Η Μόνα Λίζα (γνωστή και ως Τζιοκόντα, ή Πορτραίτο της Λίζα Γκεραρντίνι, συζύγου του Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο) είναι προσωπογραφία που ζωγράφισε ο Ιταλός καλλιτέχνης Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Πρόκειται για ελαιογραφία σε ξύλο λεύκης, που ολοκληρώθηκε μέσα στη χρονική περίοδο 1503-1519. Αποτελεί ιδιοκτησία του Γαλλικού Κράτους, και εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι...
Ήταν τελικά η Λίζα Γκεραρντίνι το μοντέλο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι για τη «Μόνα Λίζα»; Η μήπως ήταν ένα δημιούργημα της φαντασίας του ζωγράφου; Αυτό αποτελεί ένα από τα ερωτήματα που... στοιχειώνουν τους ιστορικούς και τους λάτρεις της τέχνης. Τώρα, Ιταλοί ερευνητές πιστεύουν πως πλησιάζουν στην απάντηση του διλήμματος. Αυτή που αναζήτησαν σε έναν τάφο πολλών αιώνων στη Φλωρεντία.
Στόχος τους να βρουν λείψανα με τα οποία θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν την ταυτότητα της γυναίκας, το αινιγματικό χαμόγελο της οποίας αποθανάτισε ο Ντα Βίντσι σε έναν από τους διασημότερους πίνακες παγκοσμίως.
Άνοιξαν λοιπόν μία μικρή τρύπα στο πάτωμα της εκκλησίας όπου βρίσκεται η οικογενειακή κρύπτη του Φλωρεντινού εμπόρου μεταξιού Φραντσέσκο ντελ Τζοκόντο, του συζύγου της Γκεραρντίνι που πιστεύεται ότι ήταν το μοντέλο του ζωγράφου.
Ο Σιλβάνο Βιντσέτι, επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής για την Προώθηση της Ιστορικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ιταλίας, σκοπεύει να κάνει εξετάσεις DNA στα οστά που θα βρει στην κρύπτη και να συγκρίνει τα αποτελέσματα με εκείνα από τις εξετάσεις DNA στα οστά τριών γυναικών που είχαν ενταφιαστεί σε ένα γειτονικό μοναστήρι.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η Γκεραρντίνι πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της στη μονή Σάντα Ορσολα, όπου από πέρυσι έχει ξεκινήσει η αναζήτηση των λειψάνων της.
Ο Βιντσέτι θεωρεί ότι μία από τις τρεις σορούς που βρέθηκαν εκεί πιθανότατα ανήκει σε εκείνη. Ελπίζοντας λοιπόν πως τα οστά στην κρύπτη πίσω από την Αγία Τράπεζα της Σαντίσιμα Ανουντσιάτα ανήκουν σε κάποιον συγγενή εξ αίματος της Γκεραρντίνι- πιθανότατα στο γιο της- θέλει αρχικά να επιβεβαιώσει πως τα λείψανα από το μοναστήρι είναι της μούσας του Ντα Βίντσι.
Αν αυτό επιβεβαιωθεί, τότε οι ειδικοί θα μπορέσουν να αναδημιουργήσουν το πρόσωπο της Γκεραρντίνι από τα οστά της και να το συγκρίνουν με την εικόνα του πίνακα. «Εάν βρούμε τη σύνδεση μεταξύ μητέρας και παιδιού, τότε θα έχουμε βρει τη Μόνα Λίζα», είπε ο Βιντσέτι.