Η FM RECORDS με την συμβολή και έρευνα της κας Λένκας Πέσκου, κυκλοφόρησε πρόσφατα δύο υπέροχες συλλογές με ορχηστρικά και χορωδιακά κάλαντα αντίστοιχα από όλη την Ελλάδα. Κυρία Πέσκου, μιλήστε μας για το ιδιαίτερο αλλά και επίκαιρο αυτό έργο.

Λ.Π.: Η αρχική και εξαιρετική ιδέα των 50 Καλάντων, ήταν του κ.Νίκου Κούρτη, διευθυντή της δισκογραφικής εταιρίας FM Records, που μου πρότεινε να ερευνήσω-καταγράψω, να μεταγράψω για χορωδίες, να ενορχηστρώσω και να ηχογραφήσω το υλικό αυτό!...Έτσι και ξεκίνησα με χαρά βέβαια, διότι μου αρέσουν ιδιαίτερα όλα τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια ξένα και ελληνικά, αλλά και κάπως “μουδιασμένη” ομολογώ διότι δυσκολεύτηκα να πιστέψω στην αρχή τουλάχιστον ότι υπάρχουν τόσα πολλά κάλαντα!


Πόσος καιρός χρειάστηκε για να ετοιμαστεί όλο αυτό το υλικό;

Λ.Π.: Περίπου ένας ολόκληρος χρόνος καθημερινής και πολύωρης ενασχόλησης…Ξεκίνησα δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2015 με το πρώτο στάδιο της έρευνας…της λεπτομερής καταγραφής πρώτα των μελωδιών, συγχρόνως δούλεψα το “νοικοκύρεμα” των τίτλων (όπου πάντα αναφέρω τη συγκεκριμένη γιορτή  που ανήκει, Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς ή Φώτων μαζί με την τοποθεσία) και υποτίτλων (με 2-3 λέξεις προσδιορίζω το περιεχόμενο του τραγουδιού και έτσι γίνεται εύκολα αναγνωρίσιμο)…και έτσι κατά την άνοιξη ενώ ξεκίνησα είδη τις πρώτες ενορχηστρώσεις παράλληλα κάναμε τα πρώτα δοκιμαστικά-demo με διάφορες χορωδίες ώσπου και επιλέξαμε τελικά ποια αρμόζει στο ύφος , όλο το καλοκαίρι αφοσιώθηκα κυρίως στις μεταγραφές για χορωδίες και έτσι μετά από εντατικές πρόβες όλο το Σεπτέμβριο ξεκινήσαμε τις ηχογραφήσεις αρχές Οκτωβρίου οι οποίες διάρκεσαν περίπου 1 μήνα μέχρι και αρχές Νοεμβρίου όπου και ολοκληρώθηκε  και όλη η παραγωγή.

Πρόκειται για κάλαντα από κάθε γωνιά της Ελλάδας;

Λ.Π.: Ναι, σχεδόν από κάθε γωνιά, βεβαίως υπάρχουν και κάποια μέρη που δεν μπήκανε στα 50 Κάλαντα, αλλά τα περισσότερα έχουν καλυφθεί… Τιμητική πρέπει να αναφέρω ότι έχουν κυρίως νησιωτικές περιοχές και σε αυτό ήμουνα απολύτως δεσμευμένη εξαρχής από την Aegean αεροπορική εταιρία η οποία είναι ο χορηγός του project αυτού και τυχαίνει να έχει 36 προορισμούς στην Ελλάδα, περισσότερους νησιωτικούς. Οπότε ξεκίνησα αρχικά με αυτά τα κάλαντα και στη συνέχεια συμπλήρωσα εγώ τα υπόλοιπα 14 επιλέγοντας κυρίως από την Ηπειρωτική Ελλάδα, τη Μακεδονία, τη Θράκη κ.ά.

Ποιοι μουσικοί συμμετείχαν; Ποια χορωδία απέδωσε τον ιδιαίτερο εορταστικό χαρακτήρα του κάθε τόπου;

Λ.Π.: Είχα την τύχη να συνεργαστώ με τον εξαίρετο μαέστρο της Νεανικής Χορωδίας Έδεσσας, τον Γιάννη Γκουράνη ο οποίος με την ισχυρή του θέληση και την επίμονη  προσπάθειά του αλλά και των χορωδών,  κατάφερε τελικά να ηχογραφήσει και τα 50 κάλαντα από όλη την Ελλάδα δίνοντάς τους έτσι μια νέα διάσταση με τις ιδιαίτερες επεξεργασίες του σε μεγάλο μέρος των καλάντων, τις περισσότερες φορές πολυφωνική με μια ποιότητα και κύρος που δεν συναντάς συχνά! Επίσης πολύ σημαντική συνεισφορά είναι και η σολιστική συμμετοχή σε οχτώ κάλαντα (σε ερωτοαπάντηση με τη χορωδία) της Κατερίνα Κάιφα, νικήτρια του Music School, όπου με την υπέροχη χροιά της δημιουργεί μια πολύ ενδιαφέρουσα και γοητευτική αντίθεση με την Νεανική Χορωδία Έδεσσας.

Μιλήστε μας λίγο για σας. Για τις σπουδές και το έργο σας, ώστε να σας γνωρίσουμε καλύτερα.

Λ.Π.: Ξεκίνησα τα πρώτα μαθήματα πιάνου 6 ετών. Έπειτα συνέχισα τις σπουδές στην μουσική, πιάνο και όλα τα ανώτερα θεωρητικά στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσ/νίκης, παράλληλα στο Κρατικό Ωδείο Θεσ/νίκης και στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας, παίρνοντας Δίπλωμα Πιάνου και Σύνθεσης με Άριστα. Έχω συγγράψει πολλά μουσικά βιβλία για παιδιά(Εκδόσεις Cambia, Εκδόσεις Νάκα)  και έχω ηχογραφήσει και κάνει την παραγωγή σε πολλά παιδικά και Χριστουγεννιάτικα τραγούδια(Fm Records, Εναλλακτικός κύκλος). Έχω διδάξει αρκετά χρόνια θεωρητικά και πιάνο, τα τελευταία 15 χρόνια είμαι μουσικός στην Α/Βάθμια εκπαίδευση, σε δημοτικά σχολεία δηλαδή. Φέτος είμαι στο Δημοτικό Σχολείο Πλαγιαρίου, όπου σε εκατοντάδες παιδιά προσπαθώ να τους μάθω μεταλλόφωνο, πιανίκα ή και φλογέρα, φτιάχνοντας ωραιότατες μαθητικές ορχήστρες!...Επίσης παλαιότερα με τα έσοδα από συναυλίες που έκανα με μαθητικές χορωδίες-ορχήστρες έφτιαξα το 2011 την Αίθουσα μουσικής στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Τριλόφου και το 2016 την Αίθουσα μουσικής στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Επανομής.


Πείτε μας τι είναι αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο θέμα; Γιατί δηλαδή, τα κάλαντα κι όχι κάποιο άλλο πχ. παραδοσιακό καθαρά θέμα.

Λ.Π.: Όπως σας ανέφερα μου αρέσουν ιδιαίτερα όλα τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια ξένα και ελληνικά, γράφω και η ίδια χριστουγεννιάτικα τραγούδια, οπότε το είδα σαν ευκαιρία να γνωρίσω αναλυτικότερα και τα κάλαντα της πατρίδας μου, τις ιδιαιτερότητες-επιρροές που είχε δεχτεί και αφομοιώσει ο κάθε τόπος και πράγματι διαπίστωσα π.χ. στις Κυκλάδες επί το πλείστον επικρατούσε η Βυζαντινή ρίζα και ο “τροπικός χαρακτήρας-κλίμακες” συνήθως μονοθεματικά, μπορεί και 3-4 μέτρα και μόνο, με ασύμμετρες εναλλαγές ρυθμικής αγωγής 3 τετάρτων με 2 τετάρτων και ανάποδα. Στον Ιόνιο συνάντησα “δυτικές” επιρροές” κυρίως από την Ιταλία, με την κλασική φόρμα Couple-Refrain, με πολυφωνικά στοιχεία και “ακλόνητη” πάντα την ρυθμική αγωγή. Αλλά το πιο σημαντικό για μένα ήταν ότι πέρα από τα παραδοσιακά στοιχεία, είχα την ευκαιρία να δώσω ένα δικό μου ενορχηστρωτικό χρώμα-ύφος χρησιμοποιώντας πάντα κυρίως μεταλλόφωνο- το οποίο και αναδεικνύει πολύ όμορφα το πνεύμα των Χριστουγέννων, καμπάνες, κουδουνάκια αλλά και πιο σύγχρονους ήχους…Δεν προσπάθησα δηλαδή απλά να “αναπαράγω“ να μιμηθώ τα κάλαντα με τον συνηθισμένο τρόπο αλλά να δώσω κάτι και από την δικιά μου αισθητική, να ρίξω ένα νέο φως στο είδη υπάρχον…

Που βασίστηκε η έρευνά σας και ποιες εμπειρίες αποκομίσατε από όλη αυτή την ενασχόληση;

Λ.Π.: To μεγαλύτερο μέρος της έρευνας έγινε μέσω διαδυκτίου, διότι τα καταγεγραμμένα κάλαντα σε μορφή παρτιτούρας είναι ελάχιστα, πέρα από τα Πανελλήνια(Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς, Φώτων) και κάποια πιο γνωστά όπως της Ικαρίας, Κέρκυρας, οπότε έπρεπε να μπω στην διαδικασία ακουστικά, νότα-νότα με υπομονή να τα καταγράψω, εργασία απολύτως απαραίτητη ώστε να συνεχίσει η διαδικασία για τα επόμενα στάδια …μέχρι την ηχογράφηση! Σημαντικό βοήθημα εξαρχής αποτέλεσε και η μεγάλη παρακαταθήκη στις ηχογραφήσεις των παραδοσιακών καλάντων της Δόμνα Σαμίου.

Η διαδικασία αυτή πραγματικά για μένα ήταν σαν ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο, από το φτωχό παιδί που τραγουδάει τα κάλαντα με το παλτό του μπαμπά του…, μέχρι τις ανύπαντρες κόρες με τις πλεξούδες, το αρχοντόπουλο που περπατεί καβάλα, τους πλούσιους Αφέντες με την καρέκλα την καρυδένια, τις κυράδες με τον ήλιο πρόσωπο, το νεογέννητο Χριστό, το  Άγιο Πνεύμα, τους αγγέλους κι Αρχαγγέλους, τα δαιμόνια που σίδερα ταράζουν, τους παπάδες με το σταυρό στο χέρι, την Παρθένο-Mαριάμ μητέρα, τους Μάγους με τα δώρα, τον Άγιο Βασίλη-Βασιλάκη και τους πολυταξιδεμένους ναυτικούς με τον Άγιο Νικόλα!...


Ποιοι είναι οι άνθρωποι που συνέβαλαν αποφασιστικά σ αυτό το αποτέλεσμα;

Λ.Π.: Θέλω να πω ένα μεγάλο “ευχαριστώ” στην Aegean αεροπορική εταιρία που είναι και ο χορηγός στο μεγάλο αυτό project και βοήθησε να πάρει μορφή και υπόσταση η  “ιδέα” των 50 Καλάντων από όλη την Ελλάδα και να τα “ταξιδέψει” όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό! Ευχαριστώ επίσης τον μαέστρο Γιάννη Γκουράνη για την εξαιρετική του συνεργασία, όλους τους χορωδούς της Νεανικής Χορωδίας Έδεσσας,  την Κατερίνα Κάιφα για την σόλο συμμετοχή της και τους ηχολήπτες Κ.Κιουρτσή και Κ.Κόντο. Και πολύ θερμά  ευχαριστώ τον κ.Νίκο Κούρτη, διευθυντή της δισκογραφικής εταιρίας την Fm Records που πάντα με στηρίζει, που μου εμπιστεύτηκε, μου πρότεινε και με παρότρυνε… να πραγματοποιήσω το μοναδικό αυτό project. «Τους ευχαριστώ όλους…!»


Σας ευχαριστούμε πολύ και σας ευχόμαστε καλή επιτυχία στο έργο σας και καλές γιορτές.

Λ.Π.: Να είστε καλά…Σας ευχαριστώ πάρα πολύ!.. Εύχομαι καλές γιορτές σε εσάς και σε όλο τον κόσμο!...και κυρίως στα παιδιά «να τα πούνε»…τα κάλαντα με κέφι και χαρά...και να τους μείνουν αξέχαστες οι καλές αυτές στιγμές στην καρδιά….

 
Top