«Μαύρο» καλοκαίρι θα περάσουν χιλιάδες εργαζόμενοι και οι οικογένειές τους, καθώς η εμπορευματοποίηση του τουρισμού υπονομεύει το δικαίωμα για ξεκούραση και αναψυχή, το θυσιάζει στο βωμό της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Επιπλέον, η άγρια κυβερνητική πολιτική που έχει πλήξει το λαϊκό εισόδημα δεν αφήνει πολλά περιθώρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία, το 50% των λαϊκών νοικοκυριών δεν μπορεί να κάνει καθόλου διακοπές, ενώ όλο και περισσότερο μειώνονται οι μέρες ξεκούρασης και αναψυχής σε κάποιον προορισμό. Την ώρα που η κυβέρνηση τσακίζει λαϊκά δικαιώματα και κατακτήσεις, χαρίζει προνόμια και απαλλαγές στο τουριστικό κεφάλαιο, εκτινάσσει στα ύψη το... κόστος για λίγες μέρες ξεκούρασης, απαραίτητες και για την αναπλήρωση της εργατικής δύναμης. Ορια εισοδήματος στον Κοινωνικό Τουρισμό
Το πρώτο πλήγμα στο δικαίωμα της λαϊκής οικογένειας για διακοπές έρχεται με τα όρια εισοδήματος που έθεσε η κυβέρνηση για τους δικαιούχους Δελτίων Κοινωνικού Τουρισμού. Για μεμονωμένα άτομα ως όριο ορίστηκαν τα 17.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα (βάσει του εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος οικονομικού έτους 2010) ή για δύο άτομα τα 25.000οικογενειακό εισόδημα. Δηλαδή, οι εργαζόμενοι με μηνιαίο εισόδημα 1.215 ευρώ ή το ζευγάρι με 1.786 ευρώ μηνιαίως, θεωρούνται «προνομιούχοι». Πέρσι, δόθηκαν550.000 Δελτία Κοινωνικού Τουρισμού μέσω του Οργανισμού Εργατικής Εστίας, ένας αριθμός που φέτος μπορεί να αυξήθηκε στους570.000 δικαιούχους, ωστόσο και αυτή η «χορηγία» δεν είναι δωρεάν. Οι εργαζόμενοι επιβαρύνονται με ημερήσια οικονομική συμμετοχή, ανάλογα με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, την κατηγορία του καταλύματος και τη χρονική περίοδο συμμετοχής του. Χώρια το πλήρες μίσθωμα που θα πρέπει να καταβάλει για τον/την σύζυγο, αν δεν είναι δικαιούχος ενώ για τα παιδιά έως 5 ετών θα πρέπει να δώσει το ήμισυ της ημερήσιας συμμετοχής και στην περίπτωση προσθήκης κλίνης υποχρεώνεται να καταβάλει το 20% της αναλογούσης επιδότησης του Οργανισμού.
Από το πρόγραμμα του ΕΟΤ «Τουρισμός για όλους», που παρέχει μόλις πέντε διανυκτερεύσεις, φέτος δόθηκαν 110.000 δελτία, ενώ εισοδηματικά κριτήρια έχουν επιβληθεί και σε αυτήν την «παροχή». Ως όριο, έχουν οριστεί τα 18.000 ευρώ για μεμονωμένα άτομα, ενώ για δικαιούχους με οικογενειακό εισόδημα το όριο φτάνει στα 31.000 ευρώ.
Πολλά τα λεφτά για διαμονή και μετακίνηση
Μπορεί από τη μια άκρη ως την άλλη άκρη της χώρας να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξενοδοχεία με διάφορες κατηγορίες, κάμπινγκ και κάθε είδους καταλύματα, ωστόσο αυτά είναι απλησίαστα για τη μέση εργατική οικογένεια.
Για παράδειγμα, μια τετραμελής οικογένεια θα πληρώσει για ένα δωμάτιο στην Πάρο το λιγότερο 80 - 100 ευρώ, 60 - 80 ευρώ στηΜυτιλήνη, 100 ευρώ στη Μήλο, 70 - 100 ευρώ στη Νάξο, 85 - 100 ευρώ στην Ανδρο, 70 - 100 ευρώ στη Ζάκυνθο, 85 - 100 ευρώ στη Χαλκιδική. Μια οικογένεια θα χρειαστεί το λιγότερο 600 ευρώ για μια βδομάδα μόνο για τη διαμονή.
Τα έξοδα που έχει να καλύψει μια εργατική λαϊκή οικογένεια δε σταματούν στη διαμονή. Οι εργαζόμενοι με όποιο μέσο και αν επιλέξουν να ταξιδέψουν θα επιφορτιστούν με ένα ακόμη δυσθεώρητο κόστος. Οι τιμές μετ' επιστροφής για ταξίδι με συμβατικό πλοίο στην οικονομική θέση δίχως καμπίνα για τετραμελή οικογένεια με παιδιά που πληρώνουν μισό εισιτήριο και ΙΧ, είναι:
- Πειραιάς - Μυτιλήνη: 394,00 ευρώ
- Πειραιάς - Σαντορίνη: 366,00 ευρώ
- Πειραιάς - Νάξος: 387,00 ευρώ
- Πειραιάς - Μήλος: 328,00 ευρώ
- Πειραιάς - Χανιά: 329,00 ευρώ
Επιπρόσθετα, αν η εργατική λαϊκή οικογένεια αποφασίσει να ταξιδέψει οδικώς στην ηπειρωτική Ελλάδα με ΙΧ έχει να καλύψει τις απαράδεκτες τιμές σε διόδια, οι αυξήσεις των οποίων από το 2008 έχουν ξεπεράσει τα 400% σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων, όπως και τη βενζίνη. Για παράδειγμα στο ταξίδι, Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Αθήνα, η εργατική λαϊκή οικογένεια με μέση τιμή αμόλυβδης τα 1,6 ευρώ/ λίτρο, μόνο για διόδια και βενζίνη θα πληρώσει 143,30 ευρώ, ενώ για το ταξίδι Αθήνα - Καλαμάτα - Αθήνα το κόστος σε βενζίνη και διόδια αγγίζει τα 79,40 ευρώ.
Η αφαίμαξη της λαϊκής οικογένειας συνεχίζεται και με την προοπτική του ΚΤΕΛ, όπου για παράδειγμα στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκηοι επιβάτες πληρώνουν για απλή μετάβαση 42 ευρώ, μετ' επιστροφής 65 ευρώ. Στη διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα το κανονικό εισιτήριο είναι 39 ευρώ, για Αθήνα - Πάτρα 18,90 ευρώ, για Αθήνα - Τρίκαλα 28 ευρώ (μετ' επιστροφής 43) για Αθήνα - Λάρισα, 28 ευρώ (με επιστροφή 48 ευρώ).
Στα δρομολόγια του ΟΣΕ στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη το κόστος για μια τετραμελή οικογένεια που θέλει να ταξιδέψει Β' θέσημε το συμβατικό τρένο ανέρχεται στα 112,40 ευρώ. Με το «ιντερσίτι» η διαδρομή αυξάνεται στα 145,20 ευρώ. Με το «εξπρές» εκτινάσσεται στα 193,60 ευρώ. Το κόστος της Α' θέσης είναι απαγορευτικό ακόμα και να το αναφέρουμε...
Καταστροφική η επιχειρηματική δραστηριότητα στον τουρισμό
Ο τουρισμός - εμπόρευμα εξυπηρετεί μόνο τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού και εκμεταλλεύονται τη φυσική ομορφιά, την ιστορική και αρχαιολογική κληρονομιά, τον πολιτισμό.
Ταυτόχρονα, όσο ο τουρισμός αποτελεί πεδίο επιχειρηματικής δράσης εμποδίζεται εκ των πραγμάτων η ισόρροπη ανάπτυξη των κλάδων που σχετίζονται με αυτόν. Η επιχειρηματικότητα και η ανταγωνιστικότητα ευθύνονται για την υπέρμετρη συγκέντρωση ξενοδοχειακών και άλλων τουριστικών εγκαταστάσεων χωρίς την ύπαρξη αντίστοιχων υποδομών στις μεταφορές, στην ενέργεια, στην ύδρευση και την αποχέτευση. Οδηγεί στην κατασπατάληση φυσικών πόρων και στην εγκατάλειψη άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων, ιδίως της αγροτικής παραγωγής.
Η άναρχη ανάπτυξη, η υπερπροσφορά ξενοδοχειακών κλινών, η οποία σήμερα ξεπερνά το 190% της τρέχουσας ζήτησης, σε συνδυασμό με την κατά καιρούς μείωση των τουριστικών ρευμάτων οδηγεί στην αναστολή της λειτουργίας ξενοδοχειακών μονάδων, με συνέπεια την αύξηση της ανεργίας των ξενοδοχοϋπάλληλων. Ταυτόχρονα, διευρύνεται η χρήση του «All inclusive» δημιουργώντας συνθήκες περαιτέρω ασφυξίας στα μαγαζιά εστίασης, ειδών λαϊκής τέχνης κ.ά. Ενισχύεται ο ρόλος των μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων, η θέση και η διαπραγματευτική ισχύς των Tour Operators σε βάρος των μικρών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, των ενοικιαζόμενων δωματίων. Πολλές μικρές επιχειρήσεις λειτουργούν ουσιαστικά μόνο για την κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτησης του τραπεζικού δανεισμού.
Δικαίωμα για το λαό οι διακοπές
Τουριστικό κεφάλαιο, μονοπώλια, εργοδότες λαμβάνουν όλο και περισσότερα προνόμια από τις αστικές κυβερνήσεις. Για τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, την ΕΕ, για τους εφοπλιστές και τους επιχειρηματίες οι διακοπές, οι παραλίες, τα δάση, η ζωή των εργαζομένων είναι εμπόρευμα που το πληρώνουν πανάκριβα. Ενας μισθός δε φτάνει για μια βδομάδα διακοπών μιας οικογένειας ή πολλές φορές επαρκεί μόνο για το ταξίδι. Ακόμα και ένα μπάνιο στην παραλία κοστίζει όσο ένα μεροκάματο. Είναι προφανές ότι η οικονομική κρίση και τα αδιέξοδά της που όλοι επικαλούνται, δεν αφορά όλους.
Οι διακοπές, ο τουρισμός είναι λαϊκό δικαίωμα. Και πάνω σε αυτήν τη θέση, ο λαός πρέπει να παλέψει για την ικανοποίησή του, που απαιτεί πάλη για κοινωνική ιδιοκτησία, κεντρικό σχεδιασμό, κοινωνικό έλεγχο, συμμετοχή των εργαζομένων.
Ρεσιτάλ υποκρισίας χθες στη Βουλή, από τον υπουργό Μεταφορών Γιάννη Ραγκούση που δήλωσε αποφασισμένος να προχωρήσει στην «απελευθέρωση του επαγγέλματος» γιατί ...αυτό επιτάσσει το δημόσιο συμφέρον και το συμφέρον των εργαζομένων! Εντονη ήταν η αντίδραση του βουλευτή του ΚΚΕ Νίκου Καραθανασόπουλου, που τόνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μονοπωλίων που θα διεισδύσουν στην αγορά πετώντας έξω χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους. Η συζήτηση έγινε στο πλαίσιο ενημέρωσης της επιτροπής Οικονομικών της Βουλής για το θέμα.
Επιχειρώντας να αποδώσει ...φιλολαϊκά κίνητρα στην πολιτική της κυβέρνησης, ο υπουργός Μεταφορών υποστήριξε πως «με την πολιτική της απελευθέρωσης προασπίζουμε το δημόσιο συμφέρον» αφού «το σύστημα δεν εξυπηρετεί τους εργαζόμενους οδηγούς, που εργάζονται με ολοένα χαμηλότερη αμοιβή» και «αντιδρούν μόνο οι ιδιοκτήτες ταξί». Επίσης ανέφερε ότι η απελευθέρωση «θα επιτρέψει να εξυπηρετηθούν οικονομικά και ποιοτικά οι χρήστες του επαγγέλματος». Επίσης αναφέρθηκε σε «αγοραπωλησίες αδειών με μαύρα χρήματα, άρα φοροδιαφυγή» υποστηρίζοντας ότι με το σημερινό σύστημα «αποκλείουμε την πρόσβαση στην αγορά εργασίας όταν η ανεργία συνιστά το μεγαλύτερο κοινωνικό πρόβλημα». Τέλος ανέφερε ότι έχει και συμβολικό χαρακτήρα η εφαρμογή της νομοθεσίας που έχει ψηφιστεί και ότι «οι ιδιοκτήτες αδειών πρέπει να επωμιστούν το κόστος της ανάπτυξης της χώρας», προσθέτοντας πως «είναι παντελώς αδικαιολόγητη κάθε μορφή κινητοποίησης» αφού η κυβέρνηση θα καταθέσει τις απόψεις της στο τέλος του μήνα.
«Το δημόσιο συμφέρον που λέτε ότι εξυπηρετείτε είναι το συμφέρον των μονοπωλιακών ομίλων» τόνισε απαντώντας στον υπουργό Μεταφορών, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος. Οπως είπε, η περίφημη απελευθέρωση που προωθεί η κυβέρνηση αποτελεί «πλήγμα για τους χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους που η κυβέρνηση τους σπρώχνει στη φτώχεια και την εξαθλίωση». Την ίδια στιγμή, επισήμανε, χύνει «κροκοδείλια δάκρυα για τον τουρισμό αφού οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να πάνε διακοπές, εξαιτίας της πολιτικής της». «Λέτε ψέματα ότι η απελευθέρωση έχει να κάνει με τη διαχείριση της κρίσης» επισήμανε στη συνέχεια λέγοντας πως στοχεύει στη «συγκέντρωση σε λίγους επιχειρηματικούς ομίλους και το βίαιο πέταγμα από την αγορά χιλιάδων αυτοαπασχολούμενων». Τόνισε: «είμαστε αντίθετοι με την πολιτική της απελευθέρωσης» σημειώνοντας πως «τα καρτέλ τα δημιουργεί ο ανταγωνισμός» και έτσι θα «παρέχονται πανάκριβες υπηρεσίες για τον λαό». Ο Νίκος Καραθανασόπουλος ανέφερε ότι σήμερα οι «επιχειρήσεις θέλουν να πάρουν το φιλέτο που είναι τα λιμάνια, τα αεροδρόμια» και ότι «αποτελεί τουλάχιστον πρόκληση να σας πιάνει το ενδιαφέρον για τους εργαζόμενους οδηγούς» αφού «καταργείτε ωράρια και ασφαλιστικά δικαιώματα» και «οι συνθήκες που θα αντιμετωπίσουν στην μονοπωλιακή αγορά θα είναι πολύ χειρότερη» μια και «θέλετε εργαζόμενους των 400 και των 500 ευρώ». Επίσης ο βουλευτής του ΚΚΕ σχολίασε το επιχείρημα περί αφορολόγητων αγοραπωλησιών αδειών λέγοντας: «μιλάτε για φοροδιαφυγή όταν από το 1977 υπάρχει αυτό το καθεστώς αγοραπωλησίας των αδειών». Τέλος, καταθέτοντας τη θέση του ΚΚΕ ξεκαθάρισε: «εμείς λέμε να υπάρξουν δωρεάν μεταφορές για τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού. Η μεταφορά δεν μπορεί να είναι εμπόρευμα», «να καταργηθεί η επιχειρηματική δραστηριότητα». Αυτό απαιτεί - πρόσθεσε - «δημόσιο τομέα μεταφορών με συμπληρωματικό ρόλο των ταξί μέσα από συνεταιρισμούς».
Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που έχουν ψηφίσει «με τα τέσσερα» το σύνολο της κυβερνητικής πολιτικής επιχείρησαν και χτες να εμφανιστούν σαν «διαφωνούντες» σε επιμέρους χειρισμούς της κυβέρνησης.