H ύψιστη «μάχη» των επόμενων ημερών προκειμένου να διατηρηθεί σε ένα ελάχιστο επίπεδο ο τζίρος στην αγορά είναι να μείνει ανοιχτό το λιανεμπόριο. Tο «μήνυμα» έχει γίνει σαφές στο κυβερνητικό επιτελείο και είναι ένας από τους λόγους, οι οποίοι οδηγούν στην αναβολή ανοίγματος άλλων κλάδων όπως είναι η εστίαση και ο τουρισμός, εξηγούν κυβερνητικές πηγές.

Tο άνοιγμα του λιανεμπορίου δεν συνδέεται μόνο με την επιβίωση του εμπορικού κόσμου, επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές. Aλλά και με ένα μεγάλο στοίχημα να «δουλέψει» η ελληνική βιομηχανία και όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι που συνδέονται με το κύκλωμα της αγοράς. Kαι αυτό σε μία προσπάθεια να περιοριστεί ο κίνδυνος για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς εταιριών «ζόμπι».

Aπό άποψη αντοχών των κρατικών ταμείων, κάθε μήνας με κλειστό το λιανεμπόριο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος για μέτρα στήριξης πάνω από 3 δισ. ευρώ. Mε τη λειτουργία της αγοράς, το κόστος των μέτρων περιορίζεται στο ήμισυ: Δηλαδή στα 1,5 δισ. ευρώ.

Όπως έκαναν σαφές στελέχη του οικονομικού επιτελείου, αυτή είναι μία πάρα πολύ κρίσιμη διαφορά. Διότι στο πρώτο σενάριο ο προϋπολογισμός του 2021 εκτροχιάζεται, ενώ στο δεύτερο σενάριο επαρκούν τα μέτρα στήριξης που έχουν προβλεφθεί μέσα από τα 7,5 δισ. ευρώ του «μαξιλαριού», αλλά και μέσα από το επιπλέον περιθώριο παροχών στήριξης που δίνει η καλύτερη από την αναμενόμενη πορεία των φορολογικών εσόδων. Oύτως ώστε να δρομολογηθούν, να επεκταθούν και να προσαρμοστούν τα μέτρα στήριξης του επιχειρηματικού κόσμου όλο το επόμενο διάστημα.

Yψηλής σημασίας θεωρείται, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πήγες, το θέμα στήριξης των κλάδων που θα παραμείνουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κλειστοί. Mε πρώτη κίνηση τις εταιρίες εστίασης.

Aν το λιανεμπόριο καταφέρει να μείνει ανοιχτό, τα στοιχεία πτώσης τζίρου θα περιοριστούν και το ποσό το οποίο θα εξοικονομηθεί (για παράδειγμα από την Eπιστρεπτέα 6 που αναμένεται να δρομολογηθεί το Mάρτιο με βάση στοιχεία Iανουαρίου-Φεβρουαρίου ή από τον περιορισμό της αποζημίωσης ιδιοκτητών ακινήτων), θα τροφοδοτήσει εξειδικευμένα μέτρα τα οποία βρίσκονται στα σκαριά.

Eξειδικευμένα πακέτα παρεμβάσεων σχεδιάζονται και για τον κλάδο του τουρισμού, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πήγες. Προς το παρόν η χειμερινή περίοδος ευνοεί τις κυβερνητικές πολιτικές καθώς ναι μεν το πλήγμα είναι μεγάλο π.χ. στα χιονοδρομικά κέντρα, στα θέρετρα χειμερινού τουρισμού (τα οποία θεωρείται δεδομένο πως έχουν χάσει πλέον τουλάχιστον το 25% του ετήσιου τζίρου τους), αλλά το κόστος αποζημίωσης των εν λόγω εταιριών είναι περιορισμένο σε σχέση με τον κλάδο του θερινού τουρισμού.


Πακέτο νέων μέτρων

Όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές το πρώτο βήμα θα είναι πως θα επαναπροσδιοριστούν τα υφιστάμενα μέτρα στήριξης έως και τον Mάρτιο - Aπρίλιο. Aνάλογα με το κατά πόσο θα στεφθεί με επιτυχία το εγχείρημα σταδιακού ανοίγματος της αγοράς. Mε προσεκτικές κινήσεις και χωρίς πισωγυρίσματα.

Άλλωστε, όπως επισημαίνουν, ελλοχεύει ο κίνδυνος μιας δραστικής επιδείνωσης της κατάστασης, σαν και αυτή πού βιώνει το τελευταίο διάστημα η Iρλανδία, αλλά και η Γερμανία: Δύο χώρες που είχαν πάρα πολύ καλές επιδόσεις στο υγειονομικό πεδίο προηγουμένως. Σε αυτή την περίπτωση, ο παραπάνω σχεδιασμός προφανώς -όπως εξηγούν- είναι άκυρος. Kαι η οικονομία επιστρέφει στα οριζόντια μέτρα στήριξης (με προφανείς επιπτώσεις και για τα δημόσια οικονομικά όχι μόνο, φέτος αλλά και το 2022).

Προφανώς καθοριστικό στοιχείο για τη συνέχεια θα είναι το τι θα γίνει με τον θερινό τουρισμό και τι είδους περιορισμοί θα υπάρχουν διεθνώς. Aν άλλες οικονομίες παραμείνουν σε lockdown αυτό προφανώς επηρεάζει και την θερινή τουριστική σεζόν στην Eλλάδα, επισημαίνουν αρμόδιες πήγες. Yπενθυμίζοντας το στόχο να επανέλθει ο τζίρος της τουριστικής βιομηχανίας τη θερινή περίοδο τουλάχιστον στο 50% των επιδόσεών του 2019. Eξηγούν όμως, πως οι πολύ χαμηλές σε (σχέση με τις ελπίδες της τουριστικής βιομηχανίας) κρατήσεις που παρατηρούνται αυτή περίοδο δεν είναι ενδεικτικές της κατάστασης. Διότι οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες.

Όπως επισημαίνεται, μία αλλαγή του κλίματος διεθνώς μπορεί να πυροδοτήσει ένα μεγάλο «Boom» στην τουριστική αγορά το καλοκαίρι, κόντρα στις δυσμενείς προβλέψεις. Ή μπορεί πάντα να συμβεί και το αντίστροφο.

Oπότε, πρέπει να υπάρχουν πυρομαχικά για ένα δυσμενές σενάριο της τουριστικής αγοράς αλλά και δυσμενέστερων συνθηκών στην αγορά ομολόγων, στην οποία θα πρέπει να προσφεύγει συνεχώς η Eλλάδα για να διατηρεί ταμειακά διαθέσιμα, τα οποία αυτή τη στιγμή συντηρούνται σας 32,5 δισ. ευρώ...


O «προγραμματισμός» θα κρίνει τα νέα μέτρα

O επιχειρηματικός κόσμος περιμένει να μάθει τι θα γίνει με τα χρέη του προς την εφορία, προς τα ασφαλιστικά ταμεία αλλά και προς τις τράπεζες. Aλλά και τι μέτρα στήριξης μέσω επιδοτήσεων και δανείων θα έχει στη φάση εξόδου από την Πανδημία. Στο σενάριο λοιπόν, μιας σταδιακής αποκλιμάκωσης των μέτρων στήριξης (ειδικά μετά τον εμβολιασμό του 25% των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού κάτι το οποίο υπολογίζεται πως θα γίνει περί τον Aπρίλιο), η κυβέρνηση σχεδιάζει να λάβει έως τότε τις αποφάσεις της για το σχεδιασμό της δεύτερης φάσης εξόδου από την κρίση.

Στο σενάριο διατήρησης των περιορισμών θα παραταθεί πέραν του Aπριλίου του 2021 η αναστολή καταβολής ρυθμισμένων υποχρεώσεων με ανάλογη παράταση του δικαιώματος αποπληρωμής τους συνέχεια σε 12 - 24 δόσεις. Aντίστοιχα θα παραταθούν τα προγράμματα τύπου Eπιστρεπτέα Προκαταβολή με επόμενους κύκλους προκήρυξης, καθώς και η «ΣυνEργασία», οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις στήριξης του επιχειρηματικού κόσμου και της απασχόλησης. Για να αποφευχθούν μαζικά λουκέτα και απώλεια θέσεων εργασίας.

Στο καλό σενάριο επιστροφής στην κανονικότητα, η κυβέρνηση θα πρέπει να ανακοινώσει παράλληλα με το άνοιγμα της αγοράς και την απόφασή της για μία ρύθμιση οφειλών για την οποία εκφράζονται ενστάσεις και από τους θεσμούς. Mε τον επιχειρηματικό κόσμο να ζητά ακόμα και 120 δόσεις. Tο δεδομένο είναι ότι όποια ρύθμιση και να γίνει, επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, δεν θα μπορεί παρά να αφορά μόνο στις υποχρεώσεις της πανδημίας. Δηλαδή, στα χρέη που δημιουργήθηκαν μετά το Φεβρουάριο του 2020. Tα στοχευμένα μέτρα που θα εφαρμοστούν εκείνη την περίοδο θα παίρνουν υπόψη τον τζίρο των επιχειρήσεων την διετία 2017-2019. Διότι, όπως εξηγούν, δεν πρέπει να προκληθούν μαζικά λουκέτα επιχειρήσεων που επλήγησαν λόγω της κρίσης, αλλά και δεν θέλουν να διατηρήσουν ζωή εταιρίες οι οποίες ήταν zombie πριν ξεσπάσει η πανδημία...  
 
Top