Ένα άτυπο «debate» αναφορικά με το «καυτά» ζητήματα που απασχολούν τον κόσμο της Δημόσιας Διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταγράφεται σε σημερινό δημοσίευμα της «Καθημερινής της Κυριακής», όπου ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης και η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, καλούνται να απαντήσουν σε τέσσερις κοινές ερωτήσεις.
Από την πλευρά του ο κ. Μητσοτάκης διατυπώνει τη ρητή θέση ότι ο νόμος θα τηρηθεί και ότι όσοι υπάλληλοι διορίστηκαν παράνομα θα απομακρυνθούν από το Δημόσιο.
Στον αντίποδα, η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου λέει «ναι» στον έλεγχο για τα πλαστά πιστοποιητικά, ωστόσο εμφανίζεται κάθετα αντίθετη στον έλεγχο για τις μετατροπές συμβάσεων, αλλά και στον τρόπο αξιολόγησης.
Οι δύο «πρωταγωνιστές» της διαμάχης που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες διασταυρώνουν τα ξίφη τους και απαντούν στο ντιμπέιτ της «Κ», υπεραμυνόμενοι των θέσεών τους.
Αναδημοσιεύουμε από την «Καθημερινή της Κυριακής»:
«Ο έλεγχος θα προχωρήσει και όσοι κέρδισαν παράνομα μια θέση στο Δημόσιο θα απομακρυνθούν», ξεκαθαρίζει ο  υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. «Η ανοχή μας θα είναι μηδενική σε κάθε περίπτωση πλαστότητας», τονίζει η περιφερειάρχης Αττικής αναφερόμενη στο θέμα των πλαστών πτυχίων και πιστοποιητικών. Ωστόσο, όσον αφορά τους ελέγχους για τις μετατροπές συμβάσεων με το διάταγμα Παυλόπουλου, παραμένει κάθετα αντίθετη. «Δεν πρόκειται για έλεγχο νομιμότητας με βάση τις προϋποθέσεις που έθετε το Π.Δ. 164/2004» λέει, «αλλά για επανακαθορισμό των κριτηρίων των συμβάσεων προκειμένου να οδηγηθεί προς την έξοδο ικανός αριθμός υπαλλήλων».
Σημείο αιχμής μεταξύ του υπουργού και της κ. Δούρου παραμένει το θέμα της αξιολόγησης, καθώς η περιφερειάρχης τάσσεται κατά της ποσόστωσης. «Το Δημόσιο χρειάζεται πραγματική αξιολόγηση και όχι “ποσοστώσεις”. Χρειαζόμαστε ένα σύστημα που θα προκύψει στη βάση συγκεκριμένων προτάσεων. Ενα σύστημα που θα κάνει καλύτερες και αποτελεσματικότερες τις δημόσιες υπηρεσίες», υποστηρίζει. «Η αξιολόγηση είναι ένα από τα πιο χρήσιμα εργαλεία διοίκησης. Μέχρι πρότινος όλοι βαθμολογούνταν με εννιά και δέκα. Ολοι οι δημόσιοι υπάλληλοι έβγαιναν άριστοι», αντιτείνει ο κ. Μητσοτάκης, διευκρινίζοντας ότι ούτως ή άλλως τον Δεκέμβριο θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο για το νέο σύστημα αξιολόγησης στο Δημόσιο που θα ισχύσει από τον  Ιανουάριο του 2015.
Ενδιαφέρων είναι ο τρόπος με τον οποίο σχολιάζουν την «κίνηση» ομάδας δημάρχων να μην επιτρέψουν τον έλεγχο των συμβάσεων στους δήμους τους. «Το να μένεις προσκολλημένος σε ένα παρελθόν παράνομων ρουσφετολογικών προσλήψεων δεν είναι κίνηση, αλλά ακινησία. Πολλοί δήμαρχοι εξελέγησαν υποσχόμενοι επαναστάσεις και ανατροπές. Δεν βλέπω τίποτα το επαναστατικό στο να χαϊδεύεις τα αυτιά δημοσίων υπαλλήλων που διορίστηκαν παράνομα», τονίζει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Από την πλευρά της η κ. Δούρου υπερασπίζεται τη στάση τους και επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση, που «έσπευσε να κηρύξει τον πόλεμο απέναντι σε μια ενέργεια αιρετών που στόχο είχε την αποτελεσματική εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. Η νομιμότητα δεν μπορεί να είναι μια έννοια-όπλο που να χρησιμοποιείται από μία κυβέρνηση εις βάρος των αιρετών».
Οι τέσσερις κοινές ερωτήσεις
1. Ποιος κατά την άποψή σας είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για να γίνεται η αξιολόγηση των υπαλλήλων του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα και μέσω ποιου οργάνου;
2. Πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει έλεγχος στις μετατροπές συμβάσεων δημοσίων υπαλλήλων από ορισμένου χρόνου σε αορίστου, και αν ναι με ποιο τρόπο;
3. Οι έλεγχοι για τα πλαστά πιστοποιητικά θα πρέπει να γίνονται από το ΑΣΕΠ και το ΣΕΕΔΔ ή από τα κλιμάκια των δήμων και των περιφερειών και γιατί;
4. Πώς σχολιάζετε την κίνηση των 19 δημάρχων;
Κυριάκος Μητσοτάκης, υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Θα απομακρυνθούν όσοι παρανόμησαν
1. Η αξιολόγηση είναι ένα από τα πιο χρήσιμα εργαλεία διοίκησης. Για πολλές δεκαετίες, η αξιολόγηση στο ελληνικό Δημόσιο ήταν ένα σύστημα ουσιαστικά αχρηστευμένο: Ολοι βαθμολογούνταν με 9 και 10. Ολοι οι δημόσιοι υπάλληλοι έβγαιναν άριστοι! Φέτος εισαγάγαμε για πρώτη φορά τη συγκριτική αξιολόγηση για να αποκτήσει επιτέλους η διοίκηση κουλτούρα αξιολόγησης. Με αυτόν τον τρόπο ξεχωρίζουμε τους καλύτερους και εντοπίζουμε τους λιγότερο αποδοτικούς, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να βελτιώσουν με διάφορους τρόπους την απόδοσή τους. Μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχουμε φέρει προς ψήφιση στη Βουλή ένα νέο, σύγχρονο και καινοτόμο σύστημα αξιολόγησης, που θα επιτρέψει επιτέλους στο Δημόσιο να γίνει καλύτερο, πιο αποτελεσματικό και φιλικό στον πολίτη.
2. Ο κόσμος περιμένει από το πολιτικό σύστημα να αναγνωρίσει και να διορθώσει τα λάθη και τις αδυναμίες του. Περιμένει από το πολιτικό σύστημα να ξεφύγει από πρακτικές και νοοτροπίες του παρελθόντος. Οι παράνομοι διορισμοί είναι μία από αυτές τις πρακτικές. Με το Προεδρικό Διάταγμα 164/2004, που έμεινε γνωστό ως «διάταγμα Παυλόπουλου», μονιμοποιήθηκαν συνολικά 35.200 συμβασιούχοι. Η πλειοψηφία πληρούσε τις προϋποθέσεις και ορθώς μονιμοποιήθηκε. Εχουμε, ωστόσο, βάσιμες ενδείξεις για σημαντικό αριθμό παρατυπιών στη διαδικασία μονιμοποιήσεων. Ο έλεγχος από το ΑΣΕΠ -θυμίζω ότι το σχετικό άρθρο 42 του νόμου έχει τον τίτλο «Ελεγχος μετατροπής συμβάσεων από το ΑΣΕΠ»-  θα προχωρήσει και όσοι κέρδισαν παράνομα μία θέση στο Δημόσιο θα απομακρυνθούν.
3. Η υποχρέωση τήρησης των ατομικών μητρώων των δημοσίων υπαλλήλων και του ελέγχου των δικαιολογητικών τους ανήκει στις διευθύνσεις προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών. Είναι εμφανές ότι μέχρι πρόσφατα ο έλεγχος αυτός δεν γινόταν, παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις και μόνο έπειτα από καταγγελίες. Για πρώτη φορά, πριν από δέκα μήνες περίπου, ζητήσαμε τον έλεγχο εγκυρότητας όλων των πιστοποιητικών όλων των δημοσίων υπαλλήλων. Από τις αρχές του χρόνου δώσαμε εντολή στο Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης να εποπτεύσει τη διαδικασία αυτή. Για τον λόγο αυτό δημιουργήσαμε ηλεκτρονική εφαρμογή παρακολούθησης της όλης διαδικασίας, ώστε κανείς να μην μπορεί να κάνει πλέον ατιμώρητος τα «στραβά μάτια» σε υποθέσεις πλαστών δικαιολογητικών.
4. Το να μένεις προσκολλημένος σ’ ένα παρελθόν παράνομων ρουσφετολογικών προσλήψεων δεν είναι κίνηση, αλλά ακινησία. Πολλοί δήμαρχοι εξελέγησαν υποσχόμενοι επαναστάσεις και ανατροπές. Δεν βλέπω τίποτα το επαναστατικό ή το ανατρεπτικό στο να χαϊδεύεις τα αυτιά δημοσίων υπαλλήλων που διορίστηκαν παράνομα.
Ρένα Δούρου, περιφερειάρχης Αττικής
«Φερετζέδες» που κρύβουν απολύσεις
1. Σήμερα το Δημόσιο χρειάζεται πραγματική αξιολόγηση και όχι «ποσοστώσεις», «εφεδρείες» ή άλλου είδους «φερετζέδες» που κρύβουν απολύσεις και κατά συνέπεια υποστελέχωση και αποδυνάμωσή του. Αλλά, ξέρετε, στη χώρα μας όταν κάποιος δεν θέλει να γίνει κάτι… «κοσκινίζει». Οι εργαζόμενοι της περιφέρειας, πρώτα και κύρια διά του προέδρου του Συλλόγου τους, έχουν ταχθεί ρητά υπέρ της αξιολόγησης. Χρειαζόμαστε, λοιπόν, ένα σύστημα αξιολόγησης που θα προκύψει όχι μέσα από την παραβίαση του Συντάγματος αλλά στη βάση συγκεκριμένων προτάσεων, όπως αυτές του Διοικητικού Επιμελητηρίου. Στόχος θα όφειλε να είναι ένα σύστημα αξιολόγησης που θα κάνει καλύτερες και αποτελεσματικότερες τις δημόσιες υπηρεσίες. Και που δεν θα εξυπηρετεί απλά τις επιταγές των δανειστών, καταρρακώνοντας το ήδη απομειωμένο κύρος των δημοσίων υπαλλήλων. Αλλά θα είναι στην υπηρεσία όλων μας. Διαφορετικά μιλάμε για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών.
2. Θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Δεν πρόκειται για έλεγχο νομιμότητας με βάση τις προϋποθέσεις που έθετε το Π.Δ. 164/2004. Ενα διάταγμα ενισχυμένης, δηλαδή, ευρωπαϊκής νομιμότητας καθώς εκδόθηκε κατ’ εφαρμογήν της οδηγίας 1999/70 και το οποίο σέβεται απολύτως και το ευρωπαϊκό δίκαιο και το Σύνταγμα, καθώς έχει κριθεί αμετάκλητα από τις Ολομέλειες του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επιδιώκει στην πραγματικότητα τον επανακαθορισμό των κριτηρίων των συμβάσεων, με διαφορετικά κριτήρια, προκειμένου να οδηγηθεί προς την «έξοδο» ικανός αριθμός υπαλλήλων έτσι ώστε να πληρωθεί η δέσμευση προς τους δανειστές περί 6.500 απολύσεων. Ομως με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο κινδυνεύει να θέσει τη χώρα και εκτός κοινοτικού πλαισίου καθώς η απόφαση C-212 του 2006 του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου έχει κρίνει ότι το Π.Δ. 164 προσάρμοσε απολύτως την ελληνική έννομη τάξη στην Οδηγία. Εχουμε με άλλα λόγια μια κυβέρνηση που επιλέγει από την ευρωπαϊκή νομοθεσία μόνο τις πολιτικές λιτότητας και όχι εξομάλυνσης των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων. Θυμίζω ότι με τη μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου, το Π.Δ. 164 έβαλε τέλος στο απαράδεκτο, χρονίζον δικομματικό καθεστώς ιδιόρρυθμης πολιτικής ομηρίας των εργαζομένων.
3. Οι έλεγχοι για τα πλαστά πιστοποιητικά διεξάγονται από τον Μάιο του 2013, μέσω των Διευθύνσεων Διοικητικού των δημοσίων υπηρεσιών, που ενημερώνουν σχετικά το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο και ελέγχει τις διαδικασίες. Ουδείς έχει εμποδίσει τους ελέγχους αυτούς. Και όπως είπα και από το βήμα του Περιφερειακού Συμβουλίου, η ανοχή μας θα είναι μηδενική σε κάθε περίπτωση πλαστότητας. Τα όσα περί του αντιθέτου διαδίδουν για τη νέα Περιφερειακή Αρχή Αττικής τα διάφορα «παπαγαλάκια» είναι εκ του πονηρού. Εξυπηρετούν αλλότριους σκοπούς και πάντως όχι την ενημέρωση των πολιτών. Και για να τελειώνουμε: το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο -δηλαδή ο Κώδικας Δημοσίων Υπαλλήλων και το Π.Δ. 178/200- επαρκεί πλήρως για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των στοιχείων των δημοσίων υπαλλήλων – αρκεί να υπάρχει η ανάλογη πολιτική βούληση. Οι δε σημερινές παρεμβάσεις της κυβέρνησης έχουν άλλες βλέψεις. Οχι την εξυγίανση της δημόσιας διοίκησης και κατ’ επέκταση της Τ.Α. αλλά την αποδυνάμωσή της και την υποστελέχωσή της, στο πλαίσιο της ιδεολογικής άποψης που θέλει ένα συρρικνωμένο Δημόσιο. Βρισκόμαστε ακριβώς στον αντίποδα της αντίληψης αυτής. Πιστεύουμε όχι στο λιγότερο γενικά κι αόριστα, αλλά στο αποτελεσματικότερο κράτος στην υπηρεσία του πολίτη.
4. Η κυβέρνηση έσπευσε να κηρύξει τον πόλεμο απέναντι σε μια ενέργεια αιρετών, που στόχο είχε την αποτελεσματική εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. Γιατί η εύρυθμη λειτουργία, η επαρκής στελέχωση, οι συμμετοχικές, δημοκρατικές, αξιοκρατικές διαδικασίες του δημοσίου τομέα και κατ’ επέκταση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον. Και όχι οι δήθεν «αξιολογήσεις» – γιουρούσια ή οι τιμωρητικοί «επανέλεγχοι». Γιατί η νομιμότητα δεν μπορεί να είναι μια έννοια-όπλο, που να χρησιμοποιείται από μια κυβέρνηση για πολιτικούς λόγους σε βάρος των αιρετών.
Από aftodioikisi.gr
 
Top