Εμφανίζονται ως εκπρόσωποι δικηγορικών γραφείων, ενοχλούν παππούδες, γιαγιάδες, παιδιά αλλά και μακρινούς συγγενείς υπερχρεωμένων πολιτών, «βομβαρδίζουν» τα κινητά τηλέφωνα των οφειλετών με γραπτά μηνύματα και φροντίζουν να τους υπενθυμίζουν συνεχώς τα χρέη τους, ακόμα και μέσω... facebook. Οι εισπρακτικές εταιρίες (εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών, όπως αποκαλούνται από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή) μετατρέπουν σε εφιάλτη την καθημερινότητα χιλιάδων οικογενειών με ληξιπρόθεσμα δάνεια και απλήρωτους λογαριασμούς, ασκώντας αφόρητες πιέσεις και τρομοκρατώντας δανειολήπτες, ανέργους και χαμηλόμισθους που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Ακόμα όμως και στις περιπτώσεις που οι οφειλέτες αποδεικνύονται... «ατρόμητοι», οι τράπεζες σπεύδουν να εξασφαλίσουν τα χρήματά τους με διαταγές πληρωμής και αναγκαστικές προσημειώσεις ακινήτων.
«Οι εισπρακτικές εταιρίες χρησιμοποιούν όλα τα θεμιτά και αθέμιτα μέσα προκειμένου να πετύχουν τον σκοπό τους. Τηλεφωνούν δεκάδες φορές την εβδομάδα, αγνοούν τους περιορισμούς που προβλέπει η νομοθεσία, απευθύνονται...
σε φιλικά και συγγενικά πρόσωπα των οφειλετών ζητώντας διευθύνσεις ή άλλα στοιχεία επικοινωνίας, απειλούν και εκβιάζουν. Τις περισσότερες φορές, οι υπάλληλοι των εταιριών υποδύονται τους συνεργάτες δικηγορικών γραφείων, χωρίς όμως ποτέ να αναφέρουν όνομα δικηγόρου ή να δίνουν περισσότερες πληροφορίες» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης. Οι καταγγελίες που δέχεται το ΙΝΚΑ σχετικά με τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι εισπρακτικές εταιρίες πλησιάζουν κάθε μήνα τις 250, ενώ η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή «εισέπραξε» πέρυσι περίπου 700.
«Δεν υπάρχει... κόλπο που να μην έχουν δοκιμάσει. Εξώδικα, επιστολές, τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας, μηνύματα στο διαδίκτυο, στο facebook, δεν έχουν αφήσει τίποτα. Υπάρχουν άνθρωποι που κατέληξαν στο νοσοκομείο ή έχασαν τη δουλειά τους από το κυνήγι των εισπρακτικών. Πρόσφατα ενημερωθήκαμε για δύο περιπτώσεις γυναικών που εκτέθηκαν στο εργασιακό τους περιβάλλον και απολύθηκαν. Δεν σέβονται τον ηλικιωμένο, το μικρό παιδί, τον άρρωστο, τους ενδιαφέρει μόνο να εισπράξουν την προμήθεια» αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών και Δανειοληπτών Θεόδωρος Θανόπουλος.
Δεκάδες καταγγελίες δέχεται καθημερινά και η ΕΚΠΟΙΖΩ, που προτρέπει τους καταναλωτές να συμπληρώνουν την «Αίτηση Διαμαρτυρίας για Εισπρακτικές» που είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της. «Οταν ένας πολίτης ακούει ότι τον καλούν από δικηγορικό γραφείο, όταν τον απειλούν ότι θα πάει φυλακή ή θα του πάρουν το σπίτι, θορυβείται. Το νέο... τρικ είναι τα γραπτά μηνύματα στο κινητό και τα τηλεφωνήματα σε γονείς ή σε συγγενείς στο χωριό. Ο κόσμος έχει απελπιστεί, δεν ξέρει πια τι να κάνει για να προστατευτεί» σημειώνει η γενική διευθύντρια της ΕΚΠΟΙΖΩ, η δικηγόρος Παναγιώτα Καλαποθαράκου. Στο στόχαστρο των εισπρακτικών εταιριών μπαίνουν ακόμα και πολίτες που έχουν υπαχθεί (ή έχουν κινήσεις τις διαδικασίες για να υπαχθούν) στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τακτική που προκάλεσε πριν από λίγο καιρό την έντονη αντίδραση του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
«Σε πολλές περιπτώσεις, παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες και οι εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών έχουν ενημερωθεί για την πρόθεση των πολιτών να υπαχθούν στον νόμο 3869/2010, εξακολουθούν να τους ενοχλούν. Την ώρα, δηλαδή, που η ψυχολογία του δανειολήπτη έχει αρχίσει να μεταβάλλεται, που ο πολίτης έχει αποφασίσει να απευθυνθεί σε δικηγόρο και αισθάνεται ότι βρίσκει μια διέξοδο, οι εταιρίες επιμένουν θέτοντας νέα διλήμματα και βάζοντας εμπόδια στην προσπάθειά του. Από τη στιγμή που ένας οφειλέτης έχει υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, η συστηματική όχλησή του με σκοπό την υπενθύμιση χρεών δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο από την ψυχολογική επιβάρυνσή του» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο Συνήγορος του Καταναλωτή Ευάγγελος Ζερβέας.
Η Ανεξάρτητη Αρχή έχει απευθύνει σύσταση προς τα τραπεζικά ιδρύματα, ώστε «να μην αναθέτουν σε εταιρίες το έργο της ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις που έχουν ήδη τεθεί σε καθεστώς αναγνωρισμένης διαδικασίας ρύθμισης ή τίθενται αποδεδειγμένα προς ρύθμιση στο μέλλον» και προς τις εισπρακτικές εταιρίες, ώστε «να σταματούν αμέσως την όχληση οφειλετών που δηλώνουν ότι έχουν υποβάλει τις οφειλές τους σε αναγνωρισμένο καθεστώς ρύθμισης και γνωστοποιούν, παράλληλα, αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής αίτησης και στοιχεία του φορέα ή του πληρεξούσιου δικηγόρου που τους συνδράμει».
Κόλπο με διαταγές πληρωμής και αναγκαστικές προσημειώσεις ακινήτων
Σύμφωνα με τις καταναλωτικές ενώσεις, εκτός από τις εισπρακτικές εταιρίες, οι υπερχρεωμένοι πολίτες καλούνται το τελευταίο διάστημα να αντιμετωπίσουν και τις ίδιες τις τράπεζες, που έχουν... δημιουργήσει ένα τσουνάμι διαταγών πληρωμής, ακόμα και για οφειλές 3.000-5.000 ευρώ. Η διαταγή πληρωμής εκδίδεται έπειτα από αίτηση του δανειστή, υποχρεώνει τον οφειλέτη να καταβάλει ολόκληρο το οφειλόμενο ποσό, μαζί με τυχόν τόκους και δικαστικά έξοδα, και ανοίγει τον δρόμο για κατασχέσεις ακίνητης περιουσίας και πλειστηριασμούς.
«Πλέον έχει ανοίξει νέο μέτωπο μεταξύ τραπεζών και δανειοληπτών. Επειδή αρκετοί δανειολήπτες δεν δίνουν σημασία στις οχλήσεις των εισπρακτικών εταιριών, δεν απαντούν στις κλήσεις τους ή αλλάζουν τον αριθμό του τηλεφώνου τους, οι τράπεζες κρατούν πιο σκληρή στάση απέναντί τους. Τα εξώδικα που έστελναν ως τώρα ήταν απλά έγγραφα, οι διαταγές πληρωμής, ακόμα και για πολύ μικρά ποσά, συνιστούν όμως πραγματική και άμεση απειλή» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» η πρόεδρος της Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης Ιωάννα Μελάκη.
Μοναδική γραμμή άμυνας των υπερχρεωμένων πολιτών απέναντι στη διαταγή πληρωμής είναι η άσκηση ανακοπής στο δικαστήριο που την εξέδωσε, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την επίδοσή της, ώστε να οριστεί δικάσιμος, όπου οι δύο πλευρές θα παρουσιάσουν τα επιχειρήματά τους. «Το πρόβλημα είναι ότι για να κινήσει κάποιος τις διαδικασίες άσκησης ανακοπής πρέπει να πληρώσει σε δικηγόρο 400-800 ευρώ, ποσό που ένας δανειολήπτης, ένας άνεργος ή ένας χαμηλοσυνταξιούχους με ληξιπρόθεσμες οφειλές συνήθως δεν μπορεί να διαθέσει. Χιλιάδες άνθρωποι λοιπόν βρίσκονται στο έλεος των τραπεζών και ζουν με την αγωνία ότι θα χάσουν το σπίτι τους. Ακόμα όμως και αν κάποιος προχωρήσει σε ανακοπή της διαταγής πληρωμής, δεν δίνει οριστική λύση στο πρόβλημα. Μοναδική διέξοδος για τους πολίτες είναι η υπαγωγή τους στη ρύθμιση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά» αναφέρει η κυρία Μελάκη.
Οι καταναλωτικές ενώσεις απευθύνουν έκκληση στους δικαστές ώστε να δείχνουν επιείκεια, ειδικά σε περιπτώσεις ανέργων, πολύτεκνων οικογενειών ή πολιτών με χρόνιες παθήσεις. «Οι διαταγές πληρωμής και οι εγγραφές προσημείωσης σε ακίνητα αποτελούν το νέο μεγάλο αγκάθι για τους οφειλέτες. Δυστυχώς, η διαδικασία έκδοσης διαταγής πληρωμής μπορεί να προχωρήσει ακόμα και για χρέος των 1.000 ευρώ, οι τράπεζες έχουν αυτό το δικαίωμα. Είναι λοιπόν στην κρίση του αρμόδιου δικαστηρίου αν τελικά θα επικυρώσει ή όχι αυτή τη διαδικασία. Εμείς ζητάμε από τους δικαστές να λαμβάνουν υπόψη τους όλα τα στοιχεία και να εξαντλούν όλα τα περιθώρια πριν πάρουν μια τόσο σκληρή απόφαση, που μπορεί να αλλάξει ριζικά τη ζωή ενός ανθρώπου» επισημαίνει η γενική διευθύντρια της ΕΚΠΟΙΖΩ, δικηγόρος Παναγιώτα Καλαποθαράκου.
Κινδυνεύουν με λουκέτο αν ξεφύγουν από τα όρια της καλής συμπεριφοράς
Οι διατάξεις για το καθεστώς λειτουργίας των εισπρακτικών εταιριών, που φέρουν τη σφραγίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και επιχειρούν να βάλουν φρένο στην ανεξέλεγκτη δράση τους, προβλέπουν την επιβολή βαρύτατων προστίμων, ακόμα και τη διακοπή λειτουργίας των επιχειρήσεων που επιμένουν να χρησιμοποιούν αθέμιτες πρακτικές, κατά την επικοινωνία τους με τους οφειλέτες. Σύμφωνα με τις συγκεκριμένες διατάξεις, οι εισπρακτικές εταιρίες μπορούν να τηλεφωνούν σε πολίτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές μόνο τις εργάσιμες ημέρες, από τις 9.00 ως τις 20.00, απαγορεύεται να επικοινωνούν με συγγενείς ή τρίτα πρόσωπα χωρίς τη συναίνεση του οφειλέτη και υποχρεούνται να καταγράφουν όλες τις τηλεφωνικές συνομιλίες, προκειμένου να ελέγχεται το περιεχόμενό τους από τις Αρχές, σε περίπτωση καταγγελίας από κάποιον πολίτη.
Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εις βάρος του οφειλέτη, ενώ η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει από τις εταιρίες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας στοιχεία για τη συχνότητα και τις ώρες επικοινωνίας των εισπρακτικών εταιριών με τους πολίτες. Απαγορεύονται επίσης η όχληση οφειλετών που έχουν υποβάλει αίτηση για ρύθμιση των οφειλών τους ή έχουν προβεί σε δικαστικές ενέργειες αμφισβήτησής τους, οι κλήσεις ή επισκέψεις στον χώρο εργασίας, η άσκηση πίεσης ή η παραπλάνηση του οφειλέτη για τη νομική θέση και τα δικαιώματά του, η παρότρυνση για πώληση περιουσιακών στοιχείων με σκοπό την εξόφληση χρεών και η επικοινωνία με πολίτες που πάσχουν από βαριές ασθένειες. Περιορισμοί προβλέπονται και για τους δικηγόρους, ενώ τα πρόστιμα για τις εισπρακτικές εταιρίες που παραβιάζουν την νομοθεσία μπορούν να φτάσουν ακόμα και τα 500.000 ευρώ.
Οι καταναλωτικές ενώσεις και οι ομοσπονδίες δανειοληπτών δεν κρύβουν πάντως τις αμφιβολίες τους για την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητα των παραπάνω διατάξεων. «Οι περισσότεροι περιορισμοί ισχύουν εδώ και αρκετά χρόνια. Αν όμως η Πολιτεία δεν ασχοληθεί επιτέλους σοβαρά με το θέμα, δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα. Υπάρχουν εταιρίες-φαντάσματα που δεν έχουν άδεια λειτουργίας, τηλεφωνούν με απόκρυψη, αλλάζουν συνεχώς αριθμούς ή κρύβονται πίσω από δικηγορικά γραφεία και δεν προχωρούν ούτε στην υποχρεωτική καταγραφή των συνομιλιών. Αυτές οι εταιρίες πώς θα ελεγχθούν από το κράτος; Δυστυχώς το νομοθετικό πλαίσιο παραμένει θολό και ασαφές, και οι πολίτες βρίσκονται στο έλεος των εισπρακτικών εταιριών» επισημαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών και Δανειοληπτών Θεόδωρος Θανόπουλος.
Οι οδηγίες... επιβίωσης για τους πολίτες από τις οργανώσεις των καταναλωτών
Οι καταναλωτικές ενώσεις συνιστούν στους πολίτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές να προχωρούν στην πλήρη καταγραφή των στοιχείων της εισπρακτικής εταιρίας που επικοινωνεί μαζί τους και να διατηρούν... αρχείο με τον αριθμό και τη συχνότητα των κλήσεων. «Ο κόσμος θα πρέπει να ενημερωθεί για τα δικαιώματά του και να μην επηρεάζεται από πιέσεις και υποτιμητικές αναφορές. Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες πρέπει να ζητούν τα στοιχεία της εταιρίας, το ονοματεπώνυμο του υπαλλήλου που βρίσκεται στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, τις ημέρες και τις ώρες των τηλεφωνημάτων. Αν η συχνότητα των κλήσεων δεν συμβαδίζει με τους περιορισμούς που θέτει ο νόμος (δηλαδή μία κλήση ανά δύο ημέρες), αν ο υπάλληλος αρνείται να δώσει στοιχεία ή αν η συμπεριφορά του είναι προσβλητική, πρέπει να γίνεται προφορική ή γραπτή καταγγελία» λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης.
Επιπλέον, ο οφειλέτης έχει δικαίωμα να διακόψει την επικοινωνία ανά πάσα στιγμή, δηλώνοντας απροθυμία ή δυσχέρειες ανταπόκρισης, ενώ μπορεί να αρνηθεί να απαντήσει σε οποιαδήποτε κλήση, αν δεν έχει ενημερωθεί εγγράφως από την τράπεζα με την οποία συνεργάζεται, για την ανάθεση του έργου υπενθύμισης των οφειλών του σε εισπρακτική εταιρία. «Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υπάρχει καμία προειδοποίηση εκ μέρους των τραπεζών, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο πολίτης δεν μπορεί να βάλει όρια στην επικοινωνία του με τις εισπρακτικές εταιρίες. Οσο πιο ενημερωμένος είναι ένας πολίτης τόσο καλύτερα θα αντιμετωπίσει την... επίθεση των εισπρακτικών» τονίζει ο κ. Λεχουρίτης. Η λίστα με τα δικαιώματα των πολιτών και τις υποχρεώσεις των εισπρακτικών εταιριών απέναντί τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (στην ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις»), ενώ οι οφειλέτες που θέλουν να υποβάλουν τις καταγγελίες τους μπορούν να τηλεφωνούν στη Γραμμή Καταναλωτή (1520) ή να συμπληρώνουν τη σχετική φόρμα παραπόνων που βρίσκεται στην ιστοσελίδα www.efpolis.gr.
 
 Δημοκρατία
 
Top