«Η Ελευθερία που οδηγεί το λαό» έγινε αντικείμενο διαμάχης μεταξύ του Μουσείου του Λούβρου, στο οποίο φυλάσσεται ο φημισμένος πίνακας του Ντελακρουά, και του γαλλικού υπουργείου Εξωτερικών.
Το αριστούργημα του 1830 μπήκε στον κατάλογο των έργων που το Κε ντ' Ορσέ σκοπεύει να δανείσει στο Πεκίνο για τους επετειακούς εορτασμούς σχετικά με την ανακήρυξη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, όμως αυτή η απόφαση δεν καλοφαίνεται στο Λούβρο, αφού ο πίνακας, παρά την άρτια κατάστασή του, χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.
 
Ως εναλλακτική λύση το μουσείο πρότεινε να δανείσει το πορτρέτο του βασιλιά Φρανσουά Ι, του Ζαν Κλουέ, αλλά ο υπουργός Εξωτερικών Λοράν Φαμπιούς εξακολουθεί να πιέζει, επιμένοντας πως πέραν του ότι η «Ελευθερία» είναι η αγαπημένη των Κινέζων, βρίσκεται επιπλέον σε πλήρη συμφωνία με τις επιστημονικές, οικονομικές και μορφωτικές ανταλλαγές που η Γαλλία προγραμματίζει με την Κίνα.Στον «καβγά» παρενέβη και η υπουργός Πολιτισμού, Αουρέλ Φιλιπετί, που επίσης είναι κατά του συγκεκριμένου δανεισμού, συμφωνώντας με τους ειδικούς του μουσείου σχετικά με την ταλαιπωρία που θα υποστεί ο πίνακας από ένα τόσο μακρύ και πολύπλοκο ταξίδι. Αναμένεται πως η οριστική λύση θα δοθεί από το Προεδρικό Μέγαρο.
Το έργο, που ο Ντελακρουά ζωγράφισε το 1830, μια ελαιογραφία σε καμβά (2.60 x 3.25 εκ.), αποτελεί φόρο τιμής στον αγώνα των κατοίκων του Παρισιού κατά της αντιδραστικής πολιτικής του Καρόλου Χ της Γαλλίας. Από το Δεκέμβρη του 2012 ο πίνακας εκτίθεται στο Λούβρο.
 
Η Ελευθερία αποτελούσε την πρώτη απόπειρα να παρουσιαστεί ένα γυναικείο γυμνό με σύγχρονο ένδυμα. Εως τότε τα γυμνά γίνονταν δεκτά μόνον εφ' όσον αφορούσαν μυθολογικά πρόσωπα. Ο Ντελακρουά μπόρεσε να ξεπεράσει το πρόβλημα δίνοντας στη νέα γυναίκα τού πίνακα το αλληγορικό όνομα της Ελευθερίας.
 
Αυτή η νέα γυναίκα αποτελεί επίσης φόρο τιμής στην Αφροδίτη της Μήλου, που αποκαλύφθηκε το 1820. Στο δεξί της χέρι σφίγγει τη σημαία των δημοκρατών και στο αριστερό κρατά ντουφέκι. Παρουσιάζεται ως θεά, αλλά παράλληλα και ως κόρη του λαού, ενώ ως εξωπραγματική μορφή αδιαφορεί για το θάνατο και τα βάσανα που την περιβάλλουν.
 
Στις 7 Φεβρουαρίου 2013 η «Ελευθερία» έγινε αντικείμενο βανδαλισμού. Μια επισκέπτρια, λίγο προτού κλείσει το μουσείο, έγραψε με μαρκαδόρο στο κάτω μέρος του πίνακα, σε μια επιφάνεια 30 εκ. x 6 εκ., τα γράμματα και τους αριθμούς «ΑΕ911», που αναφέρονται σε έναν ψηφιακό τόπο ο οποίος συγκεντρώνει υπογραφές για ν' ανοίξει ξανά η έρευνα σχετικά με την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης στις 11 Σεπτέμβρη του 2001.
 
Ελευθεροτυπία
 
Top