Με παρέμβαση του Νίκου Βούτση, αποσύρεται προσωρινά η τροπολογία που κατέθεσε χθες στη Βουλή η κυβέρνηση, η οποία προέβλεπε ποινές φυλάκισης έως και ενός έτους για τους νόμιμους εκπροσώπους των καναλιών, καθώς και χρηματικά πρόστιμα για την θωράκιση των αδειοδοτούμενων καναλιών και το κλείσιμο όσων καναλιών δεν κατάφεραν να λάβουν άδεια από τον διαγωνισμό της ΓΓΕΕ.
Η παρέμβαση του προέδρου της Βουλής έγινε προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα εξεύρεσης συναινετικής λύσης σε ότι αφορά στη συγκρότηση του ΕΣΡ.
Μετά από επικοινωνία του Υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά με τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση αποσύρεται προσωρινά η τροπολογία με τίτλο «Τροποποίηση διατάξεων του ν.4339/2015 περί αδειοδότησης παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης, συμπλήρωση του Κ.Φ.Ε. σχετικά με δαπάνες που αφορούν σε οπτικοακουστικές εμπορικές ανακοινώσεις, και μετάθεση έως 1.1.2017 της εφαρμογής της διαδικασίας για την απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων από τα Μ.Μ.Ε.».
Όπως συμφώνησαν η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για το νέο τηλεοπτικό τοπίο θα γίνει μετά την προσπάθεια συγκρότησης του ΕΣΡ.
«Είχα πριν από λίγο επικοινωνία με τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, τον κ. Βούτση. Εξέφρασε την άποψη ότι η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για την μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο είναι καλύτερο να λάβει χώρα μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της βουλής», δήλωσε ο κ. Παππάς. «Αυτό και θα κάνουμε», τόνισε.
Ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι «είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων, τόσο για τη συγκρότηση της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης όσο και για τις ευρύτατες δυνατές συναινέσεις σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο».
«Ήρθε η ώρα νομίζω», είπε ο κ. Παππάς, «όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων, συμφερόντων».
Οι ρυθμίσεις προέβλεπαν, μεταξύ άλλων:
1. Επέκταση των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων προς την DIGEA και τη διοίκηση του μη αδειοδοτούμενου καναλιού, εφόσον συνεχίζει να εκπέμπει. Συγκεκριμένα, ως προς το ποινικό σκέλος, προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως ένα έτος αντί έξι μηνών που προέβλεπε ο αρχικός νόμος Παππά, ενώ στα διοικητικά προβλέπονται πρόστιμα ύψους έως 1 εκατ. ευρώ και κατάσχεση μηχανημάτων.
2. Προστίθεται ρύθμιση που δεν αναγνωρίζει ως φορολογικά έξοδα τη διαφημιστική δαπάνη μιας επιχείρησης για τα μη αδειοδοτούμενα κανάλια.
3. Δίνεται προθεσμία έξι μηνών, ώστε οι τηλεοπτικοί σταθμοί με άδεια να εκπέμπουν σε high definition.
4. Περνάει στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης η αρμοδιότητα για την παροχή βεβαίωσης προς τους αδειοδοτούμενους τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για τον αριθμό των εργαζομένων, τις κτιριακές υποδομές κ.ά., καθώς η συγκρότηση του ΕΣΡ παραμένει άγνωστο αν και πότε θα επιτευχθεί.
5. Περιορισμός της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών.
Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φακτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:
– Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό.
– Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως.
6. Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου.
Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει κάπου τώρα.
Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. (Ένα ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο). Κρίνεται επομένως, περιττό, να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξανααλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο.
Η παρέμβαση του προέδρου της Βουλής έγινε προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα εξεύρεσης συναινετικής λύσης σε ότι αφορά στη συγκρότηση του ΕΣΡ.
Μετά από επικοινωνία του Υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά με τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση αποσύρεται προσωρινά η τροπολογία με τίτλο «Τροποποίηση διατάξεων του ν.4339/2015 περί αδειοδότησης παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης, συμπλήρωση του Κ.Φ.Ε. σχετικά με δαπάνες που αφορούν σε οπτικοακουστικές εμπορικές ανακοινώσεις, και μετάθεση έως 1.1.2017 της εφαρμογής της διαδικασίας για την απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων από τα Μ.Μ.Ε.».
Όπως συμφώνησαν η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για το νέο τηλεοπτικό τοπίο θα γίνει μετά την προσπάθεια συγκρότησης του ΕΣΡ.
«Είχα πριν από λίγο επικοινωνία με τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, τον κ. Βούτση. Εξέφρασε την άποψη ότι η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για την μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο είναι καλύτερο να λάβει χώρα μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της βουλής», δήλωσε ο κ. Παππάς. «Αυτό και θα κάνουμε», τόνισε.
Ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι «είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων, τόσο για τη συγκρότηση της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης όσο και για τις ευρύτατες δυνατές συναινέσεις σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο».
«Ήρθε η ώρα νομίζω», είπε ο κ. Παππάς, «όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων, συμφερόντων».
Οι ρυθμίσεις προέβλεπαν, μεταξύ άλλων:
1. Επέκταση των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων προς την DIGEA και τη διοίκηση του μη αδειοδοτούμενου καναλιού, εφόσον συνεχίζει να εκπέμπει. Συγκεκριμένα, ως προς το ποινικό σκέλος, προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως ένα έτος αντί έξι μηνών που προέβλεπε ο αρχικός νόμος Παππά, ενώ στα διοικητικά προβλέπονται πρόστιμα ύψους έως 1 εκατ. ευρώ και κατάσχεση μηχανημάτων.
2. Προστίθεται ρύθμιση που δεν αναγνωρίζει ως φορολογικά έξοδα τη διαφημιστική δαπάνη μιας επιχείρησης για τα μη αδειοδοτούμενα κανάλια.
3. Δίνεται προθεσμία έξι μηνών, ώστε οι τηλεοπτικοί σταθμοί με άδεια να εκπέμπουν σε high definition.
4. Περνάει στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης η αρμοδιότητα για την παροχή βεβαίωσης προς τους αδειοδοτούμενους τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για τον αριθμό των εργαζομένων, τις κτιριακές υποδομές κ.ά., καθώς η συγκρότηση του ΕΣΡ παραμένει άγνωστο αν και πότε θα επιτευχθεί.
5. Περιορισμός της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών.
Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φακτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:
– Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό.
– Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως.
6. Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου.
Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει κάπου τώρα.
Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. (Ένα ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο). Κρίνεται επομένως, περιττό, να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξανααλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο.