ΕΛΤΑ
Με κατάρρευση κινδυνεύουν τα ΕΛΤΑ αν δεν υπάρξει διορθωτική τροπολογία για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας.

Ο Οργανισμός έχει ήδη «μαύρη τρύπα» πάνω από 100 εκατ. ευρώ από την πρόσφατη τροπολογία του Ν. Παππά που ψηφίστηκε στη Βουλή και προβλέπει αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας έναντι 15 εκατ. ευρώ για κάθε έτος από το 2013 έως και το 2015 (αντί για 50 εκατ. ευρώ το χρόνο σύμφωνα με την αποτίμηση που είχε γίνει το 2012 από την PwC).

Αν και τα ΕΛΤΑ μπήκαν στην αγορά ενέργειας ωστόσο η οικονομική στους κατάσταση δεν είναι καθόλου ελκυστική με τους ίδιους τους εργαζόμενους να κάνουν λόγο ακόμα και για «λουκέτο» του Οργανισμού, αν δεν υπάρξει νέα τροπολογία για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα ΕΛΤΑ γεννούν μηνιαίως ζημιά 4 εκατ. ευρώ, ενώ το project για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας που αναμενόταν να «βγάλει» τον Οργανισμό από τις ζημιογόνες χρήσεις μόλις ξεκίνησε να υλοποιείται.

Εργαζόμενοι


Οι εργαζόμενοι βλέπουν τον Οργανισμό να οδηγείται σε γκρεμό, καθώς συνεχίζεται η αρνητική πορεία που διένυε και το 2016 με σημαντικές απώλειες έργου κυρίως στο επιστολικό ταχυδρομείο.

Ωστόσο η μεγάλη «αιμορραγία» στα οικονομικά του Οργανισμού προέρχεται από τη μη καταβολή της κρατικής αποζημίωσης για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας που δεν έχει καταβληθεί από το 2013.

Τα 250 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην κρατική επιδότηση για την πενταετία 2013 ? 2017 θα έδιναν «ανάσα ζωής» στον Οργανισμό, ωστόσο κάτι τέτοιο πλέον δεν είναι εφικτό μια και το ποσό που προβλέφθηκε στην τροπολογία είναι μόλις 45 εκατ. ευρώ για το 2013 το 2014 και το 2015.

Σημειώνεται ότι οι συνολικές απαιτήσεις της εταιρείας από το Δημόσιο φτάνουν στα 195,8 εκατ. στα τέλη του 2016.

Παράλληλα η ένταξη των ΕΛΤΑ στο νέο υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανότατα χρεωκοπίας καθώς το 2016 η εταιρεία επέστρεψε σε ζημιές ύψους 10,2 εκατ. ευρώ από κέρδη 3,2 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων υπέστη σημαντική επιβάρυνση. Ως αποτέλεσμα ανήλθε σε 41,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 12,3% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Με τη διαφαινόμενη περαιτέρω συρρίκνωση των μεγεθών, υπάρχει ο κίνδυνος το ποσοστό να πέσει κάτω του 10%, γεγονός που θα οδηγήσει σε εφαρμογή του Ν. 2190/1920, δηλαδή σε λύση της εταιρείας σε περίπτωση μη λήψης άλλου μέτρου.

Παράλληλα τα ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να χάσουν την καθολική υπηρεσία, καθώς λόγω μειωμένου προσωπικού θα αδυνατούν να προχωρήσουν στην καθημερινή παράδοση της αλληλογραφίας.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η μείωση του προσωπικού στην Αττική που έχει αποφασιστεί από την διοίκηση θα επιφέρει σημαντικά προβλήματα δυσλειτουργίας καθώς θα είναι πλέον αδύνατη η καθημερινή επίδοση της αλληλογραφίας.




Μεγάλο πλήγμα επίσης σύμφωνα με τους ταχυδρομικούς έχει προκαλέσει και η εξαίρεση 40 από τα συνολικά 60 καταστήματα από το διευρυμένο ωράριο, που όπως επισημαίνουν «στοίχισε» μόνο στην Αττική έσοδα 500.000 ευρώ μηνιαίως. Αντιθέτως, η διευρυμένη λειτουργία είχε επιφέρει αύξηση εσόδων κατά 20%, ενώ το 35% των εργασιών γινόταν στο ωράριο πέραν της πρωινής λειτουργίας.



Η σύμβαση

Τα προβλήματα δεν φαίνεται να λύνονται ούτε με τη σύμβαση καθολικής υπηρεσίας που υπέγραψε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς. Η σύμβαση αφορά διάστημα έξι ετών και ρυθμίζει όλες τις λεπτομέρειες, βάσει των οποίων η καθολική υπηρεσία θα παρέχεται από τα ΕΛΤΑ, με σκοπό να απολαμβάνουν οι πολίτες όλης της χώρας τις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Η σύμβαση εκκρεμούσε από τον Απρίλιο του 2015 οπότε και είχε λήξει η προηγούμενη σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με τα ΕΛΤΑ για την παροχή υπηρεσιών σε όλη την ελληνική επικράτεια. Ωστόσο η καθολική υπηρεσία παρεχόταν κανονικά από τα ΕΛΤΑ.

Αυξάνεται ο ανταγωνισμός

Ορατές είναι πλέον οι πιέσεις που δέχονται τα ΕΛΤΑ στην εγχώρια αγορά από το 2013 όταν και άρχισε ο έντονος ανταγωνισμός με τα ΕΛΤΑ να διατηρούν την κυρίαρχη θέση τους ωστόσο έχοντας χάσει σημαντικό μερίδιο στις ταχυμεταφορές ενώ παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά το επιστολικό ταχυδρομείο. Η άνοδος της αγοράς των ταχυμεταφορών έχει αποσπάσει σημαντικό μερίδιο από τα ΕΛΤΑ.

Συνολικά, οι εταιρείες courier το 2015 διακίνησαν το 14,7% των αντικειμένων της ευρύτερης ταχυδρομικής αγοράς, συγκεντρώνοντας το 55% των εσόδων (από 42% το 2011). Το 2015, τα ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ΕΕΤΤ, κατείχαν το 78% της αγοράς σε ό,τι αφορά το πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων και το 42% αναφορικά με το σύνολο των εσόδων της ταχυδρομικής αγοράς. Το μερίδιο εσόδων των ΕΛΤΑ μειώθηκε κατά την τελευταία εξαετία, ενώ χαρακτηριστική είναι η ανοδική πορεία των εσόδων των ταχυμεταφορών ανά έτος.

Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις «Ειδικής Άδειας» παρουσίασαν μικρή άνοδο μετά την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς το 2013. Ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες, είναι εμφανές ότι η «Καθολική Υπηρεσία» υπερτερεί στη διακίνηση φακέλων, κατέχοντας το 93,1% ως προς το πλήθος και το 70,4% ως προς τα έσοδα.

Στην αγορά των δεμάτων/μικροδεμάτων κυριαρχούν οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών, κατέχοντας το 93% ως προς το πλήθος και το 92,5% ως προς τα έσοδα. Υπενθυμίζεται ότι, το 2015, διακινήθηκαν 400 εκατ. αντικείμενα, παρουσιάζοντας, πτώση 17,2%, σε σχέση με το 2014, αποφέροντας έσοδα 542 εκατ. ευρώ, ήτοι πτώση 8,1%, σε σχέση με το προπέρσινο έτος.

«Μαύρη τρύπα» πάνω από 100 εκατ. δημιουργεί στα Ελληνικά Ταχυδρομεία η τροπολογία Παππά για την καθολική υπηρεσία με αποτέλεσμα η κατάρρευση να είναι προ των πυλών για την πάλαι ποτέ κραταιά δημόσια επιχείρηση. Εάν δεν υπάρξει άμεσα νέα τροπολογία, τότε, όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, είναι υπαρκτός ακόμη και ο κίνδυνος του «λουκέτου»!

[imerisia]
 
Top