Ήδη από την ηλικία των έξι ετών τα παιδιά στην Ελλάδα έχουν την πρώτη τους επαφή με το ιντερνετ, όπως προκύπτει από μελέτης της...


 Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β' Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού».
Η πλειοψηφία σχεδόν των παιδιών της Ε' και ΣΤ' Δημοτικού είναι μέλος σε μια τουλάχιστον σελίδα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το 52% αναφέρει ότι γνωρίζει περισσότερα πράγματα για τις νέες τεχνολογίες από τους γονείς τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η επιστημονικά υπεύθυνη της Μονάδας, επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής, Άρτεμις Τσίτσικα σε διάλεξη με θέμα «Τεχνολογία και Συμπεριφορές Υψηλού Κινδύνουεθισμός στο Διαδίκτυο», η έρευνα έγινε το 2015 σε σχολεία της Αττικής με τη συμμετοχή 655 μαθητών της Ε' και ΣΤ' Δημοτικού, εκ των οποίων το 54,3% ήταν αγόρια.
Από την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι:
- τα παιδιά είχαν την πρώτη τους επαφή με το Διαδίκτυο στην ηλικία των 6,2 χρόνων,
- ένα στα δυο (51,2%) είναι μέλος τουλάχιστον μιας σελίδας κοινωνικής δικτύωσης με ψευδή στοιχεία,
- χρησιμοποιούν 2 ώρες σε κανονική σχολική μέρα το Facebook,
- το 20% των παιδιών χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο,
- το 22% των παιδιών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο καθημερινά στο υπνοδωμάτιο τους,
- το 39% χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο για επικοινωνία και κοινωνική δικτύωση,
- το 8,5% χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο για μελέτη στο σπίτι,
- το 52% των παιδιών ανέφεραν ότι γνωρίζουν περισσότερα από τους γονείς τους σχετικά με την τεχνολογία.
«Η τεχνολογία προσφέρει στους νέους απεριόριστες δυνατότητες εκπαίδευσης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, καθώς μέσα από την ενασχόληση τους με το διαδίκτυο αναπτύσσουν εγκεφαλικές συνάψεις, βελτιώνουν τα αντανακλαστικά, αποκτούν γρήγορη σκέψη, κάνουν διαχείριση πληροφορίας, εκμάθηση αγγλικής γλώσσας, επαγγελματικό προφίλ και ανάδειξη δυνατοτήτων» εξήγησε η κ. Τσίτσικα.
Ωστόσο επεσήμανε ότι «όπως στον φυσικό κόσμο, κίνδυνοι προκύπτουν και στο διαδίκτυο. Με δεδομένη την ευαλωτότητα των ανηλίκων στην υπερβολή, τον πειραματισμό και την έλλειψη διαδικασίας «φιλτραρίσματος» των ερεθισμάτων, παιδιά και έφηβοι χρειάζονται οδηγίες χρήσης και πλοήγησης στο καταπληκτικό αυτό εργαλείο που λέγεται διαδίκτυο, προκειμένου να μην υπάρξουν ακραίες συμπεριφορές (εθισμός). Εάν χαθεί η προσωπική επαφή, υπάρχει το ενδεχόμενο να λείψει η εμπειρία στην ερμηνεία της ανθρώπινης επικοινωνίας, της 'γλώσσας του σώματος', των εκφράσεων του προσώπου κ.λπ.. Είναι σημαντικό να υπάρχει ισορροπία μεταξύ της ενασχόλησης με το διαδίκτυο και τις διαδικτυακές επαφές και της προσωπικής επαφής με τους συνανθρώπους μας».
Και η επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής κατέληξε λέγοντας πως «η απώλεια ελέγχου σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου μπορεί προοδευτικά να οδηγήσει σε έκπτωση των κοινωνικών δεξιοτήτων και απομόνωση, καθώς και παραμέληση σχολικών και άλλων δραστηριοτήτων, ή/και της υγείας».
Στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας του της Β' Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», που ασχολείται με το πρόβλημα του εθισμού στο διαδίκτυο έχει διαπιστωθεί βελτίωση της εξαρτητικής συμπεριφοράς στο 70% των 500 εφήβων που ζήτησαν βοήθεια το 2011.
Η πλειονότητα των παιδιών του δείγματος δεν είχαν αδέλφια ή/και προέρχονταν από μονογονεϊκές ή σημαντικά δυσλειτουργικές οικογένειες. Τα περισσότερα ήταν αγόρια, καταγραφόταν υψηλό ποσοστό σχολικής αποτυχίας, αναφέρονταν διαταραχές ύπνου και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας.
H θεραπεία στην οποία υποβλήθηκαν τα παιδιά περιελάμβανε:
- Ανίχνευση και θεραπεία της συν-νοσηρότητας (ΔΕΠΥ, καταθλιπτικό συναίσθημα, άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση κ.λπ.).
- Ψυχοεκπαίδευση και συμπεριφορικού τύπου παρέμβαση.
- Οικογενειακή υποστήριξη- συμβουλευτική γονέων.
- Φαρμακοθεραπεία όπου κρίθηκε αναγκαίο.
Αντιμετώπιση οργανικών συμπτωμάτων (διαταραχές του ύπνου, κεφαλαλγία, ξηρότητα οφθαλμών, οσφυαλγία, διατροφική παρεκτροπή, έλλειψη φυσικής άσκησης κ.τ.λ.).
Στο πλαίσιο της Μονάδας Εφηβικής Υγείας λειτουργεί η Γραμμή Στήριξης «ΜΕ Υποστηρίζω» 80011 80015 χωρίς χρέωση. Η Γραμμή απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου, καθώς και στους εκπαιδευτικούς.

 
Top