Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με περισσότερες από 250 μέρες ηλιοφάνειας τον χρόνο, το να προσπαθείς να πουλήσεις στεγνωτήρια θύμιζε μέχρι πρότινος το ανέκδοτο με...
τα ψυγεία και τους Εσκιμώους. Όχι όμως πια! Και ο λόγος; Η κάπνα από τα τζάκια, η συγκέντρωση υψηλών ατμοσφαιρικών ρύπων στις μεγάλες πόλεις και η χαρακτηριστική μυρωδιά που μένει στα απλωμένα ρούχα.
Έτσι τουλάχιστον εξηγούν στελέχη της αγοράς την απότομη αύξηση της ζήτησης για στεγνωτήρια στη διάρκεια του προηγούμενου έτους, όταν οι περισσότερες κατηγορίες ηλεκτρικών οικιακών συσκευών παρουσίασαν μονοψήφια άνοδο (σε όγκο και αξία) μετά από κάμποσα χρόνια πτώσης, πιθανότατα ευνοημένες από την καταναλωτική παράκρουση που ακολούθησε για λίγες εβδομάδες την επιβολή των capital controls. Και καθώς, επίσης με διψήφια αύξηση σε τεμάχια κινήθηκαν οι καταψύκτες (+14%), τα στεγνωτήρια έκαναν άλμα άνω του 25%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στο 11μηνο τον όγκο των 24.000 συσκευών, με τζίρο 14,6 εκατομμύρια ευρώ (+26%).
Κατά τα άλλα, μπορεί οι κεφαλαιακοί έλεγχοι να περιόρισαν τη ρευστότητα των νοικοκυριών, αλλά αυτό δεν απέτρεψε τους καταναλωτές στη χώρα μας από το να σπεύσουν να αποκτήσουν τι άλλο, παρά πρωτίστως smartphones και tablets. Εξάλλου, η αύξηση που παρατηρήθηκε και την περσινή χρονιά στις πωλήσεις αυτών των δύο κατηγοριών προϊόντων τεχνολογίας ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που το σύνολο της αγοράς των ηλεκτρονικών συσκευών παρουσίασε αύξηση πωλήσεων την περασμένη χρονιά.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία για τους 11 μήνες του 2015, οι πωλήσεις καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας ξεπέρασαν τα 1,6 δισ. ευρώ, όταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2014 ήταν στα 1,55 δισ. ευρώ, με το ποσοστό της αύξησης να κυμαίνεται στο 7%. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πάντως ότι σημαντικό ρόλο στην αύξηση αυτή έπαιξε και η υλοποίηση της δράσης «Ψηφιακής Αλληλεγγύης» που αφορούσε στην επιδότηση της αγοράς υπολογιστικών συσκευών (συμπεριλαμβανομένων των tablets) από τους δικαιούχους του κοινωνικού μερίσματος. Τα κονδύλια από την «Ψηφιακή Αλληλεγγύη» ανήλθαν στα 200 εκατομμύρια ευρώ, εξαιρουμένων των οποίων η αγορά θα παρουσίαζε αρνητικό πρόσημο.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τα παραπάνω νούμερα λείπει ο Δεκέμβριος, ο οποίος είναι παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας του έτους. Ο περασμένος Δεκέμβριος κινήθηκε σχετικά καλά και η εικόνα παρέμεινε θετική, οπότε εκτιμάται ότι δεν υπήρξαν ανατροπές στην εικόνα που δίνουν τα στοιχεία για τους 11 μήνες του 2015.
Το βαρύ πυροβολικό της αγοράς παρέμεινε και το 2015 ο τομέας των τηλεπικοινωνιακών προϊόντων και ειδικά τα smartphones. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις τηλεπικοινωνιακών προϊόντων παρουσίασαν αύξηση κοντά στο 25% και πλησίασαν τα 500 εκατ. ευρώ. Τα smartphones αντιπροσωπεύουν περίπου το 85% της συνολικής αξίας της συγκεκριμένης κατηγορίας με το ποσοστό αύξησης των έξυπνων κινητών τηλεφώνων να είναι άνω του 30%. Το διάστημα Ιανουαρίου–Νοεμβρίου πουλήθηκαν σχεδόν 1,9 εκατ. smartphones και 700.000 απλά κινητά τηλέφωνα. Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι υπερδιπλασιάστηκαν οι πωλήσεις των phablets (smartphones με οθόνη άνω των 5,7 ιντσών που προσεγγίζουν την κατηγορία των tablets), τα οποία πλησίασαν τα 60.000 τεμάχια από περίπου 25.000 έναν χρόνο νωρίτερα.
Η άλλη κατηγορία προϊόντων που συνέχισε ανοδικά ήταν αυτή των tablets, ο αριθμός των οποίων ήταν και στο 11μηνο του 2015 μεγαλύτερος από εκείνον των προσωπικών υπολογιστών. Συγκεκριμένα, την εν λόγω περίοδο διετέθησαν περισσότερα από 700.000 tablets (έναντι περίπου 600.000 το αντίστοιχο διάστημα του 2014), ενώ την ίδια στιγμή πουλήθηκαν περίπου 400.000 υπολογιστές, στην πλειοψηφία τους φορητοί. Η αύξηση πάντως κατά περίπου 22% των πωλήσεων φορητών υπολογιστών είναι επίσης αξιοπρόσεκτη. Βέβαια, η χαμηλότερη μέση τιμή των tablets είχε ως αποτέλεσμα οι υπολογιστές να φέρουν περισσότερα έσοδα. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις υπολογιστών απέφεραν πάνω από 170 εκατ. ευρώ, όταν το αντίστοιχο νούμερο για τα tablets ήταν λίγο πάνω από 111 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι περισσότερες κατηγορίες στον τομέα των ηλεκτρονικών ειδών παρουσίασαν πτωτικές τάσεις. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις εκτυπωτών παρουσίασαν πτώση 21%, των πολυμηχανημάτων 6% και των αποθηκευτικών μέσων 19%. Η περίπτωση των φωτογραφικών μηχανών χρήζει ειδικής αναφοράς, καθώς σε τεμάχια έπεσαν σχεδόν 30%, αλλά σε αξία πωλήσεων ήταν στο -13%. Ο λόγος είναι η στροφή κάποιων καταναλωτών σε πιο ακριβά μοντέλα, όπως είναι οι DSLR μηχανές.
Τα ηλεκτρικά είδη, μετά από το ζενίθ του 2009 και τα πτωτικά χρόνια που ακολούθησαν, κινήθηκαν και πάλι ανοδικά, αν και με χαμηλά ποσοστά αύξησης στις περισσότερες υποκατηγορίες. Για παράδειγμα, η υποκατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών (κουζίνες, πλυντήρια κλπ) παρουσιάζει μία αύξηση τζίρου της τάξης του 8%. Οι μικρές οικιακές συσκευές κινήθηκαν ανοδικά με 4% και είναι ενδιαφέρον ότι το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης (σχεδόν 90%) είχαν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες. Γενικότερα, τα υψηλότερα ποσοστά αύξησης παρατηρούνται σε προϊόντα που σχετίζονται με την προσωπική φροντίδα. Για παράδειγμα, οι ανδρικές ξυριστικές μηχανές παρουσίασαν αύξηση σχεδόν 10%.
Τέλος, τα κλιματιστικά είχαν αύξηση 9% σε τεμάχια και 11% σε αξία, καθώς η παρατεταμένη χρήση τους και κατά τους χειμερινούς μήνες φαίνεται να οδηγεί αρκετούς καταναλωτές είτε στην αγορά κάποιου επιπλέον μηχανήματος, είτε στην αντικατάσταση παλαιότερων με νέα πιο αποδοτικά και λιγότερο ενεργοβόρα, δηλαδή καλύτερης ενεργειακής κλάσης.