Ο κόσμος «διψά» για κινεζικά προϊόντα, ωστόσο οι κινεζικές εταιρείες που θέλουν να εξάγουν, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην αποστολή τους.
Τα φθηνά εργατικά χέρια και η τεράστια παραγωγή κάποτε αποτέλεσαν τον λόγο της ραγδαίας ανάπτυξης της Κίνας, αλλά τώρα φαίνεται πως αποτελούν μειονέκτημα αφού η πανδημία προκαλεί προβλήματα στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.

«Δεν έχουμε καταφέρει να αποστείλουμε μεγάλο αριθμό προϊόντων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Fang Xueyu, στέλεχος της Hisense.

Σύμφωνα με το πρακτορείο CNBC, το κόστος των κοντέινερς πενταπλασιάστηκε από τα 3.000 δολάρια στα 15.000 δολάρια, ενώ η αποστολή τους καθυστερεί πάνω από μία εβδομάδα.

Το «μπλόκο» της Διώρυγας του Σουέζ λόγω του πλοίου της Evergreen, τα κρούσματα κορωνοϊού στο λιμάνι της Guangzhou και το νέο κύμα της μετάλλαξης Δέλτα, έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στα logistics.

«Δεν θα το αποκαλούσα χάος, αλλά σοβαρές διαταραχές στο σύστημα των logistics», ανέφερε ο Alexander Klose, στέλεχος της κινεζικής start-up Aiways σε συνέντευξή του στο CNBC. «Εχουμε αναγκαστεί να αλλάξουμε ή να καθυστερήσουμε τις αποστολές προϊόντων μας αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμα κοντέινερ. Προφανώς μας έχει επηρεάσει», προσέθεσε.

H Aiways, η οποία κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα και τα εξάγει στην ευρωπαϊκή αγορά αντιμετωπίζει καθυστερήσεις «δύο ή τριών μηνών», σύμφωνα με τον Klose.

Made in China

H ζήτηση των προϊόντων «made in China» παραμένει -παρ’ όλα αυτά- αυξημένη. Σύμφωνα με επίσημα δεδομένα, οι εξαγωγές στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 35,9% το πρώτο εξάμηνο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 στα $233 δισ., ενώ οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ επέδειξαν αύξηση της τάξης του 42,6% στα $252,86 δισ.

Η Hisense συνεχίζει τις προσπάθειές της για επέκταση στην παγκόσμια αγορά, με έσοδα $7,93 δισ στις διεθνείς αγορές το 2020. Η εταιρεία σκοπεύει να έχει τριπλασιάσει τις πωλήσεις της στο εξωτερικό μέχρι το 2025.

Παρ’ όλα αυτά, οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία αποτελούν δυσεπίλυτο πρόβλημα.


Από τις 3.400 κινεζικές εταιρείες που εξάγουν προϊόντα στο εξωτερικό, μόλις 200 ξεπερνούν τις πωλήσεις αξίας $1 δισ., σύμφωνα με τον James Root, στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας Bain.

«Οι πρωτοπόροι όπως Lenovo, Haier, Huawei, για μένα αποτελούν εξαίρεση στον κανόνα» ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως «οι εταιρείες αυτές επικεντρώνονται στις διεθνείς πωλήσεις και οδηγούν την επέκταση της κινεζικής αγοράς».

Αmazon και φορολογία

Αλλες κινεζικές εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω ψευδών reviews προϊόντων τους από ψεύτικους χρήστες (bots) στην ιστοσελίδα της Amazon. «Αρκετές εταιρείες έχουν παραβεί τους κανόνες της Amazon, προκαλώντας την αντίδραση της εταιρείας και περιορισμούς στην πώληση των αγαθών τους», ανέφερε ο Li Xinggan, υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας. «Καλούμε τις εταιρείες προς συμμόρφωση με τους κανόνες των εν λόγω εταιρειών και χωρών», τόνισε ο ίδιος.

Τα κινέζικα προϊόντα πρόκειται να αντιμετωπίσουν και μία νέα «απειλή»: την επιπλέον φορολόγηση και την επιβολή δασμών στις εξαγωγές των προϊόντων τους στην Ευρώπη βάσει των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Σύμφωνα με την επίσημη εφημερίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας: «Οι κινεζικές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν αύξηση των οικονομικών και νομοθετικών εμποδίων στις αγορές του εξωτερικού».

Τα air cargo της Alibaba

Για τη γνωστή και μη εξαιρετέα Alibaba, κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας, η στρατηγική συμπεριλαμβάνει επενδύσεις στον τομέα logistics της, Cainiao.

«Μέσω της Cainiao έχουμε επιτύχει σταθερές εξαγωγές στις ευρωπαϊκές χώρες», ανέφερε το στέλεχος της ΑliExpress, William Wang, υπογραμμίζοντας πως οι πελάτες της εταιρείας εξάγουν τα προϊόντα τους χωρίς καθυστερήσεις ή επιπλέον κόστος. Παρ’ όλα αυτά, η αποστολή μέσω αεροπορικών κοστίζει πολύ περισσότερο από την αντίστοιχη μέσω της ναυτιλίας, κάτι που την κάνει «απαγορευτική» για τη μαζική εξαγωγή μεγαλύτερων σε βάρος και όγκο αγαθών, όπως ηλεκτρικές συσκευές και αυτοκίνητα.
Αποθήκες και επενδύσεις

Ωστόσο, τα προβλήματα στα logistics οδηγούν σε νέες επενδύσεις. Πολλές εκ των κινεζικών εταιρειών είτε ενοικιάζουν είτε αγοράζουν αποθήκες στην Ευρώπη έτσι ώστε να μπορούν να αποθηκεύουν και να αποστέλλουν τα προϊόντα τους άμεσα και εύκολα.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας, κινεζικές εταιρείες έχουν προχωρήσει στην κατασκευή 100 νέων αποθηκευτικών χώρων σε διεθνείς προορισμούς.

Επιπροσθέτως, η ΑliExpress θα διπλασιάσει τον αριθμό των εργαζομένων της στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία το 2022, ενώ η Hisense μελετά εξαγορές και κατασκευή εργοστασίων σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. 
 
Top