Γράφει ο Μάκης Δεληπέτρος
Έζησα τον τελευταίο καιρό, που οι Έλληνες κρατούσαν τους παλιούς τρόπους. Έζησα την τελευταία εποχή που ο μύθος ήταν παρών και το παρόν έκρυβε μέσα του την μήνιν, το Φόβο, την αποδοχή πραγμάτων που όπως λέει ο Ευριπίδης «δεν πρέπει να λέμε το όνομα τους...»
Είμουν παιδί, πάνω στα καπούλια της φοράδας του μπάρμπα μου σαν τον είδα ξαφνικά να... σοβαρεύει καθώς περνούσαμε ένα τόπο ασυνήθιστο, άγνωστο και σιωπηλό. Δεν τον είχα δει αλλά το συνήθιζαν οι Αρβανίτες να κάνουν κρυφά πράγματα, βαστώντας τελετές δικές τους ανακατεμένες με παραδόσεις αιώνιες, αφημένες στα χέρια τους από άπογόνους Αβάντων, δρυόπων και των τελευταίων πιστών των φυλών του Ηρακλή, αφημένων από το όρος Τόμορος έως την Οίτη, τον Παρνασσό, την Όχη... Ο μπάρμπα Μήτσος έκρυβε στο χέρι του μια πέτρα γιατί ήξερε πως εκείνη την μέρα θα περάσουμε από το «Ανάθεμα του Παπούκα».
Όταν φτάσαμε στον σωρό με τις πέτρες-σήμερα πια περνάει λεωφόρος από πάνω του- την πέταξε με δύναμη που όπλιζε μίσος παλιό, ακατάλυτο και φώναξε δυνατά: «Ανάθεμα τον Παπούκα...»
Είχε κάνει λέει ο γείτονας του παππού μου κακό μεγάλο στον κόσμο-εγώ ούτε είδα, ούτε θυμάμαι πια...
Χρόνια αργότερα διάβαζα σε μια περιήγηση στην Βαλκάνια ψυχή, θαρρώ στον «Ρημαγμένο Απρίλη» του Κανταρέ, πως, πετούσαν πέτρες στο σωρό και καταριόνταν τον φταίχτη...
Σήμερα είδα ένα νέο παλικάρι να μουντζώνει τους επισήμους σε παρέλαση...
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΑΝ ΑΛΗΤΕΣ
Άκουσα τους πολιτικούς να κατακεραυνώνουν τους «βέβηλους» κάθε ηλικίας για όσα συνέβησαν στις παρελάσεις.
Σε μένα φάνηκε αλλοιώς, πως παρά τα όσα νομίζω, η μούντζα, κατ΄ευθείαν απόγονος της Αποτροπαικής Μαγείας των Καταραστών, που αναφέρει και ο Βασίλης Ρώτας στην ερμηνεία του κειμένου της «Μάχης των Θερμοπυλών», επιζεί, όπως θα επιζεί η Αρχαία Ψυχή κάθε τεχνοκρατικής γητείας: σε τούτο τον τόπο είδαμε πολλούς πριν μας μάθουν τον... «Άρχοντα των Δακτυλιδιών» και τα «Ορκς»...
Το παιδί αναβίωσε άθελα του μια υπεραιώνια, διαχρονική τελετή. Την ίδια που είχαν κάνει οι 100 μουντζωτές που έφερε μαζί του ο Ξέρξης για να μουντζώσουν τον καταραμένο Ελλήσποντο που έπνιγε τους καλύτερους στρατιώτες του...
Ψιλά γράμματα –θα πουν μερικοί-για τους πολιτικούς του εφικτού.Ίσως...
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΜΟΥ ΑΝΤΡΕΑΣ ΛΕΝΤΑΚΗΣ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ...
...που ήξερε καλά και ως διαδηλωτής και ως Κοινωνικός Ανθρωπολόγος και Φιλόλογος πως δεν είναι παρά τελετές «Αποτρεπτικής Μαγείας»: όταν φωνάζαμε «Έξω τώρα οι Αμερικάνοι» δεν πιστεύαμε πως πράγματι από τις φωνές θα φύγουν... Όμως εκφραζόταν η θέληση των πολλών της αφοριστικής πομπής απέναντι στο συμβολοποιημένο κακό, του συλλογικού ασυνείδητου(;)
Χθες η μούντζα του νεαρού δεν ερχόταν σαν σύνθημα με δευτερογενή, μαγικό συμβολισμό: ήταν η αρχαία ψυχή εκφρασμένη από ένα παιδία που μάλλον θα ακούει R 'n B!
ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ, αγγλική έκδοση: «...Αποτροπαϊκό είναι ένα επίθετο που σημαίνει αποτροπή ενάντια στο κακό, ή εκτροπής κακοτυχία, και συνήθως αναφέρεται σε αντικείμενα ή άλλα σύμβολα . Η λέξη είναι ελληνικής προέλευσης: apotrope κυριολεκτικά σημαίνει απομάκρυνση ή την αποτροπή... Οι Έλληνες έκαναν προσφορές προς το Η αποτροπή Θεούς, (Aποτρόπαιοι θεοί: Apotropaioi θεοί), χθόνιες θεότητες και ήρωες οι οποίοι χορηγούν την ασφάλεια και την εκτροπή του κακού [1] ..»
ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ...ΦΟΒΗΘΗΚΑΝ ΤΗΝ ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΗΤΑΝ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ, ΤΗΝ...ΔΑΙΜΟΝΟΠΟΙΗΣΑΝ!
• (αντιγράφω από blog):τον «μεσαίο» δρόμο επέλεξε να ακολουθήσει ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς, αφού από τη μια κατηγορεί την κυβέρνηση που « πυροδοτεί κοινωνικές εκρήξεις» και από την άλλη στρέφεται εναντίον των διαδηλωτών θεωρώντας ότι « πρόσβαλαν τη μνήμη των...ηρώων μας».
Στη σχετική δήλωσή του αναφέρει: «Η κυβέρνηση παρακολουθεί αμήχανα τις κοινωνικές εκρήξεις, που η ίδια η πολιτική της πυροδότησε. Όμως, όσοι χαίρονται που τραυμάτισαν την εθνική μας γιορτή, να ξέρουν ότι οι ίδιοι πλήγωσαν την εθνική μας υπερηφάνεια, οι ίδιοι αμαύρωσαν την εικόνα όλων των Ελλήνων, οι ίδιοι πρόσβαλαν τη μνήμη των ηρώων μας (σ.σ. ;). Σε μια στιγμή που η χώρα μετράει τις πληγές της και προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, δεν θα έπρεπε να μπερδεύουν τα εθνικά μας σύμβολα και την ελληνική ιστορία με μια καταστροφική κυβέρνηση. Είναι ένας ολέθριος τρόπος αντίδρασης σε μια ολέθρια πολιτική. Μόνον οι εχθροί μας θα μας ήθελαν σήμερα διχασμένους».
• ΛΑΟΣ: ...Ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός, από την πλευρά του, χρεώνει την οργή και την αγανάκτηση χιλιάδων πολιτών στους..."γνωστούς αριστεριστές"! Βλέπει δε "προσπάθεια ανατροπής του δημοκρατικού πολιτικού συστήματος και ζητεί την παραίτηση του Χρ. Παπουτσή.
Συγκεκριμένα αναφέρει: "Καλείται η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στο Έθνος. Η διασάλευση του Νόμου και της Τάξης (υπογράμμιση συντάκτη) μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα χειρότερα αποτελέσματα από αυτά τα οποία απεδέχθη η κυβέρνηση Παπανδρέου στις Βρυξέλλες. Προφανώς, ο κ. Παπουτσής δεν έχει καμία θέση στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη από τη στιγμή που δεν μπόρεσε να προστατεύσει την εύρυθμη διεξαγωγή των παρελάσεων. Η λοιδορία προς το πρόσωπο του Πρόεδρου της Δημοκρατίας από τους γνωστούς αριστεριστές είναι μέρος του σχεδίου της ανατροπής του δημοκρατικού πολιτικού συστήματος. Ο ΛΑ.Ο.Σ. θα προστατεύσει με όλες του τις δυνάμεις τη χώρα από την προσπάθεια κάποιων να τη ρίξουν στο χάος".
• Η πρόεδρος της Δημοκρατικής Συμμαχίας απέφυγε να σχολιάσει ευθέως τα όσα συνέβησαν στη Θεσσαλονίκη και στις άλλες μεγάλες πόλεις. Προτίμησε να καταφύγει στον ποιητή Κωνσταντίνο Καφάφη, με ένα απόσπασμα του ποιήματος "Όσο Μπορείς". "Εάν δεν μπορείς να τιμήσεις τη χώρα σου, τούτο τουλάχιστον κάνε, μην την εξευτελίζεις" ποίημα είχε γράψει ο Καφάφης και επανέλαβε με στόμφο η Ντόρα...
ΧΑΙΡΟΜΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ... ΚΑΤΑΡΕΣ
...δεν ξέρουν όμως ότι η «λαική τελετουργία» ήταν και είναι πρώιμη έκφραση της οργανωμένης αντίδρασης, από τα χρόνια της αρχαίας Εξ-Ορίας, του Βυζαντινού Αναθεματισμού (πρβ. Στην διαμάχη Κατακουζηνού-βασιλομήτορος Άννας) που έφθασαν μέχρι το «ανάθεμα» του Βενιζέλου, δηλαδή στον περίφημο Εθνικό Διχασμό. Δεν έχουν σημασία τα πρόσωπα, έχει σημασία το «βάρος» των ιστορικών γεγονότων που ακολούθησαν...
ΜΟΥΝΤΖΑ:
«...Υπάρχει ακόμα η άποψη ότι η χρήση της μούντζας χρονολογείται πολύ παλιότερα, στην Αρχαία Ελλάδα. Στην περίπτωση αυτή, μία χειρονομία αντίστοιχη της μούντζας χρησιμοποιόταν αρχικά στα Ελευσίνια μυστήρια και συνοδευόταν από κατάρες που απευθύνονταν προς τον «εχθρό», το «Κακό» κ.λ.π., φράσεις δηλωτικές της αποπομπής στο ανάθεμα... Πρόκειται για κίνηση ανάλογη με την ρίψη λίθου του αναθέματος σε κολωνό λίθων, που δημιουργούσαν με την ρίψη λίθων κατά του αναθεματιζομένου.
Η κίνηση εκφράζει βαριά περιφρόνηση, μαζί δε και κατάρα για αποπομπή και εξαφάνιση...»
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ:
Το συλλογικό ασυνείδητο είναι ένα μέρος του ασυνείδητου νου, κοινό σε όλους τους ανθρώπους.
Σύμφωνα με τον Carl Jung, το συλλογικό ασυνείδητο περιέχει αρχέτυπα, παγκόσμιες νοητικές "προδιαθέσεις" μη βασιμένες στην εμπειρία. Όπως και οι μορφές του Πλάτωνα (είδη), τ' αρχέτυπα δεν έχουν την προέλευση τους στον κόσμο των αισθήσεων, αλλά υπάρχουν ξέχωρα και γίνονται γνωστά κατ' ευθείαν στο νου. Αντίθετα όμως με τον Πλάτωνα, ο Jung πίστευε πως τ' αρχέτυπα αναδύονται αυθόρμητα στο νου, ειδικά σε καταστάσεις κρίσεων. Όπως υπάρχουν συμπτώσεις με νόημα, όπως το πέταγμα ενός σκαθαριού και το όνειρο με το σκαραβαίο που περιγράφεται στην καταχώριση για τη συγχρονικότητα, που ανοίγουν την πόρτα σε υπερβατικές αλήθειες, έτσι και μια κρίση ανοίγει επίσης την πύλη προς το συλλογικό ασυνείδητο και επιτρέπει σε ένα αρχέτυπο να αποκαλύψει μια βαθειά αλήθεια κρυμμένη από το κανονικό ασυνείδητο.
ΕΠΙΜΥΘΙΟΝ: «...Τον άρχοντα τριών δει μέμνησθαι: Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει. Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει. Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει...» Αγάθων, 450-400 π.Χ., Αρχαίος τραγικός
ΕΠΙΜΥΘΙΟΝ ΙΙ: Εμείς θα ζήσουμε την ιστορία αυτή...
«...Εμείς θα ζούμε την ιστορία αυτή-
εμείς οι λίγοι, οι λίγοι ευτυχείς, εμείς οι αδερφοί,
γιατί αυτός που σήμερα χύνει το αίμα του μαζί μου,
αδερφός μου θα γενεί...»
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Ερρίκος Ε'
Υ.Γ. Οι πολιτικοί ας μην... μας κακίζουν, ειδικά όταν δεν ξέρουν τι επιφυλάσσει το Αύριο: «...Δεν υπάρχει ευνοϊκός άνεμος γι' αυτόν που δεν ξέρει πού πηγαίνει...» Γουλιέλμος Β' της Οράγγης, 1650-1702, Κυβερνήτης Κάτω Χωρών, Βασ.της Αγγλίας.
ΜΑΚΗΣ ΔΕΛΗΠΕΤΡΟΣ