Του Λουκά Παπαλάμπρου
Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις υπόλοιπες ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες, το Yπουργείο Μεταφορών αποφάσισε να προχωρήσει σε σημαντική μείωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την παραβατικότητα.
Αντί τα πρόστιμα να γίνουν πιο τσουχτερά για όσους παραβιάζουν τον Κ.Ο.Κ., οι αρμόδιοι φορείς στη χώρα μας σκέφτονται να τα μειώσουν κατά 50% και μάλιστα άμεσα, όπως ανέφερε σε συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών, ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Νίκος Τόσκας. Από τις αλλαγές θα εξαιρεθούν τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε όσους παραβιάζουν τον κόκκινο σηματοδότη και σε όσους ξεπερνούν το όριο κατανάλωσης αλκοόλ.
Μάλιστα, είναι θέμα ημερών να υπογραφεί η κοινή υπουργική απόφαση για την εφαρμογή των νέων προστίμων. Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, η μείωση αποφασίστηκε λόγω της οικονομικής κρίσης και της αδυναμίας πληρωμής των οδηγών (σ.σ. κατανοητό αλλά μέχρι ένα σημείο).
Όπως φαίνεται, ουδείς έδωσε σημασία στην οδική ασφάλεια. Οι αρμόδιοι, αν και όφειλαν να δώσουν προτεραιότητα στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και τις μεθόδους αντιμετώπισης των συνεχόμενων παραβάσεων από τους ανεύθυνους οδηγούς, κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
Η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ δεν είναι οι μόνες που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία. Από τα επίσημα στοιχεία και τις έρευνες, προκύπτει πως η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση κινητού τηλεφώνου, η παραβίαση STOP και η μη χρησιμοποίηση ζώνης ασφαλείας και κράνους είναι εξίσου σημαντικές παραβιάσεις.
Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις που πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή, η παραβίαση του STOP και το αντικανονικό προσπέρασμα από τα 700 ευρώ θα μειωθούν στα 350 ευρώ και αν πληρωθούν στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα στα 175 ευρώ. Επίσης, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους πηγαίνει στα 75 ευρώ στην πιο ευνοϊκή περίπτωση και το κινητό τηλέφωνο στα 25 ευρώ.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, έκανε λόγο για μια ακόμα στιγμή καθημερινής τρέλας, κάνοντας παράλληλα τις δικές του προτάσεις:
«Είναι η πλειοδοσία για τα πρόστιμα που ορίζει ο Κ.Ο.Κ., υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας; Ζούμε μερικές ακόμη στιγμές καθημερινής τρέλας που βλέπεις μόνο στην χώρα μας! Έχουν επιδοθεί όλοι σε μια αντιπαράθεση άνευ ουσίας και άνευ σημασίας σε σχέση με το ύψος των προστίμων του Κ.Ο.Κ. η οποία δεν έχει καμία σημασία, ούτε επιτελεί την οιανδήποτε υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας.
Για μας τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, το κάθε πρόστιμο που επιβάλλεται, για την παράβαση κανόνων κάποιου χρήστη στην ΚτΚ, πρέπει να συνοδεύεται με επανένταξη και με κοινωνική εργασία!
Ήτοι:
- Υποχρέωση του παραβάτη να παρακολουθήσει μαθήματα επικαιροποίησης και επανένταξης σε πιστοποιημένα Κέντρα Εκπαίδευσης
- Κοινωνική εργασία (ανάλογα με την παράβαση)
- Και χρηματικό πρόστιμο (που θα ορίσει η ίδια η ΚτΚ)
Αν μας ενδιαφέρει όντως μια ασφαλής κοινωνία, ο κάθε νομοθέτης που αφουγκράζεται την ΚτΚ, πρέπει προς τα εκεί να κινηθεί...».
Νομοθεσία ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτρέπει τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιβάλλουν με συνέπεια τη νομοθεσία κατά της υπερβολικής ταχύτητας, της κατανάλωσης οινοπνεύματος πριν από την οδήγηση και της οδήγησης χωρίς ζώνη ασφαλείας. Έρευνες έδειξαν ότι 5.000 θάνατοι τον χρόνο θα μπορούσαν να αποφευχθούν στην ΕΕ με την αυστηρότερη επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Χάρη στη νέα οδηγία της ΕΕ, οι εθνικές αρχές θα μπορούν ευκολότερα να επιβάλλουν πρόστιμα για σοβαρές οδικές παραβάσεις που διαπράχθηκαν σε άλλη χώρα της ΕΕ.
Παράλληλα, οι ενέργειες επιβολής του νόμου συχνά επικεντρώνονται σε παραβάσεις υψηλού κινδύνου, όπως η οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση οινοπνεύματος πριν από την οδήγηση και η μη χρήση της ζώνης ασφαλείας.http://www.zougla.gr