Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα αναγνώρισης και κατανόησης των συναισθημάτων, και σε προσωπικό επίπεδο για τον καθένα, αλλά και για τους άλλους.
Έρευνες έχουν δείξει πως αυτό είναι ένα σπάνιο και πολύτιμο προσόν, το οποίο μάλιστα πολλές φορές διακρίνει τους ηγέτες, από το υπόλοιπο σύνολο.
Η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει, όποιον την έχει, να χτίσει και να ενισχύσει τις διαπροσωπικές του σχέσεις, να εκτονώσει τις συγκρούσεις και να είναι περισσότερο ικανοποιημένος στην εργασία του.
Πώς όμως μπορεί να κατανοήσει κανείς, κατά πόσο είναι συναισθηματικά ώριμος; Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, υπάρχουν 13 φράσεις, που όποιος τις χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση, χωρίς καν να το αντιλαμβάνεται, έχει υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη από τους περισσότερους ανθρώπους, όπως μεταδίδει το CNBC.
Αναλυτικά οι φράσεις:
1. «Θα μπορούσες να μου πεις περισσότερα για αυτό;»
Οι άνθρωποι που δεν έχουν αυτογνωσία νοιάζονται μόνο για τις δικές τους σκέψεις και απόψεις. Αλλά οι συναισθηματικά έξυπνοι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το πώς νιώθουν οι άλλοι και τι έχουν να πουν. Θα πρέπει κανείς να επικοινωνεί με τρόπο που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να μιλήσουν για τα συναισθήματα και τις εμπειρίες τους και να χρησιμοποιήσει τις απαντήσεις τους, ως ευκαιρία μάθησης.
2. «Σε ακούω»
Λέγοντας κανείς σε κάποιον ότι τον καταλαβαίνει, δημιουργεί ένα ιδανικό περιβάλλον συνεργασίας, για συγκρότηση ομάδας. Άλλες παρόμοιες φράσεις όπως «Καταλαβαίνω τι εννοείς» σηματοδοτούν ότι ακούει κανείς πραγματικά και ανοίγουν τις διόδους καλύτερης επικοινωνίας.
3. «Καταλαβαίνω τι λες, αλλά…»
Αυτή η φράση υπογραμμίζει μια άλλη σημαντική πτυχή της συναισθηματικής νοημοσύνης: την ικανότητα να ενεργεί κανείς διπλωματικά όταν αντιμετωπίζει δύσκολα άτομα και καταστάσεις. Εάν διαφωνεί με κάποιον, θα πρέπει να το εκφράσει με διακριτικό, μη συγκρουσιακό τρόπο. Ο στόχος είναι να καταστεί ευκολότερο να καταλήξουν και οι δύο σε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση.
4. «Πώς νιώθεις για αυτό;»
Για να κάνει κάποιος τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι τους αναγνωρίζει και τους σέβεται, καλό θα ήταν να δώσει προσοχή και να αφιερώσει χρόνο για να τους κατανοήσει. Καθώς ακούει, μπορεί να προσπαθήσει να μπει στη θέση τους με ουσιαστικό τρόπο.
5. «Δεν είμαι σίγουρος τι φταίει. Μπορείς να εξηγήσεις το πρόβλημα;»
Αυτή η φράση, χρησιμοποιείται όταν κάποιος έχει ένα θέμα και αντί να αντιδράσει αρνητικά αυτός που τον ακούει, τον καλεί να μοιραστεί τις σκέψεις του. Παρόμοιες εναλλακτικές: «Μπορείς να μου το διευκρινίσεις;» ή «Αυτό που ακούω από εσένα είναι ότι [X]. Τα λέω σωστά;»
Λέγοντας κανείς σε κάποιον ότι τον καταλαβαίνει, δημιουργεί ένα ιδανικό περιβάλλον συνεργασίας, για συγκρότηση ομάδας. Άλλες παρόμοιες φράσεις όπως «Καταλαβαίνω τι εννοείς» σηματοδοτούν ότι ακούει κανείς πραγματικά και ανοίγουν τις διόδους καλύτερης επικοινωνίας.
3. «Καταλαβαίνω τι λες, αλλά…»
Αυτή η φράση υπογραμμίζει μια άλλη σημαντική πτυχή της συναισθηματικής νοημοσύνης: την ικανότητα να ενεργεί κανείς διπλωματικά όταν αντιμετωπίζει δύσκολα άτομα και καταστάσεις. Εάν διαφωνεί με κάποιον, θα πρέπει να το εκφράσει με διακριτικό, μη συγκρουσιακό τρόπο. Ο στόχος είναι να καταστεί ευκολότερο να καταλήξουν και οι δύο σε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση.
4. «Πώς νιώθεις για αυτό;»
Για να κάνει κάποιος τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι τους αναγνωρίζει και τους σέβεται, καλό θα ήταν να δώσει προσοχή και να αφιερώσει χρόνο για να τους κατανοήσει. Καθώς ακούει, μπορεί να προσπαθήσει να μπει στη θέση τους με ουσιαστικό τρόπο.
5. «Δεν είμαι σίγουρος τι φταίει. Μπορείς να εξηγήσεις το πρόβλημα;»
Αυτή η φράση, χρησιμοποιείται όταν κάποιος έχει ένα θέμα και αντί να αντιδράσει αρνητικά αυτός που τον ακούει, τον καλεί να μοιραστεί τις σκέψεις του. Παρόμοιες εναλλακτικές: «Μπορείς να μου το διευκρινίσεις;» ή «Αυτό που ακούω από εσένα είναι ότι [X]. Τα λέω σωστά;»
6. «Τι εννοείς;»
Όταν ζητάει κάποιος διευκρινίσεις από κάποιον άλλον, του ζητάει να πει κάτι με διαφορετικό τρόπο ή να του δώσει περισσότερες πληροφορίες για να τον κατανοήσει καλύτερα. Αυτό είναι διαφορετικό από το να ζητάει από ένα άτομο να επαναλάβει κάτι.
Όταν ζητάει κάποιος διευκρινίσεις από κάποιον άλλον, του ζητάει να πει κάτι με διαφορετικό τρόπο ή να του δώσει περισσότερες πληροφορίες για να τον κατανοήσει καλύτερα. Αυτό είναι διαφορετικό από το να ζητάει από ένα άτομο να επαναλάβει κάτι.
7. «Υπέροχη δουλειά!»
Η εκτίμηση είναι πολύ σημαντική, καθώς αναγνωρίζει τις προσπάθειες και τα επιτεύγματα άλλων ανθρώπων. Με τα κομπλιμέντα σε κάποιον, δημιουργείται αμέσως μια θετική ατμόσφαιρα. Το να λέει κανείς «σε εκτιμώ» κάνει τους άλλους να τον εκτιμούν περισσότερο.
Η εκτίμηση είναι πολύ σημαντική, καθώς αναγνωρίζει τις προσπάθειες και τα επιτεύγματα άλλων ανθρώπων. Με τα κομπλιμέντα σε κάποιον, δημιουργείται αμέσως μια θετική ατμόσφαιρα. Το να λέει κανείς «σε εκτιμώ» κάνει τους άλλους να τον εκτιμούν περισσότερο.
8. «Και οι δύο έχετε καλά σημεία. Ας δούμε πώς μπορούμε να συνεργαστούμε»
Αυτή η φράση μπορεί να βοηθήσει όποιον την χρησιμοποιεί, να αντιμετωπίσει διπλωματικά, διάφορα προβλήματα, αναγνωρίζοντας διαφορετικές απόψεις. Μόλις ενθαρρύνει κάποιος, όλους τους άλλους να μοιραστούν τις ανησυχίες τους, μπορεί να λύσει πιο εύκολα ένα πιθανό πρόβλημα. Οι μελέτες δείχνουν ότι η ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων είναι «σήμα κατατεθέν» της συναισθηματικής νοημοσύνης.
Αυτή η φράση μπορεί να βοηθήσει όποιον την χρησιμοποιεί, να αντιμετωπίσει διπλωματικά, διάφορα προβλήματα, αναγνωρίζοντας διαφορετικές απόψεις. Μόλις ενθαρρύνει κάποιος, όλους τους άλλους να μοιραστούν τις ανησυχίες τους, μπορεί να λύσει πιο εύκολα ένα πιθανό πρόβλημα. Οι μελέτες δείχνουν ότι η ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων είναι «σήμα κατατεθέν» της συναισθηματικής νοημοσύνης.
9. «Θα ήθελα πολύ τη συμβολή σας σε αυτό»
Αυτή η φράση και παρόμοιες όπως «Μπορώ να λάβω κάποια συμβουλή από εσάς;» είναι πολύ σημαντικές. Όποιος τις χρησιμοποιεί, επιτρέπει σε κάποιον άλλο να αισθάνεται περήφανος για τον εαυτό του, κάτι που τον κάνει να σκέφτεται πολύ θετικά για τον άλλον.
10. «Αυτή η κατάσταση με κάνει να ανησυχώ [ή να είμαι μπερδεμένος ή αναστατωμένος]»
Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα, οι συναισθηματικά έξυπνοι άνθρωποι δεν επικεντρώνονται στο άτομο που το δημιούργησε, αλλά στη συνολική κατάσταση. Με αυτόν τον τρόπο, δεν κατηγορούν κάποιον ή δεν τον βάζουν στην απέναντι πλευρά. Αντίθετα, εξηγούν πώς αισθάνονται για αυτό που συνέβη, κάτι που τους βοηθά να αποφύγουν να ακούγονται παθητικό-επιθετικοί ή ανταγωνιστικοί.
Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα, οι συναισθηματικά έξυπνοι άνθρωποι δεν επικεντρώνονται στο άτομο που το δημιούργησε, αλλά στη συνολική κατάσταση. Με αυτόν τον τρόπο, δεν κατηγορούν κάποιον ή δεν τον βάζουν στην απέναντι πλευρά. Αντίθετα, εξηγούν πώς αισθάνονται για αυτό που συνέβη, κάτι που τους βοηθά να αποφύγουν να ακούγονται παθητικό-επιθετικοί ή ανταγωνιστικοί.
11. «Αισθάνομαι έτσι για…»
Όταν κάποιος είναι συναισθηματικά έξυπνος, συνδέεται με τα συναισθήματά του, τη στιγμή που συμβαίνουν. Αυτός ο τύπος αυτογνωσίας του επιτρέπει να μοιράζεται καλύτερα τα δικά του συναισθήματα και εντυπώσεις με άλλους ανθρώπους, κάτι που τους κάνει να νιώθουν πιο κοντά του και τους ενθαρρύνει να κάνουν το ίδιο.
Όταν κάποιος είναι συναισθηματικά έξυπνος, συνδέεται με τα συναισθήματά του, τη στιγμή που συμβαίνουν. Αυτός ο τύπος αυτογνωσίας του επιτρέπει να μοιράζεται καλύτερα τα δικά του συναισθήματα και εντυπώσεις με άλλους ανθρώπους, κάτι που τους κάνει να νιώθουν πιο κοντά του και τους ενθαρρύνει να κάνουν το ίδιο.
12. «Συγγνώμη»
Η ύπαρξη μιας υγιούς δόσης ταπεινότητας είναι σύνηθες φαινόμενο μεταξύ των ατόμων με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη. Δεν θα πρέπει να υπάρχει ο φόβος να ειπωθεί η «συγγνώμη». Όταν κάποιος κάνει ένα λάθος, θα πρέπει να το παραδέχεται και να ζητάει ειλικρινά συγγνώμη σε όποιον το αξίζει.
Η ύπαρξη μιας υγιούς δόσης ταπεινότητας είναι σύνηθες φαινόμενο μεταξύ των ατόμων με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη. Δεν θα πρέπει να υπάρχει ο φόβος να ειπωθεί η «συγγνώμη». Όταν κάποιος κάνει ένα λάθος, θα πρέπει να το παραδέχεται και να ζητάει ειλικρινά συγγνώμη σε όποιον το αξίζει.
13. «Ευχαριστώ!»
Οι ενήλικες δεν θα πρέπει να ξεχνούς αυτές τις «μαγικές λέξεις» που τους έμαθαν όταν ήταν παιδιά. Τα «παρακαλώ», «ευχαριστώ» και «καλώς ήλθατε» εκτιμώνται πάντα. Η κοινή ευγένεια, δυστυχώς, δεν είναι τόσο συνηθισμένη στις μέρες μας, σύμφωνα με μελέτες. Το να είναι κανείς ευγενικός δεν είναι μόνο ένα σημάδι υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης, είναι επίσης ένας τρόπος να δείχνει σεβασμό στους άλλους, κάτι που τους κάνει να τον εκτιμούν περισσότερο.
moneyreview.gr
Οι ενήλικες δεν θα πρέπει να ξεχνούς αυτές τις «μαγικές λέξεις» που τους έμαθαν όταν ήταν παιδιά. Τα «παρακαλώ», «ευχαριστώ» και «καλώς ήλθατε» εκτιμώνται πάντα. Η κοινή ευγένεια, δυστυχώς, δεν είναι τόσο συνηθισμένη στις μέρες μας, σύμφωνα με μελέτες. Το να είναι κανείς ευγενικός δεν είναι μόνο ένα σημάδι υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης, είναι επίσης ένας τρόπος να δείχνει σεβασμό στους άλλους, κάτι που τους κάνει να τον εκτιμούν περισσότερο.
moneyreview.gr