Ρεπορτάζ : Στέφανος Κρίκκης
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Η... χαλασμένη εξάτμιση του Λεκανοπεδίου είναι το λιμάνι του Πειραιά. Ενα μεγάλο μέρος από τους τουλάχιστον 2.600 τόνους καυσαερίων που απελευθερώνονται κάθε χρόνο από τις καμινάδες των επιβατηγών πλοίων και των κρουαζιερόπλοιων, διοχετεύεται στον ουρανό της Αττικής και στη συνέχεια σε ολόκληρη την Ελλάδα. Oι...
αφίξεις και οι αναχωρήσεις των επιβατηγών πλοίων από το λιμάνι του Πειραιά είναι εντυπωσιακές σε αριθμό. Φθάνουν μαζί με εκείνες των κρουαζιερόπλοιων στις 21.000 τον χρόνο. Και από τα φουγάρα τους εκπέμπονται εκατοντάδες τόνοι καυσαερίων και εισπνεύσιμων μικροσωματιδίων που διασκορπίζονται τόσο στον ουρανό της Αθήνας όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. «Τα φουγάρα των πλοίων της ακτοπλοΐας που πραγματοποιούν δρομολόγια σε προορισμούς του Αιγαίου εκπέμπουν κυρίως οξείδια του αζώτου, διοξείδιο του θείου και μικροσωματίδια ΡΜ 2,5», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Ερνέστος Τζαννάτος, καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά που διενήργησε την έρευνα για τις εκπομπές ρύπων των πλοίων της ακτοπλοΐας, η οποία δημοσιεύτηκε στην έγκριτη επιθεώρηση «Εlsevier». «Αυτοί οι ρύποι που ως επί το πλείστον εκπέμπονται από τα φουγάρα κατά τη διαδικασία πρόσδεσης στον προβλήτα ή αναχώρησης του πλοίου από το λιμάνι, διαχέονται στο υπόλοιπο Λεκανοπέδιο. Πιο συγκεκριμένα, το 56,9% του διοξειδίου του θείου από τα πλοία διασκορπίζεται στο Λεκανοπέδιο, ενώ το ποσοστό για τα οξείδια του αζώτου είναι 6,3% και για τα μικροσωματίδια ΡΜ 2,5 είναι 14,5%». Επίσης, το 1,2% των οξειδίων του αζώτου που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα της Ελλάδας προέρχεται από τα φουγάρα στον Πειραιά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το διοξείδιο του θείου είναι 2,5%. Η έρευνα μάλιστα δεν παραλείπει να επισημάνει ότι το ετήσιο κόστος στον πληθυσμό από τα προβλήματα υγείας που προκαλεί η εκπομπή των καυσαερίων ανέρχεται σε 51 εκατομμύρια ευρώ. Μεγάλη επιβάρυνση Ο κ. Τζαννάτος διευκρινίζει ότι οι 2.600 τόνοι καυσαερίων από τον Πειραιά δεν εκπέμπονται απ΄ όλα τα πλοία που προσεγγίζουν το λιμάνι, αλλά μόνο από εκείνα που ταξιδεύουν στα νησιά του Αιγαίου- χωρίς να συνυπολογίζονται τα δρομολόγια προς τον Αργοσαρωνικό- και από κρουαζιερόπλοια. «Ο Πειραιάς είναι ένα ιδιαίτερα βεβαρημένο λιμάνι όπως άλλωστε όλα τα μεγάλα λιμάνια στον κόσμο. Ομως τα πολλά καυσαέρια από τις μηχανές των πλοίων θα μπορούσαν σε έναν βαθμό να περιοριστούν με διάφορους τρόπους, όπως με την τοποθέτηση φίλτρων στα φουγάρα και με τη χρήση ντίζελ που να έχει μικρότερη περιεκτικότητα σε θείο». Οι ειδικοί λένε πως η χώρα μας έχει ζητήσει να εξαιρεθεί μέχρι το 2012 από την ευρωπαϊκή οδηγία 2055/33/ΕU, η οποία προβλέπει για τα πλοία να χρησιμοποιούν ντίζελ με περιεκτικότητα σε θείο μικρότερη από 0,1%. Οσο μικρότερη είναι η περιεκτικότητα σε θείο τόσο μικρότερες θα είναι και οι εκπομπές σε διοξείδιο του θείου. Ρεύμα από τη ΔΕΗ Από την άλλη πλευρά, τονίζουν οι επιστήμονες, θα μπορούσαν τα πλοία όταν βρίσκονται δεμένα, να μην έχουν τις μηχανές τους σε λειτουργία προκειμένου να δουλεύει ο κλιματισμός και να ηλεκτροδοτούνται οι χώροι τους αλλά να υπάρξει μια ρύθμιση ώστε να παίρνουν ρεύμα από τη ΔΕΗ. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι όταν ένα πλοίο είναι αραγμένο περιμένοντας να έρθει η ώρα να αποπλεύσει, το 50% της ισχύος των μηχανών του που είναι αναμμένες χρησιμοποιείται για τον φωτισμό και τον κλιματισμό.
 
Top