Πανευρωπαϊκό ρεκόρ σημείωσε το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα το 2020, καθώς καταγράφηκε η υψηλότερη αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων σε σύγκριση με το 2019 σε όλη την Ευρώπη.

Ετσι, ενώ ο τζίρος συνολικά στην Ευρώπη (σε 37 χώρες και όχι μόνο στην Ευρωπαϊκή Ενωση) αυξήθηκε το 2020 σε σύγκριση με το 2019 κατά 10%, στην Ελλάδα –σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για το ηλεκτρονικό εμπόριο που διενήργησαν η Ecommerce Europe και η Eurocommerce– ενισχύθηκε κατά 77%, με τους καταναλωτές να στρέφονται μαζικά στα ηλεκτρονικά καταστήματα όταν ξεκίνησε το lockdown την περυσινή άνοιξη. 
Η Ecommerce Europe είναι η ομοσπονδία των ευρωπαϊκών συνδέσμων ηλεκτρονικού εμπορίου (σ.σ. μέλος της είναι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου), ενώ η Eurocommerce είναι η συνομοσπονδία των Ευρωπαίων λιανεμπόρων και χονδρεμπόρων.

Η σχετικά μικρή αύξηση του τζίρου στην Ευρώπη –μικρότερη μάλιστα σε σύγκριση με αυτή που καταγράφηκε το 2019 και ήταν 14%– οφείλεται στο γεγονός ότι λόγω ακριβώς της πανδημίας κατέγραψαν ελεύθερη πτώση οι διαδικτυακές αγορές στον τουριστικό κλάδο και συγκεκριμένα οι αγορές εισιτηρίων και οι κρατήσεις καταλυμάτων. Συνολικά ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη υπολογίζεται σε 757 δισ. το 2020, από 690 δισ. το 2019.

Η αλματώδης αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων στην Ελλάδα δεν οφείλεται στο ότι οι χρήστες του Ιντερνετ έκαναν περισσότερες αγορές, αλλά στο ότι αυξήθηκε ταυτόχρονα και ο αριθμός όσων πλέον ψωνίζουν από ηλεκτρονικά καταστήματα. Κατ’ αρχάς το ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου αυξήθηκε το 2020 σε 79%, από 76% το 2019, ενώ το ποσοστό όσων κάνουν και ηλεκτρονικές αγορές ενισχύθηκε κατά 19,67% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, φτάνοντας το 59% από 51% το 2019. Το 2021 εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί έστω και με βραδύτερο ρυθμό η χρήση του Διαδικτύου και η αύξηση των αγοραστών από ηλεκτρονικά καταστήματα. Σύμφωνα με την έκθεση της Ecommerce Europe και της Εurocommerce, το ποσοστό των χρηστών Ιντερνετ στην Ελλάδα αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος στο 82% του πληθυσμού, ενώ το ποσοστό όσων κάνουν αγορές από το Διαδίκτυο αναμένεται να φτάσει το 63%.

Στο ερώτημα πόσες φορές ψώνισαν από ηλεκτρονικά καταστήματα τους τρεις τελευταίους μήνες (2020), οι Ελληνες αγοραστές απάντησαν σε ποσοστό 19% ότι έκαναν αγορές 1-2 φορές, 15% 3-5 φορές και άλλο ένα 15% πάνω από 6 φορές.

Οι ηγέτες στον κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου παραμένουν το Ηνωμένο Βασίλειο (236 δισεκατομμύρια ευρώ), η Γαλλία (112 δισ.), η Γερμανία (93,6 δισ. ευρώ) και η Ισπανία (68,4 δισ.). Το στοιχείο για τον τζίρο στην Ελλάδα δεν έχει δημοσιοποιηθεί, με τις εκτιμήσεις πάντως άλλων φορέων να κάνουν λόγο για 11,5 δισ. Σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης, μετά την Ελλάδα όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο «έτρεξε» με 77%, ακολουθεί η Μολδαβία με αύξηση τζίρου 49%, η Ρωσία με 41%, η Ελβετία και η Βόρεια Μακεδονία με 37% και η Σουηδία με 36%.

Μετά και την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να επιδοτήσει ΜμΕ για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών καταστημάτων, εκτιμάται ότι συνολικά ο αριθμός των e-shops στην Ελλάδα θα αυξηθεί κατά περίπου 30%.  
 
Top