Του Γιάννη Χουστουλάκη-ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΥ
Ο χωρισμός των δύο γονέων, θεωρείται ένα από τα πιο στρεσσογόνα συμβάντα για όλα τα μέλη που αποτελούν μια οικογένεια. Τα παιδιά βιώνουν το «σπάσιμο» του οικογενειακού πυρήνα, σαν ένα άδικο γεγονός, αισθάνονται θλίψη και πίκρα. Πολλές φορές θυμώνουν με τον ένα από τους δύο γονείς, τον οποίο θεωρούν ως υπεύθυνο για αυτή την απόφαση.Για να μπορέσουν να κατανοήσουν
Είναι θεμελιώδες, από την πλευρά και των δύο γονέων, να υπάρχει ειλικρίνεια, και σαφήνεια σε ότι λέγεται στα παιδιά, τα οποία έχουν ανάγκη να γνωρίζουν με ποιον από τους δύο γονείς θα ζήσουν και κάθε πότε θα βλέπουν τον άλλο. Έχουν επίσης ανάγκη να ακούσουν πως και οι δύο γονείς τα αγαπάνε όπως πριν το χωρισμό.
Το άγχος που προκαλεί ένα διαζύγιο στα παιδιά μπορεί να μειωθεί, αν η γονείς καταφέρουν να διατηρήσουν μεταξύ τους μια καλή φιλική σχέση συνεργασίας.
Η πλειοψηφία των παιδιών, θέλουν τους
Μερικές φορές, το παιδί , μπορεί να αισθανθεί ως το ίδιο υπεύθυνο για τον χωρισμό των γονιών του και για αυτό είναι
Οι μέχρι τώρα έρευνες που έχουν γίνει για τις συνέπειες ενός διαζυγίου στο παιδί, έχουν δείξει, ότι παρόλο τον αρχικό πόνο και θλίψη, τα
Η πιο κρίσιμη στιγμή είναι αυτή που αμέσως ακολουθεί τον χωρισμό, όταν οι ίδιοι οι γονείς θα πρέπει να έρθουν αντιμέτωποι με τα συναισθήματα που τους
Τα παιδιά που έχουν υποστεί
Τα παιδιά όπως και οι μεγάλοι που εμπλέκονται σε ένα διαζύγιο, συνήθως περνάνε πέντε φάσεις παρόμοιες με τις φάσεις ενός πένθους. Ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά εκφράζουν αυτό το άγχος, εξαρτάται από την ηλικία τους, την γνωστική και την συναισθηματική τους ωριμότητα και τα από τα ατομικά τους χαρακτηριστικά.
Αυτές οι 5 φάσεις περιλαμβάνουν :
- ΤΗΝ ΑΡΝΗΣΗ
- ΤΟΝ ΘΥΜΟ
Το παιδί ενδέχεται να εκφράζει το θυμό του κι εκτός σπιτιού και για αυτό θα πρέπει οι
- ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΠΑΝΑΣΥΝΔΕΣΗΣ
- ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ
- Η ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΧΩΡΙΣΜΟΥ
Στην περίπτωση που οι γονείς των παιδιών δεν διατηρούν μια φιλική μεταξύ τους σχέση, αλλά εμπλέκονται σε μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες ,σε συχνούς καβγάδες που αφορούν την επικοινωνία, αλληλοκατηγορούνται κλπ, τα στάδια αυτά δεν προχωράνε ομαλά και μπορεί να εμφανιστούν προβλήματα στο συναίσθημα, στην συμπεριφορά , στη σχολική απόδοση και στη συνολική λειτουργικότητα.
Τα μικρότερα παιδιά, μπορεί να παλινδρομήσουν σε συμπεριφορές πρωιμότερων αναπτυξιακών σταδίων, πχ αρχίζουν να πιπιλάνε τον αντίχειρα, η ομιλία τους γίνεται πάλι «μπεμπέ», και χάνουν τον έλεγχο σφιγκτήρων που προηγούμενα είχανε αποκτήσει (ενούρηση, εγκόπριση).
Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να αποσύρονται , να κλείνονται στον εαυτό τους, να χάσουν τον ενδιαφέρον τους για το σχολείο ή για άλλα πράγματα που παλαιότερα τους ενδιέφεραν. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να εκδηλώσουν αυτοκτονικές ιδέες ή και να διαπράξουν κάποια απόπειρα.
- Γιάννης Χουστουλάκης
- ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ
- Μ. Κιουρή 9-13 & Ζαΐμη 2
- Κερατσίνι
- Τηλ 2104632965, 6970039114