Ερώτηση στους αρμόδιους Υπουργούς για την περιβαλλοντολογική ρύπανση που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Πειραιά και στις γύρω περιοχές κατέθεσε ο Βουλευτής ΝΔ Α’ Πειραιώς και Νήσων Κώστας Κατσαφάδος.
Όπως επισημαίνει ο Βουλευτής το θέμα έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς σύμφωνα με μετρήσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων καταγράφεται συγκέντρωση άνω των 100.000 επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων, τη στιγμή που η επιβάρυνση στον αστικό ιστό κυμαίνεται συνήθως στα 3.000-5.000 σωματίδια ανά κ. εκατ. αέρα. Επιπλέον, η συγκέντρωση των επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων είναι έως και 400 φορές υψηλότερη σε σχέση με περιοχές χωρίς επιβάρυνση, ενώ είναι 50-80 φορές υψηλότερη από ό,τι στις κύριες οδικές αρτηρίες ή σε αστικά κέντρα με μεγάλη κυκλοφορία.
Ο κ. Κατσαφάδος τονίζει ότι σύμφωνα με τον Γερμανικό Οργανισμό Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU), οι αυξημένοι ρύποι οφείλονται στα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων τα οποία είναι 3.500 φορές πιο βρώμικα από το πετρέλαιο αυτοκινήτων, αλλά σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά δεν εφαρμόζεται μετεπεξεργασία των καυσαερίων.
Σε άλλο σημείο της ερώτησης ο Βουλευτής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για τις επιπτώσεις που έχουν οι αυξημένοι ρύποι στη δημόσια υγεία, επικαλούμενος τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας που αναφέρει ότι τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο, ενώ προκαλούν καρδιαγγειακές παθήσεις και αναπνευστικές δυσλειτουργίες.
Η ερώτηση του κ. Κώστα Κατσαφάδου έχει ως εξής:
Προς
1) Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού
Υπ’ όψιν Υπουργού Γιώργου Σταθάκη
2) Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Υπ’ όψιν Υπουργού Παναγιώτη Λαφαζάνη
3) Υπουργείο Υγείας
Υπ’ όψιν Υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή
ΘΕΜΑ : Σε ανησυχητικές διαστάσεις οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο λιμάνι του Πειραιά.
Κύριοι Υπουργοί,
Ανησυχία έχουν προκαλέσει στους κατοίκους του Πειραιά τα αποτελέσματα μετρήσεων του Γερμανικού Οργανισμού Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU), με την υποστήριξη του ελληνικού εταίρου του στην παγκόσμια οργάνωση BirdLife International, την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας (28/5), σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση στο λιμάνι του Πειραιά.
Όπως διαπιστώθηκε έπειτα από μετρήσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων που πραγματοποιήθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά, στο Κτίριο ΟΛΠ, στον τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων, καταγράφεται συγκέντρωση άνω των 100.000 επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων, τη στιγμή που η επιβάρυνση στον αστικό ιστό κυμαίνεται συνήθως στα 3.000-5.000 σωματίδια ανά κ. εκατ. αέρα. Επιπλέον, η συγκέντρωση των επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων είναι έως και 400 φορές υψηλότερη σε σχέση με περιοχές χωρίς επιβάρυνση, ενώ είναι 50-80 φορές υψηλότερη από ό,τι στις κύριες οδικές αρτηρίες ή σε αστικά κέντρα με μεγάλη κυκλοφορία.
Οι αυξημένοι ρύποι σύμφωνα με τον Οργανισμό, οφείλονται στα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία για όσο διάστημα παραμένουν στο λιμάνι του Πειραιά, συνεχίζουν να κρατούν τις μηχανές στους σε λειτουργία, προκειμένου να ανταποκριθούν στη μεγάλη ανάγκη ενέργειας των εκτεταμένων ξενοδοχειακών και αναψυχικών υποδομών του σκάφους, η οποία είναι συγκρίσιμη με τις ενεργειακές ανάγκες μιας μικρής πόλης! Όπως αναφέρεται, τα πλοία καίνε καύσιμα, τα οποία είναι 3.500 φορές πιο βρόμικα από το πετρέλαιο αυτοκινήτων, αλλά σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά δεν εφαρμόζεται μετεπεξεργασία των καυσαερίων. Σύμφωνα με τον Οργανισμό, άμεση λύση στο πρόβλημα θα έδιναν τα ίδια τα πλοία ανοικτής θαλάσσης και κυρίως τα κρουαζιερόπλοια, εάν χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά και μόνο υψηλής ποιότητας ντίζελ θαλάσσης και εξοπλίζονταν άμεσα με ένα αποτελεσματικό σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων.
Οι αυξημένοι ωστόσο ρύποι στο λιμάνι του Πειραιά δεν έχουν μόνο επιπτώσεις στο κλίμα και στο περιβάλλον, αλλά εγείρουν και σοβαρά προβλήματα υγείας. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο, ενώ προκαλούνται επίσης καρδιαγγειακές παθήσεις και αναπνευστικές δυσλειτουργίες. Καθώς ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων πολλαπλασιάζεται εδώ και χρόνια, ολοένα και περισσότεροι επιβάτες και κάτοικοι της περιοχής εκτίθενται στα δηλητηριώδη αέρια. Υπολογίζεται ότι μόνο στην Ευρώπη 50.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο πρόωρα από τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τη ναυτιλία.
Καταλήγοντας, ο Γερμανικός Οργανισμός Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος καλεί την Ελλάδα να απευθυνθεί στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου.
Κατόπιν τούτου ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
1. Τι πρόκειται να πράξουν για να διαφυλάξουν τη δημόσια υγεία;
2. Τι πρόκειται να πράξουν, ώστε να προστατεύσουν το λιμάνι του Πειραιά και τις γύρω περιοχές από την περιβαλλοντολογική ρύπανση που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια;
3. Έχουν γίνει πρόσφατες μετρήσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο λιμάνι του Πειραιά από κάποιον άλλο επίσημο φορέα;
4. Σκοπεύουν να απευθυνθούν στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Κώστας Κατσαφάδος
Όπως επισημαίνει ο Βουλευτής το θέμα έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς σύμφωνα με μετρήσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων καταγράφεται συγκέντρωση άνω των 100.000 επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων, τη στιγμή που η επιβάρυνση στον αστικό ιστό κυμαίνεται συνήθως στα 3.000-5.000 σωματίδια ανά κ. εκατ. αέρα. Επιπλέον, η συγκέντρωση των επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων είναι έως και 400 φορές υψηλότερη σε σχέση με περιοχές χωρίς επιβάρυνση, ενώ είναι 50-80 φορές υψηλότερη από ό,τι στις κύριες οδικές αρτηρίες ή σε αστικά κέντρα με μεγάλη κυκλοφορία.
Ο κ. Κατσαφάδος τονίζει ότι σύμφωνα με τον Γερμανικό Οργανισμό Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU), οι αυξημένοι ρύποι οφείλονται στα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων τα οποία είναι 3.500 φορές πιο βρώμικα από το πετρέλαιο αυτοκινήτων, αλλά σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά δεν εφαρμόζεται μετεπεξεργασία των καυσαερίων.
Σε άλλο σημείο της ερώτησης ο Βουλευτής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για τις επιπτώσεις που έχουν οι αυξημένοι ρύποι στη δημόσια υγεία, επικαλούμενος τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας που αναφέρει ότι τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο, ενώ προκαλούν καρδιαγγειακές παθήσεις και αναπνευστικές δυσλειτουργίες.
Η ερώτηση του κ. Κώστα Κατσαφάδου έχει ως εξής:
Προς
1) Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού
Υπ’ όψιν Υπουργού Γιώργου Σταθάκη
2) Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Υπ’ όψιν Υπουργού Παναγιώτη Λαφαζάνη
3) Υπουργείο Υγείας
Υπ’ όψιν Υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή
ΘΕΜΑ : Σε ανησυχητικές διαστάσεις οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο λιμάνι του Πειραιά.
Κύριοι Υπουργοί,
Ανησυχία έχουν προκαλέσει στους κατοίκους του Πειραιά τα αποτελέσματα μετρήσεων του Γερμανικού Οργανισμού Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU), με την υποστήριξη του ελληνικού εταίρου του στην παγκόσμια οργάνωση BirdLife International, την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας (28/5), σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση στο λιμάνι του Πειραιά.
Όπως διαπιστώθηκε έπειτα από μετρήσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων που πραγματοποιήθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά, στο Κτίριο ΟΛΠ, στον τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων, καταγράφεται συγκέντρωση άνω των 100.000 επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων, τη στιγμή που η επιβάρυνση στον αστικό ιστό κυμαίνεται συνήθως στα 3.000-5.000 σωματίδια ανά κ. εκατ. αέρα. Επιπλέον, η συγκέντρωση των επικίνδυνων μικροσκοπικών σωματιδίων είναι έως και 400 φορές υψηλότερη σε σχέση με περιοχές χωρίς επιβάρυνση, ενώ είναι 50-80 φορές υψηλότερη από ό,τι στις κύριες οδικές αρτηρίες ή σε αστικά κέντρα με μεγάλη κυκλοφορία.
Οι αυξημένοι ρύποι σύμφωνα με τον Οργανισμό, οφείλονται στα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία για όσο διάστημα παραμένουν στο λιμάνι του Πειραιά, συνεχίζουν να κρατούν τις μηχανές στους σε λειτουργία, προκειμένου να ανταποκριθούν στη μεγάλη ανάγκη ενέργειας των εκτεταμένων ξενοδοχειακών και αναψυχικών υποδομών του σκάφους, η οποία είναι συγκρίσιμη με τις ενεργειακές ανάγκες μιας μικρής πόλης! Όπως αναφέρεται, τα πλοία καίνε καύσιμα, τα οποία είναι 3.500 φορές πιο βρόμικα από το πετρέλαιο αυτοκινήτων, αλλά σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά δεν εφαρμόζεται μετεπεξεργασία των καυσαερίων. Σύμφωνα με τον Οργανισμό, άμεση λύση στο πρόβλημα θα έδιναν τα ίδια τα πλοία ανοικτής θαλάσσης και κυρίως τα κρουαζιερόπλοια, εάν χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά και μόνο υψηλής ποιότητας ντίζελ θαλάσσης και εξοπλίζονταν άμεσα με ένα αποτελεσματικό σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων.
Οι αυξημένοι ωστόσο ρύποι στο λιμάνι του Πειραιά δεν έχουν μόνο επιπτώσεις στο κλίμα και στο περιβάλλον, αλλά εγείρουν και σοβαρά προβλήματα υγείας. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο, ενώ προκαλούνται επίσης καρδιαγγειακές παθήσεις και αναπνευστικές δυσλειτουργίες. Καθώς ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων πολλαπλασιάζεται εδώ και χρόνια, ολοένα και περισσότεροι επιβάτες και κάτοικοι της περιοχής εκτίθενται στα δηλητηριώδη αέρια. Υπολογίζεται ότι μόνο στην Ευρώπη 50.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο πρόωρα από τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τη ναυτιλία.
Καταλήγοντας, ο Γερμανικός Οργανισμός Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος καλεί την Ελλάδα να απευθυνθεί στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου.
Κατόπιν τούτου ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
1. Τι πρόκειται να πράξουν για να διαφυλάξουν τη δημόσια υγεία;
2. Τι πρόκειται να πράξουν, ώστε να προστατεύσουν το λιμάνι του Πειραιά και τις γύρω περιοχές από την περιβαλλοντολογική ρύπανση που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια;
3. Έχουν γίνει πρόσφατες μετρήσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο λιμάνι του Πειραιά από κάποιον άλλο επίσημο φορέα;
4. Σκοπεύουν να απευθυνθούν στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Κώστας Κατσαφάδος