Ρεπορτάζ : Δήμος Βερύκιος
(από την Ημερησία)
Στο πιο κρίσιμο σημείο της ιστορίας της βρίσκεται η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, καθώς «μαύρα σύννεφα» έχουν συγκεντρωθεί πάνω από τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας. Ενώ τα ναυπηγεία της Ελευσίνας εντάχθηκαν στο άρθρο...
99 περί πτώχευσης, στο Σκαραμαγκά έσκασε γερμανική τορπίλη. Η HDW άφησε στα κρύα του λουτρού τους Άραβες της Abu Dhabi Mar και την ελληνική κυβέρνηση, καθώς κατήγγειλαν τη σύμβαση για την κατασκευή των δύο επιπλέον υποβρυχίων...
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε πλήρη αμηχανία όπως προκύπτει από τις δύο συζητήσεις που ήδη έχουν διεξαχθεί στη Βουλή. Το «διαζύγιο» μεταξύ Γερμανών και Αράβων και η βίαιη διακοπή του προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη συνέχιση λειτουργίας του Σκαραμαγκά, καθώς δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα παραμείνει στην Ελλάδα ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ι. Σάφα που εκπροσωπεί την Abu Dhabi Mar.
ΣΕΝΑΡΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας που είχε «ευλογήσει» και είχε επενδύσει πολιτικά στο γάμο της «Abu Dhabi Mar» με το Σκαραμαγκά τώρα επιστρατεύει την εφυία του για να βρει τρόπους απεμπλοκής. Ήδη έχει ζητήσει από το Πολεμικό Ναυτικό σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους του να επεξεργαστούν σενάρια τροποποίησης της σύμβασης των υποβρυχίων που πριν από λίγους μήνες ψήφισε η Βουλή με τυμπανοκρουσίες! Το ζητούμενο είναι τι θα περιέχει η τροποποίηση;
Οριστική διακοπή του προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής»;
Θα επιχειρηθεί η κάλυψη των κενών με επιπρόσθετες ασφαλιστικές δικλίδες υπέρ του ελληνικού δημοσίου που απουσιάζουν από την προηγούμενη σύμβαση, όπως επισημαίνουν η αντιπολίτευση;
Και σε περίπτωση που διακοπεί το πρόγραμμα κατασκευής των δύο επιπρόσθετων υποβρυχίων η Abu Dhabi Mar θα επιστρέψει τα 50 εκατ. ευρω της 1ης δόσης που έλαβε το Φεβρουάριο; Καυτά ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις.
Ωστόσο το πιο ανησυχητικό είναι ότι οι όποιες κοινοβουλευτικές συζητήσεις για τα υποβρύχια και το μέλλον των ναυπηγείων έχουν γίνει μέχρι τώρα περιορίζονται σε γενικόλογες διαπιστώσεις και σε φραστικά πυροτεχνήματα εντυπωσιασμού που ωστόσο κρύβουν ειδήσεις που διαγράφουν το ζοφερό μέλλον του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.
Προάγγελος διακοπής
Ως προάγγελος της διακοπής του προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων ερμηνεύεται η εκτίμηση του Β. Βενιζέλου ότι τα υποβρύχια δεν είναι από τα «σημαντικότερα» εξοπλιστικά προγράμματα, όπως των αεροσκαφών, των ελικοπτέρων και των αρμάτων!.. Φυσικά και η εκτίμηση αυτή του κ. Βενιζέλου δεν συμπεριλαμβάνεται σε κανένα επίσημο ντοκουμέντο ή απόφαση του Συμβουλίου Άμυνας.
Και εάν όντως επιχειρησιακά ήταν σημαντικότερη η προμήθεια αεροσκαφών, ελικοπτέρων και αρμάτων, τότε γιατί με τόση ευκολία και μάλιστα εν όψει κρίσης η παρούσα κυβέρνηση αποφάσισε με συνοπτικές διαδικασίες την αγορά δύο επιπλέον υποβρυχίων ύψους 1,5 δισ. ευρω;
Πόσο ισχυρή είναι η δικαιολογία του κ. Βενιζέλου ότι η συγκεκριμένη προμήθεια έγινε μόνο και μόνο σε μια προσπάθεια διάσωσης της εθνικής ναυπηγικής υποδομής;
Πριν αποφασιστεί η απευθείας ανάθεση κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων ύψους 1,5 δισ. έγινε οικονομικοτεχνική μελέτη για να διαπιστωθεί εάν είναι προς το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου;
Παρ΄ όλα αυτά, ο Β. Βενιζέλος προχτές στην Βουλή ήταν ιδιαιτέρως δεικτικός για τις ευθύνες των πρώην υπουργών Άμυνας ως προς τις συμβάσεις που υπέγραψαν για τα υποβρύχια. «Ας πρόσεχαν» είπε χαρακτηριστικά και απευθυνόμενος σε όσους από την αντιπολίτευση αφήνουν υπονοούμενα για τη σύμβαση που ο ίδιος υπέγραψε συμπλήρωσε «πάντως εγώ προσέχω».
Ωστόσο, στο καίριο ερώτημα γιατί καθυστερούν οι δοκιμές του υποβρυχίου «Ωκεανός», ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες εκσυγχρονισμού του στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο κ. Βενιζέλος δεν απαντάει ευθέως. Αντιθέτως η νεφελώδης απάντησή του συσκοτίζει περισσότερο την υπόθεση: «Ο εκσυγχρονισμός του υποβρυχίου 'Ωκεανός' -αποκάλυψε- κόστισε ως τώρα 385 εκατ., δηλαδή σχεδόν το μισό προϋπολογισμό του προγράμματος 'Ποσειδών'. Τώρα βρίσκεται στη φάση των δοκιμών εν όρμω και, εάν δεν υπάρξουν προβλήματα στις σχέσεις της νέας ιδιοκτησίας του Σκαραμαγκά με την HDW, την ThyssenKrupp, θα αρχίσουν οι εν πλω δοκιμές. Αλλά βλέπετε ότι υπάρχουν προβλήματα».
Από την απάντηση είναι έκδηλη η αγωνία του υπουργού Άμυνας για την τύχη του υποβρυχίου «Ωκεανός» που ο εκσυγχρονισμός του κόστισε ο «κούκος - αηδόνι»... Και ενώ οι πληροφορίες της «Η» αναφέρουν ότι υπάρχουν ήδη υπόγειες διαδρομές για την ανάθεση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υποκατασκευαστικού έργου για τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα του προγράμματος των αμερικανικών πυραύλων ΠΑΤΡΙΟΤ ο Β. Βενιζέλος ξορκίζει τα «Α.Ω», καθώς θεωρεί ότι με «απλοϊκό» τρόπο επιχειρείται η ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Όπως χαρακτηριστικά είπε: «Δεν έχουμε κανένα λόγο να συνεχίσουμε το νοσηρό καθεστώς των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, τα οποία επιβαρύνουν το κόστος της αρχικής κύριας σύμβασης, τα οποία λειτούργησαν ως τώρα ως μηχανισμός ανεξέλεγκτων αναθέσεων και τα οποία αποπροσανατόλισαν σε μεγάλο βαθμό την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία».
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ
Φέρετρο ή πλεονέκτημα;
Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις και κυβερνητικές ανατροπές στον αραβικό κόσμο, η κυβέρνηση εγκαταλείπει οριστικά και το σενάριο - ελπίδα ότι θα έβρισκε αγοραστή για το υποβρύχιο «Παπανικολής», το «πλωτό φέρετρο» όπως το έχει αποκαλέσει ο πρώην υπουργός Αμυνας. Τώρα πια ο Ευάγγ. Βενιζέλος υποστηρίζει ότι «το Ναυτικό ζητά ο «Παπανικολής» να παραμείνει στον ελληνικό στόλο και να μην πουληθεί διότι μ΄αυτό έχει σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα στο Αιγαίο»!
Το 2ο γραφείο
Ρουσφετομαγείρισσα
Η ευτραφής επιστημονική συνεργάτης του Β. Βενιζέλου προκαλεί εκνευρισμό στους κυβερνητικούς βουλευτές του υπολοίπου Αττικής, καθώς περιήλθε στην αντίληψή τους η «φάμπρικα» των ρουσφετιών που έχει στήσει η εν λόγω κυρία στο Pεντάγωνο. Σε κάθε ΕΣΣΟ κάνει περισσότερα από εκατό ρουσφέτια στρατιωτών από την Ανατολική Αττική!..Συγκεκριμένα στοιχεία βρίσκονται ήδη στα χέρια του Θ. Πάγκαλου και της Ε. Χριστοφιλοπούλου...
«Κρυφό καμάρι»
Άνετος εμφανίζεται ο Β. Βενιζέλος με τα στραβοπερπατήματα στενού συνεργάτη του που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας. Σε ό,τι αφορά το «2ο Γραφείο»: «Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα», άλλωστε δημοσιογραφικά δεν πέσαμε από τα... σύννεφα. Εγκαίρως είχαμε επισημάνει την παρατονία του συγκεκριμένου «ειδικού συνεργάτη» και της παρεούλας του στο υπουργείο Άμυνας που εξακολουθεί να προκαλεί ποικίλα πικρόχολα σχόλια που έχουν φτάσει και στο Μέγαρο Μαξίμου!.. Κοινώς , «ο κόσμος το έχει τούμπανο και στο Πεντάγωνο κρυφό καμάρι».
Τον ψάχνουν....
Η αποκάλυψη των ηλεκτρονικών περιπλανήσεων του στενού συνεργάτη του Β. Βενιζέλου βρίσκονται ήδη στο μικροσκόπιο των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών (εκτός Πενταγώνου) διότι υπάρχουν και ορισμένες πτυχές που άπτονται θεμάτων εθνικής ασφάλειας...
Πολιτική ευθύνη
Πάντως η συγκεκριμένη αποκάλυψη που έχει οσμή σκανδάλου έφερε στην επιφάνεια τους αργόμισθους δημοσιογράφους που εξακολουθούν να συντηρούνται στο Πεντάγωνο ένα χρόνο μετά το Mνημόνιο. Και εδώ υπάρχει πολιτική ευθύνη!..
Αργυρώνητοι
Μέγα σκάνδαλο αποτελεί το γεγονός ότι οι μεταφορικές εταιρείες γνώριζαν τη λίστα με τα ονόματα των στελεχών που καταλαμβάνουν θέσεις εξωτερικού πριν καν να έχουν ανακοινωθεί τα τελικά αποτελέσματα. Φυσικά και η ευθύνη δεν βαρύνει τις ιδιωτικές εταιρείες, αλλά τους αργυρώνητους υπηρεσιακούς παράγοντες που διέρρευσαν τη λίστα.
Κοστολόγηση
«Δεν θέλουν» όχι «δεν μπορούν» να βρουν ποιοι «κελάηδησαν» τα ονόματα όσων καταλαμβάνουν θέσεις εξωτερικού. Ήταν δε τόσο απροκάλυπτοι οι μεταφορείς, που αμέσως μετά τις εξετάσεις γλωσσομάθειας στο ΣΕΚΓ στο Παλάσκα ενημέρωναν τους υποψήφιους για την επιτυχία τους και τους ζητούσαν ραντεβού για να δουν και να κοστολογήσουν την οικοσκευή τους που θα μεταφέρουν στο εξωτερικό.
ΑΠΟΡΙΑ: Γιατί υποβάλλονται σε εξετάσεις γλωσσομάθειας μόνο όσοι τοποθετούνται σε νατοϊκά στρατηγεία και όχι το σύνολο του προσωπικού που τοποθετείται στο εξωτερικό; Φέτος από τους 91 υποψηφίους κλήθηκαν σε εξετάσεις εις την Αγγλική μόνο 48 άτομα, οι άλλοι 43 θα συνεννοούνται εις την νοηματική;
(από την Ημερησία)
Στο πιο κρίσιμο σημείο της ιστορίας της βρίσκεται η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, καθώς «μαύρα σύννεφα» έχουν συγκεντρωθεί πάνω από τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας. Ενώ τα ναυπηγεία της Ελευσίνας εντάχθηκαν στο άρθρο...
99 περί πτώχευσης, στο Σκαραμαγκά έσκασε γερμανική τορπίλη. Η HDW άφησε στα κρύα του λουτρού τους Άραβες της Abu Dhabi Mar και την ελληνική κυβέρνηση, καθώς κατήγγειλαν τη σύμβαση για την κατασκευή των δύο επιπλέον υποβρυχίων...
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε πλήρη αμηχανία όπως προκύπτει από τις δύο συζητήσεις που ήδη έχουν διεξαχθεί στη Βουλή. Το «διαζύγιο» μεταξύ Γερμανών και Αράβων και η βίαιη διακοπή του προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη συνέχιση λειτουργίας του Σκαραμαγκά, καθώς δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα παραμείνει στην Ελλάδα ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ι. Σάφα που εκπροσωπεί την Abu Dhabi Mar.
ΣΕΝΑΡΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας που είχε «ευλογήσει» και είχε επενδύσει πολιτικά στο γάμο της «Abu Dhabi Mar» με το Σκαραμαγκά τώρα επιστρατεύει την εφυία του για να βρει τρόπους απεμπλοκής. Ήδη έχει ζητήσει από το Πολεμικό Ναυτικό σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους του να επεξεργαστούν σενάρια τροποποίησης της σύμβασης των υποβρυχίων που πριν από λίγους μήνες ψήφισε η Βουλή με τυμπανοκρουσίες! Το ζητούμενο είναι τι θα περιέχει η τροποποίηση;
Οριστική διακοπή του προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής»;
Θα επιχειρηθεί η κάλυψη των κενών με επιπρόσθετες ασφαλιστικές δικλίδες υπέρ του ελληνικού δημοσίου που απουσιάζουν από την προηγούμενη σύμβαση, όπως επισημαίνουν η αντιπολίτευση;
Και σε περίπτωση που διακοπεί το πρόγραμμα κατασκευής των δύο επιπρόσθετων υποβρυχίων η Abu Dhabi Mar θα επιστρέψει τα 50 εκατ. ευρω της 1ης δόσης που έλαβε το Φεβρουάριο; Καυτά ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις.
Ωστόσο το πιο ανησυχητικό είναι ότι οι όποιες κοινοβουλευτικές συζητήσεις για τα υποβρύχια και το μέλλον των ναυπηγείων έχουν γίνει μέχρι τώρα περιορίζονται σε γενικόλογες διαπιστώσεις και σε φραστικά πυροτεχνήματα εντυπωσιασμού που ωστόσο κρύβουν ειδήσεις που διαγράφουν το ζοφερό μέλλον του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.
Προάγγελος διακοπής
Ως προάγγελος της διακοπής του προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων ερμηνεύεται η εκτίμηση του Β. Βενιζέλου ότι τα υποβρύχια δεν είναι από τα «σημαντικότερα» εξοπλιστικά προγράμματα, όπως των αεροσκαφών, των ελικοπτέρων και των αρμάτων!.. Φυσικά και η εκτίμηση αυτή του κ. Βενιζέλου δεν συμπεριλαμβάνεται σε κανένα επίσημο ντοκουμέντο ή απόφαση του Συμβουλίου Άμυνας.
Και εάν όντως επιχειρησιακά ήταν σημαντικότερη η προμήθεια αεροσκαφών, ελικοπτέρων και αρμάτων, τότε γιατί με τόση ευκολία και μάλιστα εν όψει κρίσης η παρούσα κυβέρνηση αποφάσισε με συνοπτικές διαδικασίες την αγορά δύο επιπλέον υποβρυχίων ύψους 1,5 δισ. ευρω;
Πόσο ισχυρή είναι η δικαιολογία του κ. Βενιζέλου ότι η συγκεκριμένη προμήθεια έγινε μόνο και μόνο σε μια προσπάθεια διάσωσης της εθνικής ναυπηγικής υποδομής;
Πριν αποφασιστεί η απευθείας ανάθεση κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων ύψους 1,5 δισ. έγινε οικονομικοτεχνική μελέτη για να διαπιστωθεί εάν είναι προς το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου;
Παρ΄ όλα αυτά, ο Β. Βενιζέλος προχτές στην Βουλή ήταν ιδιαιτέρως δεικτικός για τις ευθύνες των πρώην υπουργών Άμυνας ως προς τις συμβάσεις που υπέγραψαν για τα υποβρύχια. «Ας πρόσεχαν» είπε χαρακτηριστικά και απευθυνόμενος σε όσους από την αντιπολίτευση αφήνουν υπονοούμενα για τη σύμβαση που ο ίδιος υπέγραψε συμπλήρωσε «πάντως εγώ προσέχω».
Ωστόσο, στο καίριο ερώτημα γιατί καθυστερούν οι δοκιμές του υποβρυχίου «Ωκεανός», ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες εκσυγχρονισμού του στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο κ. Βενιζέλος δεν απαντάει ευθέως. Αντιθέτως η νεφελώδης απάντησή του συσκοτίζει περισσότερο την υπόθεση: «Ο εκσυγχρονισμός του υποβρυχίου 'Ωκεανός' -αποκάλυψε- κόστισε ως τώρα 385 εκατ., δηλαδή σχεδόν το μισό προϋπολογισμό του προγράμματος 'Ποσειδών'. Τώρα βρίσκεται στη φάση των δοκιμών εν όρμω και, εάν δεν υπάρξουν προβλήματα στις σχέσεις της νέας ιδιοκτησίας του Σκαραμαγκά με την HDW, την ThyssenKrupp, θα αρχίσουν οι εν πλω δοκιμές. Αλλά βλέπετε ότι υπάρχουν προβλήματα».
Από την απάντηση είναι έκδηλη η αγωνία του υπουργού Άμυνας για την τύχη του υποβρυχίου «Ωκεανός» που ο εκσυγχρονισμός του κόστισε ο «κούκος - αηδόνι»... Και ενώ οι πληροφορίες της «Η» αναφέρουν ότι υπάρχουν ήδη υπόγειες διαδρομές για την ανάθεση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υποκατασκευαστικού έργου για τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα του προγράμματος των αμερικανικών πυραύλων ΠΑΤΡΙΟΤ ο Β. Βενιζέλος ξορκίζει τα «Α.Ω», καθώς θεωρεί ότι με «απλοϊκό» τρόπο επιχειρείται η ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Όπως χαρακτηριστικά είπε: «Δεν έχουμε κανένα λόγο να συνεχίσουμε το νοσηρό καθεστώς των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, τα οποία επιβαρύνουν το κόστος της αρχικής κύριας σύμβασης, τα οποία λειτούργησαν ως τώρα ως μηχανισμός ανεξέλεγκτων αναθέσεων και τα οποία αποπροσανατόλισαν σε μεγάλο βαθμό την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία».
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ
Φέρετρο ή πλεονέκτημα;
Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις και κυβερνητικές ανατροπές στον αραβικό κόσμο, η κυβέρνηση εγκαταλείπει οριστικά και το σενάριο - ελπίδα ότι θα έβρισκε αγοραστή για το υποβρύχιο «Παπανικολής», το «πλωτό φέρετρο» όπως το έχει αποκαλέσει ο πρώην υπουργός Αμυνας. Τώρα πια ο Ευάγγ. Βενιζέλος υποστηρίζει ότι «το Ναυτικό ζητά ο «Παπανικολής» να παραμείνει στον ελληνικό στόλο και να μην πουληθεί διότι μ΄αυτό έχει σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα στο Αιγαίο»!
Το 2ο γραφείο
Ρουσφετομαγείρισσα
Η ευτραφής επιστημονική συνεργάτης του Β. Βενιζέλου προκαλεί εκνευρισμό στους κυβερνητικούς βουλευτές του υπολοίπου Αττικής, καθώς περιήλθε στην αντίληψή τους η «φάμπρικα» των ρουσφετιών που έχει στήσει η εν λόγω κυρία στο Pεντάγωνο. Σε κάθε ΕΣΣΟ κάνει περισσότερα από εκατό ρουσφέτια στρατιωτών από την Ανατολική Αττική!..Συγκεκριμένα στοιχεία βρίσκονται ήδη στα χέρια του Θ. Πάγκαλου και της Ε. Χριστοφιλοπούλου...
«Κρυφό καμάρι»
Άνετος εμφανίζεται ο Β. Βενιζέλος με τα στραβοπερπατήματα στενού συνεργάτη του που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας. Σε ό,τι αφορά το «2ο Γραφείο»: «Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα», άλλωστε δημοσιογραφικά δεν πέσαμε από τα... σύννεφα. Εγκαίρως είχαμε επισημάνει την παρατονία του συγκεκριμένου «ειδικού συνεργάτη» και της παρεούλας του στο υπουργείο Άμυνας που εξακολουθεί να προκαλεί ποικίλα πικρόχολα σχόλια που έχουν φτάσει και στο Μέγαρο Μαξίμου!.. Κοινώς , «ο κόσμος το έχει τούμπανο και στο Πεντάγωνο κρυφό καμάρι».
Τον ψάχνουν....
Η αποκάλυψη των ηλεκτρονικών περιπλανήσεων του στενού συνεργάτη του Β. Βενιζέλου βρίσκονται ήδη στο μικροσκόπιο των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών (εκτός Πενταγώνου) διότι υπάρχουν και ορισμένες πτυχές που άπτονται θεμάτων εθνικής ασφάλειας...
Πολιτική ευθύνη
Πάντως η συγκεκριμένη αποκάλυψη που έχει οσμή σκανδάλου έφερε στην επιφάνεια τους αργόμισθους δημοσιογράφους που εξακολουθούν να συντηρούνται στο Πεντάγωνο ένα χρόνο μετά το Mνημόνιο. Και εδώ υπάρχει πολιτική ευθύνη!..
Αργυρώνητοι
Μέγα σκάνδαλο αποτελεί το γεγονός ότι οι μεταφορικές εταιρείες γνώριζαν τη λίστα με τα ονόματα των στελεχών που καταλαμβάνουν θέσεις εξωτερικού πριν καν να έχουν ανακοινωθεί τα τελικά αποτελέσματα. Φυσικά και η ευθύνη δεν βαρύνει τις ιδιωτικές εταιρείες, αλλά τους αργυρώνητους υπηρεσιακούς παράγοντες που διέρρευσαν τη λίστα.
Κοστολόγηση
«Δεν θέλουν» όχι «δεν μπορούν» να βρουν ποιοι «κελάηδησαν» τα ονόματα όσων καταλαμβάνουν θέσεις εξωτερικού. Ήταν δε τόσο απροκάλυπτοι οι μεταφορείς, που αμέσως μετά τις εξετάσεις γλωσσομάθειας στο ΣΕΚΓ στο Παλάσκα ενημέρωναν τους υποψήφιους για την επιτυχία τους και τους ζητούσαν ραντεβού για να δουν και να κοστολογήσουν την οικοσκευή τους που θα μεταφέρουν στο εξωτερικό.
ΑΠΟΡΙΑ: Γιατί υποβάλλονται σε εξετάσεις γλωσσομάθειας μόνο όσοι τοποθετούνται σε νατοϊκά στρατηγεία και όχι το σύνολο του προσωπικού που τοποθετείται στο εξωτερικό; Φέτος από τους 91 υποψηφίους κλήθηκαν σε εξετάσεις εις την Αγγλική μόνο 48 άτομα, οι άλλοι 43 θα συνεννοούνται εις την νοηματική;