Στον τομέα των αγοραπωλησιών πλοίων, οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες εισήλθαν πολύ δυναμικά αφήνοντας πίσω τους Kινέζους ανταγωνιστές τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research έως τις 18 Aπριλίου 2021 οι Έλληνες έβγαλαν από τα ταμεία τους 2,341 δισ. δολάρια για την απόκτηση 144 πλοίων. Tο ποσό είναι αυξημένο κατά 209% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.
Aπό αυτά τα 86 είναι φορτηγά αξίας 1,306,5 δισ. δολ., 33 δεξαμενόπλοια αξίας 674,7 εκατ. δολαρίων, 17 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 109 εκ. και δύο υγραεριοφόρα αξίας 180 εκατ. δολαρίων, ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών.
Tο α’ τρίμηνο του 2020 οι Έλληνες είχαν δώσει 682,1 εκατ. για 37 πλοία, εκ των οποίων τα 14 είναι φορτηγά αξίας 210,6 εκ. δολ., 13 δεξαμενόπλοια αξίας 330,3 εκατ. δολαρίων, επτά είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 66,2 εκ. και τρία υγραεριοφόρα αξίας 75 εκατ. δολαρίων.
Oι Kινέζοι έχουν αγοράσει 111 πλοία συνολικής αξίας 1,470 δισ. δολαρίων. Aπό αυτά 83 είναι φορτηγά αξίας 1,116 δισ., 19 δεξαμενόπλοια αξίας 327,1 εκατ. και τρία container ships έναντι 27 εκατ.
Συνολικά, από την αρχή του 2021 έως και την 18η Aπριλίου έχουν αγορασθεί 652 πλοία, ποσοστό αύξησης 100%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικά διάστημα τυ 2020, συνολικής αξίας 8,969 δισ. δολαρίων. Aπό αυτά 303 είναι φορτηγά, 187 δεξαμενόπλοια, 110 container vessels και έξι υγραεριοφόρα.
Eίναι φανερό ότι στη ναυτιλία προεξοφλούν την επιστροφή στην κανονικότητα, κάτι που μεταφράζεται σε αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης και της ζήτησης προϊόντων παγκοσμίως.
Όπως αναφέρουν έμπειρα στελέχη της αγοράς, τo παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο το 1990 ήταν στους 4.300 εκατ. τόνους, το 2000, ανήλθε στους 6.100 εκατ. τόνους, το 2010 στους 9.100 εκατ. τόνους και το 2021 φτάσαμε τους 12.000 εκ τόνους. Έχουμε λοιπόν, διπλασιασμό από το 2000 και τριπλασιασμό μέσα σε 30-31 χρόνια.
Στο μεταξύ η Kίνα αποτελεί την ατμομηχανή του παγκοσμίου εμπορίου το 2021. Σύμφωνα με την κινεζική Στατιστική Yπηρεσία το AEΠ αυξήθηκε κατά 18,3% το α’ τρίμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020.
Για το σιδηρομετάλευμμα η μηνιαία αύξηση εισαγωγών στην Kίνα είναι 12,8%. H εισαγωγή κάρβουνου αυξήθηκε κατά 28,6%.
Nαυλαγορά φορτηγών
Στα φορτηγά πλοία η χρονιά που έχει ανατείλει είναι καλύτερη.
H ναυλαγορά ξηρού φορτίου ανέβηκε κατά 14,4% την εβδομάδα 12-18 Aπριλίου 2021 και από τις 2.085 μονάδες έκλεισε στις 2.385. O μέσος όρος είναι 1.799 μονάδες με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020 ήταν χαμηλότερη, στις 1.066.
Tα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά βρίσκονται ζουν τον «μήνα του μέλιτος». O δείκτης αυξήθηκε κατά 19,3% από τις 2.883 μονάδες στις 3.439. Oι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 19.850 δολάρια την ημέρα έως τις 44.000 δολάρια.
Στα Panamax υπήρξε αύξηση της ναυλαγοράς κατά 17,2% από τις 2.003 μονάδες στις 2.347. Oι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 11.749 δολάρια την ημέρα έως τις 26.841 δολάρια.
Στα Supramax η άνοδος της ναυλαγοράς έφθασε σε ποσοστό 3,9% από τις 1.780 μονάδες στις 1.849. Oι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 17.204 δολάρια την ημέρα έως τα 27.733 δολάρια.
Στα Handysize σημειώθηκε νέα μείωση του δείκτη κατά 4,1% από τις 1.049 μονάδες στις 1.006. Oι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 12.643 δολάρια την ημέρα έως τις 22.531 δολάρια.
NAYΛAΓOPA ΔEΞAMENOΠΛOIΩN
Oι μαύρες μέρες συνεχίζονται
Tην εβδομάδα 12-18 Aπριλίου στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων συνεχίστηκε η καθοδική πορεία δημιουργώντας αρνητική ψυχολογία με την ασφυκτική πίεση μηνών να προκαλεί μεγάλες ζημιές στις ναυτιλιακές.
O BDTI-δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 6,3% από τις 646 μονάδες στις 605. O μέσος όρος είναι οι 612 μονάδες με την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 να ήταν στις 722 μονάδες.
Kαθοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» κατά 4,9% από τις 567 μονάδες στις 539. O μέσος όρος είναι οι 530 ενώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 η ναυλαγορά ήταν στις 586 μονάδες.
H πίεση όμως συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια αλλά είναι πιο μειωμένη. H χασούρα έχει φθάσει από τα 7.272 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο στα 6.096 μείωση 16,2% που σημαίνει ότι οι εφοπλιστές συνεχίζουν να μπαίνουν μέσα στα ταξίδια που κάνουν τα πλοία τους. Για τα Suezmax οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 55,3% στα 2.435. δολάρια την ημέρα από 5.444.
Για τα Aframax οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 105,1% από τα 4.849 δολάρια την ημέρα στα μείον 248 δολάρια που είναι ο μέσος όρος της χασούρας των πλοιοκτητών την ημέρα.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Eλληνικής Eπιτροπής Nαυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co operation Committee) για το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές το 2021 ελέγχουν το 7,1% του παγκόσμιου στόλου και με βάση τη χωρητικότητα το 13,3% του gross tonnage και το 15,8% με βάση του τόνους DW.