Σε γενναίες μειώσεις τιμών μέσω κουπονιών, που στα ακριβά σήματα έφθασαν ακόμη και τα 6 ευρώ ανά φιάλη, προχώρησαν στην εκπνοή του 2011 αρκετές εταιρείες αλκοολούχων ποτών στην προσπάθειά τους να περιορίσουν όσο είναι δυνατόν τις σημαντικές απώλειες που καταγράφουν οι πωλήσεις τους.
Αν και η συγκεκριμένη εμπορική πολιτική δελέασε κάποιους καταναλωτές να αγοράσουν τα συγκεκριμένα brands, εν τούτοις, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, δεν ήταν ικανή να αναστρέψει το κλίμα σε μια αγορά που μετρά απώλειες πάνω από 30% μόνο κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς.
Αντιθέτως, οι ίδιοι παράγοντες, οι οποίοι χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη εμπορική κίνηση ασπιρίνη σε μια βαριά πάθηση, βλέπουν αποχώρηση από την ελληνική αγορά γνωστών εταιρειών του κλάδου, οι οποίες, όπως σημειώνουν οι ίδιοι, θα επιδιώξουν να καλύψουν την αγορά μέσω αντιπροσώπων.
Μέχρι στιγμής πάντως μόνο η Berry Bros & Rudd (Λονδίνου) έχει αποχωρήσει από την εταιρεία διανομών της στην Ελλάδα. Η κίνηση έφερε νέα δεδομένα στην αγορά των αλκοολούχων ποτών, καθώς η Β. Σ. Καρούλιας εξαγοράστηκε στις αρχές της προηγούμενης χρονιάς από τον διευθύνοντα σύμβουλό της, κ. Χρήστο Αργυρού, μέσω της ΙΜΑ Α.Ε.
Επί της ουσίας πρόκειται για το πρώτο management buy-out στον χώρο των αλκοολούχων ποτών εντός των ελληνικών τειχών, το οποίο ανέτρεψε τις μέχρι σήμερα ισορροπίες, ενισχύοντας τον ρόλο των ελληνικών παικτών έναντι των πολυεθνικών στον κλάδο. Κι αυτό γιατί η εξαγορά της Καρούλιας από τον διευθύνοντα σύμβουλό της μέσω της ΙΜΑ, ήρθε μετά την απόφαση της Berry Bros & Rudd να αποχωρίσει από την εταιρεία διανομών της στην Ελλάδα, μετά και την πώληση του «Cutty Shark».
Έτσι, εκτός από την Άμβυξ Α.Ε., την παλαιότερη ελληνική εταιρεία εισαγωγής, marketing και εμπορίας αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, στο club των Ελλήνων παικτών προστέθηκε από τις αρχές της περασμένης χρονιάς και η Καρούλιας, μια από τις σημαντικότερες εταιρείες οίνων και αλκοολούχων ποτών, η οποία διακινεί γνωστά ελληνικά και διεθνή σήματα όπως τα «Cutty Shark», «METAXA», «Ούζο Πλωμαρίου Ισ. Αρβανίτη», «Stolichnaya», «Famous Grouse» κ.ά. Από την άλλη πλευρά το club των μεγάλων πρωταγωνιστών του κλάδου συμπληρώνουν η Diageo Ελλάς, η Pernod Ricard Hellas και η Bacardi Hellas.
«Μισή» η αγορά
To deal, πάντως, ήρθε σε μια περίοδο κατά την οποία ο κλάδος στην ελληνική αγορά αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα που έχουν προκληθεί από την κατακόρυφη αύξηση της τιμής των αλκοολούχων ποτών, λόγω των σημαντικών αυξήσεων στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και στον ΦΠΑ, τα οποία με τη σειρά τους έχουν προκαλέσει τη σημαντική υποχώρηση της κατανάλωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τις συνεχείς αυξήσεις στον ΕΦΚ στο αλκοόλ και στον ΦΠΑ, καταγράφεται από τα μέσα του 2010 μείωση των πωλήσεων στα επίπεδα του 30% στο σύνολο της χώρας. Μάλιστα, στη Βόρειο Ελλάδα το ποσοστό ανέρχεται στο 50%, καθώς η δυνατότητα προμήθειας αλκοολούχων ποτών από τις γειτονικές χώρες, όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες, είναι πιο εύκολη. Η κάμψη στην κατανάλωση οδήγησε σε απολύσεις για πρώτη φορά στον κλάδο, που αγγίζουν πλέον το 20% των εργαζομένων που απασχολούνται σε αυτόν.
Μέλη της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ), αναφέρουν ότι η αύξηση του ΕΦΚΟΠ έχει επιφέρει μέχρι στιγμής το αντίθετο από το προσδοκώμενο για την πολιτεία αποτέλεσμα, καθώς τα έσοδα μειώνονται συνεχώς, ενώ επισημαίνουν ότι υπάρχουν εταιρείες που εξετάζουν το ενδεχόμενο να διακόψουν τη λειτουργία τους στην Ελλάδα, αφού οι περισσότερες από αυτές αποτελούν θυγατρικές ξένων ομίλων.
Σημειώνεται ότι στις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στον κλάδο ήταν 11, ενώ σήμερα, έπειτα από διαδοχικές συγχωνεύσεις, αποχωρήσεις και κατάργηση αντιπροσώπων, έχουν μείνει μόλις 5 επιχειρήσεις.
euro2day.gr