Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει μεγάλες καμπάνες για τις παραβάσεις οι οποίες ταυτόχρονα είναι και καθημερινές αλλά και ενοχλητικές ή επικίνδυνες συνήθειες, όπως η χρήση κινητού, η έλλειψη κράνους και ζώνης ασφαλείας, η στάθμευση σε ράμπες ή η παρεμπόδιση της διάβασης των ατόμων με αναπηρία και η χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης στους αυτοκινητοδρόμους.
Σε περίπτωση υποτροπής τότε προβλέπεται αφαίρεση και επανεξέταση της άδειας οδήγησης.
Ο νέος νόμος ταξινομεί τις παραβάσεις του ΚΟΚ σε τρεις κατηγορίες: Στιης χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας. Θα προστεθούν και δύο ακόμη κατηγορίες, Αυτές της πολύ υψηλής συχνότητας και τις αντικοινωνικής συμπεριφοράς.
Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Για όλες αυτές τις παραβάσεις προβλέπονται μηδενικά πρόστιμα, θα υπάρχουν όμως αλλά διοικητικά μέτρα, όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.
"Δεν έχουμε ΚΟΚ που είναι μέσο είσπραξης, αλλά έχουμε έναν παιδευτικό κώδικα. Πρέπει αυτό να το περάσουμε στους οδηγούς και αυτή την προσπάθεια επιχειρούμε να την ετύχουμε με πολύ σημαντικές αλλαγές" δήλωσε χθες (Τρίτη) ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός σημείωσε πως υπάρχει ένας κώδικας με χιλιάδες παραβάσεις, όπου κάθε μία έχει το δικό της πρόστιμο. Δεν είναι κατανοητό ποια παράβαση είναι επικίνδυνη και ποια κοστίζει περισσότερο στην κοινωνική συμπεριφορά. Για το λόγο αυτό θα αφιερωθούν διδακτικές ώρες σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου για θέματα οδικής συμπεριφοράς.
"Θέλουμε να χτυπήσουμε την αρχή έχω λεφτά, παρανομώ και πληρώνω" δήλωσε ο κ. Σπίρτζης. "Οι ίδιοι κανόνες προβλέπονται στην Ελβετία, στην Φινλανδία σε χώρες που εφαρμόζουν τις αρχές της πραγματικής ίσης μεταχείρισης των πολιτών" ανέφερε.
Να σημειωθεί ότι από την επιβολή δοικητικών προστίμων εξαιρούνται μία σειρά από σοβαρές παραβάσεις όπως η κατανάλωση αλκοόλ, ηπαραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων και άλλες.
Στα 150 χιλ. το όριο ταχύτητας
Ο νέος νόμος δίνει την δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας από τα 130 χιλιόμετρα στα 150 χιλιόμετρα μετά από μελέτη και έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Απαγορεύσεις υπάρχουν για τις τετράτροχες μοτοσυκλέτες (γουρούνες) για τις οποίες δε νεπιτρέπεται η χρήση τους στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Τι αλλάζει για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα
Θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων με συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, ημερομηνία ταξινόμησης, βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.α. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή πως έχει λάβει υπόψη τα προαναφερθέντα στοιχεία.
Σύμφωνα με τον υπουργό υπάρχουν πολίτες που έχουν αγοράσει πολύ ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στη συνέχεια διαπιστώνεται πως δεν αντιστοιχούν τα χαρακτηριστικά τους, σε αυτά για τα οποία πλήρωσαν.
Στο νέο νόμο που περιλαμβάνεται μαζί με τα ταξί στο νομοσχέδιο για τις Μεταφορές, ο εισαγωγέας θα αποζημιώνει πλήρως τον αγοραστή αν διαπιστωθεί πως η άδεια κυκλοφορίας δεν αντιστοιχεί στα πραγματικά στοιχεία του αυτοκινήτου.
Δημιουργία Ψηφιακού Μητρώου
Όπως γίνεται γνωστό, θα δημιουργηθεί το ψηφιακό μητρώο οδικών μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών. Εκεί θα καταγράφονται ψηφιακά ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κλπ.
Σήμερα για να γίνουν οι έλεγχοι απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.
ΚΤΕΟ
Στις νέες ρυθμίσεις θα περιληφθούν και διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ.
"Υπάρχουν διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ που έχουν συγκεκριμένη ελάχιστη αμοιβή σε αντίθεση με τα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να βρεθούν εκτός ανταγωνισμού. Οι προβλέψεις έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με συγκεκριμένη στοχοθεσία και κατεύθυνση". Πλέον με απόφαση της Περιφέρειας που ανήκουν, τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές σύμφωνα με τον ανταγωνισμό στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Επίσης θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας.
Επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ όπως πρώην γενικοί διευθυντές ή συγγενικά τους πρόσωπα.
Η κυκλοφορία ποδηλάτου
Αλλαγές έρχονται και στην κυκλοφορία των ποδηλάτων με ρυθμίσεις για την οδική συμπεριφορά των οδηγών τους, για τη φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες και άλλα.
Επίσης, γίνονται πιο αυστηρά τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Στο εξής μπαίνουν όρια ηλικίας που θα είναι τα 55 χρόνια για οδηγούς λεωφορείων, όριο το οποίο μπορεί να παραταθεί μέχρι τα 65, εφόσον κατά πενταετία υπάρχουν εξετάσεις για οδική συμπεριφορά και υγεία.
Οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς και δεν θα έχουμε μόνο τις ιατρικές βεβαιώσεις όπως σήμερα.
Τηλεφωνικό κέντρο στο υπουργείο
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών για παραβάσεις του Κανονισμού Λειτουργίας των Ε.Δ.Χ. Αυτοκινήτων. Με απόφαση του υπουργού καθορίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την ανάπτυξη, τη λειτουργία και τη συντήρηση του κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος, του τηλεφωνικού κέντρου και της υπηρεσίας σύντομων γραπτών μηνυμάτων (sms).
Πινακίδες
Κάθε πινακίδα οχήματος που αφαιρείται καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Σε ότι αφορά τα οχήματα που είναι σε ακινησία μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας. Σε περίπτωση αφαίρεσης των
κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης. Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες χορηγούν βεβαίωση καταστροφής πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.
Άδεια δόμησης στην ΕΡΓΟΣΕ
Όλες οι άδειες δόμησης που απαιτούνται για την κατασκευή τεχνικών έργων, κτηρίων και εγκαταστάσεων σιδηροδρομικού ενδιαφέροντος, εκδίδονται από την Διεύθυνση Έργων της ΕΡΓΟΣΕ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών.
Φωτό: Ευρωκίνηση