ΜΟΝΟ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ COSCO ΦΕΡΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΕΘΕΣΕ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΟ ΤΑΙΠΕΔ...

Του Γιώργου Μανέττα
Παρά τις περί του αντιθέτου εκτιμήσεις και την αισιοδοξία που καλλιεργήθηκε, μόνο ένας από τους τρεις υποψήφιους επενδυτές φέρεται να υπέβαλε προσφορά για τον ΟΛΠ. Ο λόγος για την κινεζική Cosco, η οποία στάθηκε πιστή στο «ραντεβού» της, καταθέτοντας δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού (51%), σε αντίθεση με τους άλλους δυο μνηστήρες- την APM Terminals της δανέζικης Mearsk και τη φιλιππινέζικη ICTS που, σύμφωνα με πληροφορίες, γύρισαν την πλάτη τους...
Με μια εξαιρετικά λιτή ανακοίνωση το ΤΑΙΠΕΔ έκανε χθες γνωστό πως ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον Οργανισμό -οπότε και εξέπνεε η προθεσμία που είχε δοθεί- προσθέτοντας πως οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν στις 12 Ιανουαρίου 2016 με το «άνοιγμα» των οικονομικών προσφορών. Το γεγονός αυτό ήταν από μόνο του αρκετό για να πυροδοτήσει κύμα σεναρίων για τον αριθμό των προσφορών...
Σε κάθε περίπτωση, το ενδιαφέρον τώρα μετατοπίζεται στο ύψος της προσφοράς που υπέβαλε η κινέζικη εταιρεία, η οποία ήταν από την πρώτη στιγμή το μεγάλο «φαβορί» για την επικράτηση στον σχετικό διαγωνισμό, παρότι το «παρών» έδινε και ο δανέζικος κολοσσός της Mearsk. Εξάλλου, την προτίμησή τους στην Cosco, η οποία ήδη διαχειρίζεται τον προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά έδειξαν με έμμεσο τρόπο και κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, παρότι ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας υπενθύμιζε σε κάθε ευκαιρία πως στην κούρσα συμμετείχαν και άλλοι διεκδικητές...
«Αίνιγμα το τίμημα»
Προ ημερών πάντως, παράγοντες της αγοράς ανέβαζαν το τίμημα που μπορεί να προσελκύσει η πώληση του ΟΛΠ στα επίπεδα των 350 εκατ. ευρώ, όσο περίπου και η σημερινή κεφαλαιοποίηση της εταιρείας κυρίως λόγω της τεράστιας σημασίας αλλά και των προοπτικών του λιμανιού. Υπογράμμισαν ακόμη ότι θα υπάρξουν δεσμεύσεις για πρόσθετες επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας για την αναβάθμιση του λιμένα, οι οποίες, έτσι και αλλιώς, αποτελούν προϋπόθεση βάσει των όρων του διαγωνισμού για την απόκτηση επιπλέον 16,7% σε ορίζοντα πενταετίας.
Κάποιοι, ωστόσο, επιμένουν να μη συμμερίζονται την εκτίμηση για το ύψος του τιμήματος. Η ένστασή τους εντοπίζεται κυρίως στο ότι έχουν αφαιρεθεί σημαντικά περιουσιακά στοιχεία που έχουν απομειώσει την αξία του Οργανισμού, με αποκορύφωμα την εξαίρεση της έκτασης των 100 στρεμμάτων στη Δραπετσώνα, όπου υποτίθεται ότι θα δημιουργούνταν μελλοντικά εγκαταστάσεις για την υποστήριξη της κρουαζιέρας. Επιπλέον, κανείς δεν γνωρίζει την «τύχη» που είχαν οι πρόσθετες αξιώσεις του υπουργού Ναυτιλίας, όπως η εξαίρεση του πορθμείου Σαλαμίνας-Περάματος και σε ποιο βαθμό αυτές έγιναν αποδεκτές από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Θολό επίσης παραμένει το τοπίο αναφορικά με τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΠ και του ελληνικού δημοσίου, καθώς θα πρέπει να εγκριθεί πρώτα από τη Βουλή.
Από χίλια κύματα 
Η πώληση του ΟΛΠ έχει περάσει από... χίλια κύματα, με πολλούς να την χαρακτηρίζουν ως το «Γεφύρι της Άρτας» των αποκρατικοποιήσεων. Από την πρώτη στιγμή ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και αναγορεύθηκε σε μείζον ζήτημα από μεγάλη μερίδα της τότε αντιπολίτευσης. Η κριτική που ασκήθηκε ήταν σκληρή και αρκετοί -πρωτοστατούντως του ΣΥΡΙΖΑ- μιλούσαν για «ξεπούλημα» της δημόσιας περιουσίας. Όλα αυτά μέχρι τη «συνθηκολόγηση» του Ιουλίου με τους εταίρους, οπότε και οι τόνοι έπεσαν... αισθητά. Ανεξάρτητα πάντως από το τίμημα, θετικό θεωρείται το γεγονός πως μετά από πολλές αναβολές και καθυστερήσεις, ο χρόνος για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας αρχίζει και μετρά αντίστροφα... Και αυτό, γιατί η παραχώρηση του ΟΛΠ σε ιδιώτες επενδυτές εκτός του ότι θα στείλει ηχηρό μήνυμα στο εξωτερικό ότι η χώρα τηρεί τις δεσμεύσεις της και πως είναι αποφασισμένη να γυρίσει σελίδα, αναμένεται να δώσει και νέα δυναμική στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας.
 
Top