Παράλληλα, η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα εντείνονται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, παρακολουθώντας την ανευθυνότητα με την οποία άκριτα προχωρά το Υπουργείο Παιδείας στη συγχώνευση σχολείων, χωρίς να υπάρχει σχέδιο και στρατηγική και πολύ περισσότερο χωρίς να συνυπολογίζει κριτήρια ειδικού βάρους για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά.


Όσον αφορά στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, κάθε μέτρο που συμβάλλει στην εξάλειψη της παπαγαλίας και στην ενίσχυση της γνώσης, είναι θετικό. Πρέπει όμως να υπάρξουν οι απαραίτητες ασφαλιστικές δικλείδες που θα ενισχύουν τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα στο χώρο των πανεπιστημίων και ειδικά στην κρίσιμη περίοδο της τελικής επιλογής του πρώτου έτους. Οι φοιτητές πρέπει να νιώθουν ασφάλεια ότι βαθμολογείται με αντικειμενικά κριτήρια η επίδοσή τους και ότι δεν υπάρχουν στεγανά υπέρ των πάσης φύσεως ημετέρων».


«Απέναντι» βρίσκουν την αντιπολίτευση οι μεταρρυθμίσεις για το «Νέο Λύκειο» που εξήγγειλε το υπουργείο Παιδείας.


Πρωτίστως, σχολιάζεται αρνητικά από τα κόμματα, το γεγονός ότι την ίδια ώρα που οι εκπαιδευτικοί πραγματοποιούσαν απεργία και συλλαλητήριο για τις συγχωνεύσεις και τις περικοπές στην Παιδεία που οδηγούν στην παραπέρα υποβάθμισή της, η κυβέρνηση προχωρούσε σε εξαγγελίες, για τις οποίες δεν υπάρχουν οι υλικοτεχνικές υποδομές που θα τις στηρίξουν.


Δεύτερο πεδίο κριτικής αντιπαράθεσης, είναι ότι οι ανακοινωθείσες αλλαγές, «προέκυψαν από μονόλογο, προειλημμένες αποφάσεις και προσχηματικό διάλογο», με «βιασύνη και προχειρότητα».


Εκτιμάται επίσης, ότι όχι μόνο δεν ενισχύεται ο υποτιθέμενος αυτόνομος μορφωτικός ρόλος του λυκείου όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά αντίθετα ενισχύεται η από πιο νωρίς επιλογή σχολής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ και οι προωθούμενες αλλαγές κινούνται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που επιβάλλουν οι σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες. Ενισχύονται η παραπαιδεία και τα φροντιστήρια.






Με τη μείωση των μαθημάτων «κορμού», διακυβεύεται η γενική μόρφωση που πρέπει να παρέχει ένα σύγχρονο Ενιαίο Λύκειο.


Το Λύκειο γίνεται ακόμη πιο ταξικό, προσθέτουν ΚΚΕ και ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ


Τι υποστηρίζουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης


Ο τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ, Άρης Σπηλιωτόπουλος δήλωσε σχετικά με το νέο Λύκειο:


«Την ημέρα που οι εκπαιδευτικοί απεργούν για την κατάργηση σχολικών μονάδων στην χώρα, διάλεξε η Υπουργός Παιδείας να ανακοινώσει τις αλλαγές για το Νέο Λύκειο και τις πανελλαδικές εξετάσεις. Δυστυχώς οι φόβοι μας επιβεβαιώθηκαν. Η Υπουργός εξαγγέλλει ένα νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ που ενισχύει την παραπαιδεία και τα φροντιστήρια. Ανακοίνωσε την εισαγωγή φοιτητών σε Σχολή, αλλά δεν γνωρίζει το σύστημα πρόσβασης και κρατά ως επτασφράγιστο μυστικό για τον εαυτό της τον τρόπο κατανομής των φοιτητών από την Σχολή σε τμήμα. Οι αλλαγές προέκυψαν από μονόλογο, προειλημμένες αποφάσεις και προσχηματικό διάλογο. Η βιασύνη, η προχειρότητα και η έλλειψη σχεδιασμού αποδεικνύονται ξεκάθαρα. Το άγχος και τη σύγχυσή τους την μετακυλύουν σε μαθητές και γονείς και μεταβιβάζουν τις ευθύνες τους στα Πανεπιστήμια για να σώσουν τα προσχήματα».


Επίσης ο κ. Σπηλιωτόπουλος σχολίασε σχετικά με δημοσιεύματα του Τύπου για Συγχωνεύσεις ΑΕΙ:


«Τις τελευταίες ημέρες υπάρχουν αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στον τύπο περί "Καλλικράτη" και στην Ανώτατη Εκπαίδευση με συνενώσεις και καταργήσεις Τμημάτων και Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, μετά τη "μεγάλη επιτυχία" που είχε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στον "Καλλικράτη" για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.


Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν έχει γίνει καμία συζήτηση, δεν έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση δεν έχει υπάρξει καν μία έκθεση ή μία μελέτη για το συγκεκριμένο θέμα.


Η Κυβέρνηση μετά την επικοινωνιακή οικονομική πολιτική με τα γνωστά και οφθαλμοφανή αποτελέσματά της προχώρα σε μία επικοινωνιακή εκπαιδευτική πολιτική με αποτελέσματα, πολύ φοβούμαστε, χειρότερα και αυτών της οικονομίας για το μέλλον της χώρας.


Ο χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης δεν μπορεί να αλλάξει με ασκήσεις επί χάρτου και επικοινωνιακά τερτίπια. Είναι θέμα μελέτης, αξιολογικών στόχων και κριτηρίων, συζήτησης και διαβούλευσης με την Πανεπιστημιακή κοινότητα και αυτή των Τ.Ε.Ι. Δυστυχώς η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας φαίνεται ότι αντί για στήριξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης προχωρά σε υποβάθμιση . Αντί για οικονομική βοήθεια των ΑΕΙ προχωρά σε μείωση των πιστώσεών τους και ως μοναδική λύση για αυτή την υποβάθμιση βρίσκει το κλείσιμο ή τη συνένωση αυτών. Με ύποπτες διαρροές, με ακριτομυθίες και μισόλογα δεν αντιμετωπίζονται τα θέματα της Παιδείας. Όλα αυτά τα τεχνάσματα άλλους σκοπούς εξυπηρετούν και πάντως όχι τα ίδια τα Πανεπιστήμια.


Καλούμε για μια ακόμη φορά την Υπουργό Παιδείας να ξεκαθαρίσει τις πραγματικές της προθέσεις για το τι προγραμματίζει για την Ανώτατη Εκπαίδευση».


Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το «Νέο Λύκειο», αναφέρει:


«Η κυβέρνηση πίσω από τις ωραίες λέξεις για το «Νέο και ελκυστικό Λύκειο», κρύβει τα αντιδραστικά και καταστροφικά μέτρα για τη μόρφωση των παιδιών του λαού. Το «Νέο Λύκειο» είναι συστατικό στοιχείο του «Νέου Σχολείου» της αγοράς, της ημιμάθειας, του κατακερματισμού και των πολλών και μεγάλων ανισοτήτων.


Κανένας νέος, εργαζόμενος, γονιός να μην πιστέψει την προπαγάνδα της κυβέρνησης ότι το σχολείο θα γίνει πιο ελκυστικό, ότι θα σταματήσει η παπαγαλία και το φροντιστήριο. Το «Νέο Λύκειο» έχει τη σφραγίδα νέων μεγαλύτερων ταξικών φραγμών στη μόρφωση, σηματοδοτεί την προσπάθεια του κεφαλαίου να σπρωχτούν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας από πιο νωρίς στην ψευτοκατάρτιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για να γίνουν ακόμα πιο φθηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό.


Πιο συγκεκριμένα:


Το «Νέο Λύκειο» θα χαρακτηρίζεται από έντονη διαφοροποίηση. Θα δίνεται ένα πρόγραμμα αποσπασματικών γνώσεων σε ευθεία αντιστοιχία με τις δεξιότητες που θέλει το κεφάλαιο για εργατική δύναμη φθηνή και ευέλικτη. Η ταξικότητα εντός του Λυκείου θα εκφράζεται με την τοποθέτηση των μαθητών στη βάση των επιπέδων δυσκολίας-μαθημάτων εξειδίκευσης.


Το «Νέο Λύκειο» αναβαθμίζεται ως εξεταστικό κέντρο και θα είναι πιο στενά προσαρμοσμένο στη διαδικασία πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Όχι μόνο δεν ενισχύεται ο υποτιθέμενος αυτόνομος μορφωτικός ρόλος του Λυκείου όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση αλλά αντίθετα ενισχύεται η από πιο νωρίς επιλογή σχολής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Το πλήθος από αξιολογικές δοκιμασίες στο Λύκειο, ο συνυπολογισμός του βαθμού σε Β και Γ Λυκείου, η είσοδος σε Σχολές στο πρώτο έτος και το ξεσκαρτάρισμα που θα προέλθει, θα οξύνουν τους ταξικούς φραγμούς και θα εντείνουν την ανάγκη φροντιστηρίου σε όλο το μήκος και το πλάτος του Λυκείου αλλά και του προπαρασκευαστικού έτους.


Μπροστά και σε αυτή την εξέλιξη, η λαϊκή οικογένεια, η νεολαία, οι μαθητές πρέπει να διεκδικήσουν εδώ και τώρα, ενιαίο δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο με σκοπό την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας κάθε νέου πριν από την επαγγελματική επιλογή, αναβαθμισμένες επαγγελματικές Σχολές ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα μετά από την σύγχρονη βασική εκπαίδευση, Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, με το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα».


Το τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ, ανακοίνωσε:


«Την ώρα που σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα μαζί με γονείς, μαθητές και φοιτητές διαδηλώνουν για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στις 1933 συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε με μια κίνηση αντιπερισπασμού -ενδεικτική της υποτίμησης του προς την εκπαιδευτική κοινότητα- να δημοσιοποιήσει τις προτάσεις του για το «νέο λύκειο»


Το «νέο λύκειο» δεν είναι καθόλου νέο. Οι προτάσεις του Υπουργείου βρίσκονται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που επιβάλλουν οι σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες.


Προτείνονται λιγότερα μαθήματα με περισσότερες ώρες διδασκαλίας, μειώνονται τα μαθήματα κορμού, αλλά αυτό που κυρίως διακυβεύεται είναι η γενική μόρφωση που πρέπει να παρέχει ένα σύγχρονο Ενιαίο Λύκειο σε κάθε νέα και νέο αντίστοιχης ηλικίας.


Ταυτόχρονα, το λύκειο δεν απελευθερώνεται από τα εξεταστικά δεσμά αλλά παραμένει προθάλαμος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.


Η προτεινόμενη δομή του Λυκείου, υπηρετεί κατά βάση τις απαιτήσεις του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχι την πρωταρχικής σημασίας απαίτηση για μια επαρκή γενική μόρφωση, που θα παρέχεται σε όλα τα παιδιά και θα συμβάλει τελικά στη διεύρυνση των μορφωτικών ανισοτήτων.


Εκκρεμούν οι προτάσεις του Υπουργείου σε σχέση με το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, από τις διαρροές όμως προς τον τύπο συνάγεται το συμπέρασμα ότι θα ενταθεί ακόμα περισσότερο η ταξικότητα της επιλογής των μαθητών ( λιγότερα μαθήματα, όχι καθορισμένη ύλη ).


Το εκπαιδευτικό μας σύστημα για να ανταποκριθεί στις ανάγκες ελληνικού λαού και της νεολαίας, χρειάζεται αλλαγές. Όμως, το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της γενικότερης αντιεκπαιδευτικής και αντιλαϊκής πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση, με τις αλλαγές που προτείνει υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση.


Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ θα συνεχίσει να προβάλλει τις προτάσεις του για μια συνολική, ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με στόχο τη δημόσια κατοχύρωση του καθολικού δικαιώματος των μαθητών και μαθητριών στη Γενική Παιδεία.


Κεντρικοί άξονες αυτών των αλλαγών είναι:


· Η ενιαία 14χρονη υποχρεωτικής εκπαίδευση, ποιοτικά αναβαθμισμένης.


· Το Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης, αποδεσμευμένο από τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων, που θα συνδυάζει αρμονικά τη θεωρητική μόρφωση με την πρακτική δραστηριότητα και τη σύγχρονη τεχνολογία.


· Η επαρκής και σύγχρονη δημόσια μεταλυκειακή τεχνική εκπαίδευση.


· Η ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων του Ενιαίου Λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».


Ο υπεύθυνος του τομέα Παιδείας της Δημοκρατικής Συμμαχίας, Γιώργος Κοντογιάννης, δήλωσε:


«Οι όποιες καλές προθέσεις που φαίνεται να έχει η Υπουργός Παιδείας για τη δημιουργία ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού λυκείου, χάνονται μέσα στην προχειρότητα της εξαγγελθείσας μεταρρύθμισης. Είναι σαφές ότι δεν υπάρχουν οι υλικοτεχνικές υποδομές που θα στηρίξουν την υλοποίηση των εξαγγελιών.


Δεν υπάρχουν επίσης ούτε η κουλτούρα ούτε η επάρκεια για ενίσχυση της έρευνας, στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, γεγονός που δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με το αν η μεταρρύθμιση έπρεπε να ξεκινά από την Α΄ Λυκείου ή από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
http://www.pireasnews.gr/
 
Top