Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com:Ένα ογκώδες πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων κόστους άνω του 1 δις ευρώ έχει σε εξέλιξη η ΕΡΓΟΣΕ ενώ μία νέα γενιά έργων προετοιμάζεται. Το 2018 θα είναι η χρονιά σταθμός για τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα καθώς τότε θα τεθούν -επιτέλους- οι βάσεις για την λειτουργία ενός μοντέρνου δικτύου. Την ίδια χρονιά απελευθερώνονται και οι σιδηροδρομικές μεταφορές και η είσοδος ιδιωτών δείχνει μονόδρομος για το μέλλον του τρένου στην Ελλάδα.

Για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη μίλησε στο ypodomes.com ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Θάνος Βούρδας. Χρονοδιαγράμματα, εργασίες και επίλυση προβλημάτων σε καθημερινή βάση περιλαμβάνει το πρόγραμμα του και επιπλέον προγραμματισμός των νέων έργων, συναντήσεις με φορείς από όλη την Ελλάδα.

Η ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ
Όπως αποκάλυψε στο ypodomes ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, η εταιρεία συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Θράκης και το πρώτο ώριμο τμήμα της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας θα είναι το Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο μήκους 172χλμ. «Είναι ένα βατό έργο, που αφορά σχεδόν αποκλειστικά εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης με εξαίρεση 9χλμ στην περιοχή του Τυχερού, όπου οι γραμμές πρέπει να ανυψωθούν λόγω των πλημμυρικών φαινομένων της περιοχής.»

Στόχος είναι να συνδεθεί στα σύνορα με το Βουλγαρικό δίκτυο και να φτάσει μέχρι το λιμάνι του Μπουργκάς, δημιουργώντας μία εμπορική σύνδεση Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη κάνοντας πραγματικότητα την παράκαμψη των στενών του Βόσπορου με ευεργετικές συνέπειες για την τοπική και εθνική οικονομία. Αντίστοιχα θα συνδέεται με το Τουρκικό δίκτυο στο Πύθιο. «Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης υπάρχει έκταση 500 στρεμμάτων που μπορεί κάλλιστα να αξιοποιηθεί ως διαμετακομιστικός χώρος εμπορευματοκιβωτίων ή ως χώρος αποθήκευσης φυσικού αερίου» σημειώνει ο κος Βούρδας.

Για το γενικότερο πλάνο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας είναι λίγο επιφυλακτικός: «Το ανατολικό τμήμα παρουσιάζει μεγαλύτερη ωριμότητα, άρα μπορούμε να επενδύσουμε σε αυτό αρχικά. Το δυτικό τμήμα αποτελεί ένα αίνιγμα καθώς δεν έχουμε στα χέρια μας καμία μελέτη για να δούμε τι γίνεται. Στο τμήμα από Θεσσαλονίκη μέχρι Ηγουμενίτσα υπάρχει η εκτίμηση για 40χλμ σήραγγες οπότε το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι μία μελέτη βιωσιμότητας και βάσει αυτής να κινηθούμε.»

Για το υπόλοιπο ανατολικό τμήμα από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη ο ΟΣΕ έχει αναλάβει τις μελέτες για το τμήμα Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Καβάλα με νέα χάραξη που θα περιλαμβάνει διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση και αναμένεται να συντομεύσει κατά πολύ τους χρόνους διαδρομής, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ μελετά το τμήμα Νέος Λιμένας Καβάλας-Ξάνθη (Τοξότες) όπου εκεί θα συνδεθεί με το υπάρχον δίκτυο. Το υπόλοιπο τμήμα που πρέπει να μελετηθεί είναι το Ξάνθη-Αλεξανδρούπολη. Σύμφωνα με τον Δ.Σ της ΕΡΓΟΣΕ υπήρξαν συζητήσεις με την ΕΤΕπ για την χρηματοδότηση των μελετών βιωσιμότητας. Τέλος με χρηματοδότηση από το Connecting Europe Facilities (CEF) προχωρούν οι μελέτες για το τμήμα Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας για μονή γραμμή με ηλεκτροκίνηση.

ΠΑΘΕ-Π: 2018 Η ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΑΘΜΟΣ
Ο Θάνος Βούρδας μίλησε στο ypodomes.com για τα μεγάλα έργα που ολοκληρώνονται σταδιακά στο βασικό διάδρομο του ΠΑΘΕΠ Αθήνα-Θεσσαλονίκη: «Γίνονται μεγάλες προσπάθειες για να συντομεύσουμε τους χρόνους. Η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός πιστεύουμε ότι θα ολοκληρωθούν τέλος του 2017 ή στο πρώτο εξάμηνο του 2018. Τότε όλη η γραμμή θα είναι διπλή και με ηλεκτροκίνηση συντομεύοντας τους χρόνους και εξοικονομώντας σημαντικά χρήματα από την παύση της χρήση πετρελαίου. Παράλληλα ετοιμάζεται να ξεκινήσει και το έργο που θα φέρει την ηλεκτροκίνηση μέχρι τα σύνορα με τα Σκόπια, δηλαδή το τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη.

Τι γίνεται όμως με τα έργα της Βόρειας Πελοποννήσου; «Εδώ θα έχουμε λειτουργία του τμήματος από το Κιάτο μέχρι τι Ροδοδάφνη (Αίγιο) μέχρι τα τέλη του 2017». Θα πρέπει να σημειώσουμε πως εκκρεμούν τα έργα ηλεκτροκίνησης για τα οποία θα έχουμε διπλό διαγωνισμό: «Ετοιμάζουμε 2 δημοπρατήσεις: η πρώτη αφορά την ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη και η δεύτερη θα είναι μία εργολαβία-σκούπα που θα περιλαμβάνει επιδομή-ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση για το τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο. Το δεύτερο έργο θα τρέχει σχεδόν παράλληλα με το έργο υποδομής στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο που είναι έτοιμο να ξεκινήσει.»

Η συνολική εκτίμηση είναι πως μέχρι το 2020 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα και η ηλεκτροκίνηση από το Κιάτο μέχρι το Ρίο αφήνοντας ως τελευταία εκκρεμότητα το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας όπου υπάρχει ακόμα διαφωνία με τη χάραξη.

ΤΑ ΝΕΑ ΕΡΓΑ
Μέσα στο 2016 σύμφωνα με τον Θάνο Βούρδα θα υπάρξουν οι δημοπρατήσεις για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στα τμήματα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος. Το έργα είναι ενταγμένα στο ΠΕΠ Θεσσαλίας ενώ στο τμήμα Λάρισα-Βόλος θα υπάρξει σύνδεση με τη ΒΙΠΕ ενώ εκτός από την ηλεκτροκίνηση θα υπάρξουν και έργα επιδομής στα τελευταία 15χλμ που δεν ολοκληρώθηκαν από την εργολαβία του ΟΣΕ, έργα που θα ανεβάσουν το κόστος κατά 8εκ.ευρώ. Τα 2 έργα προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2017 και να ολοκληρωθούν το 2019.

Σε φάση δημοπράτησης θα μπει όμως και το έργο αναβάθμισης του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη με χρηματοδότηση από το Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων επεμβάσεις στη Σήραγγα Αγίου Στεφάνου και μία Κάτω Διάβαση στον Αυλώνα.


 
Top