χιλιάδες οδηγούς
Η χρονιά (2005-2006) δεν επιλέγεται τυχαία καθώς για να λειτουργήσει αυτό το σύστημα, θα πρέπει να υπάρχει και η διαθέσιμη πληροφορία στα ηλεκτρονικά αρχεία του υπουργείου Οικονομικών. Η πρόταση στηρίζεται στην αρχή ότι τα παλαιότερα οχήματα, εκπέμπουν περισσότερους ρύπους σε σχέση με αυτά που κυκλοφόρησαν μετά τον Νοέμβριο του 2010 κάτι που θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να βγει με το σύνθημα «ο ρυπαίνον θα πληρώνει» για να δικαιολογήσει τις μεταβολές στα τέλη κυκλοφορίας. Ποιες επιπτώσεις θα είχε για τους οδηγούς ένα τέτοιο σύστημα. Υπό την προϋπόθεση ότι τα τέλη βάσει ρύπων θα παραμείνουν και για τα παλαιότερα ΙΧ ίδια με αυτά που θα ισχύουν και για τα πιο καινούργια οχήματα (δηλαδή αυτά που κυκλοφόρησαν μετά τον Νοέμβριο του 2010) οι επιπτώσεις θα είναι οι εξής:
Για ένα ΙΧ 1200 κυβικών κυκλοφορίας από το 2006 έως το 2010, τα τέλη ανέρχονται σήμερα στα 135 ευρώ. Με βάση το σύστημα των ρύπων, τα τέλη θα ξεπερνούν αυτό το ποσό εφόσον το όχημα εκπέμπει περισσότερα από 120 γραμμάρια διοξειδίου. Το όριο αυτό το ξεπερνούν τα περισσότερα οχήματα δεκαετίας καθώς τα οχήματα εκείνης της περίοδου (2006-2007) είχαν εκπομπές τουλάχιστον 20% περισσότερες σε σχέση με τις σημερινές.
Για ένα ΙΧ 1400 κυβικών, θα πληρώνει περισσότερο αυτός που έχει όχημα με εκπομπές άνω των 140 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα (κάτι επίσης πολύ πιθανό). Για παράδειγμα, για όχημα που εκπέμπει 160 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, ο λογαριασμός θα ανέβει στα 296 ευρώ από 255 ευρώ που είναι σήμερα.
Για ένα ΙΧ 1600 κυβικών, το σημείο «μηδέν» είναι τα 152 γραμμάρια διοξειδίου καθώς από αυτά τα επίπεδα και πάνω, ο λογαριασμός ξεπερνά τα 280 ευρώ με τα οποία βαρύνεται σήμερα ένας ιδιοκτήτης οχήματος 1600 κυβικών.
Για ένα ΙΧ 2000 κυβικών, είναι πιθανό να προκύψουν ελαφρύνσεις. Και αυτό διότι για να φτάσει ένα όχημα αυτής της κατηγορίας να επιβαρύνεται με 690 ευρώ που πληρώνει σήμερα, θα πρέπει οι εκπομπές να ξεπερνούν τα 227 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα.
Στα ακόμη μεγαλύτερου κυβισμού οχήματα (π.χ 2500 κυβικά) τα τέλη ανέρχονται σήμερα στα 920 ευρώ. Αν οι εκπομπές δεν ξεπερνούν τα 250 γραμμάρια, τότε θα προκύψει οικονομικό όφελος.
Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι τα οχήματα 6-10 ετών (και τα οποία πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας), είναι τουλάχιστον 1,25 εκατομμύρια αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τρίτο της συνολικής αγοράς. Επίσης, τα μεγαλύτερα μερίδια στην ελληνική αγορά καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού από τα οποία το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά να εισπράξει περισσότερα έσοδα.
Από τα περίπου 3,5 εκατομμύρια ΙΧ που κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους πριν την 01/11/2011 και πληρώνουν τέλη με βάση τον κυβισμό, ούτε καν 70.000 δεν έχουν κινητήρα άνω των 2357 κυβικών. Άρα, αυτοί που θα ελαφρυνθούν θα είναι πολύ λίγοι. Η
κατανομή με βάση τον κυβισμό δείχνει ότι τα περισσότερα οχήματα είναι μικρού και μεσαίου κυβισμού. Ιδού και τα στοιχεία:
1.200.000 αυτοκίνητα, έχουν κινητήρα έως 1357 κυβικά
Τα 1400άρια, τα 1600άρια και τα 1800άρια, είναι περίπου δύο εκατομμύρια
Πάνω από 1929 κυβικά υπάρχουν 257 χιλιάδες οχήματα
ΠΗΓΗ