
Νέα δεδομένα προστίθενται στην υπόθεση του απίστευτου ατυχήματος έξω από το εστιατόριο Brunello στο Κολωνάκι, όπου το περασμένο Σάββατο ένα πολυτελές SUV μάρκας Mercedes, που είχε αφεθεί από τον ιδιοκτήτη του σε παρκαδόρο, που δειπνούσε σε άλλο εστιατόριο, κύλησε ανεξέλεγκτο στην κατηφόρα της Λουκιανού και έπεσε με σφοδρότητα πάνω στα τραπέζια του καταστήματος, τραυματίζοντας έντεκα άτομα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τραυματίες -μεταξύ των οποίων και άτομα, που νοσηλεύονται ακόμα στη ΜΕΘ- αρνήθηκαν να δεχθούν επίσκεψη από τον ιδιοκτήτη του οχήματος, επικαλούμενοι τη φορτισμένη ατμόσφαιρα που επικρατεί μετά το περιστατικό.
Αντίθετα, οι ίδιοι φέρονται να δέχθηκαν μόνο εκπροσώπους του Brunello, οι οποίοι, όπως λένε, «στάθηκαν από την πρώτη στιγμή στο πλευρό μας».
Οι πιο σοβαρά τραυματίες είναι ένας φωτογράφος, ο οποίος υπέστη βαρύ τραυματισμό στον θώρακα και παραμένει σε νοσηλεία, καθώς και μία 70χρονη ιδιοκτήτρια σχολής χορού, η οποία υποβλήθηκε σε χειρουργική αφαίρεση σπλήνας. Ελαφρύτερα, αλλά εξίσου επώδυνα, τραυματίστηκε και ένας επιχειρηματίας, ιδιοκτήτης καταστήματος ένδυσης στο Κολωνάκι, ο οποίος φέρει κάκωση στο γόνατο.
Σύμφωνα με νομικές εκτιμήσεις, είναι θέμα χρόνου να κατατεθούν μηνύσεις και αγωγές από πλευράς των τραυματιών.
Στο κάδρο των πιθανών ευθυνών βρίσκονται τόσο ο παρκαδόρος -ο οποίος, όπως έχει προκύψει, εργάζεται για λογαριασμό ιδιωτικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών στάθμευσης που δραστηριοποιείται στο Κολωνάκι- όσο και ο ιδιοκτήτης του SUV, που του παρέδωσε τα κλειδιά του οχήματος.
Ταυτόχρονα, εκπρόσωπος του εστιατορίου Brunello κατέθεσε ήδη στον ανακριτή και προσκόμισε την άδεια για τα τραπεζοκαθίσματα, σύμφωνα με την οποία οι εγκαταστάσεις του καταστήματος βρίσκονταν εντός των προβλεπόμενων ορίων και σε νόμιμο χώρο.
Όπως όλα δείχνουν, το «μετά» του σοκαριστικού τροχαίου δεν θα περιοριστεί σε ασφαλιστικές διαδικασίες. Το ατύχημα στο Brunello εξελίσσεται πλέον σε υπόθεση με ξεκάθαρη ποινική και αστική διάσταση, ενώ ένα «τσουνάμι» μηνύσεων θεωρείται πλέον δεδομένο.
Ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό των αποζημιώσεων
Η ευθύνη για την κάλυψη των αποζημιώσεων προς τα θύματα του ατυχήματος – τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο – φαίνεται να βαραίνει την ασφαλιστική εταιρεία του πολυτελούς SUV μάρκας Mercedes που ενεπλάκη στο συμβάν.
Το ισχύον ασφαλιστικό πλαίσιο, το οποίο έχει ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια και λόγω της ανάπτυξης τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης, προβλέπει ρητά ότι η βασική ασφαλιστική κάλυψη για «ζημιές προς τρίτους» ενεργοποιείται ακόμη και στην περίπτωση που το όχημα κινείται χωρίς οδηγό. Δηλαδή, η απλή κύλιση ή ολίσθηση ενός αυτοκινήτου θεωρείται κυκλοφορία, και άρα ενεργοποιεί το ασφαλιστήριο.
Η κάλυψη αυτή περιλαμβάνει τόσο υλικές ζημιές όσο και σωματικές βλάβες, που έχουν προκληθεί σε τρίτους – στην προκειμένη περίπτωση, στους θαμώνες και τους εργαζομένους του εστιατορίου και των γειτονικών επιχειρήσεων.
Με βάση αυτό το καθεστώς, οι τραυματίες δικαιούνται αποζημίωση χωρίς να είναι αναγκαίο, σε πρώτη φάση, να αποδείξουν ποιος φταίει.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται στη συνέχεια να υπάρξει αναγωγική απαίτηση της ασφαλιστικής κατά των προσώπων που ενδέχεται να θεωρηθούν υπαίτια για το ατύχημα.
Εφόσον αποδειχθεί, για παράδειγμα, ότι ο παρκαδόρος δεν φρόντισε να ασφαλίσει σωστά το όχημα, είτε επειδή δεν τράβηξε χειρόφρενο, είτε επειδή δεν έβαλε τον λεβιέ ταχυτήτων στη θέση πάρκινγκ , τότε μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με αστικές αξιώσεις.
Το ίδιο ισχύει και για τον ιδιοκτήτη του SUV, σε περίπτωση που κριθεί ότι παρέδωσε το όχημα με μη ασφαλή τρόπο ή σε ακατάλληλο πρόσωπο.
Επίσης, στο μικροσκόπιο ενδέχεται να τεθεί και η εταιρεία παρκαδόρων, στην οποία απασχολείται ο 35χρονος, εφόσον προκύψει ότι δεν του είχε παρασχεθεί η αναγκαία εκπαίδευση ή ότι δεν είχαν προβλεφθεί τα απαραίτητα μέτρα ελέγχου και ευθύνης.
Το τοπίο των αποζημιώσεων, συνεπώς, μπορεί να αποδειχθεί σύνθετο και να εμπλέξει πέρα από την ασφαλιστική και τρίτα πρόσωπα, μέσω σειράς αγωγών και νομικών ενεργειών που αναμένεται να δρομολογηθούν το επόμενο διάστημα.
Το ισχύον ασφαλιστικό πλαίσιο, το οποίο έχει ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια και λόγω της ανάπτυξης τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης, προβλέπει ρητά ότι η βασική ασφαλιστική κάλυψη για «ζημιές προς τρίτους» ενεργοποιείται ακόμη και στην περίπτωση που το όχημα κινείται χωρίς οδηγό. Δηλαδή, η απλή κύλιση ή ολίσθηση ενός αυτοκινήτου θεωρείται κυκλοφορία, και άρα ενεργοποιεί το ασφαλιστήριο.
Η κάλυψη αυτή περιλαμβάνει τόσο υλικές ζημιές όσο και σωματικές βλάβες, που έχουν προκληθεί σε τρίτους – στην προκειμένη περίπτωση, στους θαμώνες και τους εργαζομένους του εστιατορίου και των γειτονικών επιχειρήσεων.
Με βάση αυτό το καθεστώς, οι τραυματίες δικαιούνται αποζημίωση χωρίς να είναι αναγκαίο, σε πρώτη φάση, να αποδείξουν ποιος φταίει.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται στη συνέχεια να υπάρξει αναγωγική απαίτηση της ασφαλιστικής κατά των προσώπων που ενδέχεται να θεωρηθούν υπαίτια για το ατύχημα.
Εφόσον αποδειχθεί, για παράδειγμα, ότι ο παρκαδόρος δεν φρόντισε να ασφαλίσει σωστά το όχημα, είτε επειδή δεν τράβηξε χειρόφρενο, είτε επειδή δεν έβαλε τον λεβιέ ταχυτήτων στη θέση πάρκινγκ , τότε μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με αστικές αξιώσεις.
Το ίδιο ισχύει και για τον ιδιοκτήτη του SUV, σε περίπτωση που κριθεί ότι παρέδωσε το όχημα με μη ασφαλή τρόπο ή σε ακατάλληλο πρόσωπο.
Επίσης, στο μικροσκόπιο ενδέχεται να τεθεί και η εταιρεία παρκαδόρων, στην οποία απασχολείται ο 35χρονος, εφόσον προκύψει ότι δεν του είχε παρασχεθεί η αναγκαία εκπαίδευση ή ότι δεν είχαν προβλεφθεί τα απαραίτητα μέτρα ελέγχου και ευθύνης.
Το τοπίο των αποζημιώσεων, συνεπώς, μπορεί να αποδειχθεί σύνθετο και να εμπλέξει πέρα από την ασφαλιστική και τρίτα πρόσωπα, μέσω σειράς αγωγών και νομικών ενεργειών που αναμένεται να δρομολογηθούν το επόμενο διάστημα.